Mercai Posted April 19, 2006 Author Report Posted April 19, 2006 Men då jag har en GC700 kan jag väl knappast bli t.ex. pansaskyttesoldat? Quote
hagsell Posted April 19, 2006 Report Posted April 19, 2006 Men då jag har en GC700 kan jag väl knappast bli t.ex. pansaskyttesoldat? Nej den chansen är mycket liten men man vet aldrig hur befälen vill ha det efter GSUn dom kanske ändrar med det är föga troligt. Men jag tycker du ska vara nöjd med din tjänst.... det är inte alla som får ha befälet över tre vagnar eller är det fyra ? Quote
Mercai Posted April 19, 2006 Author Report Posted April 19, 2006 (edited) Fast alla GC700 får väl inte befälet över 3-4 vagnar? Hoppas iaf att det blir en bra tjänst, för jag bytte bort min MP/SÄK-plutonsbefälstjänst som jag hade kommit in på mot denna för att jag ville ligga 11 istället för 15 månader. Edited April 19, 2006 by Mercai Quote
hagsell Posted April 19, 2006 Report Posted April 19, 2006 (edited) Fast alla GC700 får väl inte befälet över 3-4 vagnar? Hoppas iaf att det blir en bra tjänst, för jag bytte bort min MP/SÄK-plutonsbefälstjänst som jag hade kommit in på mot denna för att jag ville ligga 11 istället för 15 månader. jo en plution består av tre eller fyra stridsvagnar eller stridsfordon så det kommer ni nog att ha Om du tvekar säger jag bara välkommen till pansar frontens framsida :P jag tror i alla fall att du gjorde att bra val och jag hoppas att jag också gjorde det genom att byta från sjukvårdare till pansarkompaniet...... Edited April 19, 2006 by hagsell Quote
Mercai Posted April 19, 2006 Author Report Posted April 19, 2006 Men bara för att du rycker in som PB betyder väl inte det att du ska ha befäl över en pluton? Quote
simon Posted April 20, 2006 Report Posted April 20, 2006 (edited) Jag skulle vilja påstå att INGEN GC700 kommer få befäl över 3-4 vagnar. Kanske en vagn, om man har tur och blir vagnchef... Hur GB/PB-systemet fungerar i praktiken har avhandlats ordentligt på forumet tidigare, den tråden är nålad och inte svår att hitta. Att du har lyckats undgå den är en smärre bedrift :P Edited April 20, 2006 by simon Quote
Mercai Posted May 1, 2006 Author Report Posted May 1, 2006 Lite lite liv i tråden tycker jag allt. Hur är det med den lediga tiden. Hört att många från Revinge åker in till Ystad och Lund för att fika och festa. Vart åker flest? Quote
cougar Posted May 1, 2006 Report Posted May 1, 2006 Hört att många från Revinge åker in till Ystad och Lund för att fika och festa. Vart åker flest? Nåt disco vid namn "Starshine" i Ystad. Fråga mig inte varför... Quote
Mercai Posted May 1, 2006 Author Report Posted May 1, 2006 Hur lång tid tar det att ta sig in till Lund från Revinge? Quote
hagsell Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Va tar det så länge verkligen tur att man kör med sin egna bil från malmö då så man slipper alla byten och så. Med bil från malmö tar det ca 40 min. Någon som vet om alla kompanierna rycker in samma dag ? Quote
hagsell Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 ja att 6e och 7e rycker in den 31e juli vet jag men jag är inte så säker på dom andra kompanierna ? Quote
Stolpen Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Rycker inte alla, eller åtminstone så gott som alla, in den 31:e? Samtliga regementen skulle väl göra det om jag förstått det rätt. Quote
hagsell Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Okej då kan man nästan förvänta sig duktigt långa köer vid förråden om dom inte organiserar det på ett snyggt sätt.... hatar att stå i kö Quote
simon Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 (edited) Rycker inte alla, eller åtminstone så gott som alla, in den 31:e? Samtliga regementen skulle väl göra det om jag förstått det rätt. Då har du massuppfittat. Både I19(eller var det A9) och P4 rycker in den 7:e augusti. Troligtvis har man splittat inrycken på de orterna då det finns fler än ett förband inom garnisonen, och för att därför lätta en aning på trycket då det inte finns mer än ett SFD inom varje garnison. Att utrusta ~800 man kan vara nog så jobbigt, jag vill inte ens tänka på det dubbla. //Simon, med 3 omgångars inrycksutrustande á ~300 man under semestersäsong i fickan, vilket bara det var så det räckte och blev över. EDIT: Okej då kan man nästan förvänta sig duktigt långa köer vid förråden om dom inte organiserar det på ett snyggt sätt.... hatar att stå i kö Hatar du att stå i kö kommer du att älska tvättbytet! ;) Edited May 3, 2006 by simon Quote
wizeguy Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Hatar du att stå i kö kommer du att älska tvättbytet! ;) Om inte annat så kommer det tvinga honom att älska köer..enda lugna stunden på hela veckan ju Quote
Born Posted May 4, 2006 Report Posted May 4, 2006 Hatar du att stå i kö kommer du att älska tvättbytet! ;) Om inte annat så kommer det tvinga honom att älska köer..enda lugna stunden på hela veckan ju Lugn?? Stressigaste av allt. När man för 3e veckan i rad står och vill byta sina kallingar man vridit och vänt på för att hitta någon ren fläck står i kön och inser att "jag har 10 min till uppställning och det är 20 pers före mig" så är det bara att inse fakta. Jag får gå med dom den här veckan också. Tills man bryter ihop och köper ett storpack Y3 och tvättar av grejerna själv i handfaten i tvättrummen någon lämplig natt. Sen luktar man sött och nybadad som en liten bortskämd bebis igen Quote
wizeguy Posted May 4, 2006 Report Posted May 4, 2006 Om det står någon före dig så har du varit sen! (någon som känner igen det?) Quote
darkfaith Posted May 4, 2006 Report Posted May 4, 2006 Några som ska ner till försvarets dag i Malmö? Quote
hagsell Posted May 4, 2006 Report Posted May 4, 2006 Några som ska ner till försvarets dag i Malmö? japp jag ska och jag ska till och med vara i VIP tältet med ÖB sug på den ni hehe Quote
Power King Posted May 6, 2006 Report Posted May 6, 2006 I år kommer det inte att finnas 6 och 7de komp utan 67komp som är ett blandat strv pansarskytte komp. Det är 11strv 122 och 12stridsfordon 90 i det kompaniet. Quote
uppe Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Ytterligare en stridsfordonsförare till sista juli anmäler sig. På mina papper sägs det att jag ska placeras i Wemmenhögs kompani. Men vi får väl se vad som händer under GSU:n ;) Av vänskapliga skäl kan jag upplysa er om att jag också är en sådan likgiltig språkpolis som kommer ta varje tillfälle i akt! :P - Jesper Quote
hertvigs Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Shit, nu börjar man verkligen känna att det börjar närma sig. Ser fram emot det som fan måste jag säga :P Tänkte lite igår på hur det kommer att bli när man kommer dit den 31 juli och lite så. Sen kom jag på en sak jag undrar över. Är det något speciellt man ska ha med sig när man kommer dit. Likadant är det något man inte behöver ha med sig alls (typ mobil) bara ett exempel. Ser gärna lite svar Ha det bra alla! Quote
hagsell Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Shit, nu börjar man verkligen känna att det börjar närma sig. Ser fram emot det som fan måste jag säga :P Tänkte lite igår på hur det kommer att bli när man kommer dit den 31 juli och lite så. Sen kom jag på en sak jag undrar över. Är det något speciellt man ska ha med sig när man kommer dit. Likadant är det något man inte behöver ha med sig alls (typ mobil) bara ett exempel. Ser gärna lite svar Ha det bra alla! Vad jag kommer ihåg att det stod på inryckningsorden så var det legitimation hygienartiklar mediciner, egna löparskor om man ville och civila kläder. Något jag glömt? Ja det vanliga också glatt humör och vacker väder . Mobil får du ha med dig men jag tror inte du kommer hinna använda den så värst mycket under de första två veckorna. Kommer nog vara rätt mycket kvällstjänst. Jag börjar faktiskt få lite ångest över inryck nu men det är kanske bara nerverna som pirrar Quote
Stolpen Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Vad jag kommer ihåg att det stod på inryckningsorden så var det legitimation hygienartiklar mediciner, egna löparskor om man ville och civila kläder. Något jag glömt? Ja det vanliga också glatt humör och vacker väder . Jag börjar faktiskt få lite ångest över inryck nu men det är kanske bara nerverna som pirrar Jävligt bra att du tänker ta med dig det vackra vädret, Hagsell! Jag hade tänkt göra det själv, men kom på mig själv med att inte ha en aning om hur man tar med sig väder. Hehe! Så du börjar redan känna nerverna pirra? Sånt brukar jag inte känna förrän någon dag innan stora händelser. Kan dock garantera att även mina nerver lär komma igång så småningom. Lite uppkörningskänslor igen. Quote
Mercai Posted May 8, 2006 Author Report Posted May 8, 2006 På tal om det kuggade jag min uppkörning idag. Aj aj aj... Hur är det med datorer och så på P7? Finns det uppkopplade datorer som man kan låna och så? Quote
cougar Posted May 8, 2006 Report Posted May 8, 2006 Får väl utse mig själv till att vara tanten som svarar på alla frågor om P7. ;) Sen kom jag på en sak jag undrar över. Är det något speciellt man ska ha med sig när man kommer dit. Likadant är det något man inte behöver ha med sig alls (typ mobil) bara ett exempel. Det som ni fått info att ni ska ha med, ska med. :P Det mesta andra kan ni strunta i. Mobilen tyckte jag var bra som väckarklocka. Sedan hade jag innetofflor under hela värnplikten för att vara lite extra snäll mot fötterna. Men det är väl bara jag... ;) Hur är det med datorer och så på P7? Finns det uppkopplade datorer som man kan låna och så? Ja, det finns en datorsal där man får sitta gratis i 30 min per gång. Brukar vara en ganska diger kö dit. Men så är lumpen också ett bra tillfälle att bli av med lite av datorberoendet. Något jag glömt? Ja det vanliga också glatt humör och vacker väder. Det där "vackra vädret" kan du lämna hemma. Att kräla omkring på Revingeheds jordåkrar i full utrustning med solen stående i zenit var det jäkligaste under hela GSU:n. Quote
Recommended Posts