Guest Olof_H Posted August 30, 2006 Report Posted August 30, 2006 Kan inte svara på andelen, inte nuläget. Vi var med under några moment av Livkompaniets slutövning i ett gammalt sjukhuskomplex norr om sthlm. Där de övade SIB i ganska stora hus. Perfekt övningsterräng om inte annat. För CC-soldater så är SIB likt som det är för en skyttesoldat, en jobbig miljö att lösa uppgift i. Men det var kul. Fick många 'aha'upplevelser bara på någon timme. Jag var en av de soldaterna som var där, pratade lite med en blond tjej som var med i CC och fotade mig. Ska själv söka till soldat där när det går. Men stämmer det alltså att utbildningen av CC-soldaterna börjar i Januari 2007? Quote
DaRaven Posted August 30, 2006 Report Posted August 30, 2006 Metodförsöket har dragit igång på allvar nu och jag kan inte säga idagsläget exakt vilken utrustning som skall vara med det får bli förbandets talesperson som få stå för det. Det finns en idé om att ha beväpning som alla andra i specialbefattningsroll. Det är under hösten det ska tittas på exkat vad, så den som lever får se helt enkelt Du kan väl rapportera lite när du får mer insikt. Roligt försök och en bra tjänst, även om det inte är något för en själv Quote
Under fire Posted August 30, 2006 Report Posted August 30, 2006 Om jag uppfattade ansökningshandlingarna rätt så skulle första kullen gruppchefer böra ca 14 september (?) Det är ju ganska snabba pucker eftersom det är rätt snart. Har det skickats ut någon info till de sökande? Quote
Forumsledning Kimster Posted August 30, 2006 Forumsledning Report Posted August 30, 2006 Som sagt jag kan inte svara på mer ny info nu. Det visar sig efter hand. Quote
MiniHD Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Jag har fått känna på att ha med ett CC-team under våra PK-övningar på FS12. Lite annorlunda känsla att samtidigt som man försöker få iväg en 9-liner för första gången i hela sitt liv, omgiven av afghanska figuranter i mängder så har man dessutom en kamera 50 cm från huvudet... Men i övrigt så märkte vi inte mycket av dem, dom hängde på bakom någon, vi pekade ut en i gruppen och fotografen gick med bakom och dokumenterade allt eftersom. Verkar ju vara en ganska smart idé att få en egen dokumentation att falla tillbaka på. Quote
Under fire Posted September 2, 2006 Report Posted September 2, 2006 Det här är några av mina privata funderingar som inte kräver några svar... Jag såg den aldrig i civila sammanhang, kanske har det bara annonserats på FMs hemsida? Själv fick jag tipset via vänner inom FM. Kan det vara så att civila pressfotografer/reportrar inte letar jobb på FMs hemsida? Mina fördommar säger mig att denna yrkeskår inte alltid dra jämt med FM? Det spelar mindre roll - rätt folk på rätt plats. Antag att man är civilanställd och har sökt denna tjänst. Om det nu visar sig att man är intressant för FM och att man antas tagas i tjänst den 14 september, då har man lite att stå i: Säga upp sig (1-3månader), hitta bostad i Sthlm, ordna med allt annat för ca 2år framöver. Är man civil egenföretagare, har man liknande problem att fixa. Kanske är man bokad för jobb under hösten/våren. Man måste således fixa ersättare eller säga nej till jobb för att man kanske får en annan uppdragsgivare 2 år framöver. Detta är säkert inget ovanligt och inget att fundera över för er som redan är inom FM, men för en annan... Eller kanske har ni redan fått info, ni som ev. går vidare? Quote
Under fire Posted September 6, 2006 Report Posted September 6, 2006 came across this article on photo-journalistic use of consumer HD cameras in the field http://hotzone.yahoo.com/gear Quote
Under fire Posted September 8, 2006 Report Posted September 8, 2006 I kväll fredag, nåt på SVT2 kl. 20.00 om pressfotografi. Quote
Krook Posted September 8, 2006 Report Posted September 8, 2006 (edited) @3924 Vad ville du göra oss uppmärksam på? Att Värnpliktsnytt:are blir krigsplacerade som Infoassar eller att de fotar rörligt eller vad? Värnpliktsnytt gör sitt intåg på forumet, minsann. :P /K Edited September 8, 2006 by Krook Quote
3924 Posted September 8, 2006 Report Posted September 8, 2006 (edited) @3924Vad ville du göra oss uppmärksam på? Att Värnpliktsnytt:are blir krigsplacerade som Infoassar eller att de fotar rörligt eller vad? Värnpliktsnytt gör sitt intåg på forumet, minsann. :P /K Oj då......vad tog texten vägen. Det är med att klippa från worddok..... I korthet, Jag vet inte mycket om hur Värnpliktsnytt funkar eller har funkat tidigare. Dock verkar det ju som det tänker ta med sig kareran till "striden" dock kanske inte på alla sätt. Edited September 8, 2006 by 3924 Quote
Under fire Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Jahapp?! Då var det bara 2 dagar kvar till inryckning, då. 14e september stod det i mona papper. Är det någon som som fått veta bu eller bä? Det blir ju liksom enklare att planera om man vet vilken dag ev. anställning börjar? Har jagat Lagersten hela dagen idag utan framgång... Quote
Under fire Posted September 14, 2006 Report Posted September 14, 2006 För er som fortfarande är nyfikna är ett tips att ringa Lagersten. Fick tag på honom idag. Quote
Skuggan Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 (edited) Ny fråga. Kommer det ingå CC soldater i NBG? isåfall, när rycker dessa in, vart rycker de in och när ligger de i beredskap? Edited September 24, 2006 by Skuggan Quote
Forumsledning Kimster Posted September 24, 2006 Forumsledning Report Posted September 24, 2006 Inslaget visas på rapport NU. http://svt.se/urlfiles/rapport/rapport1930sondag.asx 17:30min in i sändningen. Quote
BertilCesar Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Kimster, var det du med filmkameran? Såg kanske bara ut som det, har ju inte sett dig i IRL. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 24, 2006 Forumsledning Report Posted September 24, 2006 ja Quote
BertilCesar Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 ja Jaha, bara för att d u är kändis nu ska du börja hänga på stureplan.. nämen seriöst, jäkligt kul att man får se och höra om det CC-gänget! Och det är ju ovanligt i dessa dagar att inte FM visas upp i dåliga dagar. Say cheese! Quote
Under fire Posted September 25, 2006 Report Posted September 25, 2006 Attans att jag missade detta inslag! Själv lekte jag KK (=Kultur Kamera, dvs plåta Bokmässa i 4 dygn) den aktuella tiden... Men såg nu inslaget på nätet. Tack. Quote
Krook Posted September 25, 2006 Report Posted September 25, 2006 Coolt Kimster! Jag såg direkt att det var du när jag såg inslaget på TV. Heja Er! /K Quote
Kn Glock Posted September 26, 2006 Report Posted September 26, 2006 Off topic? Jag följde med ett tyskt CC-team under några timmar under förra veckan. De flängde runt hela AORet hela dagarna och det resulterar i 2 minuters rörliga bildet på COM KFORs dagliga brief. Glamoröst? Icke! Svindyr kamera? Jojo! Combat? skulle inte tro det... Det blev lite fina bilder på B-Coy i Triaden och i Graca i allafall.' Quote
Under fire Posted September 28, 2006 Report Posted September 28, 2006 Det här är ju underbart! Saxat från mil.se ang. vakanser: "Besked endast till antagna Du kommer inte att få någon bekräftelse på att du skickat in din ansökan. Endast personal som är aktuell för tjänstgöring kommer att kontaktas. Du kommer med andra ord inte att få något besked om du inte är uttagen." Och om Posten klantar sig då? (inte helt ovanligt...) -Nä, du. Vi har skickat ut papper och du dök inte upp, skyll dig själv! (ett påhittat svar) Tack för den, televerket! Quote
Krook Posted September 28, 2006 Report Posted September 28, 2006 Det här är ju underbart! Saxat från mil.se ang. vakanser: "Besked endast till antagna Du kommer inte att få någon bekräftelse på att du skickat in din ansökan. Endast personal som är aktuell för tjänstgöring kommer att kontaktas. Du kommer med andra ord inte att få något besked om du inte är uttagen." Och om Posten klantar sig då? (inte helt ovanligt...) -Nä, du. Vi har skickat ut papper och du dök inte upp, skyll dig själv! (ett påhittat svar) Tack för den, televerket! Ta det lugnt. Om de vill ha med dig så kommer de kontakta dig. Du kan tacka Televerket för att vi har ett utbyggt telefonnät i Sverige som möjliggör telefonkontakt mellan PersE US och dig, som komplement till Postverket. /K Quote
Under fire Posted October 1, 2006 Report Posted October 1, 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,896180,00.html Det där är ju ingen nyhet längre, men nu i Aftonbladet. Man skulle ju kunna tänka sig att dem som får CC-updrag framöver, har ännu fler ögon på sig och ännu högre krav på äkthet/opartiskhet från tittarna. Quote
Under fire Posted October 3, 2006 Report Posted October 3, 2006 Har talat med Lagersten igen. Gruppcheferna är näst intill tillsatta. Jag blev inte en av dem. Kanske inte så konstigt. Har bara 15mån värnplikt bakom mig. Men 15 år bakom kameran. Runt den 15 oktober skulle de vanliga soldattjänsterna utlysas. Quote
Under fire Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 Runt den 15 oktober skulle de vanliga soldattjänsterna utlysas. Ehh hum, jag måste ha missuppfattat. Det kanske var 15 november? Quote
Under fire Posted November 9, 2006 Report Posted November 9, 2006 http://www.mil.se/pages/jobs.php?command=d...ob&JobID=85 Quote
Under fire Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 Har alla tröttnat å tappat intresset? Quote
BertilCesar Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 (edited) Nej då, oroa dig inte, du komme rinte bli den enda sökande Verkligen ett drömjobb och jag tänker söka, dock vet jag inte hur stora mina chanser är, troligtvis inte stora, jag söker iaf som fotograf(video, red). Edited November 14, 2006 by BertilCesar Quote
Recommended Posts