Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag snackade med en från transportcentrum i Norrköping (Transportcentrum är en organisation som leds av kommunen) och enligt honom så var Norrköping fortfarande kandidater och starka sådana. Det sista ska väl tas med en nypa salt då det var en hyfsat partisk källa. Jag tror dock att Norrköping skulle bli en utmärkt plats att placera lagret på. Flera andra (civila) har ju valt att placera sina centrallager här..

• 4 weeks later...
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Arboga? Jo men det blir nog bra, på tryggt avstånd från de flesta garnisoner. :ph34r:

Fast leveranserna från Resmat har ofta kommit "över natten", så avståndet spelar nog mindre roll när man väl har kommit ifrån "bara gå ner på SFD och hämta på 5 minuter"-avståndet. Och det gör man nu när SFD tappar "FD" så att säga.

Posted (edited)

intressant att FM skippade några av grundkraven, bla närhet till hamn, när de sedan slutligen bestämde sig.

Eller har FM en egen definition på "Närhet" :)

Edited by rhdf
Posted
intressant att FM skippade några av grundkraven, bla närhet till hamn, när de sedan slutligen bestämde sig.

Eller har FM en egen definition på "Närhet" :rockon:

FM har ju egna definitioner på allt! :rockon: Men antagligen så har de viktat alla argument o tagit de som totalt fick mest. Jag skulle gissa att både landsväg och flygväg poängerna viktas högre än vattenväg poängen. Dessutom ligger ju Arboga bra till mellan väst och östkusten beroende på vart en ev båt ska.

Posted

Eller har FM en egen definition på "Närhet" :rockon:

Arboga var en lågoddsare redan från början med tanke på vad FMLOG (numera SAAB...) hade där till att börja med.

Posted
Arboga var en lågoddsare redan från början med tanke på vad FMLOG (numera SAAB...) hade där till att börja med.

Det är ju det som känns så oerhört slösande ifrån FMs sida. Man sätter upp krav för att kunna utvärdera olika alternativ och sedan väljer man något helt annat.

Jaja, inget annat känt, 8-/

J.K Nilsson

Posted
Det är ju det som känns så oerhört slösande ifrån FMs sida. Man sätter upp krav för att kunna utvärdera olika alternativ och sedan väljer man något helt annat.

Jaja, inget annat känt, :rolleyes:

J.K Nilsson

Nu förstår jag inte? Vad är det som säger att Arboga inte klarade sig bäst på de här kraven? För det är ju de sammanlagdaresulaten som gäller. Även om de nu inte vinner på ex. hamnmomentet så kanske alla 4:e platser gör att de blir det bästa alternativet ändå. Eller vet du nått kanske....?

Posted

Jag sattsar en peng på att det kommer bli som med FMTS där ALL teknisk utbildning i försvarsmakten skulle förläggas. Det kommer att dyka upp minst en filial i en hamnstad, troligen på västkusten. Och sen kommer man komma på at på plats X behöver man nog ha lite mer service och så poff får man ett permanent lager där.

Posted

Jaja, inget annat känt, :dribble:

J.K Nilsson

Nu förstår jag inte? Vad är det som säger att Arboga inte klarade sig bäst på de här kraven? För det är ju de sammanlagdaresulaten som gäller. Även om de nu inte vinner på ex. hamnmomentet så kanske alla 4:e platser gör att de blir det bästa alternativet ändå. Eller vet du nått kanske....?

Eftersom det kostar ohemulna mängder pengar bygga något i försvarsmakten så lutar det redan i utgångsläget för Arboga i detta fallet. Man torde redan ha valt att bygga det befintliga lagret i arboga med tanke på försörjningen av Sverige, då blir det närheten till väg, järnväg och ev. flygplats som rodde hem det hela för Arbogas del.

Att senare komma på att reservdels/materielförsörja insatsförband med hjälp av båt är det inget man spontant tänker på, den extra tiden på väg ifrån arboga till en hamn är då försumbar jämfört med transporttiden på sjön. Detta talar också i samband med byggkostnader för Arboga.

Om man nu skulle vilja undersöka alternativa platser med hänsyn till olika transportslag så borde det ha gjorts med en kartrek redan hos FMLOG, just nu så verkar det som om man likt andra företag provat att mjölka olika kommuner på pengar för bygget av fastigheten. Huvudpoängen var att man ville hyra fastigheten, inte äga den själv. Den ort som då kan lägga fram det attraktivaste hyresavtalet kommer då att vinna. Om man får tro "fastighetsvärlden" var Arboga inte med på slutet av utvärderingarna utan de kom starkt på spurten.

Om nu närheten till en hamn inte är viktigt så varför ta med det i utvärderingen, eller var det en punkt som var önskvärd och inte ett krav?

Hur som helst en sådan här operation kostar pengar, till synes utan nytta.

J.K Nilsson

Posted (edited)

Ok så nu behöver fienden bara bomba en byggnad när det blir krig?

Kul att försvarsmakten planerar för att det inte ska bli krig det borde ju snarare vara tvärt om :baskerKav:

Edited by Darkwand
Posted
Ok så nu behöver fienden bara bomba en byggnad när det blir krig?

Kul att försvarsmakten planerar för att det inte ska bli krig det borde ju snarare vara tvärt om :baskerKav:

Ja, de behöver bara bomba Lidingövägen 24 så är det kört. Men så har det varit länge.

/K

Posted (edited)

Detta tolkar jag som att alla andra förråd som finns i landet kommer att stängas och cementeras för, eller? Alla dessa som finns i skogen lite här och var...?

Hmm... jag är skeptisk, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och vänja sig vid smaken. :happy:

@Krook

Sant iofs. Men HKV har haft (och har väl fortf) någon form att krigsförtöjningsplats (skyddad plats motsv) dit de kan bege sig i skymningsläge eller i händelse av ett angrepp mot landet.

FMLOG med dess förrådsverksamhet mister ju, vad jag kan förstå, helt denna möjlighet nu och är således ett väldigt lätt mål.

Edited by Jelzin
  • 11 months later...
Posted

FMCL är ju till för fredsverksamheten, vid en mobilisering så kan man kanske tänka sig att prylarna levereras ut? [jag vet att tråden är gammal, men det har kommit ny info som är spännande]

Var för ett par dagar sen på en dragning om FMCL, och det ser faktiskt riktigt bra ut. Man har tagit ett helhetskoncept (dock stretar det emot ngt så f-bannat på vissa platser så man kommer inte att faktiskt lagerhålla allt på en plats) och det kan bli riktigt bra. 45 000 kbm golvyta med en tredjedel helt datoriserat och skött av robotar, tågspår rakt in i lagret och så vidare. Vad som kommer att märkas helt klart är skillnaderna när TSF etc. läggs ner och vi får SeC och SeP (servicecentra och servicepunkter).

Utbildningsplattformaran kommer att få sina TSF ombyggda enligt en jäkligt skön stil. I stället för att som nu tvinga kunden att kuta omkring på utsidan, så är det en "Single Point of Contact" som gäller (förutom av- och pårustning som får en egen ingång och den långa bänken som tidigare). Du går in genom dörrarna och kan hämta ut förbrukningsvaror (beställda) vid en disk (till vänster kanske), utrustning (beställd eller byte av trasig) sker rakt fram (oavsett slag av utrustning, förutom vapen/am), vapen och am hanteras vid disken till höger. Samt, och håll i er nu, fordon hanteras även på samma plats (inte service etc. förstås, men uthämtning av nycklar, beställningar och så vidare).

Sen ska det bli lite kul att se vad som händer när LIFT hamnar i projekt PRIOs ömma händer...

• 5 months later...
Posted

Hur går det med byggandet av det stora lagret borta i Arboga?

Någon som kanske sitter på ny information om vad som komma skall på utbildningsförbanden runt om i Sverige?

Posted

För två veckor sedan när jag var på väg till LedTek så var taket på, men inga väggar ännu. Hur det rimmar mot tidsplana har jag ingen aning om. Jobbet som chef är ute på annons för övrigt.

Posted
För två veckor sedan när jag var på väg till LedTek så var taket på, men inga väggar ännu. Hur det rimmar mot tidsplana har jag ingen aning om. Jobbet som chef är ute på annons för övrigt.

Heh, torde bli militärsveriges mest otacksamma/utskällda jobb :D

Posted

De här dumheterna kommer ju bara sluta med att alla adjutanter har ännu större "egna" förråd som är helt oinventerade och sådana förråd brukar ju alltid sluta med att allt slängs med 5-10 års mellanrum för att man inte orkar kolla igenom lådorna.

Dessutom kommer mycket säkert att köpas på rekvisition ute på stan bara för att det går snabbare och då försvinner det pengar där med... :worthy:

Skall det här fungera måste det ju till ett riktigt smidigt system för beställning och det vet vi ju hur bra försvaret är på smidiga datorsystem (Palasso, Jupiter, Lift). Återigen: :happy:

Posted
Skall det här fungera måste det ju till ett riktigt smidigt system för beställning och det vet vi ju hur bra försvaret är på smidiga datorsystem (Palasso, Jupiter, Lift). Återigen: :worthy:

Jag antar att du jobbar inom FM eftersom du kan uttala dig om hur det kommer att fungera?

Man har redan motsvarande system när det gäller reservmateriel, och det har man haft sedan decennier tillbaka. Gissa vad? Det fungerar alldeles utmärkt. I de flesta fall så har man det man beställer inom en arbetsdag.

När man dessutom tänker på att FMCL kommer att leda till att de saker man hämtar ut kommer att vara hela, rena och kompletta istället för de satser som man idag hämtar ut lokalt så ser jag bara fördelar. Fast det är klart, de som inte klarar av att ha framförhållning utan är vana vid att kunna springa ner på förrådet och fixa saker i sista minuten kommer att få det besvärligt...

Posted
Skall det här fungera måste det ju till ett riktigt smidigt system för beställning och det vet vi ju hur bra försvaret är på smidiga datorsystem (Palasso, Jupiter, Lift). Återigen: :baskerPa:

Jag antar att du jobbar inom FM eftersom du kan uttala dig om hur det kommer att fungera?

Man har redan motsvarande system när det gäller reservmateriel, och det har man haft sedan decennier tillbaka. Gissa vad? Det fungerar alldeles utmärkt. I de flesta fall så har man det man beställer inom en arbetsdag.

När man dessutom tänker på att FMCL kommer att leda till att de saker man hämtar ut kommer att vara hela, rena och kompletta istället för de satser som man idag hämtar ut lokalt så ser jag bara fördelar. Fast det är klart, de som inte klarar av att ha framförhållning utan är vana vid att kunna springa ner på förrådet och fixa saker i sista minuten kommer att få det besvärligt...

Vem gav dig nättid? :rolleyes:

Jag håller med. Tyvärr blir ju Palasso kvar, men DELTA, LIFT, FS (i alla sina varianter, utom ett par särskilda), VDLIV etc. etc. kommer ju alla att hamna inom PRIO. Om PRIO må ordas mycket, men det kommer att funka bättre än nuvarande systme, det är jag övertygad om. Om FMCL även kan fås att fungera med en OPS lösning är ju även det positivt. Och som jag skrivit tidigare, SC och SP kommer att vara ett enormt lyft. Ja, ett lyft för dom som kan ha viss framförhållning vill säga.

• 7 months later...
Posted

Nu har jag sätt bygget med egna ögon, och det var ganska stort. Är dock fundersam på hur det hela ska fungera. Ska ALLT lagerhållas där, eller är det bara den materiel som nu finns på de lokala förråden vid förbanden?

Posted
Mjo 45000 är massor men långt ifrån störst. ICA Centrallager i Västerås har ca 90000 kvm och 90000 pall dvs klart större.

Men så har de lite fler kunder också. :D

Posted
FMCL är ju till för fredsverksamheten, vid en mobilisering så kan man kanske tänka sig att prylarna levereras ut?

HAHA!! Det där skulle jag vilja se (eller nej, det skulle jag inte för då vet jag att tiden är kommen...)

Nej, jag tycker det är skönt att även FMLOG kan anpassa sig till förvaltningsförsvaret där självadministration och egenintressen står i centrum...

Länge leve centralförsvarstanken!

Posted
Mjo 45000 är massor men långt ifrån störst. ICA Centrallager i Västerås har ca 90000 kvm och 90000 pall dvs klart större.

Men så har de lite fler kunder också. :surprise:

När det nu funkar för ICA, KF, Dagab mfl borde det funka för FM också. Det gäller bara att få rätt person på rätt plats och inte minst ett fungerande datasystem. De som beställer måste ha lite framförhållning och tänka igenom vad de skall ha och när.

Är själv i livsmedlesbranschen och det är som regel inga problem med leveranser sålänge man har lite framförhållning.

Posted
... ett fungerande datasystem.

De som beställer måste ha lite framförhållning och tänka igenom vad de skall ha och när.

Nu vill inte jag vara den som är den, men jag tror att det kan tänkas vara lite gnissel med just dessa två punkter ett tag till.

Kan inte bara skrota PRIO och kopiera IKEA's alla system? Kanske ha samma personalpool gällande åtminstone civil personal?

Låna in IKEA's ledning och sätta herrar officerer på Lidingövägen som truppare igen?

Vi ska ju ändå inte har något försvar kvar, så kvarför inte låta IKEA, Securitas och Svennes Ballongflyg styra hela showen..