Jump to content

Frontfotografer - Combat Camera


Recommended Posts

Det är ju inte konstigt att ni/vi på detta forum mest pratar om er militära kompetens, men hur är det med den övriga?

 

Kan ni eran kamera lika bra som er bössa?

 

Kan ni byta film/minneskort i totalt mörker?

 

Hur tänker man här?

 

Är de militära meriterna viktigare, väger de tyngre än de civila erfarenheter från mediavärlden?

 

Vad anser ni är enklast? (Om det enklaste är det man eftersträvar?)

 

Att lära en militär att bli fotograf eller tvärt om?

 

Och är det ens detta det handlar om?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Vilka övriga? Jag förstår inte vem du pratar om.

 

Som privatperson kan jag tycka att det handlar om att ta en stridsutbildad soldat med foto/mediaintresse till att kunna hantera en kamera, vilket jag skrivit tidigare i tråden.

 

Vilka meriter som spelar roll mest kan jag inte svara på då det kommer förmodligen vara helt individuellt och kanske tom olika i olika sökperioder.

 

Om man kan kameran lika bra som bössan när man är färdigutbildad förutsätter jag att det blir annars har man väl misslyckats i utbildningen. Jag vet inte riktigt varför eller vad du menar med den frågan.

 

Vad som är enklast vet man inte förrän man har provat eller hur? Detta är ett metod/försök, finns inget klart om hur enkelt något är.

 

Ganska difusa frågor i mitt tycke, som du gärna får utveckla.

Link to comment
Share on other sites

Nja, övrig kompetens menar jag er här i denna tråd och syftar på handhavande med kameror mm.

 

Alla ni verkar ha bra och färsk militär utbildning och kunnande. För min del var det länge sedan jag gjorde min grundutbildning, 1990-91. Men kameran använder jag i storsett varje dag.

 

Som tex studiofotograf, har man i allmänhet god tid på sig - objekten är oftast still, eller om det är människor, kan man be dem vara still.

 

Reportagefoto, som jag uppfattar att detta mer rör sig om, är en helt annan stil.

 

De foto/filmutbildningar som finns är oftast 2- 3åriga.

 

Min något flummiga undran var mer om vilka erfarenheter som ni här på forumet, i just denna tråd, hari inom foto/film?

 

Finns här några yrkesverksamma stillbildsfotografer? Journalister? TVkillar/tjejer?

 

Jag talade nyss med Erik Lagersten, som står som kontaktperson ang. frågor om tjänsten.

 

Han fick mig att tro att kanske är det inte för sent för mig, trots min ålder och inställda repmånader.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Exakt vilken kompetens här finns blir svårt att svara på, det får varje person stå för sig, men ja på "forumet" finns kompetens, otroligt mycket, (sjukt mycket jag blir lite mörkrädd ibland), och även inom t.ex. fotandet.

 

Jag själv läser inom ämnet vilket min profil medelar.

 

Och att söka, ja har man funderingar till om man platsar pga av krav så kanske man inte bör söka, då kanske man inte brinner tillräckligt för ämnet vilket är ett av det största "kraven" CC kommer ha. Som vilket yrke som helst egentligen, hur många gånger har man exakt allt det som står på kravlistan i en jobbartikel?

 

Lite så där måste man tänka, helst utan att man ska bli påmind om det kanske.. jag vet inte.

Men det Erik fick dig att tro är inte alls något svammel.

Link to comment
Share on other sites

Tja en del film har man ju jobbat med....

 

har haft turen att bo i en av nordens mest expansiva städer vad gäller långfilm.

har sedan 1997 jobbat från och till med långfilm, och har även gått en SK filmarbetarutb.

nu tror jag ju inte att detta kvalificerar mig till tjänsten ändå, men har dock redigerat en hel del lokaltv under det glada 90-talet.

har uppdaterat dessa kunskaper genom att lära mig AVID´s redigeringsprogram

 

det tror jag för min del kan vara mer mediterande än 11 långfilmsproduktioner, då det mest jag sysslat med inom film har handlat om logistik, special effekter och säkerhet.

jag kan hjälpligt hålla i en kamera, fick en del utbildning ang bildkompsition under lokaltvperioden, då jag var en i redaktionen på ett "ungdomsprogram" i form av ett stormigt ALU-projekt.

(kan iofs användas som merit i stridszon, då våra redaktionsmöten fick en IMF-övn att kännas som en lugn semsesterdag :banghead: )

 

vad gäller det militära straffar jag ut mig direkt tror jag, det var något mer än 10 år sen jag gjorde GU, gick tom baskerprov i någon vadmallsuniform vid namn M58 vinter.

jag har iofs 15 år inom HV, varav nästan hälften inom IP, dock är kanske mina kvaliter som skyttesold inte världens bästa då jag ägnat mig åt signalering och stabstjänst.

dock har jag PK utb vilket förhoppningsvis kan ge någonting.

kan ju hantera de förekommande vapnen, innehar fö-bevis på GW/sprinter och kan hantera US sambandsmedel.

 

men som kimster säjer det är ju FM som väljer.

 

jag har sedan ett år tillbaks tagit lite ledigt från filmandet, då det inte var hållbart ekonomiskt längre.

vad ni än tror om svensk långfilm så är lönerna sjukt långa för folk som inte innehar A-positon(dvs fotografer, ljudtekniker elektricker ect..), de som jag jobbade i olika assistent-tjänster.

17 000 i månaden före skatt och ingen övertidsersättning var inte en ovanlig lön för en plats-assistent.

och då arbetstider snittade på runt 12 timmar/dygn 7 dagar i veckan kanske ni förstår.....

 

fast då är man kanske väl förbredd för en anställning inom FM? :lala:

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Bushamn; jag känner igen allt det där du berättar om!

 

Man får ju hoppas att allt väntande och uteblivna luncher, omtagningar och invänta "rätt väder" mm. under en filminspelning/fotografering har vant en även vid en militär situation. Det finns ju många likheter.

Och att små team (eller ensam) ska klara sig själva och "lösa uppgiften" är inte heller helt ovanligt inom filmåfoto.

Man är ju både producent-inspelningsledare-filmare-städare på sin egna lilla firma.

 

Nog brinner jag för detta!

Hela mitt liv har detta varit min dröm (nu blir jag så där jobbigt personlig...) men det skulle ju vara så snopet om min ålder, 36, och familjesituation, satte stopp för denna tjänst. Dvs jag är gift och har en son.

Internt är det inga problem. Min fru är oxå frilans och vi jobbar med olika kunder på olika orter, inte alltid hemma tillsammans, inget 9 - 5 jobb direkt.

 

Men kanhända ser FM annorlunda på detta. Men all förståelse.

 

 

Ska hur som helst ägna dagen åt mitt CV.

Link to comment
Share on other sites

Bushamn; jag känner igen allt det där du berättar om!

 

Man får ju hoppas att allt väntande och uteblivna luncher, omtagningar och invänta "rätt väder" mm. under en filminspelning/fotografering har vant en även vid en militär situation. Det finns ju många likheter.

Och att små team (eller ensam) ska klara sig själva och "lösa uppgiften" är inte heller helt ovanligt inom filmåfoto.

Man är ju både producent-inspelningsledare-filmare-städare på sin egna lilla firma.

 

Nog brinner jag för detta!

Hela mitt liv har detta varit min dröm (nu blir jag så där jobbigt personlig...) men det skulle ju vara så snopet om min ålder, 36, och familjesituation, satte stopp för denna tjänst. Dvs jag är gift och har en son.

Internt är det inga problem. Min fru är oxå frilans och vi jobbar med olika kunder på olika orter, inte alltid hemma tillsammans, inget 9 - 5 jobb direkt.

 

Men kanhända ser FM annorlunda på detta. Men all förståelse.

 

 

Ska hur som helst ägna dagen åt mitt CV.

 

en av skillnaderna mot att jobba under tex film i väst kan vara att man hamnar som i ditt namn under beskjutning eller andra riktigt jobbiga förhållanden.

nu vet jag inte vart du frilansat tidigare, om du varit i afrika eller mellanöstern så har du precis alla ingångsvärden du behöver.

 

frågan jag tycker man ska ställa sig är om man skulle kunna tänka sig att åka som skyttesoldat vartsomhelst i världen?

tvekar man på den punkten så skall man nog fråga sig varför, är det för riskerna eller något annat?

Link to comment
Share on other sites

Här är en artikel jag fann intresant på ämnet.

 

Personligen så tror jag att en fotograf ska vara fotograf först och soldat sedan.

Den absolut största krigsfotografen genom tiderna Robert Capa, var inte alltid beväpnad ens beväpnad med pistol. Är inte en fotografs jobb just att fotografera? Jag förstår att man kan få olika uppgifter även som krigsfotograf, men fick jag betalt för att fotografera i en krigszon då är det tveksamt om jag skulle frångå det uppdraget, bara för att gruppen/plutonen/whatever jag är med hamnar i strid.

Link to comment
Share on other sites

@ GC1:

 

just det du skriver är det jag är undrande över.

visst om FM hittar frilansfotografer som jens assur, med hans erfarenhet som vill jobba åt dem är det prefekt.

tror dock inte de killarna/tjejerna är intresserade att jobba så mycket i grp.

 

vad gäller mina tankar om att åka vart som helst som skyttesoldat säjer jag "ja för helvete" och kan tänka mig vara i väg i går helst.

jag tror att det FM söker är någon som är lite mer sansad än en vanlig krigsfotograf.

 

minns inte vad filmen heter men den handlar om fotografer i vietnam under kriget där.

de jobbade ouniformerat/obeväpnat, ofta springade i första ledet för att få så bra bilder som möjligt.

efter ett tag uppfattade de sig själva som odödliga, de såg bara kriget genom linsen.

"kameran blev ett filter" är ju en vanligen förekommande tes om frontfotografer.

 

att ge sig ut i dagens konflikter bärandes på en kamera och vara obeväpnad samt vara uniformerad, är ung lika bra som att springa med ögonbindel över ett minfält.

du kan klara dig, men chansen för överlevnad ökar inte om du kan dokumentera saker.

 

ta en sån konflikt som forna jugoslavien där mediafolk blev måltavlor.

 

ett annat problem som kan uppstå är att det som filmas/fotas måste redigeras.

och hur bra psyke man än har är det inte nyttigt att sitta, och klippa ihop de saker som kan finnas på det mtr,l man kanske har en deadline på in om 6 timmar.

 

nu har jag ju ingen erfarenhet av missioner men kan tänka mig att det lätt kan bli jobbigt för en CC-grp om något allvarligt händer.

man har inte samma kontaktnät att luta sig mot som tex en skyttegrp.

 

jag kommer söka inget snack om den saken.

sedan ser jag det som vanligt, det är producenten/produktionsledaren som väljer sitt team.

eller för att prata "militäriska" chf väljer sin personal.

jobbar man frilans inom film och media är det det första man behöver lära sig.

samma för någon som vill komma med i US.

 

här finns dock en jävligt stor fördel med att FM tar ut teamet:

man slipper konkurera med producentens mediakåta dotters kompis hundvakts bästa vän på 18 år, som sett living in oblivion och gått mediagymnasiet i krokstrand.

för är det någon bransch som är inavlad så är det filmproduktion.

 

FM kommer inte ha råd med att ta in någon nymuckad släkting med filmdrömmar till dessa tjänster.

Link to comment
Share on other sites

Sedan frågar jag mig också..Är det verkligen strid som ska dokumenteras?

 

Har kikat lite på engelska sidor, där bilderna i huvusak visar soldater och fordon "in action" alt. arrade, men även vardagliga saker dokumenterats.

 

Det är väl knappast bilder med nyhetsvärde FM söker? Den biten sköter ju pressen.

 

Och om man till äventyr skulle vara etablerad och erkänd, skulle jag tro att lönen är bättre som frilans än inom FM.

Pengar är förståss inte allt, men har man egen utrustning, kontor mm, så har i allafall jag en del avbetalningar kvar.

Skulle man vara bort 2 år, kan det vara svårt att hitta tillbaka till sina gamla kunder igen.

 

Och, nu ser det ju ut som gruppchefer söks, var det 4st?

 

Man får väl anta att de värnpliktiga i huvudsak står för insamlandet av mtrl?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vad som ska dokumenteras är olika, allt från matrial till info/rekryteringgsfilm, dokumentär, undersökningsmatrial, beslutsunderlag, nyheter, till eventuell händelser under strid osv.

 

Nyhetsvärde är absolut intressant då nyhetsmedia inte alltid har samma möjligheter som pressen motsv.

Oftast alltid bättre med eget matrial än att behöva köpa in från medier, som dessutom tar bra betalt, för något som egentligen är möjliggjort pga att FM hjälpte nyhetsteamet med att få åka t.ex helikopter eller liknande.. gratis. bara som ett exempel.

 

Söker man ska man vara beredd på att åka bort under en längre eller flera kortare perioder, det går inte att "tacka nej" när det väl är dags, i övrigt gäller uppsägning om man inte kan vara med. Tror det blir 1 mån uppsägningstid. kontraktsstyrt.

 

Det söks 4st gruppchefer ja.

Link to comment
Share on other sites

@ kimster och under fire.

 

skall vi tala filmtermer så låtet ett CC-team som ett typiskt second unit team.

allså ett litet filmteam som åker runt och tar alltifrån inklippsbilder på moln till hela scener när tiden/budgeten är för tajt.

 

dessa scener känns i svensk film igen på, att de ser ut som en flock pratikanter från någon folkhögskola gjort dem.

typ exempel: "hotet" flygbasjägare med AK4 och svamp-stuk på baskern.

 

lite mer av vad vi såg under "battle camp" i juni är väl det FM ute efter.

alltså killarna som pratade om missionerna på storbildskärmen.

lite mer rak info som liknar nyhetsklipp.

 

enkel fråga ang detta med grpchf:

jag har aldrig haft några tankar på att bli något mer än menig inom militär verksamhet.

men har de senaste tio åren jobbat en del med civilt ledarskap, eller rättare sagt blivit påtvingad rollen som ledare, inget jag valt själv.(lång historia)

är det något man kan söka utefter? eller är det ytterst viktigt att man måste ha vart lägst PB/KB under GU?

(alla satans kalle anka grader som man kan slicka till sig inom frivilligförsvaret, ger jag inte mycket för :blink: )

 

bara en stilla undran om det inte kan bli lätt "GU-stuk" om det rekryteras utefter grad i första hand, och erfarenhet i andra infinner sig.

 

vad gäller filmade av strid är det väl mer situationen som bestämmer.

jag tror inte vi får se några grönsuddiga bilder på hur SSG opererar under skarp hostage-rescue i tex södra libanon 2007 ect.

råkar du vara på plats när det händer och har sinnesnärvaro nog att fippla upp kameran, kan du få några bra bilder, eller så ligger du i skydd bedjandes till gud och mamma, med ett halvt kilo benfritt i fillingarna och har glömt allt vad kontinuitetsregler, färgtemperatur och jumpcuts heter.

 

vi har nog snöat in lite på att CC bara skall vara utomlands, man skall även dokumentera vad som händer i insatsorg?

höja statusen lite på förbanden genom att visa övn och dyl?

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Förbandet ska kunna verka både hemma och utomlands.

 

Något "hotet" kommer det inte bli. Behövs det filmas moln och inklippsbilder till något .. ja då ska de kunna göra det.

 

Angående krav så trycker jag på det som jag sa innan om hur ansökningar går till civilt och vad som är krav och hur man värderar krav.

Hoppas det framgår att man kan inte ta vem somhelst i någon befattning och man måste "skärma av" och sätta vissa krav. Sen om man är på utkanten av kraven eller överkvalificerad .. ja det få varje enskild person tycka lite själv om man är lämplig, huvudsaken är att intresset finns där, ett genuint sådant, och inte "skulle vara kul att prova på"

 

Sen om kraven var för lite eller för mycket vet vi ju inte förrän vi har testat, så där får man köpa grisen i säcken just nu och hoppas på det bästa helt enkelt.

Rekryteringen efter grad har med erfarenhet att göra... och det går inte att floska med detaljer i absurdum om vad som är lämpligt och inte.. vad man ska exakt kunna och vad man exakt ska ha för bakgrund osv, utan det enkla är att YO i första hand då vet man att man har en grund erfarenhetsmässigt att leda ett team utomlands motsv. ensamt eller under annat militärt befäl. Hade inte gått med en civilist oavsett hur duktig han skulle vara på att göra reportage eller ta en bild, eller en nymuckad menig som vet alla milimetrar av en AK5a mostsv. Men sen å andra sidan kanske man har vart med i diverse militära övningar och haft ansvar på ett eller annat sett, vet hur saker och ting fungerar och är bekväm med en kamera eller penna i handen, och älskar att vara i fält och fixa de där sjyssta bilderna eller repotagen under kanske tighta tider... Är man sen sergeant eller högre är det ännu bättre.

 

Sluta koncentrerar er på detaljer och ord i texten, det är fel sätt anser jag, försök se helheten och vad det kan bli i slutändan.

 

Vem vet, allt jag säger kanske bara är bullshit och stämmer bara till hälfte. Sånt vet man sen, med det menar jag, sök och vänta.

Link to comment
Share on other sites

tack!!

 

frågan besvarad.

 

vad gäller fictionprod likt "hotet" vet jag att det är en uppgift är andra att styra upp.

dock kanske det inte skadar att kompetent folk, ur tex CC-team kan finnas med som mil-rådgivare/andre regiass vid scener som involverar militära statister/mtrl.

 

som det är just nu verkar det inte finnas någon central uppstyrning, vilket ofta leder till dåligt resultat.

bara att veta att FM även utb info-ass numera glädjer mig stort :D

 

det var väl mer hur ett second unit team funkar som jag menade, där alla som åker ut med ett sådant får vara beredd på att utföra div arbetsuppgifter, som oftast inte är deras tänkta funktion i "normal-teamet" alla får släpa kabel eller rigga räls åt passare osv.

 

vad gäller alla typer av reklamfilm för FM, finns det nog tillräcklig civil kompetens för att lösa den uppgiften.

 

har tittat på en del CC-repotage från USA och har fått en någolunda bild av vad det hela handlar om.

det är dokumentation som gäller, inte 22 omtagningar i studio eller uppdrag granskning.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga som slog mig...

 

Ni som jobbar inom FM på kontrakt, eller hur ni nu gör.

Bor man inom området, typ kasern, i inväntan på uppdrag utomlands, eller fixar man civilt boende på egen hand?

 

Det är ju inte säkert att man åker utanför landets gränser med en gång. Att hitta bostad i Sthlm lär ju inte vara det enklaste?

 

Viktig fråga för mig, kanske dum för andra.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Som vpl motv. ska det ordnas kasern/logement/plats motsv. att bo på, exakt var det blir LG eller i samma hus som FBB är inte klart sist jag hörde något.

 

Som gruppchef får man fixa bostad själv och allt vad det innebär.

-------------------------

 

 

 

EDIT // FEL

BOSTAD MÅSTE MAN FIXA SJÄLV ! Oavsett befattning.

Link to comment
Share on other sites

@Underfire det beror på vilket förband man pratar om

 

de förband som har 30dagars beredskap (R30) ex IUB IKS IM mfl bor de kontraktsanställda hemma (kan vara varsom helst i sverige) och på kasern/båt när de är inne och övar

 

Hur det är med övriga kan jag icke svara på :(

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Info uppdaterad

 

Rekryteringen till stabsofficerare och gruppchefer pågår fram till och med 14 augusti. Rekryteringen till övriga befattningar inom Combat Camera påbörjas i månadsskiftet september/oktober 2006 med första anställningsomgång i januari 2007.

 

http://www.mil.se/index.php?c=news&id=32953

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Kan inte svara på andelen, inte nuläget.

 

Vi var iaf ute på Livgardet igår och visade upp oss för SVT Rapport som ville göra ett reportage. När det visas var lite oklart. Men hålla ögonen öppna om ni vill se.

 

Vi var med under några moment av Livkompaniets slutövning i ett gammalt sjukhuskomplex norr om sthlm. Där de övade SIB i ganska stora hus. Perfekt övningsterräng om inte annat.

För CC-soldater så är SIB likt som det är för en skyttesoldat, en jobbig miljö att lösa uppgift i. Men det var kul.

Fick många 'aha'upplevelser bara på någon timme.

Link to comment
Share on other sites

Det löser väl sig för dem som får vara med, men av ren nyfikenhet...

 

Är det bestämt vilket format som kommer användas inom FM?

 

Alltså; DV, DVCAM, DVCpro, HDV, XDCAM 16:9 osv. Dvs olika videoformat.

 

Nu för tiden finns det ju en massa små kameror och annat skojjsigt som ger fantiska möjligheter om man har tokiga ideér.

Link to comment
Share on other sites

Det löser väl sig för dem som får vara med, men av ren nyfikenhet...

 

Är det bestämt vilket format som kommer användas inom FM?

 

Alltså; DV, DVCAM, DVCpro, HDV, XDCAM 16:9 osv. Dvs olika videoformat.

 

Nu för tiden finns det ju en massa små kameror och annat skojjsigt som ger fantiska möjligheter om man har tokiga ideér.

 

Jag antar att det är mest Video som används? Använder ni stillbild också? i så fall vad för utrustning?

 

/JBP (fotoidiot 2:a efter Erik_G)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning

Metodförsöket har dragit igång på allvar nu och jag kan inte säga idagsläget exakt vilken utrustning som skall vara med det får bli förbandets talesperson som få stå för det.

 

Det är under hösten det ska tittas på exkat vad, så den som lever får se helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...