Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu kommer jag med ett påstående som kommer röra upp lite känslor men jag hoppas diskussionen kan hållas på en normal nivå.

Enligt min uppfattning borde den HV organisation som nu existerar skrotas. Avväpna alla gamla " ÅsaNisse soldater" och höj kraven och statusen och våga kassta ut människor som inte fullföljer avtalen.

Om vi hade kvar en tiondel av de soldater som fanns och satsade mera resurser på dom så tror jag att vi skulle få ett effektivare förband. Höj ersättningsnivåerna samt utbildningstimmarna varje år.

Min anledning till att tycka så här är att jag va b-styrka i helgen emot göteborgsbataljonen, deras uppgift var att stödja polisen i ett påfrestande läge i fred. Alltså att ytövervaka samt skydda vissa punkter.

Mitt omdöme av deras insatser är att deras agerande var under ALL KRITIK!!! Jag har en rad exempel på direkt övervåld, med motivationen " hellre dömd av 12 än buren av 6". mycket dålig bevakning samt säkerhetstänk, låter figuranter som är med i spelet gå fram och plocka magasin samt diverse utrustning ifrån soldaterna ( medan utrustningen är påtagen ). Skyddsvisitering verkar inte existera i HV skyddsvaktens utbildning?

O-platser upprättades i blåpickupp bilar på högsta punkten i terrängen med masknät över, syntes kan jag säga.....

Stridsteknik verkar inte överhuvudtaget existera av de moment att döma som jag va b-styrka i.

Min slutsatts är att HV inte kan verka i skarpt läge, då dom inte ens kan verka i övningsläge. Självklart finns det kompetent personal, men samla ihop dom då och gör något nyttigt med dom, låt inte dom andra dra med dom ner.

Hoppas aldrig polisen tar hjälp av HV i ett trängt läge då rättssäkerheten skulle sättas ur spel direkt för de människor som råkar ut för " soldaterna "

• Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

allt detta är redan på gång. Men man kan inte bara trycka på en knapp så är HV borta och nått nytt där istället.

Enligt vad jag försökt skriva i andra trådar så är jag övertygad om att HV som vi känner det kommer försvinna. Man inför nya plutoner med nya uppgifter och succesivt kommer gamla HV inte orka med och nya krav kommer ställas, jag tror det bara är en tidsfråga.

Posted

Det var inte så att det var skärgårdsbataljonen?

Mig veterligen så var det iaf dom som övade i helgen.

Om nu så inte var fallet så får du gärna säga vilken utav göteborgsbataljonerna det var..

Var det skärgårdsbataljonen så var jag där och kan delge mina synpunkter.

Posted
O-platser upprättades i blåpickupp bilar på högsta punkten i terrängen med masknät över, syntes kan jag säga.....

Man kanske skulle fundera varför man försöker maskera bilen om läget var i fred istället.

Sen har det var generellt svårt i hela "firman" att få in "fredsläge" tänket där det nästan alltid har varit nära fullt krig i alla målspel vid skyddsvakts utbildning och liknande, detta blir ju speciellt uppenbart i en organisation som HV där det tar längre tid att byta utbildningsinriktning.

Sen kan du gärna utveckla mera vad som du tycker gick fel med Skyddsvakts momenten.

Posted

Ok, uppenbarligen så var det då skärgårdsbataljonens övning du var på.

Då skulle jag gärna också vilja veta vad du tyckte gick fel och var dåligt.

Vi hade dåligt med utvärdering så att få feedback från någon i Bstyrkan vore bara bra.

Posted

skyddsvakts momenten fungerade inte enligt mig då dom uppträdde väldigt tafatt.

figuranter fick gå in i oplatser o ta utrustning, Skyddsvakterna va i såna lägen väldigt svaga i sitt agerande o vågade inte ta konflikt med figuranterna o avvsisa. dom daltade " snälla gå här ifrån nu"

i grupps strid momenten va det en rad faktorer.

inga bra skyddställningar, soldater som står upp o visar siluetter vid magbyte i anfallsrörelsen. ingen kolla på målangivelser. flank karlarna hade inget tänk på att dom kunde råka ut för omfattningar, det va tunnelseende.

slut, frågor?

Posted

Nopp, inte mycket frågor på det, då jag aldrig var nära en oplats eller personal som bemanade dessa.

Hade ju hoppats på att du var en utav dom som kom iland på "våran" brygga eller på "våra" öar.

Men man kan ju inte få allt :dribble:

Posted

Men ok... då har vi kanske något gemensamt då.

Du är alltså en utav killarna i bohus som var från något land i öster?

I så fall kan jag ju säga att hade det varit skarpt läge så hade ni alla tre legat ner vare sig ni ville eller inte och vi hade inte haft AK på oss.

Sedan så hade vi varit fler och våra kollegor i båten hade urlastat betydligt snabbare.

Men det momenet är helt klart något jag hade velat ha en utvärdering utav på plats innan vi åkte hem.

Posted

I så fall kan jag ju säga att hade det varit skarpt läge så hade ni alla tre legat ner vare sig ni ville eller inte och vi hade inte haft AK på oss.

Sedan så hade vi varit fler och våra kollegor i båten hade urlastat betydligt snabbare.

Men det momenet är helt klart något jag hade velat ha en utvärdering utav på plats innan vi åkte hem.

tänk fredstid, vi va som vi uppfattade det jagade, kunde ha varit turister o ni har lagar o paragrafer att följa, vilket ni inte gjorde. Därför anser jag inte att ni skall vara en resurs till polismyndigheten

Posted

Var för blev det inte så nu?

Varför blev det inte så nu?

Det är lätt att säga "I ett skarpt läge hade det varit si eller så"

Varför är det inte så på övning?

The Swede :dribble:

Posted

precis som the swede säger så är det lätt att säga att vi skulle gjort si o så om det va skarpt.

men så är det inte, det man övar gör man även i skarpt läge. SÅ ÄR DET, det handlar om inövade förfaranden man inte styr över i stressiga situtationer.

Posted
precis som the swede säger så är det lätt att säga att vi skulle gjort si o så om det va skarpt.

men så är det inte, det man övar gör man även i skarpt läge. SÅ ÄR DET, det handlar om inövade förfaranden man inte styr över i stressiga situtationer.

Fick höra en berättelse som perfekt illustrerar detta under ett utbildningspass av en yrkesofficer som var med BA01: En GRG-omgång fick i uppgift att lägga rök så att det egna förbandet kunde göra en förflyttning utan att observeras av Serbiskt pansar. Det var brått att komma iväg och läget hotfullt. Omgången stack iväg till eldställningen några hundra meter bort och skickade iväg granaterna med bravur. Sen kom de inte tillbaka...Tiden gick och röken började så smått lätta och det var hög tid att dra! Då kom äntligen killarna springade med tomhylsorna prydligt inpackade i sina plastbehållare, precis som de övat in under otaliga skapskjutningsövningar hemma på skjutfältet...

Posted

Nisse enligt din mening skulle ditt kompani ha klarat det bättre, utan att nu göra en för stor " vi mot dom" grej.

Posted

Man kan alltid hitta exempel som påvisar ett icke önskvärt beteende. Även när man tittar på större strukturer som hemvärnet. Jag påstår inte att hemvärnet är en allenarådande lösning på personalförsörjning till förband som skall lösa uppgifter inom ramen för totalförsvaret.

Sedan jag utrustade 1994 har det hänt en hel del. Det gamla gardet, "gubbarna med mauser", har försvunnit. med dem försvann en hel del tomhylsor, men även en massa vettiga farbröder också.

Idag, 12 år senare, är strukturerna helt annorlunda. Det tar tid att vända en supertanker. På mitt kompani är medelålder 32 år, och då är det inte ett insatskompani vi pratar om heller. De nyrekyterade soldaterna ligger i ålderspannet 21-25 år. I snitt gjorde alla ca 70 utbildningstimmar/soldat. Mao ligger vi iframkant för det nya hemvärnet.

Men lika lite som att mitt kompani är ett argument för att inte lägga ner hemvärnet, är ditt exempel, Nisse, lika dåligt, genom att exempelfiera en övning som ur din synvinkel varit katastrofal.

Hv kommer inte över en överskådlig tid att "kastas ut" i det krisartade samhället utan att passera gå. Övningstid kommer att läggas på för att höja kompetensen på förbanden. Det vi gör med att "leka krig" på helgerna är bara och kommer så vara bara förövning inför utbildning i ett skarpt läge.

Se istället till organisationens starka kort, vi har köttet till att göra jobbet!

/Koskela

Posted

Nisse,

då behöver vi ju inte skrota HV vi har ju åtminstonde ett kompani som skulle klara det ;)

Det jag menar är att bara för att du har erfarenhet från denna övning att allt gick åt H-vete så känns ditt "skrota Hv" en aningen omoget i perspektivet att du har sett för lite av resten av HV för att igentligen dra några slutsatser om Hv:s förmåga generellt. Men som sagt kvaliten skiftar rejält mellan bataljoner/kompanier/plutoner/Grupper/soldater. Förhoppningsvis får vi genom det nya system lättare att jämnföra vars man står utbildningmässigt i landet. Vilket borde leda till en kvalite ökning.

Sen kan jag säga att jag själv har lyckas lura av Värnpliktiga deras Ak:femmor i skyddsvaktsövningar men inte skriker jag att vi ska lägga ner värnplikten för det :wacko:

Posted (edited)

Ok, glömde kolla klockan och hann inte posta i tid, så här kommer det igen...

Alltså, vi var en larmstyrka på tre soldater.

Vi tar oss fort till platsen där vi ser att det är obehöriga.

Vi får efter visst käbbel de obehöriga att sitta ner.

Jag hoppas att våra båtbesättningar hade ingripit om det varit skarpt, dessa pysslade med sina båtar och hade inget att göra med övningsmomentet, hade det varit skarpt så räknar jag kallt med att dom bistått oss.

Hade det varit skarpt så hade jag aldrig stått på en smal pir, med en AK på ryggen, den var bökig och ivägen.

Om jag nu ändå haft en AK med mig så är sannolikheten stor att jag skulle nyttjat den mer våldsamt än vad som är möjligt när man övar.

Jag hade inte mycket sömn i kroppen och jag hade faktiskt ingen lust att fälla en person så att möjligheten till en skalle i betongen eller en person i vattnet skulle öppna sig.

I ett skarpt läge hade vi haft handfängsel/buntband.

Föruttsättningarna för oss att göra något annat fanns liksom inte och sedan så kan ju inte jag direkt påstå att vi inte lyckades.

Försök själva avvisa någon ifrån en pir så får ni se hur lätt det är liksom.

Men framförallt, i ett skarpt läge hade vi varit fler än antalet personer som vägrar att låta sig avvisas.

Nu var vi en på varje obehörig, hade det varit så skarpt och de obehöriga visat sig sig våldsamma, då hade jag/vi backat och ställt oss någonstans där vi inte riskerade att hamna i vattnet...

fortsätt gärna fråga komentera kritisera.. vi fick som sagt ingen utvärdering på plats

Edited by dxl
Posted

jag har varit med i HV i olika grad sedan 98, därför e detta inte min enda erfarenhet av dåliga soldater.

som jag sa så skulle de soldater som håller måttet tas tillvara o ges större medel för utveckling mot sin befattning

Posted

erat ingripande vid piren va ju inte så godkänt, varför inte backat o mantlat vapnen? om det e så du skulle gjort i verkligheten det vill säga. ni bröt ju även mot en del regler som gäller en skyddsvakt, tex andvändandet av våld i den situationen. ni hade aldrig lyckats fåpå fängsel i den situtionen ni va i.

Jag vet mycket väl hur det är att avvisa agressiva personer i verkligheten så jag förstår att det kan vara problematiskt ( jag arbetar med det .... ) men det finns något som heter våldstrappan, strypningar på en upprörd turist är inte godtagbart.

jag anser att ni skulle backat i den situationen o avvaktat förstärkning. sen så vet jag också att våldsandvändningen kan vara svår, ni skulle tex få tillgång till batong. sen så var ju faktiskt inte turisterna speciellt aggresiva

Posted (edited)

Jag vill trycka på vad Koskela skrev:

Se istället till organisationens starka kort, vi har köttet till att göra jobbet!

Kvantitet behövs också till viss del. Det behövs inga högteknologiska jägare för att bedriva bevakningstjänst på fasta objekt, bedriva ytövervakning eller valla in översvämning i Orsa Finnmark.

Det behövs folk, mycket folk, som har tillräckliga färdigheter i ovan nämnda tjänster och som har terrängkännedom och som känner annat folk i trakten.

Kvantitet i numerär kan ge kvalitet i effekt.

/Krook

Edit: det saknades ett ord.

Edited by Krook
Posted (edited)
erat ingripande vid piren va ju inte så godkänt, varför inte backat o mantlat vapnen? om det e så du skulle gjort i verkligheten det vill säga. ni bröt ju även mot en del regler som gäller en skyddsvakt, tex andvändandet av våld i den situationen. ni hade aldrig lyckats fåpå fängsel i den situtionen ni va i.

Jag vet mycket väl hur det är att avvisa agressiva personer i verkligheten så jag förstår att det kan vara problematiskt ( jag arbetar med det .... ) men det finns något som heter våldstrappan, strypningar på en upprörd turist är inte godtagbart.

jag anser att ni skulle backat i den situationen o avvaktat förstärkning. sen så vet jag också att våldsandvändningen kan vara svår, ni skulle tex få tillgång till batong. sen så var ju faktiskt inte turisterna speciellt aggresiva

Nej stryptag är inte godtagbart det håller jag helt med om. Det var fel fast det var väl en underarm mot halsen om jag inte minns fel, men ändock fel, ja.

Laddat vapnen hade vi redan gjort. Jag hade ingen önskan att öppna eld när det inte behövdes, vilket ett "halt jag skjuter skarpt" ändå innebär och hur skulle vi dragit oss tillbaka?

Skulle en person suttit i anlägning och sedan skulle vi gjort växelvis bakåt? skulle det verkligen vara vettigt, skulle vi bakat långsamt och hoppats på att inte bli påhoppade?

Nej vi skulle inte kunna satt handfängsel, för att situationen redan var jävligt obra med tre obehöriga som försöker slita sig och springa därifrån, jag hade inga planer då och tänker fortfarande inte börja fippla med en våldsam person om jag inte har en kamrat som kan täcka upp.

Sedan hade vi ingen förstärkning förutom dom på båten.... men dom hade ju sin genomgång som dom inte kunde komma ifrån.

vi var tre stycken på ön thats it.

och vad gäller agresiviteten, håller jag inte med, de var aggresiva, att de desutom pratar ett annat språk och det faktum att vi innan haft problem med "folk" som pratat samma språk och att de börjar knuffa på beväpnad militär och försöker nå deras vapen? Det tolkar jag som att man är där för att mucka gräl.

Mitt sätt att se det så hade vi haft rätt att freda oss betydligt mer våldsamt när, ni började knuffa på oss, samt när vi upptäckte att en av er bar kniv.

Men nu var vi bara tre och då blir allt jävligt svårt.

Det var inte vi som initierade kroppskontakt.

Edited by dxl
Posted

Nej stryptag är inte godtagbart det håller jag helt med om. Det var fel fast det var väl en underarm mot halsen om jag inte minns fel, men ändock fel, ja.

Laddat vapnen hade vi redan gjort. Jag hade ingen önskan att öppna eld när det inte behövdes, vilket ett "halt jag skjuter skarpt" ändå innebär och hur skulle vi dragit oss tillbaka?

Skulle en person suttit i anlägning och sedan skulle vi gjort växelvis bakåt? skulle det verkligen vara vettigt, skulle vi bakat långsamt och hoppats på att inte bli påhoppade?

Nej vi skulle inte kunna satt handfängsel, för att situationen redan var jävligt obra med tre obehöriga som försöker slita sig och springa därifrån, jag hade inga planer då och tänker fortfarande inte börja fippla med en våldsam person om jag inte har en kamrat som kan täcka upp.

Sedan hade vi ingen förstärkning förutom dom på båten.... men dom hade ju sin genomgång som dom inte kunde komma ifrån.

vi var tre stycken på ön thats it.

och vad gäller agresiviteten, håller jag inte med, de var aggresiva, att de desutom pratar ett annat språk och det faktum att vi innan haft problem med "folk" som pratat samma språk och att de börjar knuffa på beväpnad militär och försöker nå deras vapen? Det tolkar jag som att man är där för att mucka gräl.

Mitt sätt att se det så hade vi haft rätt att freda oss betydligt mer våldsamt när, ni började knuffa på oss, samt när vi upptäckte att en av er bar kniv.

Men nu var vi bara tre och då blir allt jävligt svårt.

Det var inte vi som initierade kroppskontakt.

i det läget där vi ville komma förbi kunde ni höjt vapen och backat. kniven visste ni inte om förens momentet var över. Och underarm mot strupen bakifrån kallas " rear naked choke"

men ni va inte dom som gjorde dåligast insatts, eran va inte dålig, bara obra ;)

Posted (edited)

Problemet med vapnen är att dom inte skulle varit där.

Och menar du verkligen att det skulle gjort skillnad på om vi höjt vapnen?

När skulle vi gjort det? När vi insåg att ni inte skulle göra som vi sa? Vad tror du händer om man tar upp vapnet i anläggning på det avståndet som det handlade om mot någon som visat sig agressiv? Kan det bli så att personen försöker greppa pipan? Vad tror du händer då? Ska jag då skjuta dig för att du försöker ta mitt vapen eller kanske du sliter vapnet ur handen på mig?

och hur långt hade du föresten tänkt att vi skulle backat?

kommer man av piren så är det ju bara att springa lös inne på området och då hade det varit lite väl sent att göra något liksom.

Det som spelar roll är att ni var utländska medborgare på ett skyddsobjekt och ni vägrade göra som ni blev tillsagda.

Och ska man vara petig så använder man mig veterligen båda armarna i ett rear naked choke.

Och om du nu ändå hävdar att vi skulle gjort oss färdiga till att öppna eld så anser ju jag att det är betydligt bättre att hålla fast någon även om man håller runt dennes hals.

men ni va inte dom som gjorde dåligast insatts, eran va inte dålig, bara obra

där håller jag med dig till fullo och jag vet att vi kan göra bättre, om bara är lite fler än tre.

Sedan så får du inte tror att jag käftar emot eller så, tar åt mig allt det du skriver, vi fick som sagt ingen utvärdering så det blir nu allt kommer upp liksom ;)

Edited by dxl
Posted
Problemet med vapnen är att dom inte skulle varit där.

Och menar du verkligen att det skulle gjort skillnad på om vi höjt vapnen?

När skulle vi gjort det? När vi insåg att ni inte skulle göra som vi sa? Vad tror du händer om man tar upp vapnet i anläggning på det avståndet som det handlade om mot någon som visat sig agressiv? Kan det bli så att personen försöker greppa pipan? Vad tror du händer då? Ska jag då skjuta dig för att du försöker ta mitt vapen eller kanske du sliter vapnet ur handen på mig?

och hur långt hade du föresten tänkt att vi skulle backat?

kommer man av piren så är det ju bara att springa lös inne på området och då hade det varit lite väl sent att göra något liksom.

Det som spelar roll är att ni var utländska medborgare på ett skyddsobjekt och ni vägrade göra som ni blev tillsagda.

Och ska man vara petig så använder man mig veterligen båda armarna i ett rear naked choke.

Och om du nu ändå hävdar att vi skulle gjort oss färdiga till att öppna eld så anser ju jag att det är betydligt bättre att hålla fast någon även om man håller runt dennes hals.

med att backa menar jag ett anta meter bara. och NEJ, du får absolut inte hålla runt halsen på en gripen, när det gjordes satt personen ifråga redan ner

men som sagt, eran insats var väl av det bättre slaget av det jag såg

Posted

Nu blev jag förvirrad igen, har hela tiden utgått från att det var jag som du pratade om när det kom till halsgrepp, men det kan ju omöjligt vara fallet då om jag inte helt tappat minnet.

Däremot så är jag ganska övertygad om att jag tryckte upp min underarm mot halsen på någon, men höll inte i någon som satt ner vad jag kan minnas.

Sedan kändes det inte som ett bra läge att backa heller då vi inte riktigt hade koll på varandra och att det gick rätt fort från det att två av er blev sittande medan den tredje inte blev det osv. Men vi kom ju överens om att skulle det komma någon på piren igen så skulle vi bara stänga grindarna. Något som i efterhand kändes så simpelt att det antagligen var därför vi inte kommit på det innan.

Vi har ju gjort en massa sådant här innan, både skarpt och löst men det som allt fallerade på var just det där med att vi inte fick någon som helst sömn och att vi var för få.

Posted

möjligt att vi inte va i samma genomförande då, jag satt ner med en kille som försökte strypa mig bakifrän för att jag höll i hans handskfinger...