Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle säga att de stridspackningar vi släpade runt på vägde minst 12 kg.

Det stämmer säkert. Om jag inte minns helt fel, skulle en godkänd packning vid soldatprovet väga minst 12kg. Se'n kan man alltid räkna själv på vad man SKALL ha med, plus det man VILL ha med. Det blir en del! 8-/

Posted

På allmän begäran:

Packplan LK35 ur SoldR MTRL P

Matbestick

Kokkärl

Kåsa

Enmanskök mt (vissa förband har jägarkök)

Termos (vissa förband)

nödlivsmedel

plastpåse

konservbrytare

tröja

skjorta

strumpor (2 par)

pälsmössa/fältmössa

kalsonger långa + korta

vantar

handskar

regnställ och regnkappa

C-vätskeskydd

värmejacka 90 eller vindrock/foder

värmebyxor 90 (viss personal) och

liggunderlag (viss personal)

Posted

så ahr jag det packat förutom

För detta har jag inte fått ut :P skulle gisa på att det väger runt 8kg

Termos (vissa förband)

nödlivsmedel

konservbrytare

vantar

handskar

liggunderlag (viss personal)

Posted

jag hade LK35 under GU och jag+ resten fattade aldrig varför konservbrytaren skulle befinna sig i ryggsäcken

bättre att ha den i valfri ficka i vapenrocken

Posted

Det var attans vad folk gör långa diskussioner av enkla frågor :P

Runt 10kg springer man väll runt med om man alls har med sig själva ryggsäcken. Men Lk35 vägde lite mer och var mycket otympligare tyckte jag. Men man tog ju självklar med sig mer utrustning under vintern.

Posted

stridspackning, är inte det stridsutr + stridssäck/uppdragssäck?

isåfall kan jag tänka mig att vi börjar närma oss 30kg (inräknat vapen, hjälm, stridsväst/bälte, kroppsskydd osv.

beror ju lite på vilket vapen man har också, har man tex Kulspruta 58 och ammunition så är vi ju uppe i runt 20kg bara där, släng sedan på stridssäcken på i runda slängar 10kg + resterande stridsutr så blir det en del.

men bara stridssäcken väger runt 12-15kg skulle jag tippa på (mellan tummen och armbågen)

Posted
Det var attans vad folk gör långa diskussioner av enkla frågor :P

Runt 10kg springer man väll runt med om man alls har med sig själva ryggsäcken. Men Lk35 vägde lite mer och var mycket otympligare tyckte jag. Men man tog ju självklar med sig mer utrustning under vintern.

Haha - så sant så sant. Men det är ju lite intressant, har ju pratats lite om innan om hur, och varför man ibland har med sig bråte till förbannelse.

Stridssäck för soldatprov inom hv skulle för oss väga 10kg+. Sedan är det ALLTID olika beroende på vad man ska ha säcken till. Befattningsmtrl, uppdragsspecifik mtrl osv.

Blir nog bra att räkna på 10-12 kg. Sedan kan man ju ta mycket mindre och mycket mer, allt beroende på ovan nämnda saker och även fältvana (japp - det spelar in anser jag).

Posted

isåfall kan jag tänka mig att vi börjar närma oss 30kg (inräknat vapen, hjälm, stridsväst/bälte, kroppsskydd osv.

beror ju lite på vilket vapen man har också, har man tex Kulspruta 58 och ammunition så är vi ju uppe i runt 20kg bara där, släng sedan på stridssäcken på i runda slängar 10kg + resterande stridsutr så blir det en del.

men bara stridssäcken väger runt 12-15kg skulle jag tippa på (mellan tummen och armbågen)

Stridspackning är i min värld ryggsäcken. Det andra är stridsutrustning.

Posted

Ganska ofta. Inte i fält men under "fredsmässig" utbildning hade iaf. vi ofta stridspackning kommenderad så fort det gällde någon aktivitet som medförde utkörd lunch (eller hemska tanke, middag ;) ) någonstans.

Posted
och hur ofta har man stridspackning utan att ha stridsutrustning?

rätt sällan om man frågar mig

Det var rätt sällan jag röjde i min trosspackning utan att ha stridspackningen i närheten också, jag kallar inte all då medförd materiel för trosspackning iaf :P

Kan nog dra hur många växlar som helst om man anstränger sig lite :Malaj:

Posted

Soldatens materiel är (var?) uppdelad i tre bördor:

• Stridsutrustning är vad det låter, utrustningen för striden.
  • Stridspackningen är vad förbandet för med sig utan tross till striden, förr var uthålligheten specifierad till 3 dygn, förplägnaden kunde förvaras i plutonens (motsv) fordon.
  • Trosspackningen, allt annat som kom efter, vid behov eller begäran, inte sällan hjulburet med kompaniets packgrupp. Trosspackningen kom fram vid återhämtning eller sanering.

Stridspackningen är vad förbandet för med sig utan tross till striden, förr var uthålligheten specifierad till 3 dygn, förplägnaden kunde förvaras i plutonens (motsv) fordon.

Uppdragssäck jägare var ett ypperligt komplement till de förband som hade LK70. Att den sedan fick spridning ner på vanligt infanteri satte lite myror i huvudet på folk ibland, speciellt på hur de skulle använda den, var den en stridspackning, eller var den en del av stridsutrustning? Man skall inte glömma bort vad uppdragssäcken ursprungliga användningsområde var, kök, mat samt värmeplaggsförvaring att ta med på patrull. Bra idé,men är den verkligen nödvändig för mig som har en LK35?, jag har fortfarande en tämligen liten ryggsäck, och att bära med sig halva packningen (som överlevnadsutrustningen motsvarar) i en något obekvämare ryggsäck är för mig främmande.

Urrk, nu har jag spytt galla överden gamla och utgångna uppdragssäcken. Nu är det nyare tider. FMV köpte in en "ryggsäck", SS2000, designad av ett företag som gör båtkapell gör vansinnet komplett. :Malaj:

Att man sedan inte ens är medveten i andra ändan av firman håller på att ta fram ett stridsvästsystem med en annan standard för fastssättning av extrautrustning borde ju ge ett flertal på FMV guldmedalj i att bränna pengar och tid..... Här kan man ju undra överhuvudtaget om höger hand visste vad vänster gjorde? :rodna:

Koskela - trött - hungrig och förundrad...