tinhead Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Jäklar vad spännande tjänster dom lägger ut nu. B) http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=32953 Nya tidens frontfotograferPublicerad: 16 juni 2006 kl 13:59 Förr kallades dom frontfotografer. Dagens internationella benämning är Combat Camera. Inom kort börjar utbildningen av de team som ska dokumentera försvarets verksamhet både inom och (främst) utom landet. Combat Camera är en Nato-term, ännu utan svensk officiell översättning. En möjlig sådan är "Enheten för stridsdokumentation". Nu startar rekrytering av både befäl och soldater för ett tvåårigt metodförsök. Försvaret söker stabsofficerare, gruppchefer samt värnpliktigt befäl och soldater för kontraktsanställning. Det tvååriga metodförsöket innefattar första halvåret 2008, då Sverige svarar för en Battlegroup inom EU:s ram. Stabsofficerarna ska arbeta med att ta fram underlag, utarbeta reglementen och föreskrifter. Kravet här är internationell erfarenhet, eftersom stabsofficerarna även är en del av enhetens operationella ledning - och ska vara beredda att tjänstgöra utomlands under kortare eller längre perioder i sammanhang som kräver en extra militär informationsresurs. Gruppcheferna ska leda en CC-grupp under insats. Tjänsten inleds med egen utbildning under hösten 2006 för att i januari 2007 kunna ta emot och bedriva utbildning med de kontraktsanställda soldaterna. Gruppchefernas bakgrund är yrkes- eller reservofficer, alternativt värnpliktigt befäl med lägst sergeants grad. CC-soldaternas fackutbildning till militära film- eller stillbildsfotografer genomförs som en tredje termin i det nya vpl-systemet, med första inryckning i januari 2007 (nummer två i juli 2007 och nummer tre i januari 2008). Då tjänsten ställer krav på såväl fysiska som allmän militära färdigheter är kravet lägst genomförd skyttesoldatsutbildning alternativt att detta är kompletterat efter annan militär tjänstgöring. Grundutbildningen skall inte vara äldre än 10 år. Också här är utlandstjänstgöring en merit - liksom civil utbildning (praktik) inom foto, media och/eller information. Ett stort och djupt intresse för området är en självklarhet. Tjänstgöring i utlandsstyrkan kommer att ske i perioder, allt från ett par veckor upp till sex månader. Ett Combat Camera Team i svensk tappning består av fyra personer - gruppchef, filmare, stillbildsfotograf och informatör/producent. Fackutbildning kommer att ske vid Försvarshögskolan, Försvarets bildbyrå och Försvarsmaktens Informationsavdelning. Tjänsterna kommer att utannonseras på www.mil.se/ledigajobb från den 23 juni. Rekryteringsperioden pågår fram till den 1 augusti. Av kapten Erik Lagersten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 (edited) Oj! intressant! nån på forumet som ska? Edited June 18, 2006 by BertilCesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 18, 2006 Author Report Share Posted June 18, 2006 Hade gjärna sökt men är utvisad redan -över 10år sedan Gu -inte skyttesoldat - fast arbete (fast erbjuder dom bättre lön så kanske) :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 (edited) Hade man kunnat söka rakt av som civil så hade jag inte tvekat. Nu är jag väl för gammal, har inte 10xx och sånt. Sen har jag jobb... Edit: Som robota här nedan skriver, har utomstående som bara är fotofantaster något att komma med? Edited June 18, 2006 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robota Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 hmm funtar lätt på å söka.. muckade juni 05, gått 1 år medieteknik på KTH och bla. läst teknisk fotografi och har haft fotointresse i några år nu. Hoppar nästa år för att bege mig ner till FS12 har man nån chans då tror ni eller e de bara elit som jobbat som fotografer och gjort flera års us somkommer med? någon som har någon koll p¨å hur många de ska söka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 18, 2006 Har ni några frågor kan ni ställa dom här. Jag är inblandad i detta på flera plan under kommande 12+ månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robota Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 (edited) Har ni några frågor kan ni ställa dom här. Jag är inblandad i detta på flera plan under kommande 12+ månader. 1a frågan då Har man nån chans då att komma med om man är tex årgång 85, hyffsat nymuckad från lumpen, ingen YO/RO utb. men 1 års högskoleutb i rätt inriktning följt av 1 mission i Afghan. Eller kommer det att satsas på yrkesfotografer som hunnit med en 10 missioner? 2a När drar utb. igång? (står rörigt i texten, med en tredje termin i det nya vpl-systemet..) Inte insatt i vad det är för nåt. 3e Hur lyder "arbetsvillkoren" eller vad man ska kalla det? Skriver man upp sig på 2 år och så kan allt hända från att man åker ner en vecka och sen sitter i beredskap resten av tiden till 4 st fulla 6 månaders resor. 4e Hur många efterfrågas det? 5e Hur ser löneavtalen ut? samma som US? vid beredskap? 6e Varför vill man inte ha med "oldies"? (GU inom 10 år) Edited June 18, 2006 by robota Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 (edited) *räcker snabbt upp handen och visar att han är väldigt intresserad* seriöst, det är guldtjänster, riktigt drömjobb. Vore bra om så mycket information som möjligt kunde postas här i tråden. Kommer absolut hålla ögonen öppna på utvecklingen. Har själv pluggat film/film (gymn) så det är någor som ligger varmt om hjärtat Edited June 18, 2006 by BertilCesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 18, 2006 1a frågan dåHar man nån chans då att komma med om man är tex årgång 85, hyffsat nymuckad från lumpen, ingen YO/RO utb. men 1 års högskoleutb i rätt inriktning följt av 1 mission i Afghan. Eller kommer det att satsas på yrkesfotografer som hunnit med en 10 missioner? Ja 2aNär drar utb. igång? (står rörigt i texten, med en tredje termin i det nya vpl-systemet..) Inte insatt i vad det är för nåt. Gruppchefer/YO till hösten. Resten i Januari 3eHur lyder "arbetsvillkoren" eller vad man ska kalla det? Skriver man upp sig på 2 år och så kan allt hända från att man åker ner en vecka och sen sitter i beredskap resten av tiden till 4 st fulla 6 månaders resor. Tanken är att man utbildas och sen åker på mission, helst 6mån. Sen kommer hem och är hemma och vilar i 6mån och tar hand om annat matrial. Därefter kanske åker igen 6mån och sen muckar man. Exakt hur det kommer fungera sen är inte säkert då detta är något vi ska klura mer på under hösten. 4eHur många efterfrågas det? 4x2, 2 team tror jag vi började med. Så typ 8 per utb.period 5eHur ser löneavtalen ut? samma som US? vid beredskap? Kan jag inte svara på i dagsläget, kan återkommar efter sommaren. Men gissar på så som US har det. 6eVarför vill man inte ha med "oldies"? (GU inom 10 år) Kan inte riktigt ge ett rakt svar nu men.. typ för att utbildningsstatusen inom stridsbiten och det andra "militäriska" inte ska vara för förlegad, bl.a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robota Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Gruppchefer/YO till hösten. Vpl i Januari och färdigutb sergeant efter 15 mån värnplikt = gruppchef om man tjänstgjorde som de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 18, 2006 (edited) Detta beror lite på de som söker vilka meriter som finns och hur många YO som är intresserade. YO kommer troligen har förtur, och när det inte finns eller någon så får PB-elever motsv chansen. Helst i chefsbefattninga ja Vi får se hur det blir. Edited June 18, 2006 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Hur kommer utbildningen vara upplaggd? Kommer det börja i typ med "det här är en kamera"? Vilka förkunskaper bör man ha som söker? (stillbild, filmare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 18, 2006 Målet är att ta in folk som redan har grunden för att slippa stå och utbilda på vad zoom och bländare är och vilken knapp man filmar med. Istället koncentrera sig på lite mer "hur" man filmar, bildutsnitt, färgtemperatur, intervjutekniker, och lite mer avancerat hur man håller i kamera, även kuna gå in på vad som är "av värde" beroende på mottagare osv. + redigeringsteknik och hur man klipper beroende på om man ska göra en dokumentär, infofilm, nyheter osv. ..ungefär så. //edit.. precis som vilken rekrytering som helst så, ju mer man kan desto mer avancerat kan man utbilda på, och generellt större chans att komma med. Jag skulle väll dock vilja påstå att det är lite andra saker vi kommer titta på också typ engagemang osv. mer om just det säger jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 (edited) Målet är att ta in folk som redan har grunden för att slippa stå och utbilda på vad zoom och bländare är och vilken knapp man filmar med. Istället koncentrera sig på lite mer "hur" man filmar, bildutsnitt, färgtemperatur, intervjutekniker, och lite mer avancerat hur man håller i kamera, även kuna gå in på vad som är "av värde" beroende på mottagare osv. + redigeringsteknik och hur man klipper beroende på om man ska göra en dokumentär, infofilm, nyheter osv. ..ungefär så. //edit.. precis som vilken rekrytering som helst så, ju mer man kan desto mer avancerat kan man utbilda på, och generellt större chans att komma med. Jag skulle väll dock vilja påstå att det är lite andra saker vi kommer titta på också typ engagemang osv. mer om just det säger jag inte. Jo jag förstod nog att det var så, men man vet faktist inte alltid med FM, alla minns väll den obligatoriska knivutbildningen Kryper i hela kroppen, vill att det ska vara den 23:e idag. Edited June 18, 2006 by BertilCesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Gruppchef låter som nåt för mig....här ska sökas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gus Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Intressant det här... hur ser ni på de som eventuellt har för mycket kunskap i bagaget? Denna tjänst är så pass intressant så att ni troligtvis kommer att få sökanden som har lite mer än bara ett intresse och praktik inom exempelvis foto/film...exempelvis någon med rätt militär bakgrund och desssutom idag yrkesverksam som pressfotograf på en stor dagstidning, men som söker för att de har en vilja att göra någonting mer...eleverna som inte gick vidare till år två på D.I..och så vidare...kortfilmsreggisörer som redan varit nominerade till en guldpalm för bästa kortfilm och så vidare...alla med djup förståelse för berättarteknik och en oerhörd passion för yrkesvalet...en del av dem är säkert helt FEL som människa även fast de har X-7-7, men några kommer att ha allt och lite till. Ni kommer att få sökanden som ärligt talat är kvalificerade nog att utbilda de lärare som ni tänkt er ska hålla i dessa kurser. Anledningen till detta är att "Combat Camera" yrket är bra mycket mer intressant än "Lärare i foto och bildteknik hos försvarsmakten" för alla som jobbar proffesionellt med detta, och därför kommer förstnämda locka fler kvalificerade yrkesmän och kvinnor än den andra kategorin. D.v.s ni har alla förutsättningar för att det ska bli en pinsam situation då er lärare ska berätta om "bildutsnitt och färgtemperatur" (som definitivt inte hör till avancerade kunskaper) för någon som kom in och redan gått klart utbildningen och redan haft det drömyrke som han som står där framme och är lärare inte lyckades få...(och just därför jobbar extra som lärare åt en statlig verksamhet). Jag menar ingenting illa med detta för jag kan ju omöjligt veta vem som håller i denna del av utbildningen, men det känns som att det är upplagt för att bli som en datakurs för arbetslösa i AMF-regi där arbetslösa nätverkstekniker ska gå och lära sig vad en mus är och att den har tre knappar.... Hur ser ni på detta? Ska de sökande vara lagom bra på svenskt manér? Eller ska man utbilda varandra och växa tillsammans, eller är det så pass väl genomtänkt så att man tar hjälp av britterna som är väldigt duktiga på detta och dessutom har en erfarenhet som heter duga, och faktiskt kan tillföra kunskap... Ändå kul att se att detta blir av. Jag har tidigare (för ca 3 år sen) poängterat för informationsansvariga inom försvaret att deras bildokumentation sugit elefant**** och att bildspråk är en viktig del i informationsflöde, framförallt om man tänker på rekrytering, men då kände jag att jag fick ett totalt likgiltigt mottagande, så detta är skoj att se....vem kom på att detta skulle ske just nu? För tre år sedan hade jag nog sökt en tjänst, men nu har jag en helat annant familjebild, och jag passerar dessutom 10-års sträcket i år...och det känns galet bara det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robota Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Intressant det här...hur ser ni på de som eventuellt har för mycket kunskap i bagaget? Denna tjänst är så pass intressant så att ni troligtvis kommer att få sökanden som har lite mer än bara ett intresse och praktik inom exempelvis foto/film...exempelvis någon med rätt militär bakgrund och desssutom idag yrkesverksam som pressfotograf på en stor dagstidning, men som söker för att de har en vilja att göra någonting mer...eleverna som inte gick vidare till år två på D.I..och så vidare...kortfilmsreggisörer som redan varit nominerade till en guldpalm för bästa kortfilm och så vidare...alla med djup förståelse för berättarteknik och en oerhörd passion för yrkesvalet...en del av dem är säkert helt FEL som människa även fast de har X-7-7, men några kommer att ha allt och lite till. Ni kommer att få sökanden som ärligt talat är kvalificerade nog att utbilda de lärare som ni tänkt er ska hålla i dessa kurser. ... ... ... tror alvarligt inte de finns så många som har den bakgrunden samt gjort us samt speciellt 10årsregeln.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gus Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 (edited) jag ska inte säga emot dig, för jag måste nog medge att det inte går att veta på förhand vilka som söker, men om man räknar krasst på det så finns det ungefär 1000st medlemmar i pressfotografernas klubb, och det speglar rätt bra antalet yrkesverksamma pressfotografer. De flesta har en stark passion för foto och vill gärna hamna med på "årets bild" nomineringslistan, och den listan kryllar av bilder från konfliktdrabbade områden. Av någon konstig anledning så tenderar vi att se det vackra i hemska saker antar jag... Som rookie pressfotograf kan du glömma att bli ivägskickad till Kabul eller någon annan stans på din tidnings bekostnand. Dit skickar man de som har erfarenhet och är ett namn. Som rookie så hatar man sitt liv eftersom man tar point and shoot bilder utan konstnärligt innehåll på politiker och finansmänniskor i tråkiga miljöer....d.v.s ingen chans till årets bild där inte. Nu så ger försvarsmakten dig helt plötsligt chansen att få denna erfarenhet, genom att bekosta din resa till alla möjliga konflikthärdar...och detta lär nog öka dina chanser att senare i ditt civila jobb få åka på ett jobb, då du har dokumenterad erfarenhet. Av 1000 pressfotografer är det säkert 100 som uppfyller kriterierna, och om 1/10 söker så räcker det mer än väl för att fylla upp någon plats. Det är också viktigt att komma ihåg att det är bistra tider för pressfotografer just nu. Mobilkameror har lett till många uppsägningar av nyhetsfotografer. Jag tror dock att det är bra om man inte rekryterar människor med ett självändamål till dessa platser. Eftersom det handlar om kommunikation i slutändan så tycker jag att det är viktigast att personerna man väljer är vettiga. Att kommunicera på ett dåligt sätt med bildspråk är en sak, och det kan vara OK (och detta har försvarsmakten varit proffs på länge), men att kommunicera fel budskap skulle vara illa. Innom brittiska försvarsmakten jobbar ett stort antal fotografer. De jobbar innom två grenar. Den ena är dokumentation, där de har stora krav på att ingentig ska förskönas eller retusheras eller på något sätt förvanska sanningen, och den andra grenen är fotografier i marknadsföringssyfte. Dessa bilder kan vara oerhört stagade och föreberädda, för de ska fylla ett syfte, exempelvis att rekrytera eller medvetet skapa en positiv bild av någonting. En sak är säker....för ett par år sedan såg jag bara dåliga point and shootbilder på mil.se, nu förtiden så finns det ett antal bilder som är tagna av någon som kan hantverket...dessa bedömer jag som klart godkända i kvalitet. Det är sällan jag ser någon fantastisk bild, men det verkar gå åt rätt håll i alla fall.. Edited June 19, 2006 by Gus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 19, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 19, 2006 Intressanta tankar Gus. jag citerar mig själv ...Jag skulle väll dock vilja påstå att det är lite andra saker vi kommer titta på också typ engagemang osv. mer om just det säger jag inte. Om eleverna är duktigar än lärarna ? Jag ser få nackdelar, jättebra om man kan utvecklas på båda håll eller hur. Ledordet är kommunkation som nämts innan. ..och FM vill ha soldater med fotointresse, inte tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robota Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 ..och FM vill ha soldater med fotointresse, inte tvärtom. OH YA! höll på å gå å lägga mig å grina efter att ha läst gus senaste inlägg :( dock väcktes hoppet nu igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Hade man kommit med det här för 6 månader sedan, så hade jag tveklöst sökt. Nu är det tveksamt. Bra att man äntligen fått tummen ur iaf och påbörjar något som borde funnits med de första svenskarna som åkte på mission. Det går föresten inte att söka enbart som redigerare? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robota Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Fler allmäna frågor då 1. Om man söker nu påfredag den 23e så borde man söka till hösten 07 om man inte är vpl? är det rätt förstått, blev förvirrad förut när det stod yo till hösten och sen vpl i januari efteråt.. för de kan väl inte dra igång redna i höst? (^kanske inte så bra formulerat men jag hoppas det är läsbart och frågan förstås rätt.) 2. Vart kommer utb. att hållas och hur lång kommer den att vara? 3.(Kommer få reda på inom kort men frågar ändå) Hur kommer ansökningsblanketten att se ut, för jag antar att det inte bara är att fylla i tidigare missioner /utb. / meriter.. utan någon form av personligt brev i kortare tappning för att kunna solla lite inna intervjuskedet för dessa tjänster då de skiljer sig från tex skyttesoldat/ V&E och andra "basic" tjänster i US Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 19, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 19, 2006 1. Om man söker nu påfredag den 23e så borde man söka till hösten 07 om man inte är vpl? är det rätt förstått, blev förvirrad förut när det stod yo till hösten och sen vpl i januari efteråt.. för de kan väl inte dra igång redna i höst? gruppchefer och andra "ansvariga" inom projektet utbildas som "förstaomgång" till hösten/vinter typ, för att finnas till hands under vpl-utb som börjar 2007. Vilka datum rekrytering osv kommer igång kan jag inte svara på. 2. Vart kommer utb. att hållas och hur lång kommer den att vara? Sthlm, närheten av HKV, främst i gamla Försvarsstabs-byggnaden 3.(Kommer få reda på inom kort men frågar ändå) Hur kommer ansökningsblanketten att se ut, för jag antar att det inte bara är att fylla i tidigare missioner /utb. / meriter.. utan någon form av personligt brev i kortare tappning för att kunna solla lite inna intervjuskedet för dessa tjänster då de skiljer sig från tex skyttesoldat/ V&E och andra "basic" tjänster i US Kan jag inte svara på just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 ..och FM vill ha soldater med fotointresse, inte tvärtom. OH YA! höll på å gå å lägga mig å grina efter att ha läst gus senaste inlägg :( dock väcktes hoppet nu igen Haha,, samma här, kände hur hoppet försvann . blev lite mindre i liv. men nu är det på topp igen <--jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gus Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 (edited) Coolt Kimster! Jag förstår nu att ni tänkt till, och det trodde jag faktiskt redan från början. Ville bara kolla ;) För att knyta an till själva yrkesutövandet Combat Camera i sig så är detta ett en viktig satsning som jag hoppas lever vidare efter försöksperioden. I fredstid så gör Combat Camera i ett demokratiskt land en del nytta genom att förse informatörer med bra dokumentation, och rekryteringsanvariga med bra bilder som hjälper till att skapa ett intresse och förhoppningsvis därmed drar sitt strå till stacken för att öka antalet sökande och därmed även urvalet. OCh sne det här med bildens betydelse och kommunikation, men jag behöver inte rabbla det som ett mantra. I krig däremot så har de vid flera tillfällen haft avgörande betydelse. Det finns fotografier som förändrat utvecklingen i värden, filmklipp som förkortat krig och så vidare... Ett bra exempel är bilden som Nick Ut (i och för sig pressfotograf för UP) tog på en vietnamesisk flicka som sprang naken på en väg med en av napalm sönderbränd kropp...alla har sett den. Vad bilden resulterade i var en enorm opinipn hemma i U.S.A mot kriget och framförallt mot napalm. I slutändan resulterade det i att napalm slutade användas på det sättet, och troligvis att kriget faktiskt förkortades något. Kriget tog ju delvis slut p.g.a opinionssvägningar hemma. Ett annat exempel är denna bild: http://www.churchill-society-london.org.uk/Berlin.jpg (taget av en combat camera) Ryssarna var rätt så krigströtta och kritiken hemma var rätt så massiv (så massiv den kunde bli utan att man hamande i Gulag). Denna bild förenade folket i och med att man nu fick ett bildbevis på att deras ledare fört dem till seger. Utan denna bild hade kanske (vem vet?) Sovjet sätt lite annorlunda ut, med mera interna stridigheter och öppna motsättningar än den förening som det blev. En lustig sak till med denna bild är att den är sjukt bra retusherad, definitiv i klass med det som är svårt att göra med photoshop idag. nåväl... ps...robota, jag ber om ursäkt för att jag fick dig nästan börja gråta, om det kan vara till någon tröst så börjar jag nästan gråta nu då jag tänker på hur gärna jag velat att detta skulle ske för fem år sen då jag var fri som fågeln och kunde söka en sådan tjänst. Nu går det bara inte...men om jag intalar mig att jag inte kan söka för att det var exakt 10 år sedan jag genomförde GU, så känns det lite bättre. Edited June 20, 2006 by Gus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Jag vill inte skapa en jättedebatt nu, men om det varit en arméfotograf som tagit bilden på flickan som bränt sig på napalm, tror du verkligen att bilden hade publicerats då? Hur många av det tusen och åter tusen bilder som amerikanska arméns fotografer i Irak tror du publiceras? Med tanke på att FBB redan nu tokvägrar ge ut bilder, varför skulle allt plötsligt bli så mycket bättre nu? Vi kommer få se det som försvaret vill att vi ska få se och antagligen kommer vi få betala för det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gus Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 (edited) dxl, att combat camera personal ska jobba för sin sida är någonting som jag inte kännde det var nödvändigt att kommentera B) allså, det är självkart underförstått. Att ta bilder är den ena delen av jobbet. Att välja bilder är en annan. "Vi kommer få se det som försvaret vill att vi ska få se och antagligen kom mer vi få betala för det också." Jajamensan, helt riktigt det med, och det är också en del i vad som i det civila kallas för medveten kommunikationsstrategi. Självklart så har man en agenda, och den sammafaller oftast med var arbetsgivaren önskar. I försvarets fall är den arbetsgivaren Regeringen och staten, och de vill just nu att vi aktivt deltar mer i internationella insatser, så om en comabt camera skulle ta lite bilder på det som är efterspelet av de situationer som "Hans" beskrivit som "stolpe ut", så skulle det vara direkt kontraproduktivt att släppa dem. För då blir det inga mer insatser på 10 år, det ser media till. Jag har däremot ett stort förtroende för det svenska Försvaret och deras sätt att förmedla bilder och information, och att dessa bilder stämmer väl överens med sanningen. Annars har du rätt, Combat Camera används godtyckligt i konflikter för att nå ett mål. En combat camera-kille/tjej i en konflikt är en soldat som har två vapen. En puffra och en kamera. Edited June 20, 2006 by Gus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Det jag ville göra en poäng av mest men som nog inte framgick var det faktum att andra nationers motsvarighet till FBB är betydligt generösare när det kommer till bilder och information. Försök få ut en bild på en strv t.e.x, det kostar när det borde vara gratis. Det är säkert medvetet, men det är jävligt dumt och hjälper vem då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gus Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 ahhh, sorry dxl, då förstår jag bättre Och även på den biten har du rätt dessutom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 23, 2006 Report Share Posted June 23, 2006 Nu går det att söka gott folk! Vilka har skickat in en ansökan? själv sitter jag och pillar på mitt CV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts