Jump to content

Musik i Strv/Strf

CV90

Recommended Posts

Vill du göra dig ovän med FMV och tekniska chefer så är det inga problem att fixa musik i intercomen. Har jag hört.

Mycket vangelis och klassiskt är att rekomendera, tung hårdrock är ju mysigt ett tag, men efter ett par dygn i vagnen vill man ha något mjukare. Har jag också hört.

Om jag fick välja, Black Label Society. Inledningslåten: Stronger Than Death:

Hunt me down, seek me out, bring your best

That's how I want it to be

Full of doubt, full of fear, all's unclear

It's over cuz now I can see

Like a tank, seething strength, crushing all

Pulling you under my treads

Lost some years, lost some days, that's O.K.

I piss on what's in my way :)

Vill du göra dig ovän med FMV och tekniska chefer så är det inga problem att fixa musik i intercomen. Har jag hört.
I strivagnar, lv-vagnar, stridsbåtar mm är ju LUFOR-mottagare (bilradio) standard. Om jag inte minns fel sitter det standardmonterat i Patgb203 också.

I strivagnar, lv-vagnar, stridsbåtar mm är ju LUFOR-mottagare (bilradio) standard. Om jag inte minns fel sitter det standardmonterat i Patgb203 också.

Ach so? Vad säger befälen om att ha på denna under övning?

Och vad vill ni andra höra? Få höra lite låttips :)

dont ask, dont tell...

- en som hade hoppande delfiner i sin pbv :)

tipps på bra låtar... hmm..

truck driving song - galenskaparna.

convoy - från filmen med samma namn..

men den mesta countryn funkar bra :)

men.. jag rekommenderar ingen att börja koppla in saker... särskilt inte under lumpen..

Jag låg på bataljonsledningsplutun p4 och jag vet med säkerhet att de vid tillfällen hahde musik på i intercomen i lednings 90:orna under övning med befäl i bollhavet.

På kompnivå fungerar det iaf absolut inte. Man ska leda föraren, hjälpa skytten med målangivelser, lyssna på kompL och batL, C ska babbla med allt och alla.

Luformottagaren spelar oftast hårdrock, men vid valda tillfällen även Valkyriernas ritt av Wagner. Och, ja, Högtalaren ÄR på på full volym.

(inte för att det hörs över motorn ändå, men det känns iaf ganska så krigsfilm)

Jag skulle nog behöva en vagn med utökad besättning; VC, laddare, skytt, förare och DJ :)

Hur som: Vagner är ju clockers, Charta 77, Flogging Molly, Metallica, Iron Maiden (the trooper bla), Dropkick Murphy, the Porgues, White Stripes, Mozart.

Som ni kan läsa är det ganska pampig musik över lag, och det är väl så det ska vara. Musiken i sig spelar mindre roll, men det kanske är vettigt att värma med kända låtar, och storma ur till välkända teman, för att få mest effekt av musiken.

Lyssnar man på musik i strb 90 också?

Jag skulle nog behöva en vagn med utökad besättning; VC, laddare, skytt, förare och DJ :)

Hur som: Vagner är ju clockers, Charta 77, Flogging Molly, Metallica, Iron Maiden (the trooper bla), Dropkick Murphy, the Porgues, White Stripes, Mozart.

Som ni kan läsa är det ganska pampig musik över lag, och det är väl så det ska vara. Musiken i sig spelar mindre roll, men det kanske är vettigt att värma med kända låtar, och storma ur till välkända teman, för att få mest effekt av musiken.

Lyssnar man på musik i strb 90 också?

Beach Boys funkar skitbra i strb 90 en solig sommardag. All hårdrock funkar också. Ett musiktips till Strv är Manowar - Call to Arms. Den är tung.

Oh ja... våldsam landstigning till Starship Troopers är inte dåligt B)

Hur klarar man en association till den filmen? Jag vet mycket lite om infanteristrid och är något bättre än en byrå på att utföra sådan men filmens taktik och vapen fick mig ändå nästan att gråta. Månne man kan spela upp den för fi?

Vilken låt sätter ni på när ryssen har omringat er, och era chanser för överlevnad är minimala? 0:)

Ryska nationalsången eller arbetarbröder. Allt för att visa att vi är fredligt inställda :P

Personligen förstår jag inte hur man kan få tid att lyssna på en massa musik i vagnen tycker att det kan vara svårt ändå att hänga med på allt som händer på kompStri ändå...

Guest gullan

Gjorde lumpen som ass på en batlednplut 04/05.

Från början fanns ingen LUFOR-mottagare i vår Stri90 men efter påtryckningar från befälen själva ordnades detta snabbt.

Användes med fördel under diverse väntlägen med en skiva med AC/DC som favorit, och även under marsch fast då med Fm-Radio p.g.a. praktiska skäl.

Musik att "tagga" till:

Dope - Die Motherfucker Die!

Devildriver - I Could Care Less

Drowning Pool - Let the Bodies hit the Floor

Fear Factory - Schock

Cypress Hill - Trouble

Rancid - Out of Control

The Haunted - One Kill Wonder

Att rulla till:

Heart - Barracuda

Conan the Barbarian - Theme ("modern" klassisk musik. Riktigt pampig.)

Black Sabbath - Iron Man

Primer 55 - This Life

Samian - Dull

Och inte "Hip Hop Yngve"!

EDIT: Lade till en låt

Vilken låt sätter ni på när ryssen har omringat er, och era chanser för överlevnad är minimala? :D

Don't worry be happy... men är det kört får det bli brothers in arms - dire starits...

Min vagn kommer bjuda upp till dans med en orkester bestående av följande instrument:

Bass guitarr: 20 mm akan

Drums: Kulspruta 90

Rythm guitar 1: ak5

Rythm guitar 2: ak5

Rythm guitar 3: ak5

Solo guitar: ak5B/ak5 gt

Pyrotekniska effekter: grg

Några andra tekniska finesser har vi inte att tillgå :D

Några andra tekniska finesser har vi inte att tillgå :D

Rent tekniskt är det inga som helst problem att koppla in t.ex. en mp3-spelare istället för bommick på nån av vagnens ra480... Sen att ni skyttebassar inte skulle höra det är en annan femma :P Men annars så tycker jag att du har haft den bästa musiksmaken hittils i tråden...

Nu har jag iofs inget stridsfordon, men jag kan iaf framrycka på passagerarplatts i "Lill Hildur"(aka den lilla underhållsbilen som kunde) och på mycket underhållskrigiskt manér spelas så klart "let me entertain you" med Robin Williams på sådan ljudnivå så att diskanten skär sönder öronen på FI.

Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son. Visserligen mycket helikopter tema över det, men vafan, skön låt att ha när maskinerna börjar rulla ,O

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...