Jump to content

Recommended Posts

Posted
Finns det ett behov av HV i den form som det är idag? (... för att....)

Om vi tar och läser avseende FMs uppgifter som Fk Satan föredömligt postat i ett tidigare inlägg.

Okej....

Då börjar vi...

Vilka uppgifter har försvarsmakten?

För att ni ska slippa googla så har jag klippt in de uppgifter FM har enl 2004 års försvarsbeslut:

* bidra till att hantera och förebygga kriser i vår omvärld,

* hävda vår territoriella integritet,

* försvara Sverige mot väpnat angrepp, och

* värna civilbefolkningen och säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna vid ett väpnat angrepp och krig i vår omvärld.

Som vi nu kan se så har FM fyra stycken huvuduppgifter.

Uppgift 1 är HV endast till del engagerat i iom enskilda HV-soldaters medverkan.

Uppgifterna 2-4 har HV en betydande roll i, framför allt uppgift 4.

Utöver detta tillkommer interna kriser i fredstider såsom översvämningar, Gudrun och annat. Då behövs inte vapnen men däremot en organisation som är snabbt igång, som är van att hantera konstiga uppgifter, som har en tydlig struktur med chefer, som har möjlighet till eget underhåll och som är utrustade och tränade att vara igång under ett flertal dygn i sträck. Det gör HV lämpliga för uppgiften tillsammans med inneliggande vpl-kullar.

/Krook

• Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Forssman
Posted
på övningen som debatteras lite högre upp i tråden så sköts det inte ett enda skott t.e.x, är inte helt ovanligt att det är så.

sedan kan du forssman lära dig använda quote funktionen... snälla

nu börjar det likna nåt! vad övades och hur såg scenariot ut?

och jag ska göra mitt bästa med quoten du! ;)

Posted (edited)

det var en bataljonsövning där scenariot var att inloppet till Göteborgs hamn blivit skyddsobjekt efter att terristhotet ökat, standard övning 1a för de som är med i skärgårdsföbanden med andra ord.

lite information om övningen

Edited by dxl
Posted (edited)

Läste ett inlägg nånstans av en utländsk officer (usa?) där han uttryckte förvåning över att ett land som sverige som levt utan krigstillstånd i nära 200 år kan ha en militär kunskap och ett försvar av hög klass.

Detta apropås ingenting...

Sedan, internationell fäighet? i hemvärnet. Till vad nytta? Hemvärnet skall inte (se tråd ovan från Krook ) verka internationellt i första hand. Det skall värna hemlandet och ställa upp för samhället.

Jag är överlag litet less på allt snack om US osv.

Visst det är bra att vi hjälper till att hålla världen fredlig även på bortaplan men jag tycker ändå att det fokuseras litet för mycket på detta härhemma.

Att HV kanske inte lyckas fullt ut alla gånger må vara hänt men döm inte ut alla inblandade för det. Hv består av många olika sorters människor precis som samhället i övrigt. Det är precis så det skall vara också. HV skall vara en spegling av samhället.

Då får man det bästa förhållandet gentemot det civila anser jag.

Skulle läget bli skarpt en dag så lovar jag att de eventuella 10% som faller utanför alla normalitetsramar kommer att bindas vid ett träd eller skickas hem/sättas på en ofarlig tjänst.

Men visst, under de år då hotbilden låg som ett rött täcke över östersjön krävdes MYCKET folk, mer kvantitet än kvalitet så att säga. I dag har vi inte en sådan hotbild utan kan istället satsa på mindre antal människor med bättre utrustning och utbildning.

Vägen dit är lång men den är inte ouppnåelig.

Man får inte glömma att vi faktiskt bara är i början än sålänge.

EDIT: Borde inte göra sånt hör klockan två på natten.....fingerdiarre!

Edited by sleget
Guest Forssman
Posted
...

Utöver detta tillkommer interna kriser i fredstider såsom översvämningar, Gudrun och annat. Då behövs inte vapnen men däremot en organisation som är snabbt igång, som är van att hantera konstiga uppgifter, som har en tydlig struktur med chefer, som har möjlighet till eget underhåll och som är utrustade och tränade att vara igång under ett flertal dygn i sträck. Det gör HV lämpliga för uppgiften tillsammans med inneliggande vpl-kullar.

/Krook

Att organisationer som hv eller liknande behövs i sådana situationer är jag med på.

Motfrågan till det blir ju då: Hur övas det inom hv?

om man söker på ex. google på hemvärnet så får man upp många bilder med camo-målade folk, folk med vapen och stridsövningar i stort. Och det är just den bilden man har av hv, att det är ett gäng som leker krig och ställer upp vid naturkatastrofer.

-----------------------------------------------

Med dxl's övning där i åtanke..

om det skulle uppstå ett liknande scenario fast skarpt, skulle då det ansvaret falla på hemvärnet? eller skulle polis eller nåt annat inom förvaret ta hand om det? Och framför allt, finns det en sådan hotbild?

om det inte skulle bli hemvärnets uppgift, varför utbildar man och övar inför det?

det vore ju lite som att volvo skulle utbilda 2000 flygtekniker eftersom om 50 år kanske bilar är ersatta med små flygplan. hänger ni med i resonemanget?

Posted

Hopas att det bara är ett syftningsfel i ditt senaste inlägg ("polis eller nåt annat inom försvaret").

Strid är huvuduppgiften och det hemvärnet ska öva för. Det andra faller naturligt att lösa utan särskilda övningar annat än för vissa befäl (hänvisar till CIMIC utbildningar, särskilt då för MIC i vårat fall).

Posted

@krook

Inte alltid som vpl-kullar kan sättas in vid naturkatastrofer osv. I lagen rörande när FM får användas står det

"Pliktpersonal är skyldiga att medverka endast om uppgiften utgör ett led i deras utbildning för krigsuppgiften".

Forssman>

tänk tänk tänk... sedan tänk på ordet förtänksamhet....

Posted

Uppgifter i Göteborgs hamn är mycket trolig i ett beredskaps höjt läge. Men sannolikt så kommer det stå i ordern, Exempel: ”att xx bevakar hamnen i syfte att skydda hamnen och verksamhet mot sabotage”. Tror inte att ordet terrorist kommer att finnas med.

Sen ska det tas i beaktning att innan ett hv-larm utlyses så kommer det att föregås av hv-beredskap.

Nu klipper jag från ett inlägg som jag skrev i Nidbildstråden:

Det du syftar på är när hv-beredskap beordras så kan hv-förbanden med plikt kallas in för utbildning. Detta finns inte vad jag kommer ihåg tidsatt, utan kan vara allt från en dag till flera veckor.

Detta spelas det ofta på nere på HvSS på deras chefs kurser. Senast så var förbanden redan inkallade en vecka för utbildning innan uppgifterna började lösas. Det som vi spelade på är att skyddsvakt, NBC, vissa strids uppgifter och eskort för IP är det som övas i nästan alla scenarion.

Detta är i mina ögon en trolig tillvegagångs scenario i ett verkligt läge. Förbanden kommer då att bli samövade och borde hålla ca 90% uppfyllnad.

I ett sådant läge tror jag att Hv kommer att lösa sina uppgifter lysande.

Posted

Hur det övas inom Hemvärnet är ju, tyvärr, helt individuellt och knappast likriktat - trots försök med kompetensår etc.

Många förband dras nog med frågan hur de skall öka närvaron på övningar och faller i fällan att hellre göra häftiga pang-pang-övningar för att locka folk, än att söka realistiska övningsalternativ.

Med det sagt är inte realistiska övningsalternativ per automatik stöd till det civila samhället. Kan förbandet agera i strid kan det även bygga sandsäcksbarriärer vid översvämningar. Således bör förbandet öva för det värsta, och kan sedemera även lösa de enklaste uppgifterna likaså.

Posted (edited)
om det skulle uppstå ett liknande scenario fast skarpt, skulle då det ansvaret falla på hemvärnet? eller skulle polis eller nåt annat inom förvaret ta hand om det? Och framför allt, finns det en sådan hotbild?

om det inte skulle bli hemvärnets uppgift, varför utbildar man och övar inför det?

Du kanske skulle ta och läsa på om hemvärnet och försvaret och polisen och om debatten om ett visst lagförslag?

Framförallt borde du läsa på om vad det är man övar inför i hemvärnet innan du börjar kritisera hemvärnet? Brukar bli bäst så.

Det är liksom inte direkt någon nyhet att om det skulle hända något så kan inte polisen bevaka all samhällsviktig infrastruktur och vilka har man kvar då?

Och när du svarat på den frågan så kanske du ska ta och tänka till om det är värt att öva på de uppgifter man kan tänkas ställas inför eller om man helt enkelt ska skita i att öva och börja skaffa erfarenheter först då det blir skarpt läge.

(piiinsamt att ha varit här så länge och ändå misslyckas med quote taggen)

Edited by dxl
Posted

@dxl>

finns en del fotbollslag som kan ta på sig den uppgiften att bevaka dessa anläggningar. Det skulle troligen bli ett bra tillskott i dessa klubbars kassor...

Posted (edited)
men den kvantiteten kanske inte skall ha vapen. Dom hanterar ju inte en så enkel uppgift som skyddsvaktstjänt!

Alltså jag måste få höja min röst här...

Så enkel uppgift!? Enligt min bestämda åsikt är skyddsvaktstjänst något av det viktigaste och svåraste en vanlig HV-soldat kan utsättas för. Vi utbildas alldeles för lite och för det mesta med krig som bakgrund för övningen.

Fram för mer övning och då framförallt med fred eller fredslika förhållanden... Kanske till och med utan AK i handen...Lös uppgiften tills förstärkning och vapen kommer.

Men det är ju bara vad jag tycker....

Edit --- felstavat-----

Edited by Fu Zeeuus
Posted

men den kvantiteten kanske inte skall ha vapen. Dom hanterar ju inte en så enkel uppgift som skyddsvaktstjänt!

Så enkel uppgift!? Enligt min bestämda åsikt är skyddsvaktstjänst något av det viktigaste och svåraste en vanlig HV-soldat kan utsättas för. Vi utbildas alldeles för lite och för det mesta med krig som bakgrund för övningen.

Fram för mer övning och då framförallt med fred eller fredslika förhållanden... Kanske till och med utan AK i handen...Lös uppgiften tills förstärkning och vapen kommer.

Edit --- felstavat-----

Hur svårt är det att inte låte figuranter knalla fram och ta saker ur skyddsvakternas utrustning. Om soldaterna inte kan hantera " full 16 åring " som knallar fram o sparkar på radio, tar magasin ur stridsväst( när den är på soldaten ) då tycker jag att man skall göra patron ur, erkänna sig ur kass samt aldrig mer ta på sig uniform.

slut

Posted

Edit --- felstavat-----

Hur svårt är det att inte låte figuranter knalla fram och ta saker ur skyddsvakternas utrustning. Om soldaterna inte kan hantera " full 16 åring " som knallar fram o sparkar på radio, tar magasin ur stridsväst( när den är på soldaten ) då tycker jag att man skall göra patron ur, erkänna sig ur kass samt aldrig mer ta på sig uniform.

slut

Allstå (utan att starta någon flame i tråden).

Har jag förstått dig rätt om du tycker att det är en lätt uppgift att bevaka och hålla reda på alla regler, våldstrappan och laga stöd i fredstid när det gäller vakttjänst.

Jag måste vidhålla att jag personligen tycker det är svårare än om jag har krig som bakgrund då det ger mig som skyddsvakt helt andra befogenheter.

Annars blir det denna rubrik i tidningen:

Full minderårig olovligt frihetsberövad av svensk militär.

Familjen uttalar sig: Det är hemskt, har Sverige blivit en militärstat?

Nu börjar det bli OT... Rättnig höger, avaktar stamp från kön.

Posted

Allstå (utan att starta någon flame i tråden).

Har jag förstått dig rätt om du tycker att det är en lätt uppgift att bevaka och hålla reda på alla regler, våldstrappan och laga stöd i fredstid när det gäller vakttjänst.

Jag måste vidhålla att jag personligen tycker det är svårare än om jag har krig som bakgrund då det ger mig som skyddsvakt helt andra befogenheter.

Annars blir det denna rubrik i tidningen:

Full minderårig olovligt frihetsberövad av svensk militär.

Familjen uttalar sig: Det är hemskt, har Sverige blivit en militärstat?

Nu börjar det bli OT... Rättnig höger, avaktar stamp från kön.

men frågan kvarstår, är det bra arbetat att låta folk plocka utrustning från en soldat????

det är så jävla IG att dom borde skämmas.

och ja, det är ganska så simpelt med våldstrappa osv. ( stavas SUNT FÖRNUFT )Dom som titulerar sig skyddsvakt skall ju faktiskt ha genomgått en utbildning där dom lär sig, ändå blir det fel fel fel.

Jag hoppas aldrig att dessa HV soldater andvänds skarpt som skyddsvakter. antingen så skjuter dom direkt eller så gär dom inget.

Förutom det genomförande som jag och DXL stötte ihop ;)

Posted (edited)
Palla hemvärnet. Dom står lågt i mina ögon efter hur jag har sett dom beté sig under övningar när jag gjorde lumpen.

Känns lite som om hemvärnet består av en viss typ av människor.

- Snorisar som tycker det är coolt med vapen och krig, och vars största dröm är att få göra lumpen (finns en del såna här i forumet).

- Äldre folk som är besatta av ovannämnda, men som fick kassa betyg i lumpen och kan därför inte bli officerer eller söka till US, alternativt de som inte fick göra lumpen.

- De som gjorde lumpen på nått ickestridande förband, och vill ta revansch nu genom att få skjuta ak4 och vara allmänt "combat".

- Samt äldre herrar som kanske vart officerare innan eller som sysslat med någon annan form av seriös militär verksamhet, men inte kan släppa det riktigt.

Vill vi ha såna personer i grönt? Det är lite som USA's trupper. Gun-nuts (samt folk som behöver cash men inte kan få ett civilt jobb).

Det som behövs är nytt blod - fräscha, smarta och moderna människor som är användbara.

Inte stridisar, old-boy eller nåt jävla Hitler-jugend.

Kvantitet i all ära - ge dom varsitt blåställ och skaffa en kontaktlista, så kan dom komma och bära sina jävla sandsäckar när det blir översvämmning.

Riv ner Hemvärnet, kasta ut alla byfånar och sätt ihop nåt användbart. nåt som är användbart till den grad att de skulle kunna skickas iväg utomlands.

Jah du, jag gick med i hv när min krigsplasering försvann pga politiska beslut, jag låg inne som pansarskytte och her gjort ett repmöte, fick x88 på både lumen och rep, min förra löne spec ifrån hv var på 76;- så i vilken katigori till hör jag då?????

Edited by "SSA" Gunny
Posted
Hopas att det bara är ett syftningsfel i ditt senaste inlägg ("polis eller nåt annat inom försvaret").

Strid är huvuduppgiften och det hemvärnet ska öva för. Det andra faller naturligt att lösa utan särskilda övningar annat än för vissa befäl (hänvisar till CIMIC utbildningar, särskilt då för MIC i vårat fall).

Oj, jag har fått medhåll! Trevligt. :Malaj:

Posted
Vill vi ha såna personer i grönt? Det är lite som USA's trupper. Gun-nuts (samt folk som behöver cash men inte kan få ett civilt jobb).

Och det vet du en hel del om, precis som du vet så otroligt mycket om hemvärnet?

Posted

Edit --- felstavat-----

Det där var faktiskt bra! Riktigt bra till och med! :worthy:

Ja, jag har istort sett hela min tid inom Friv och även under GU övat under krigsförhållanden.

"Halt,Halt eller jag skjuter skarpt,pang, pangpang" osv.

Men att helt plötsligt stå där ensam utan vapen i fredstid är inget jag har övat på direkt.

Jag har ett hyffsat hum om våldstrappan men måste ändå erkänna att det känns otillräckligt på nåt vis.

Och nej, INGEN tar någonting ur mina fickor det garanterar jag. :Malaj:

Posted

Och det vet du en hel del om, precis som du vet så otroligt mycket om hemvärnet?

Självklart vet man allt genom att få se några HV gubbar och massa actionfilmer :Malaj:

Kunde inte låte bli bara trots att jag nu kommer få massa skit för det :P

Men för att göra ett seriöst tillägg så ändras saker bäst genom att man engagerar sig själv och sedan när man stöter på motstånd så gör man bara "framåt, framåt" istället för att "ta skydd"...

Posted (edited)

Skyddsvakt är svårt, det är långt ifrån något som är enkelt... Visst det kan vara enkelt att följa några få paragrafer och förordningar. Men det är inte det som är det svåra i skyddsvaktsrollen utan det är det psykologiska, att hela tiden vara deskalerande i sitt uppträdande.

Kan ta upp en mängd med situationer i fredstid där skyddsvakten verkligen sätts på prov, och jag kan lova att det inte blir ett enkelt jobb för skyddsvakten ifråga.

Ta bara en kasun som är öppnad, invid kasunen står en bil parkerad 2meter. i kasunen finns mängder med "saker". Helt plötsligt dyker ägaren upp till bilen och vill gå fram till sin bil och köra därifrån. Ni som vakter har fått order om att ingen kommer närmare än 15meter från kasunen. Vad gör ni? Individen blir argare och argare. Vad gör ni nu? Individen står bokstavligen och spottar er i ansiktet.... Vad gör ni?

Viss juridiken är enkel men när man står där ute är saker och ting inte alltid så enkla...

individen blir mer och mer hotfull och försöker mer och mer ta sig fram till sin bil, vad gör du nu? Individen är nu 15 meter från kasunen som är öppnad. Vad gör du?

fortfarande är juridiken enkel, men är ditt handlande så enkelt i praktiken som det kanske är på skrivbordet?

skyddsvaktstjänst är svårt, och det är inte något man lär sig på en helg. Och det är framförallt inte ngt man lär sig med FM standardövningar i skyddsvaktstjänst...

Tillägg>

I det lilla exemplet ovan kan vi nu grotta ned oss i mängder med juridiska frågor. men 5st juridiska funderingar här nere kanske visar lite av komplexiteten i det lilla exemplet här ovan som är ett ganska enkelt exempel på vad som kan inträffa. Och hur löser vi det utan att själv sätta oss i skiten?

1, Är postinstruktionen korrekt? Eller bryter den mot gällande lag. Har du som enskild soldat skyldighet att följa order som bryter mot svensk lag?

2, Är fordonet att betrakta som beslagtaget eftersom ägaren nekas tillträde till sitt fordon?

3, Gränsen på 15 meter är det att betrakta som invid? har du lagliga stöd att hindra fordonsägaren att hämta sitt forodn?

4, har du juridisk rätt att använda kroppskrafter att hindra denna individ att hämta sitt fordon? och hur stora kroppskrafter får du använda?

5, Stör fordonsägaren dig i din bevakningsuppgift, har du nu stöd att avlägsna, omhänderta eller gripa individen?

Så är verkligen skyddsvakts-jobbet så enkelt i praktiken som det kanske är vid skrivbordet?

Edited by Fk Satan
Posted
Och hur löser vi det utan att själv sätta oss i skiten?

Den enklaste lösningen borde vara att låsa kassunen (och se till att personen/-erna med nycklarna går eller kör eventuellt fordon minst 15 m bort) så han kan hämta sin bil. Hade vi inte varit där hade han ju kunnat hämta bilen när kassunen står helt obevakad så det borde inte vara något problem så länge den är låst, nu när den dessutom är bevakad.

Om inte det går brukar ju de flesta inte ha någonting emot att vänta två minuter om man får en vettig anledning. Jag har aldrig gjort något i en kassun som tar mer än ett par minuter, men jag kan tänka mig att exempelvis någon form av inventering skulle kunna ta tid, men det kan å andra sidan avbrytas och återupptas ganska enkelt.

Posted
Skyddsvakt är svårt, det är långt ifrån något som är enkelt... Visst det kan vara enkelt att följa några få paragrafer och förordningar. Men det är inte det som är det svåra i skyddsvaktsrollen utan det är det psykologiska, att hela tiden vara deskalerande i sitt uppträdande.

Kan ta upp en mängd med situationer i fredstid där skyddsvakten verkligen sätts på prov, och jag kan lova att det inte blir ett enkelt jobb för skyddsvakten ifråga.

Ta bara en kasun som är öppnad, invid kasunen står en bil parkerad 2meter. i kasunen finns mängder med "saker". Helt plötsligt dyker ägaren upp till bilen och vill gå fram till sin bil och köra därifrån. Ni som vakter har fått order om att ingen kommer närmare än 15meter från kasunen. Vad gör ni? Individen blir argare och argare. Vad gör ni nu? Individen står bokstavligen och spottar er i ansiktet.... Vad gör ni?

Viss juridiken är enkel men när man står där ute är saker och ting inte alltid så enkla...

individen blir mer och mer hotfull och försöker mer och mer ta sig fram till sin bil, vad gör du nu? Individen är nu 15 meter från kasunen som är öppnad. Vad gör du?

fortfarande är juridiken enkel, men är ditt handlande så enkelt i praktiken som det kanske är på skrivbordet?

skyddsvaktstjänst är svårt, och det är inte något man lär sig på en helg. Och det är framförallt inte ngt man lär sig med FM standardövningar i skyddsvaktstjänst...

Tillägg>

I det lilla exemplet ovan kan vi nu grotta ned oss i mängder med juridiska frågor. men 5st juridiska funderingar här nere kanske visar lite av komplexiteten i det lilla exemplet här ovan som är ett ganska enkelt exempel på vad som kan inträffa. Och hur löser vi det utan att själv sätta oss i skiten?

1, Är postinstruktionen korrekt? Eller bryter den mot gällande lag. Har du som enskild soldat skyldighet att följa order som bryter mot svensk lag?

2, Är fordonet att betrakta som beslagtaget eftersom ägaren nekas tillträde till sitt fordon?

3, Gränsen på 15 meter är det att betrakta som invid? har du lagliga stöd att hindra fordonsägaren att hämta sitt forodn?

4, har du juridisk rätt att använda kroppskrafter att hindra denna individ att hämta sitt fordon? och hur stora kroppskrafter får du använda?

5, Stör fordonsägaren dig i din bevakningsuppgift, har du nu stöd att avlägsna, omhänderta eller gripa individen?

Så är verkligen skyddsvakts-jobbet så enkelt i praktiken som det kanske är vid skrivbordet?

Hm

Normalt sett i det fallet är skyddsobjektets gräns där skyltarna är, flyttar man ut skyltarna med en avspärrning blir det lite tydligare var skyddsobjektet är, dessutom, är det så lämpligt att öppna kasunen när det står en främmande bil intill den? kanske dax å bygga ett stängsel rund byggnaden.

Posted

Finns det inte redan en tråd att diskutera skyddsvaktscenarion i? Här diskuterar vi Hv:s existens ju! :baskerPa:

Men det är ett korrekt påstående att uppgiften att skydda och bevaka i ett "skymningsläge" är ytterst kvalificerad.

Förvisso har medelåldern i Hv sjunkit de senaste åren -kanske tack vare att det faktiskt skett en viss uppsnäppning av verksamheten samt en nödvändig och adekvat tillförsel av utrustning. Många ipersonalen har dessutom erfarenheter från utlandstjänst, där man jobbat just med skydda och bevaka. MEN jag måste nog säga att vi är en bra bit från målet. Fortfarande är Hv inga kungar på den uppgift det är allra mest sannolikt att de kommer att få lösa i händelse av skarp insats. Allt för många skjuter allt för snabbt verkanseld eller agerar allt för långsamt med fel insats mot hotet. Kanske är det dags att Hv flyttar sitt pang-pangövande från skogen, in till stan i den ytterst civila miljön?

När det gäller framtiden för Hv är jag lite brydd. Skall bli intressant när Fm börjar tillämpa kontraktsanställda soldater fullt ut. Då får man ju en stående och väl samövad styrka att ta till om det skorpar till sig. Risken finns att Hv då förvandlas till någon slags "frivillig samhällstjänst" som letar bortsprugna pansjosar eller travar sandsäckar kring vattendrag.

I Fk Satans scenario hade jag, under förstärkt bevakning och med låst kassun, låtit gubben hämta sin bil för att lösa problemet enkelt och smidigt. Bilen var redan på plats när kassunen öppnades och sannolikheten för att någon med förkunskap om verksamheten där planterat fordonet bedömer jag som mycket låg. Ett annat alternativ vore att erbjuda sig att någon kör ut bilen till honom från det avspärrade området. Ett dåligt alternativ vore att eskalera situationen och låta gubben störa verksamheten genom att vi tjurskalligt vägrar honom bilen. Men här får man också ta situationen för övrigt med i beräkningen: Vad finns i kassunen? Hur ser hotbilden ut? Har det förekommit sabotage tidigare på andra platser och innehåller kassunen krigsviktiga delar till JAS-plan eller korvetter som det är bråttom att få ut, så får väl gubben snällt stå och vänta -eller bli gripen om det inte passar.

Posted

Jag ställer mig frågan vilka i sveriges för som är "skarpast". Gu förbanden är visseligen väl övade, men många saknar den mognad som gör en bra soldat. Eftertanke är en bra sak som kommer efter ett tag. De flesta i HV har gjort GU och övar mer eller mindre regelbundet och därför borde dessa vara skarpare än den genomsnittlige svenske soldaten. Nu har jag inga siffror, men jag räknar löst på att i krigsförbanden är det folkl som gjort GU för fem år sedan, utan repövning.

HV övningar kan aldrig bli som GU övningar, medan på något sätt borde dessa vara kompetenshöjande i och med ökad kunskap om livet pga ålder och annan mil verksamhet med kamrater från andra utb förband. Dessutom borde kunskaperna från GU inte försvinna lika lätt som för medelsoldaten i S. vilka är ute i det civila mörkret. HV göra att man ständigt tvingar reflektera över sin roll som soldat, och även om man inte ska verka i sin GU roll i händelse av ofred, är man troligtvis en betydligt mer mångfaseterad soldat än de "civila".

Posted (edited)

Jag håller delvis med vemtogmittnamn.

När jag gjorde min GU var jag:

1. omotiverad och tvångsplacerad.

2. Allmänt omogen och ungdomligt övermodig.

Tiden har (enligt min egen ringa åsikt) faktiskt givit mig en mer ödmjuk inställning till medmänniskor.

Jag har också självmant sökt mig till HV och bett om den placering jag har där.

Slutsatsen av mitt resonemang är att jag tror jag är en bättre resurs i HV för försvarsmakten än vad jag någonsin skulle ha kunnat bli i min krigsplacering. (som jag för övrigt aldrig fick repöva.) Därmed har HV ett klart existensberättigande och en framtid.

Edit ---såg fånigt ut med dubbelsignatur---

Edited by Fu Zeeuus
Posted

Jag kan hålla med om att delar av Hemvärnet, särskilt sett utifrån och jämförd med väldrillade GU-förband, kan se ut som något som inte passar i den nya Försvarsmakten. Samtidigt måste man fråga sig om det blir bättre av att sitta på läkteren och kritisera eller om det är dags att gå med och att lägga tid på att bygga för framtiden. Ångrar sig kan man alltid gå ur.

Som varandes gruppchef har jag hellre en soldat som, trots motgångar, aldrig ger sig än en soldat som ägnar sig åt att säga att allt är skit och på hans GU-förband var allt mycket bättre.

Posted
Jag kan hålla med om att delar av Hemvärnet, särskilt sett utifrån och jämförd med väldrillade GU-förband, kan se ut som något som inte passar i den nya Försvarsmakten. Samtidigt måste man fråga sig om det blir bättre av att sitta på läkteren och kritisera eller om det är dags att gå med och att lägga tid på att bygga för framtiden. Ångrar sig kan man alltid gå ur.

Som varandes gruppchef har jag hellre en soldat som, trots motgångar, aldrig ger sig än en soldat som ägnar sig åt att säga att allt är skit och på hans GU-förband var allt mycket bättre.

Jag trodde det skulle ta ett år av flitigt övande att komma ikapp min GU nivå. Den nivån var flygvapnet och det vart inte så flitigt som jag hade hoppats så det hade varit mera realistiskt med två år. Men med allt annat pyssel tar det nog fyra. En är inte så bra som man tror men ibland får en till något. :camo:

Ett halvår och två övningar till och jag tror att jag är skarpt användbar i den roll jag har fått men sedan finns det hur mycket som helst att lära.

HV blir nog med automatik en blandning av insatsveteraner och folk som jobbar på att komma ikapp det de kunde för 20 år sedan. Det borde påminna lite om att repöva ett sedan länge ej repövat förband men med bättre motiverade soldater. Det blir nog homogenare när fler kommer från nyligen genomförd GU men få genomgår GU så det vill till att rekrytera bredare i väntan på en försvarsvänligare politik.

Posted (edited)

Borde inte jämförelsen, som Ragulin anför, vara HV i jämförelse med de kommande "kontraktsförbanden"? Inte HV i jämförelse med nuvarande GU-förband.

Jag tycker Ragulin har en poäng. Lite spekulation:

Jag tror att om gissningsvis 5 år kommer det finnas en förbandstyp - "kontraktssoldater" - som på plutonsnivå förmodligen är:

- mer samövande än den genomsnittliga HV-insatsplutonen.

- har högre "mobiliseringsförutsägbarhet". D v s ramverket kring inkallelse i fred och kris är modernare och mer ändamålsenligt än ramverket som reglerar detsamma inom HV. (Det finns mig veterligen fortfarande inget som pliktar en HV-man att ställa upp på insats utan att hemvärnsberedskap är påkallad. Men här kan jag ha fel. Oavsett så tror jag kontraktsförbanden får ett mer ändamålsenligt ramverk i dessa avseenden).

- Har en djupare och bredare förmåga. Kanske framförallt vad gäller utrustning, eget underhåll och därmed förmågan att använda utrustningen.

Om mina spekulationer är någorlunda träffsäkra, blir då inte HV (kanske framförallt insatsförbanden inom HV) utkonkurrerade? Kommer FM att vilja betala för dubblering av dessa förmågor. Dels inom ramen för "riktiga" FM, dels inom ramen för "frivilligförsvaret". Jag är tveksam.

Edited by EO4
Posted

@ E04 Jag avsåg inte att det var korrekt att jämföra HV med ett GU-förband, jag avsåg att jämförelsen görs, ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart. Vanligtvis är det jämförelsen mellan GU och HV som sker då få har sett andra förband (US exempelvis) i praktiken.

Sett till de små årskullar som nu utbildas så behövs dessutom HV för att kunna få till någon storlek på försvaret vilket gör att HV inte riktigt konkurrerar med resterande delar av försvaret. 8000 vpl räcker inte så långt.

Förhoppningsvis fortsätter dessutom HV att utvecklas mot att bli ett förband som alla andra men med en annan rekrytering än vad övriga försvaret har.