Jump to content

Flottbesök


Guest J-Star

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Påminner mig om en sensommardag för ett gäng år sedan när jag skulle hjälpa en kompis att byta bojkättingar vid hans lantställe i Stockholms skärgård.

Jag höll väl på som bäst nere på 5 meters djup när det helt plötsligt blev ett jävla oväsen.

Det visade sig att det kom ett antal tyska örlogsfartyg på väg in mot Stockholm.

Farleden gick ungefär 3-400 meter utanför platsen där jag dök.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Här är resten av bilderna ifrån tillfället. (Laddas upp just nu. Bör vara klart ca 10 minuter ifrån att postningen gjordes. Tryck "refresh" för att uppdatera fil-listan)

 

http://www.df.lth.se/~michael/German%20Navy

 

Är dom här på formellt flottbesök eller liknande?? jag hittar ingen info på Mil.Se ang detta!

http://www.marinen.mil.se/article.php?id=15005

 

/J

 

Hoppsan! My bad :/

Link to comment
Share on other sites

Jaha, efter gårdagens (nattens) beer-call kan jag bara säga en sak - OUTSTANDING!!! :banana

 

Tyskarna kan det här med mässliv, stort rymligt och en bar i varenda mäss :P , jösses dom slår t.o.m. danskarna....

 

Synd att det inte blev nån Elbe för Svenska flottan, fanns ju faktiskt planer på att köpa ett av dom för ett par år sedan..... :(

Link to comment
Share on other sites

3:e finns överallt... :banana

 

RN har jag aldrig varit på beer-call hos, så det kan jag inte uttala mig om, därimot har jag varit på mässfester där det har funnits brittiska officerare inbjudna - och.... ja - dom hängde ju inte riktigt med i svängarna :P

Dock har dom ju traditioner så dom kan gössla med det. RN är ju ändå alla flottors moder...

 

Fråga: vilka korvetter är det som seglar iks:en nu? Är det fortfarande Sto/Mmö eller har 4:e tagit över? C 31 med följe hade nämligen varit och hållt föredrag ombord inför Brilliant Mariner 06 - då korvetternas lag tydligen skall vara baserat ombord på just Elbe!

Link to comment
Share on other sites

HMS Gävle och HMS Sundsvall med HMS Visborg som lag ingår i IKSn. C41 lyckades snyta den framför ögonen på 3e av MI (hehe). Jag tror han grejande det för nästa år också, tack vare en riktigt bras presation på JMC förra året, IM går på 4.e i år också, men i 3e nästa.

 

Robotbåtarna (med sonar) hänger nog inte riktigt med T23orna och Arleigh Burke längre, trots HTM.

 

När jag festade med RN så var det riktigt bra drag, I say no more. Dock inte varit på Beer Call med dem.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

HMS Gävle och HMS Sundsvall med HMS Visborg som lag ingår i IKSn. C41 lyckades snyta den framför ögonen på 3e av MI (hehe). Jag tror han grejande det för nästa år också, tack vare en riktigt bras presation på JMC förra året, IM går på 4.e i år också, men i 3e nästa.

 

Robotbåtarna (med sonar) hänger nog inte riktigt med T23orna och Arleigh Burke längre, trots HTM.

 

När jag festade med RN så var det riktigt bra drag, I say no more. Dock inte varit på Beer Call med dem.

 

Ok, taget! Får nog ta ett snack med MI när jag träffar honom nästa gång :ph34r: . Vad jag har förstått så är det väll snarare T23/A.B som inte riktigt hänger med alltid (oavsett om det är Sto eller Gbg), men det är klart att det är ju lite skillnader i förmågor på en korvett och en fregatt/jagare.

 

Ja man måste ju älska en flotta som har blommig tygklädsel även på stolarna i slc :banana

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att det är designer klädsel också, Laura Ashley har designat inredningen ombord.

 

Hur många extraliv har Sto/mmö, det var ju slut redan 95, efter att ha gått hela sin beräknade livslängd under ubj åren? Jag höll på att ge den kk från hkv en snytning när han spottade floskler om varför han ville bevara Sto systemet till förmån för Gbg, att inte han fick sparken är tjänstefel.

 

3.e slutade ju möta kakan vid tvg i somras så kom igen om 5 år om ni skall ut internationellt.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Ska man kriga så kan man iaf kriga med stil... :baskerPa:

 

Tja, håller helt och hållet med om att det är otroligt korkat att prioritera Sto/Mmö framför Gbg. Gbg är ju trots Sto HTM betydligt vassare, dess enda nackdel i gämnförelsen borde vara deras sämre sjöegenskaper. Är ju lite av en informell sport på 3:e att svalla Gbg:s korvetterna när så är möjligt! :)

 

Såså - jag saknar också blåslamporna och patrullisarna, men varför 5 år?

Link to comment
Share on other sites

Tja, håller helt och hållet med om att det är otroligt korkat att prioritera Sto/Mmö framför Gbg. Gbg är ju trots Sto HTM betydligt vassare, dess enda nackdel i gämnförelsen borde vara deras sämre sjöegenskaper. Är ju lite av en informell sport på 3:e att svalla Gbg:s korvetterna när så är möjligt! :)

 

Sämre sjöegenskaper än vad?

Link to comment
Share on other sites

Tja, håller helt och hållet med om att det är otroligt korkat att prioritera Sto/Mmö framför Gbg. Gbg är ju trots Sto HTM betydligt vassare, dess enda nackdel i gämnförelsen borde vara deras sämre sjöegenskaper. Är ju lite av en informell sport på 3:e att svalla Gbg:s korvetterna när så är möjligt! :)

 

Sämre sjöegenskaper än vad?

 

Sto v.s Gbg handlade det om har jag för mig! Gbg rullar mer i sjön än vad Sto gör (OBS OBS OBS dessa uppgifterna baseras på vittnesmål från personal som har seglat båda fartygstyperna - och alltså inte på personliga erfarenheter, dock kommer man ju inte ifrån att Gbg är väldigt höga!)

Link to comment
Share on other sites

Tja, håller helt och hållet med om att det är otroligt korkat att prioritera Sto/Mmö framför Gbg. Gbg är ju trots Sto HTM betydligt vassare, dess enda nackdel i gämnförelsen borde vara deras sämre sjöegenskaper. Är ju lite av en informell sport på 3:e att svalla Gbg:s korvetterna när så är möjligt! :)

 

Sämre sjöegenskaper än vad?

 

Sto v.s Gbg handlade det om har jag för mig! Gbg rullar mer i sjön än vad Sto gör (OBS OBS OBS dessa uppgifterna baseras på vittnesmål från personal som har seglat båda fartygstyperna - och alltså inte på personliga erfarenheter, dock kommer man ju inte ifrån att Gbg är väldigt höga!)

 

Bra, då vet jag exakt hur jag ska värdera det välundebyggda påståendet ... :baskerPa:

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Du får värdera det precis som du själv vill, men med tanke på hur jävligt Gbg:arna krängde varje gång Mmö hade passerat så tyckte iaf jag att uppgifterna verkade troliga... :)

 

P.S Du får gärna motbevisa mig D.S

Link to comment
Share on other sites

Du får värdera det precis som du själv vill, men med tanke på hur jävligt Gbg:arna krängde varje gång Mmö hade passerat så tyckte iaf jag att uppgifterna verkade troliga... :baskerPa:

 

P.S Du får gärna motbevisa mig D.S

 

Ja, ushc ja, det kan gunga lite på sjön ... :)

Det råder inte några större "prestanda-skillnader" avseende sjöegenskaper mellan en Sto och en Gbg enligt min erfarenhet. Det som spelar nån roll är hur folk upplever det att arbeta ombord och där har jag varken hört eller upplevt nåt som är noterbart sämre eller bättre mellan Sto/Gbg. Visst, alla fartyg uppför lite olika i vattnet, men att kalla att en Gbg skulle ha uppenbart sämre egenskaper än en Sto är bara nys och hitte-på.

Link to comment
Share on other sites

OK, jag viker mig för övermakten. Köper mycket väl att det kan vara personligt hur man upplever ftg:ets stabilitet. Vad bra, då är den myten knäckt då... :)

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

OK, jag viker mig för övermakten. Köper mycket väl att det kan vara personligt hur man upplever ftg:ets stabilitet. Vad bra, då är den myten knäckt då... :baskerPa:

 

Sluta klaga. Dom är allihopa bycket bättre än Landsortsklassen.

 

/C - pb-syte PTK Ulvön och grön i nyllet :worthy:

Link to comment
Share on other sites

OK, jag viker mig för övermakten. Köper mycket väl att det kan vara personligt hur man upplever ftg:ets stabilitet. Vad bra, då är den myten knäckt då... :lala:

 

Sluta klaga. Dom är allihopa bycket bättre än Landsortsklassen.

 

/C - pb-syte PTK Ulvön och grön i nyllet :)

 

 

Och när det blåste på riktigt var det endast Fiskeminsvepare och ubåtar som var till sjöss.

Stannioljagarna låg och kurade vid kajerna.

:D

Link to comment
Share on other sites

OK, jag viker mig för övermakten. Köper mycket väl att det kan vara personligt hur man upplever ftg:ets stabilitet. Vad bra, då är den myten knäckt då... :)

 

Sluta klaga. Dom är allihopa bycket bättre än Landsortsklassen.

 

/C - pb-syte PTK Ulvön och grön i nyllet :)

 

Jaja, men ni har ju iaf bastu! Nånsin testat att åka patrullbåt i dåligt väder? Dom var ju tydligen mer under vattnet än över :D

Dom lär ha varit bland flottans topptyngsta ftg, men jädrar vad dom kunde luta och ändå räta upp sig. När gyrot tiltade vid 65 graders lutning, så hade man fortfarande ett par grader kvar innan ftg:et riskerade att slå runt... :blink:

 

Hade själv tur med vädret under min vpl! Den värsta lutningen jag var med om var strax norr om Bornholm. Ombord HMS Piteå på väg hem efter Baltops 03 - då doppade vi avbärarna på respektive sida, tror det handlade om runt 25 graders lutning... skitskoj :clap:

 

Förresten, är det ngn här som har filmen från HMS Malmös sjöduglighetstest efter HTM:en?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...