Phantom Goodbye Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 @Heiho Som del av min ledarskapsutbildning under vpl hade vi UGL så check på det. Vi satt vid skolbänkar i ett klassrum en vecka och diskuterade varandras styrkor och svagheter och behövde aldrig se hur deltagarna fungerade utanför den miljön, en ganska endimensionell bild. gruppdynamiskt så lärde jag mig att mycket kritik som framförs kan få fäste utan att vara grundad i verkligheten. samma sak på kurser i muntlig framställning, rena känsloargument är mycket effektivare än argument grundade på fakta. Rökdykning är en intressant ledarskaps/grupputvecklingsmetod. på med full rökdykarutrustning, vilket innebär att du bara ser om folk är korta eller långa men inte vem som är vem. sedan får de lösa diverse uppgifter utan att veta vem som tar initiativet eller ger order/ bestämmer. DAL, Det Anonyma Ledarskapet. jag tror att UGL kan vara bra men jag motsätter mig att någon använder en utbildning som en räddning på alla problem. HLR är en bra utbildning som jag anser fler borde gå men det är ju inte heller en lösning på allt utan på ett, mycket grundläggande, problem. Om du läser mitt inlägg så är jag emot UGL som universalmedicin och snabblösning. jag tror att meningen med UGL går förlorad om den används till att deltagarna är där för att få ett papper på att de genomgått UGL som bevis på någonting utan en genuin vilja att ta till sig nya saker. Vad som sker i praktiken är viktigare för mig. i mångt och mycket sammanfattar GD1 det bra. sedan kan jag konstatera att många UGL-förespråkare som gillar sina jagbudskap har det uppenbart svårt med jagbudskap som säger att UGL inte löser allt eller kan ha vissa brister. Quote
heiho Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 @PG genomförde du kursen ihop med dina ordinarie kamrater och inte i en främlingsgrupp så var det inte UGL. Citerar mitt tidigare inlägg "Som Krook skriver så ger UGL en grundläggande förståelse för gruppdynamiska processer, kommunikation och din, läs ledarens, roll som just ledare och vilka olika ledarbeteenden som krävs i olika stadier av grupprocessen. Det handlar inte så mycket om DIG, trots att det är du som genom ditt deltagande hjälper till att belysa processerna". Vad jag skriver här är att man lär sig ett antal principer som man sedan måste praktisera och utveckla/anpassa till sin ordinarie situation. Håller fullt och fast med dig att UGL inte är en universalmedicin men tror samtidigt inte att det inte finns någon situation där du inte känner igen principerna ur UGL. Det finns dessutom andra gruppdynamiska teorier som har en helt annan ansats än UGL. Quote
Phantom Goodbye Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 @PG genomförde du kursen ihop med dina ordinarie kamrater och inte i en främlingsgrupp så var det inte UGL. Citerar mitt tidigare inlägg "Som Krook skriver så ger UGL en grundläggande förståelse för gruppdynamiska processer, kommunikation och din, läs ledarens, roll som just ledare och vilka olika ledarbeteenden som krävs i olika stadier av grupprocessen. Det handlar inte så mycket om DIG, trots att det är du som genom ditt deltagande hjälper till att belysa processerna". Vad jag skriver här är att man lär sig ett antal principer som man sedan måste praktisera och utveckla/anpassa till sin ordinarie situation. Håller fullt och fast med dig att UGL inte är en universalmedicin men tror samtidigt inte att det inte finns någon situation där du inte känner igen principerna ur UGL. Det finns dessutom andra gruppdynamiska teorier som har en helt annan ansats än UGL. Uppfattat om UGL och VPL även om MKHS körde det som UGL. samma sak händer civilt att man kör UGL med folk som känner varandra sedan tidigare och är kollegor så jag misstänker att UGL måste arbeta med sitt varumärke. sedan tror jag att många lärdomar kan göras en tid efter händelsen när man fått distans till det hela vilket resulterar i ledarskapsutveckling och förståelse för grupprocesser är något som tar tid. precis som alla jurister inte är laglydiga så tror jag inte att genomgången UGL räcker utan man måste VILJA ta till sig och lära sig. det är inget som sker med automatik utan beror på individen och dennes inställning. det är väl det som är en grundläggande kunskap för ledare, man måste vilja bli bättre genom att arbeta med sig själv där UGL är ett verktyg för att komma framåt. Quote
heiho Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 (edited) FHS säger själva så här, utdrag från denna länk. http://www.fhs.se/templates/Page____2275.aspx "Olikheter berikar, och så i allra högsta grad i inlärningssituationer. Gruppen bör därför sammansättas av människor av så skilda kategorier som möjligt; efter ålder, kön, yrkesbakgrund etc. Detta benämns ofta som s.k. "Främlingsgrupp" i motsats till etablerade grupper "Familjegrupper" där det redan finns mer eller mindre utvecklade relationer. UGL är en kurs för "Främlingsgrupp" där man således inte bär på "ryggsäckar" med antaganden om varandra och därför inte hämmas av tidigare intryck eller föreställningar. Det bör eller skall inte heller finnas något beroendeförhållande av varandra efter genomförd utbildning eftersom detta kan leda till försiktighet i att uttrycka vad man tycker, tänker och känner om arbete och ledarskap. Alltså: Chefen och medarbetaren bör gå på skilda UGL-kurser." Det är alltså kursarrangörna som inte alltid följer riktlinjerna. Det kan kanske bero på önskemål från ett företag om att alla skall gå kursen och vem tackar nej till 20 000 x 12 pers. Det är därför viktigt då man skall gå en UGl-kurs att man kollar i handledarregistret och hittar seriösa handledare. Här kan även FHS göra en insats genom att rekomendera. UGL som kurs kommer att i närtid, 1-2 år att ses över och ev. modifieras/uppdateras. Edited August 20, 2006 by heiho Quote
Munin Posted August 23, 2006 Report Posted August 23, 2006 Förhoppningsvis tillsätts ingen helt på teorietiska meriter, oavsett vilka uberkurser man än gått. Steg 1 är nog att ge personen ifråga verktygen för att kunna agera i befattning, därefter låta personen pröva att gå i befattningen, varefter personen övar i befattning för att bli riktigt bra. I huvudsak något vi känner igen: Visa, instruera, pröva, öva, öva, öva, tillämpa. Du kan utse/utbilda någon till chef men ledarskap kommer inifrån och kräver bl a självinsikt, empati samt vilja. Visst kan UGL hjälpa dig utvecklas som ledare, men som någon skrev tidigare kräver det att du tar till dig erfarenheten och inte bara kursintyget. Vad jag saknar överlag inom Hv och FM i övrigt är egentligen den gamla soldatboken, där jag kan se vad varje enskild soldat har gjort i det militära och när så skedde senast. En modernare variant på dylik + personlig kännedom om soldaten skulle iaf ge mig väldigt god grund för att rekommendera soldaten att ta steget upp. En soldatbok skulle ha betydligt fler användningsområden men det är offtopic. Quote
Recommended Posts