Jump to content

Transportproblem för NBG

Knekt

Recommended Posts

• Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Strategisk flygtransport förmåga = dyrt och nödvändigt för NBG

Flera länder måste samarbeta för att det skall fungera.

BrigGen Engelbrektsson vet hur man spelar det politiska spelet.

Det blir nog inget beslut före val06

"regeringens stödpartier miljöpartiet och vänstern protesterade och inget har hänt."

Någon som vet varför de protesterade? Kan väl inte gärna ha varit en kostnadsfråga, materielen måste ju införskaffas på något sätt..

Det handlar om C17 ett amerikanskt flygplan, det räcker långt för VPK.

"regeringens stödpartier miljöpartiet och vänstern protesterade och inget har hänt."

Någon som vet varför de protesterade? Kan väl inte gärna ha varit en kostnadsfråga, materielen måste ju införskaffas på något sätt..

Från SvD: Flygköp känslig fråga för försvaret:

- Vi vet ju att avtal med USA är oerhört dyra, säger vänsterpartiledaren Lars Ohly.

Mp:s språkrör Peter Eriksson har "ingen som helst förståelse" för brådskan. Han säger att frågan, i så fall, måste grundligt diskuteras i budgetförhandlingar.

Ytterst hänger säkerheten på att det finns flygplatser som kan ta emot så stora flygplan att vi kan ta med tung utrustning. Kan man inte det måste man överväga om man kan göra insatsen eller inte, säger generallöjtnant Jan Jonsson, chef för försvarets operativa insatsledning.

Jaha, det här var ju smart. Ett ord som kan hjälpa. Fallskärm

Ytterst hänger säkerheten på att det finns flygplatser som kan ta emot så stora flygplan att vi kan ta med tung utrustning. Kan man inte det måste man överväga om man kan göra insatsen eller inte, säger generallöjtnant Jan Jonsson, chef för försvarets operativa insatsledning.

Vill du luftlandsätta stridsfordonsförband i bataljonstorlek är jag rädd att Sverige s a s saknar den förmågan. Närmaste instans med den kompetensen ligger nog 20 mil sydväst om Petersburg.

Vill du luftlandsätta stridsfordonsförband i bataljonstorlek är jag rädd att Sverige s a s saknar den förmågan. Närmaste instans med den kompetensen ligger nog 20 mil sydväst om Petersburg.

Arbetarbröder förena eder.. och sen var det problemet löst.. :D

Du vet ingen som kan hänga med och tolka... :P

- Vi vet ju att avtal med USA är oerhört dyra, säger vänsterpartiledaren Lars Ohly.

Ja, Lars, det är säkert mycket dyrare att betala för nåt som bevisligen fungerar än att inte göra det och då kanske riskera hela utlandsstyrkan, var den nu vara månde. Att inte ha pålitlig, helst såklart alldeles egen transport kan jag knappt tänka mig! Varför tror ni att USMC envisas med egna C-130 trots att man kan tycka att det borde vara flygvapnets roll? Ingen bryr sig så mycket som man själv!

Dumma jag. Nu har mina ögon börjat förstå vad jag skrev i natt.

Inom tre dygn efter insatsen (uthållighet för luftburna) ska förstärkningen (stridsfordon motsv.) nå operationsområdet, är det inte så?

Jag tycker att den luftburna stridsgruppen ska luftlandsättas, istället för att landa. IMHO, C130 på landningsbanan är en bra kulmagnet, dag som natt.

Luflandsättas hur?

Helikopter? då måste det flygas till säkerplats först för att sedan kunna flygga in i området samt att det behövs understöd med AHKP som vi inte heller har.

Flyg? vist man kan ju träna ett par tusen att hoppa falskärm men tror inte det skulle funka alls i sverige.

va e nu detta kamrater, skulle de vara problem med landsättningen av våra trupper typ EN??? skulle inte tro de, va e de för fel med närmaste flygplats och sen vanlig march därifrån??? har ju funkat förr ju(ja jag vet jag blir bara äldre men sättet att ta sej fram förändras inte nämnvärt)ser att hornet har en liten poäng men det kanske beror på att han tillhör EN

va e nu detta kamrater, skulle de vara problem med landsättningen av våra trupper typ EN??? skulle inte tro de, va e de för fel med närmaste flygplats och sen vanlig march därifrån??? har ju funkat förr ju(ja jag vet jag blir bara äldre men sättet att ta sej fram förändras inte nämnvärt)ser att hornet har en liten poäng men det kanske beror på att han tillhör EN

För att vi bara har 10 dagar på oss från det att larmet går tills dess att uppgifterna ska lösas. Det är mycket kort tid. Då kan man inte lägga dagar/nån vecka på att harva fram längs marken.

Risken finns ju också att regionen är så jäkla otillgänglig och fientlig att en fotmarch tar en dryg vecka och att vi riskerar att få slå oss fram hela vägen till AOR:et. Hur blir det med uppgifternas lösande om vi börjat förlora trupp redan under marschen? Det är ju inte så att vi direkt har några reserver.

Hur vi än vrider oss, så har vi häcken bak i den här frågan. Vi har helt enkelt inte den kapacitet som krävs för uppgifter av det här slaget.

För att vi bara har 10 dagar på oss från det att larmet går tills dess att uppgifterna ska lösas. Det är mycket kort tid. Då kan man inte lägga dagar/nån vecka på att harva fram längs marken.

Risken finns ju också att regionen är så jäkla otillgänglig och fientlig att en fotmarch tar en dryg vecka och att vi riskerar att få slå oss fram hela vägen till AOR:et. Hur blir det med uppgifternas lösande om vi börjat förlora trupp redan under marschen? Det är ju inte så att vi direkt har några reserver.

Hur vi än vrider oss, så har vi häcken bak i den här frågan. Vi har helt enkelt inte den kapacitet som krävs för uppgifter av det här slaget.

Absolut rätt, de e mycket kort tid, men och jag säjer men, det kan inte vara hela värden om det tar några dar extra huvudsaken e ju att ni e på rull se bara på Ba01 hur lång tid tog det inte trför dom?? och se så bra dom löste sin uppgift :wacko::banana:banana några dar hit och dit e väl för fasen inge att bråka om

Edited by golffoxtrotfive

Absolut rätt, de e mycket kort tid, men och jag säjer men, det kan inte vara hela värden om det tar några dar extra huvudsaken e ju att ni e på rull se bara på Ba01 hur lång tid tog det inte trför dom?? och se så bra dom löste sin uppgift :wacko::banana:banana några dar hit och dit e väl för fasen inge att bråka om

Skillnaden är att nu är förbandets uppgift att kunna vara på plats inom 10 dagar. Att redan från början tumma på detta innebär att förbandet har misslyckats redan innan det satts upp. Detta oavsett vad BA01 uträttade.

Beslut att sätta in NBG - LBB tar flygplats - resten flygs in. Visst är det upplagt så?

Men det förutsätter ju både att det finns något att flyga dit LBB i och att det finns transportplan som kan lyfta in resten. Att ta och driva en APOD är annars en uppgift för FE01 (också ingående i NBG08 och R10 080101-080630).

Från F17.mil.se:

Flygvapnets uppgifter i NBG 08

Flygvapnets uppgift är bland annat att utgöra en nyckelkomponent i samband med tilltransporten av NBG 08. Detta görs genom upprättande och drifthållning av en taktisk flygplats i Area of Operation (AOO), där lastning och lossning av våra transportflygplan (C-130 HERCULES) sker genom vår försorg och stöd lämnas för basering av våra helikoptrar (HKP10 SUPER PUMA). Vidare ska lastning och lossning av större transportflygplan kunna ske på en strategisk flygplats utanför AOO. Även klargöring av JAS 39 Gripen kan bli aktuellt.

Absolut rätt, de e mycket kort tid, men och jag säjer men, det kan inte vara hela värden om det tar några dar extra huvudsaken e ju att ni e på rull se bara på Ba01 hur lång tid tog det inte trför dom?? och se så bra dom löste sin uppgift :banghead::D:clap: några dar hit och dit e väl för fasen inge att bråka om

Skillnaden är att nu är förbandets uppgift att kunna vara på plats inom 10 dagar. Att redan från början tumma på detta innebär att förbandet har misslyckats redan innan det satts upp. Detta oavsett vad BA01 uträttade.

det är inget fel på ditt resonemang och ambitionen att kunna lösa uppgiften MEN man måste ju alltid laga efter läge och är det besvärligt att ta sej till AO så måste det få ta längre tid och det får man väl hoppas att dom som sitter i klokahuset kalkylerar med när NBG skall sättas in

det är inget fel på ditt resonemang och ambitionen att kunna lösa uppgiften MEN man måste ju alltid laga efter läge och är det besvärligt att ta sej till AO så måste det få ta längre tid och det får man väl hoppas att dom som sitter i klokahuset kalkylerar med när NBG skall sättas in

Om man inte kan lösa av högre chef (= EU) ställd uppgift så ska man anmäla det = avstå från att sätta upp battlegroup. Inte på egen hand definiera om ställd uppgift till något man klarar av.

"BJE

Nu handlar det väl ändå om att klara av att lösa sin uppgift eller hur, om tex Fe01 får i uppgift att sätta upp en flybas i tex jaba i sudan inom 10 dar så betyder det ju inte med automatik att flygplatsen skall vara driftsatt inom 10 dar utan att enheten är på G inom 10 dar och börjar lösa sin uppgift att det tar X antal dar att komma på plats har ju höga vederbörande(EU) redan räknat med borde iallafall räknat med eller hur??

"BJE

Nu handlar det väl ändå om att klara av att lösa sin uppgift eller hur, om tex Fe01 får i uppgift att sätta upp en flybas i tex jaba i sudan inom 10 dar så betyder det ju inte med automatik att flygplatsen skall vara driftsatt inom 10 dar utan att enheten är på G inom 10 dar och börjar lösa sin uppgift att det tar X antal dar att komma på plats har ju höga vederbörande(EU) redan räknat med borde iallafall räknat med eller hur??

Nej. Det är inte så direktiven ser ut. Med ditt resonemang skulle vi kunna skicka ner en pluton från SSG med en sabla massa rations och låta de hålla ett dike i 6 månader. För då är vi ju "på G".

Det är inte FE01 som får till uppdrag att på 10 dagar fixa en flygbas.

Det är hela NBG som ska vara på plats och kunna lösa sina uppgifter inom 10 dagar från det att EU beordrat.

BJE har helt rätt: kan man inte lösa uppgiften ska chefen (dvs EU; inte ATK, försvarsledningen, riksdagen eller regeringen) informeras.

Vi kan inte själva sitta och göra om syftet med stridsgrupperna.

@knekt

de e inte mycket som skiljer i våra åsikter dock måste jag med en åsnas envishet :Malaj: vidhålla att uppgiften löses även om det skulle ta längre tid än 10 dar för att komma på plats, det kan ju faxis vara så att intransporten räknas som pågående mission oxå om man redan från början räknar med att det kommer att ta tid innan enheterna e på plats eller hur???

@knekt

de e inte mycket som skiljer i våra åsikter dock måste jag med en åsnas envishet :Malaj: vidhålla att uppgiften löses även om det skulle ta längre tid än 10 dar för att komma på plats, det kan ju faxis vara så att intransporten räknas som pågående mission oxå om man redan från början räknar med att det kommer att ta tid innan enheterna e på plats eller hur???

Alltså, NBG har som uppgift att kunna verka inom 10 dagar. I bryssel räknar man med att när man säger till svenskarna om att det behövs problemlösning i Långtbortaland då är det svensk trupp där senast om tio dagar och löser problemen.

För att kunna lösa problemem så behövs hela NBG, inte bara staben, inte bara skyttet, inte bara trossen, alla behövs precis som i verkligheten, annars löser man inte sin uppgift.

Om det inte är ett problem som kräver att man är på plats inom tio dagar så väljer man ju ett annat förband.

för hela grejen med NBG är ju just att man skickar mycket folk, man skickar kompetent folk och folket är på plats inom tio dagar

Just tio dagar är ju en del av grejen, för annars kan vi ju behålla systemet med utlandsstyrkan...

Edited by dxl

Absolut rätt, de e mycket kort tid, men och jag säjer men, det kan inte vara hela värden om det tar några dar extra huvudsaken e ju att ni e på rull se bara på Ba01 hur lång tid tog det inte trför dom?? och se så bra dom löste sin uppgift :Malaj::wub::banana några dar hit och dit e väl för fasen inge att bråka om

om man skall hårddra det där lite så kanske BA01 lyckats ännu bättre om man fått in trupp tidigare, mycket matriel fastnade/blev hindrad lång tid och det påverkade självklart förbandets insatsförmåga negativt.

sen är ju frågan om hur man kommer fram till att det bara blir några dagar?

är du beroende av andra eller lokal infrastruktur i ett läge där man valt att sätta in NBG så kan du räkna ut med röven att tidplanen inte kommer att hålla.

Grabbar, jag beundrar eran ambitionsnivå, men det som gäller är, citerat från http://www.mss.mil.se/index.php?c=news&id=32780 Från den 1 januari till 30 juni 2008 står förbandet i R10-beredskap. Det betyder att de på 10 dagar ska vara klara att ge sig iväg ut på insats. Från 1 juli t o m 31 december 2008 övergår man till R30-beredskap.

Kamrater, detta betyder då bara att NBG skall vara marchklara på 10 dar och tiden att ta sej till missionsområdet är icke inräknat

Från sidan om FE01 jag länkade till tidigare:

Beredskap och gruppering

FlygplatsE kommer att ha en beredskap som benämns R10 fram till 2008-06-30. Detta innebär att NBG 08 ska kunna verka inom AOO inom 10 dagar vilket ställer att förbandet kan omgruppera direkt efter order.

FlygplatsE kommer att vara utgångsgrupperad vid F 17. Personal som normalt ej är anställd av Försvarsmakten, beredskapsanställs enligt utlandsavtalet (länk) och förläggs vid flottiljen.