Zhukov Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 Tyckte väl att det var hon! Hade ytterst begränsad sikt från högskolans lokaler...inga bilder här alltså. Quote
martinator Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Bilder från HMS Visborgs besök, och de celebra passagerarna. H.M. Konungen och H.K.H. Drottning Silvia H.K.H. Prinsessan Victoria Malmö stad erbjuder fullutrustad kajplats.... HMS Visborg avseglar mot danmark /martinator Quote
Erik_G Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Har vi inget folk i centrala gbg som kan plåta lite fartyg från NATO-övningen. HMS Ark Royal smäller ju lite högre än HMS Visborg, tycker i alla fall jag. Dock anländer HMS Ark Royal först i morgon eftermiddag. /E Quote
Dizzy_keys Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 HMS Ark Royal har anlänt (marinen.mil.se) Quote
lanrezac Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Kanske dags att byta namn på den här tråden till Örlogsbesök Quote
Nestor Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Har vi inget folk i centrala gbg som kan plåta lite fartyg från NATO-övningen. HMS Ark Royal smäller ju lite högre än HMS Visborg, tycker i alla fall jag. Dock anländer HMS Ark Royal först i morgon eftermiddag. /E Jag har nog planerat att ta mig in till Götet imorron. Och har jag bara en lousy Ixus 55 kamera :( Quote
Erik_G Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Kanske dags att byta namn på den här tråden till Örlogsbesök Bra idé /E BG Quote
kerran Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Vilken typ av Harrier är baserad på Ark Royal? Ska flygplanen ombord delta i marinövningen? Quote
Psilander Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=37071 Snyggt va? Hon har GR.7 ombord. Seaharrier FAW.2 är utrangerade, och brittiska försvaret har en försvarsgemensam harrier och Apache pol. Varför köra dit ett hangarfartyg om inte hennes flygplan och hkp skall delta? Quote
w.a.p.e. Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Var kommer Ark Royal att lägga till? Någon Kålle som har kåll? Quote
Hedin Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Var kommer Ark Royal att lägga till? Någon Kålle som har kåll? Skandiahamnen, mitt emot Göteborgs garnison på Hisingen skulle man kunna säga. Quote
larsev Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Var kommer Ark Royal att lägga till? Någon Kålle som har kåll? Om ni vill fota Ark Royal så är bästa stället att åka med Börjessons till Nya Älvsborg Quote
Perman Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 (edited) Här är en mycket dålig bild på HMS Carlskrona under Noble Mariner 2007 i Göteborg. Hon är ju förbindelsefartyg under detta besök. Nån som vet varför hon saknar den förliga 57:an? Håller hon på att nedgraderas till underhållsfartyg eller vad? Foto: Martin Pettersson /Per Edited May 13, 2007 by Perman Quote
Psilander Posted May 15, 2007 Report Posted May 15, 2007 Ckr:s framtid är fortfarande oviss, så det är knappt lönt att spekulera. Quote
Furir Razer Posted May 16, 2007 Report Posted May 16, 2007 Var inne i frihamnen och jobbade så några bilder blev de, tyvärr bara med mobilen så bilderna e ju inte de bästa. Engelsk Engelsk Engelsk Land ? Två danskar och Carlskrona Quote
Furir Razer Posted May 16, 2007 Report Posted May 16, 2007 Fick tydligen inte posta för mång abiler på en gång så därför kommer ett nytt inlägg Engelsk Spansk Carlskrona 2 Holländska 1 Turkisk Land? Turkiet De var inte fotoförbud på området, så folk behöver inte bli arga... Quote
Perman Posted May 16, 2007 Report Posted May 16, 2007 Land? Tyska ubåten U22 av typ 206A. http://en.wikipedia.org/wiki/Type_206_submarine /Per Quote
Frekvenz Posted September 16, 2007 Report Posted September 16, 2007 (edited) Flottbesök i Stockholm idag av en Fregatt(?) från Brasilien. Skulle gissa på Niterói class men får inte bognumret att stämma alls M 11?? (ev 72 el 73). Den ligger kvar tills imorgon lunch, kanske hinner ta bild ifall intresse finnes. Imorgon kommer även gamle HMS Visborg till Skeppskajen för en veckas vila. Edit: För att minska OT inlägg. Till mitt försvar vill jag säga att U i U27 lätt blir 11 med tanke på skrovets form. Edited September 16, 2007 by Frekvenz Quote
Dizzy_keys Posted September 16, 2007 Report Posted September 16, 2007 Frekvenz, det är rätt klass du hittat, Här är lite fler bilder på fartyget. http://www.losbarcosdeeugenio.com/barcos/en/bra_U27.html Quote
Psilander Posted September 16, 2007 Report Posted September 16, 2007 Fartyget heter Brasil och har ungefär samma uppgifter som HMS Carlskrona hade, dvs kryssa runt med kadetter. Quote
Perman Posted September 16, 2007 Report Posted September 16, 2007 Här är en länk till om fartyget, visserligen med tysk info men med flera bilder som visar hur det ser ut ombord. Brasilianisches Schulshiff Brasil - U27 Hon byggdes sist av alla fartyg i Niteroiklassen och är alltså yngst, men hon delar egentligen bara skrovet med de övriga. /Per Quote
Perman Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 (edited) Ryska korvetterna Geyser och Zyb av Nanutjka III-klass besöker Karlskrona nu i helgen 29-30/9. Allmänheten är välkommen ombord. Flott gest från ryska marinen Flott gest från ryska marinen KARLSKRONA I går kom ryska flottan till Karlskrona. Med de fredligaste avsikter. - Vi vill stärka vänskapsbanden och öka förståelsen mellan våra länder, säger kommendör Alexander Khvesko. Som ett tecken på detta bjuder han i helgen in allmänheten ombord på de två korvetterna Geyser och Zyb. En historisk händelse. Det är första gången som svensk allmänhet tillåts gå ombord på ett ryskt militärfartyg. Men den svenska och ryska marinen har redan ett etablerat vänskapsutbyte. För ett par år sedan var det svenska vänskapsförbandet på besök i Baltijsk. Öppet skepp Nu återgäldas besöket. Under två dagar är det öppet skepp i handelshamnen och ett sjuttiotal ryska matroser ska få möta världsarvet i bästa permisuniformen. Dasvedanja! Parlörer rekommenderas, då engelskan är bristfällig hos dessa unga män. Några kvinnor, befäl eller övriga finns inte med på dessa båtar, får vi veta. - Men det finns kvinnliga sjöbefäl, berättar kommendör Alexander Khvesko. Ryska flottan har varit på officiellt besök i Karlskrona en gång tidigare, nämligen 1999. Varför har det dröjt så länge? - Det har både tekniska och ekonomiska orsaker. Vi vill kunna visa det bästa vi har. Men vi vill ändra på det nu och ha tätare kontakter, förklarar kommendör Alexander Khvesko. - Målet är att vi ska komma närmare varandra, att ni kan förstå hur vi tänker och vi kan förstå hur ni tänker. Vi vill få bort de misstankar som kan finnas hos folk i bland. Med på U 137 De förr så frostiga relationerna är i dag så avspända att Vasilij Besedin, politisk officer som var med på U 137 i Gåsefjärden agerade turistguide åt Karlskrona på platsen för grundstötningen 26 år senare. Känner kommendören till detta? - Nej, men Gusjtjin känner jag till, säger Alexander Khvesko, synbart road av kuriosahändelsen. De mäktigt bestyckade korvetterna Zyb och Geyser byggdes för 18 år sedan. I vilken takt förnyas den ryska flottan? - Vi hoppas att det ska gå i en snabbare takt i fortsättningen, säger Khvesko, som säger sig vara imponerad över svensk teknik och inte minst över Visby-korvetten, som ju inte är hemligare för omvärlden än att den nyligen visades upp i London. Men ryska flottan får än så länge bara gå ombord på de svenska motsvarigheterna: korvetterna Stockholm och Malmö. Medierna fick tyvärr inte gå ombord på fartygen på fredagen. Varken båt eller besättning var i skick att visas upp. Men i dag är det säkert putsat och fint när ryska flottan bjuder in. Spasiba, vi tackar och bockar. Foto: Marcus Palmgren Nästan varje gång ett ryskt örlogsfartyg besöker Sverige så skriver man att det är första gången ett sådant besöker Sverige. Varför?? Det är ju inte korrekt! Jag var t.o.m. ombord på ryska Krivak-fregatten Druzjnyj när hon besökte Göteborg, och det var i mitten av 80-talet! /Per Edited September 29, 2007 by Perman Quote
Rokare Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 Nästan varje gång ett ryskt örlogsfartyg besöker Sverige så skriver man att det är första gången ett sådant besöker Sverige. Varför?? Det är ju inte korrekt! Jag var t.o.m. ombord på ryska Krivak-fregatten Druzjnyj när hon besökte Göteborg, och det var i mitten av 80-talet! /Per Du var således ombord på den sovjetiska Krivak-fregatten Druzjny? ;) Kan ju vara så att Blekianerna vill spetsa det hela något. GMY Quote
lanrezac Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 Nästan varje gång ett ryskt örlogsfartyg besöker Sverige så skriver man att det är första gången ett sådant besöker Sverige. Varför?? Det är ju inte korrekt! Jag var t.o.m. ombord på ryska Krivak-fregatten Druzjnyj när hon besökte Göteborg, och det var i mitten av 80-talet! /Per Du var således ombord på den sovjetiska Krivak-fregatten Druzjny? ;) Kan ju vara så att Blekianerna vill spetsa det hela något. GMY Hmm som sagt har själv besökt en RYSK Sovremenny(?) i STH och ca 1976 en Sovjetisk Fregatt men det är väl Blekinge-Pravdas vanliga journalistik Quote
Dizzy_keys Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 (edited) Besökte ni fartygen som civila? jag uppfattar det hela som att det är första gången man låter allmänheten gå ombord. Jag har varit ombord på två ryska örlogsfartyg i sverige, varav ett ftg var en kilo ubåt. Edited September 29, 2007 by Tikkanen Quote
Perman Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 (edited) Nästan varje gång ett ryskt örlogsfartyg besöker Sverige så skriver man att det är första gången ett sådant besöker Sverige. Varför?? Det är ju inte korrekt! Jag var t.o.m. ombord på ryska Krivak-fregatten Druzjnyj när hon besökte Göteborg, och det var i mitten av 80-talet! /Per Du var således ombord på den sovjetiska Krivak-fregatten Druzjny? ;) GMY Jajamänsan. Minns att jag frågade en flottist om SS-N-14 systemet på fördäck (vid den här tiden var det inte allmänt känt att det även har sjömålskapacitet), men han såg bara besvärad ut Mitt största ögonblick vad gäller örlogsbesök är nog ändå besöket ombord på USS Iowa 1985 när hon låg på redden utanför Köpenhamn. Ett annat minnesvärt besök var när jag som inbjuden gäst fick besöka den tyska örlogshamnen i Rostock 1992, och bl a gå ombord på en av de Parchim I-klass fregatter som senare såldes till Indonesien. I hamnen låg då också två av de f d östtyska Koni-klass fregatterna, och det anmärkningsvärda var att bägge nu hade NATO(!) idnr. /Per Edited September 29, 2007 by Perman Quote
Perman Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 (edited) Besökte ni fartygen som civila? jag uppfattar det hela som att det är första gången man låter allmänheten gå ombord. Jag har varit ombord på två ryska örlogsfartyg i sverige, varav ett ftg var en kilo ubåt. Jag har nästan alltid varit civil vid mina besök ombord på olika örlogsfartyg, och vid det nämnda örlogsbesöket ombord på den sovjetiska fregatten Druzhnyj av Krivak I-klass i Göteborg på 80-talet så var det öppet hus för allmänheten. En minsvepare av Yurka-klass medföljde även fregatten, och även den var öppen för allmänheten. Jag tror att dessa bägge fartyg då hade vunnit 'årets ytstridfartyg' resp. 'årets minsvepare' eller liknande inom den sovjetiska marinen. Dessutom tror jag att allt tjafs om att det alltid är första gången ett dylikt fartyg besöker Sverige bara beror på okunniga reportar. /Per Edited September 29, 2007 by Perman Quote
lanrezac Posted September 29, 2007 Report Posted September 29, 2007 Besökte ni fartygen som civila? jag uppfattar det hela som att det är första gången man låter allmänheten gå ombord.. På natten, iförd min Ninja dräkt Nä öppet för allmänheten Quote
Dr. T-68 Posted October 1, 2007 Report Posted October 1, 2007 Frekvenz, det är rätt klass du hittat, Här är lite fler bilder på fartyget. http://www.losbarcosdeeugenio.com/barcos/en/bra_U27.html Enligt hemsidan som Brasilianska marinen har är det skilland på klassen Niteroi och klassen Brasil. Utbildningsfartyget har en egen klass och det är samma som namnet på båten. Niteroi klassen har bognummer F-40 till F-45. Som sagts tidigare verkar skrovet vara i stor sätt det samma. Detta enligt https://www.mar.mil.br/menu_h/navios/menu_navios.htm Quote
Guest J-Star Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 (edited) Ze Germans ar' back! Västra Hamnen i Malmö, utanför Dockplatsen. Klickbara bilder. A512 Mosel, Elbe klass, tender M1099 Merten, Kulmbach klass, minjakt M1063 Bad Bevensen och M1069 Homburg, Frankenthal klass, minjakt Någon som vet varför de är här? /J Edited November 9, 2007 by J-Star Quote
Recommended Posts