Jump to content

Ett folk, ett land, ett lager

Recommended Posts

"Besked om försvarets jättelager dröjer

publicerad idag kl 09:07

Försvarets samtliga förrådsenheter ska samlas i ett enda stort centrallager om 60000 kvadratmeter. Fyra orter, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna och Örebro, krigar om lagret som ger 120 arbetstillfällen. Försvaret ska hyra och inte äga lagerytorna. Försvarets högkvarter skulle ha beslutat om lokalisering under april, men nu väntas istället ett besked under maj.

Fastighetsvärlden Idag 2006-05-02"

Undrar om de skall ha uttagning a la Fame Factory för att säkerställa att de får de, eh... "förrådsmässigaste" förrådsmännen? Ett superlager tarvar ju superotjänstvillig och superotrevlig personal eller? :P

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Besked om försvarets jättelager dröjer

publicerad idag kl 09:07

Försvarets samtliga förrådsenheter ska samlas i ett enda stort centrallager om 60000 kvadratmeter. Fyra orter, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna och Örebro, krigar om lagret som ger 120 arbetstillfällen. Försvaret ska hyra och inte äga lagerytorna. Försvarets högkvarter skulle ha beslutat om lokalisering under april, men nu väntas istället ett besked under maj.

Fastighetsvärlden Idag 2006-05-02"

Undrar om de skall ha uttagning a la Fame Factory för att säkerställa att de får de, eh... "förrådsmässigaste" förrådsmännen? Ett superlager tarvar ju superotjänstvillig och superotrevlig personal eller? :P

Hur kommer det se ut ute på förbanden efter detta?

Ska de i princip inte ha något förutom förbrukningsvaror och sen ska allt skeppas ut varje dygn, eller hur är tanken?

Det är väl snarare så att man strävar efter att ha så små lager som möjligt utspritt över hela landet

på så sätt så bör man även få en bättre koll på vad som faktist finns, istället för att man som tidigare var tvungen att sitta och inventera 30 olika lager och skeppa saker mellan dessa

öbanden kommer väl (förhoppningsvis) även i fortsättningen att ha det de behöver liggande på TSF

men de kanske inte kommer ha 100 pallar med uniformer liggande OM det skulle bli krig

Tänk vad många nya och spännande rekvisitionsblanketter dom måste utforma och trycka. :D

Rekvisitionsblanketter behövs nog inte. Förrådet kanske inte ens kommer att ha en utlämningsfunktion.

"FMLOG - the gear check in but they don't check out"

Om jag inte är helt ute o cyklar så är väl de flesta mobförråd, redan ersatta med förråd inne på respektive förband

Så vad detta handlar om är väl att ytterligare centralisera förråden så att endast det nödvändigaste finns ute på förbanden

Edited by rhdf

Om jag inte är helt ute o cyklar så är väl de flesta mobförråd, redan ersatta med förråd inne på respektive förband

Så vad detta handlar om är väl att ytterligare centralisera förråden så att endast det nödvändigaste finns ute på förbanden

Vad jag har hört som finns det fortf en del förråd kvar runt om i landet. Men de är kanske som du säger att alla dessa skall tas bort.

Alla grejer på samma ställe... snacka om saker ändras.. inte längesen vi spred ut allt juh.. :wacko:

• 4 weeks later...
Fyra orter, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna och Örebro, krigar om lagret som ger 120 arbetstillfällen.

Har läst i dom lokala tidningarna att även Skövde försöker få in en fot i detta projekt. Dock så verkar Försvarsledningen inte vara så intresserade av att förlägga centrallagret i Skövde. :ph34r:

artikel_lager.jpg

Edit, hittade artikeln.

Edited by Sperens

Kommer att tänka på en sak när jag läser denna tråd (och nu blir det lite halv om halvt "off topic"):

Inte enda enda gång när jag varit på ett militärt förråd har jag kunna se att förrådspersonalen på något sätt "bockar av" vad som lämnas ut eller kommer in. I dagens sammhälle så har snart varannann butik ett system som via kassan noterar hur mycket som finns kvar i butiken och uitfrån statistik (åtgång över tid) beställer hem nya leveranser från huvudlagret. Kombinera detta med data om när inryckningar sker och förväntad tjänstetid så har du vips ett system som ger ett underlag för att se till att grejerna finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

ICA klarar detta så varför inte FMLOG? Eller som RiksHVC (brigadgeneral Ekenberg) högröd i ansiktet under i ett besök i Jämntland (?) nyligen ilsket lär ha konstanterat om vårt favorithatobjekt och dess upplevda oförmåga: "Nu får det vara nog!"

Det går inte att skylla på omorganisation hur länge som helst när man inte ens ser till att ha ett vettigt stöd för att hantera information inom organisationen. Detta sagt med fullständig okunskap om vad som finns och vad som är på gång och med ursäkt om någon här jobbar på FMLOG...

Kommer att tänka på en sak när jag läser denna tråd (och nu blir det lite halv om halvt "off topic"):

Inte enda enda gång när jag varit på ett militärt förråd har jag kunna se att förrådspersonalen på något sätt "bockar av" vad som lämnas ut eller kommer in. I dagens sammhälle så har snart varannann butik ett system som via kassan noterar hur mycket som finns kvar i butiken och uitfrån statistik (åtgång över tid) beställer hem nya leveranser från huvudlagret. Kombinera detta med data om när inryckningar sker och förväntad tjänstetid så har du vips ett system som ger ett underlag för att se till att grejerna finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

ICA klarar detta så varför inte FMLOG? Eller som RiksHVC (brigadgeneral Ekenberg) högröd i ansiktet under i ett besök i Jämntland (?) nyligen ilsket lär ha konstanterat om vårt favorithatobjekt och dess upplevda oförmåga: "Nu får det vara nog!"

Det går inte att skylla på omorganisation hur länge som helst när man inte ens ser till att ha ett vettigt stöd för att hantera information inom organisationen. Detta sagt med fullständig okunskap om vad som finns och vad som är på gång och med ursäkt om någon här jobbar på FMLOG...

Nog förs det listor alltid, på precis allting som kan listas - är min erfarenhet. enda undantaget i mitt liv är ett par skyddsglasögon...

Annars har de ett UNIX-system kallat "LIFT" som härstammar från Dackefejdens dagar. Systemet i sig är nog bra, men såvitt jag förstår så är det ihopkopplat något helt sjukt via diverse noder till servrarna som står i Strängnäs. Systemet är såvitt jag förstår inte speciellt uppskattat och pajar flera gånger varje dag...

<ot>

Om det är Lift som genererar "utrustninslistan" jag har hemma så är det nog dags att se över systemet.

det finns uppenbart en brister

ett exempel:

på raden Bärsäck 2000 står det NY, dvs jag tolkar det som att det betyder att jag har fått ut en sprillans ny BS, dock var min BS lagad, ergo, det finns ett fel i "lagret" då antalet nya/använda persedlar inte stämmer/finns på rätt plats :D

</OT>

Nu är det tydligen bara två orter kvar i racet:

"Två orter med i slutstriden.

Tuff kamp mellan om försvarets nya jättelager

publicerad igår kl 08:25

Ett tiotal orter har varit med och krigat om att få Försvarsmaktens nya centrallager. Besked om etableringsort för det 60 000 kvadratmeter stora lagret skulle ursprungligen ges under april. Men beslutet om lagret och vilket ort som får de 130–150 arbetstillfällena skjuts nu upp till oktober. Men Fastighetsvärlden Idag kan avslöja att det numera bara återstår två kombattanter: Örebro och Nyköping.

– Jag vill ha in fördjupningar från de båda orterna. I första hand när det gäller vägnätet, flygplatsens möjlighet att klara de största fraktflygen och uppgifter om järnvägstrafik.

Dessutom vill vi veta vad orterna har för mark att erbjuda. Vi vill finnas i direkt anslutning till flygplatsen, säger Jan Salestrand, generalmajor och chef för förbandsproduktionen.

Fastighetsvärlden Idag 2006-06-07"

Intressant att Norrköping fallit bort då :D

X antal företag har ju senaste tiden bedömt att NKPG är en bra ort att förlägga sina centrallager på.

ok, vi har ingen monsterflygplats (har örebro det?)

men vi har både järnväg, hamn och mark som är planlagd för liknande anläggningar på minst 3 olika platser i kommunen.

Nyköping har ju den fördelen att dess flygplats är en av få som kan ta emot riktigt stora flygplan.

Om jag minns rätt så är det Arlanda, Kallax och Nyköping som kan ta Boeing 747, C-5 och liknande?

jo, det må vara hänt, men om då FMLog vill ha sitt lager nära fpl, så tappar de så den direkta närheten till hamn och järnväg

De platser som man först tittade på var de som var potentiella logistikcentra

dvs tillgång/direkt närhet till flyg,båt, järnväg och även större bilväg

• 6 months later...
Nyköping har ju den fördelen att dess flygplats är en av få som kan ta emot riktigt stora flygplan.

Om jag minns rätt så är det Arlanda, Kallax och Nyköping som kan ta Boeing 747, C-5 och liknande?

Du får nog lägga till Landvetter och Sturup ..

Om lagret hamnar i Norrköping så kommer man att lägga de inne på flygplatsområdet, vår fina flygklubb kommer att få flytta.. :banghead:

Norrköping ska även förlänge banan med några hundra meter om man får lagret.

Ett förråd. Stort som faen.

Vad jag har förstått så kommer i princip inga "snabbköp" som nu finns ute på TSF finnas kvar. Allt måste beställas av den enskilde och efter en dag eller två anländer varan/orna. :banghead:

Inte alltid som utveckling går framåt.

Jeltzin så stort blir det ändå inte

ICAs centrallager i västerås ligger på över 90000kvm så det är ca 50% större än vad FMLOGs blir

När det gäller ICAs digitaliserad lagersystem så bygger det på VMS och ser åtminstone lika kul ut som LIFT lär göra, dvs något som byggdes på 80-talet.

Inga snabbköp alls :baskerKav::surprise: jösses

Skulle väl inte säga att centrallager behöver vara av ondo, om man klarar av att leverera ut till "kunderna". Snarare bör det spara väldigt mycket pengar på lite sikt i minskade hanteringskostnader. Men det förutsätter ju att man ska ha vettiga datasystem också ;)

Om FMLOG vill ha närhet till en flygplats med lång landningsbana, järnvägsterminal och hamn så är det nog bara Nyköping av de två återstående som kan bli den slutgiltiga vinnaren...

Varför skulle inte Norrköping vara en rätt het kandidat för då? Hamn, flygplats och järnväg ligger mkt nära varandra.

Om FMLOG vill ha närhet till en flygplats med lång landningsbana, järnvägsterminal och hamn så är det nog bara Nyköping av de två återstående som kan bli den slutgiltiga vinnaren...

Varför skulle inte Norrköping vara en rätt het kandidat för då? Hamn, flygplats och järnväg ligger mkt nära varandra.

Ifall följande uppgifter är korrekta:

Ett tiotal orter har varit med och krigat om att få Försvarsmaktens nya centrallager. Besked om etableringsort för det 60 000 kvadratmeter stora lagret skulle ursprungligen ges under april. Men beslutet om lagret och vilket ort som får de 130–150 arbetstillfällena skjuts nu upp till oktober. Men Fastighetsvärlden Idag kan avslöja att det numera bara återstår två kombattanter: Örebro och Nyköping.

– Jag vill ha in fördjupningar från de båda orterna. I första hand när det gäller vägnätet, flygplatsens möjlighet att klara de största fraktflygen och uppgifter om järnvägstrafik.

Dessutom vill vi veta vad orterna har för mark att erbjuda. Vi vill finnas i direkt anslutning till flygplatsen, säger Jan Salestrand, generalmajor och chef för förbandsproduktionen.

Ifall följande uppgifter är korrekta:

...Snip...

Ja de där uppgifterna var säkert korrekta runt 7 juni förra året

sedan dess har ju beslutet skjutits upp ett antal gånger just pga att det inkommit nya förslag från bla Norrköping

det senaste förslaget från norrköping är att lägga lagret inne på flygplatsen

på den platsen finns närhet till flyg (doh), industrispår ( ca 200m), större väg (E4 /E22 200m bort) och hamn ( ett par hundra meter till container- hamn)

på den platsen finns närhet till flyg (doh), industrispår ( ca 200m), större väg (E4 /E22 200m bort) och hamn ( ett par hundra meter till container- hamn)

Vilken flygplats är det, Bråvalla eller Kungsängen?

Vilken flygplats är det, Bråvalla eller Kungsängen?

Vad jag hört var det Kungsängen. Då skulle man dessutom förlänga banan.

Edited by 106