Jump to content

Vad väger stridspackning?

[Neo]

Recommended Posts

Hur långt är ett snöre?

Vad skall det vara för storlek på kläderna för att det skall vara en ok mätning, Large är ju trots allt tyngre än Small...

[NEO]

Det där är en rätt så oviktig fråga, när man tittar på det såhär...

Ingen stridspackning är den andre lik, ena gången har man mera am med sig, nästa mera käk...

Så vi definierar väl vikten som x

Edited by Sg Toll

' date='Mar 14 2006, 02:18 ' post='438469']

Jo jag undrar vad ryggsäcken uppskattningsvis väger med den vanliga packningen:

http://c4hvbat.origo.net/images/utrstrid0003.jpg

[Neo]

Den där packningen är inte den vanliga packningen... Minitrangia är inte vanliga packningen, egen vattenflaska är eget tillval som många skippar (dumt), är den fylld eller inte så skiljer det ett kilo, hygien-artiklarna, behövs det så mycket för lite tvål och en tandborste???

Du får sen gärna förklara varför du MÅSTE veta vad den väger, och varför du gått ifrån att fråga vad Stridssäcken väger till att i trådens titel fråga vad Stridsutrustningen väger och nu till att fråga vad ryggsäcken väger... Hur skall du ha det...

Edited by Sg Toll

[Neo]

Den där packningen är inte den vanliga packningen... Minitrangia är inte vanliga packningen, egen vattenflaska är eget tillval som många skippar (dumt), är den fylld eller inte så skiljer det ett kilo, hygien-artiklarna, behövs det så mycket för lite tvål och en tandborste???

Glöm bilden då, frågan gäller den vanliga packningen som säkert finns i SoldF osv.

Du får sen gärna förklara varför du MÅSTE veta vad den väger, och varför du gått ifrån att fråga vad Stridssäcken väger till att fråga vad Stridsutrustningen väger och nu till att fråga vad ryggsäcken väger... Hur skall du ha det...

Det gäller ett brev som ska in till en myndighet motsv. Skrev fel i rubriken bara.

Finns ingen "vanlig" packning i SoldF, så vitt jag vet.

Det jag brukade ha med i stridspackningen är nerifrån och upp:

Strumpor

Kalsingar (Om det är kallt: långkalingar i topplocket också)

Skjorta 90

Värmetröja

Värmejacka

Regnjacka

Termos (knös ner vid sidan om det mjuka)

Snuskburk (ligger "löst" överst)

Kniv + småplock i topplocket

Uppskattningsvis 10 kilo.

Vad är det för myndighet som behöver veta hur mycket du kan asa på ryggen?!

Edit: Lade dit kommentarer + regnjackan

Edited by Fogelström

Jag har för mig att vi hade ett riktvärde på att en stridspackning vägde ungefär som en radio146 med all skit man har med sig. Nu hittar jag inga siffror på det men ra180 väger 10 pannor, och jag har för mig att 146 väger ungefär lika mycket, så säg dryga 12 (med någon extraack)

(undrar f.ö. hur man får ner 65kg i ss2000, utan att bara ta med sig blysänken från den lokala fiskeaffären)

Edited by Rickard N

SS2000 är värdelös, så fort det blir lite vikt i den går den sönder. Den är avsedd att ha typ förstärkningsplagg i. Inte att vara en överlastad ryggsäck för flera dagar i fält...

/me tror att han är uppe i 3 eller 4 st trasiga ss2000 under 3år inom Hemvärnet

När vi roterade hem från Sudan varierade vikten på säckarna från 65-85 kg/person (... och nej, ingen ammunitionseffekter eller vapen, dock så medfördes väst med plattor och hjälm). Var och en av oss hade tre säckar var så mellan 20-30 kg per säck i vårt fall. :navy:

SS2000 är värdelös, så fort det blir lite vikt i den går den sönder. Den är avsedd att ha typ förstärkningsplagg i. Inte att vara en överlastad ryggsäck för flera dagar i fält...

/me tror att han är uppe i 3 eller 4 st trasiga ss2000 under 3år inom Hemvärnet

Nu förstår jag inte... Ledningen har ju i sin vishet bestämt att all skit du släpar med dig går ner i SS2k + Bärsäcken! Du tar helt enkelt den ena på ryggen och den andra på magen, sedan är du en stridsberedd HV-soldat i hur många dygn som helst. Förutsatt att trossen kommer ut med mat, för det får du ju ingen. :navy:

@SG OLSSON

Visst finns det packplaner till förbannelse i dem gamla manualerna ja, och då särskilt för LK35.

Vad är det du undrar över, vill du ha en packplan där eller?

Edited by Sg Toll

Tja för all del. Den skadar inte om du orkar scanna in den.

Tanken vae dock mer att där finns en packplan. Den kan översättas till vikt för att ge trådskaparen ett hum om maxvikt i alla fall. Idag ska ju mer ned i trossen och mindre i ryggan

Jag skulle säga att de stridspackningar vi släpade runt på vägde minst 12 kg. Då hade vi dock skyddsmaskväskan monterad på sidan och knäppetältet ("Regnskydd liggunderlag") runt liggunderlaget. Bara knäppetältet väger väl ett par kilon?

Det är förmodligen en bidragande anledning till att en "lätt" stridspackning kan upplevas som ett tungt jäkla härke.

Bild från en av de värsta dagarna i mitt liv

:)

EDIT: När jag såg bilden kom jag ihåg att vi hade KLAS nedstucken i ryggan också. Bilden är extra hemsk eftersom vi också hade kroppsskyddet hängt under säcken.

Edited by LeadHead