hagsell Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Det finns olika typer av vackert väder. Jag menade kanske mer att det kunde varar riktigt fint första dagen sen övergå i att bara vara uppehåll det hade varigt skönt. Inget regn och lagom varmt jag ska försöka få in det i min bil när jag kör upp :P Quote
uppe Posted May 9, 2006 Report Posted May 9, 2006 Det som ni fått info att ni ska ha med, ska med. :P Det mesta andra kan ni strunta i. Mobilen tyckte jag var bra som väckarklocka. Sedan hade jag innetofflor under hela värnplikten för att vara lite extra snäll mot fötterna. Men det är väl bara jag... ;) Innetofflor låter som en alldeles utmärkt idé. Fötterna är ju det värdefullaste man har, när man inte har något annat transportmedel Ja, det finns en datorsal där man får sitta gratis i 30 min per gång. Brukar vara en ganska diger kö dit. Men så är lumpen också ett bra tillfälle att bli av med lite av datorberoendet. Bara 30 minuter.. äsch, det gäller väl att passa på när man har lyxen att få vara hemma antar jag. Jag går IT-utbildning just nu, och jag tror inte ens lumpen kan ta bort mitt datorberoende ;P Ja, pojkar och flickor. 83 dagar från och med detta skrivtillfälle, sen är det faktiskt dags. Spännande. ^^ Quote
Guest davidhellmyrs Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Ska också rycka in på P7 i slutet av juli som stridsfordonsskytt / förare. Vet ingenting om hur något kommer fungera, mycket mindre än alla ni vet..... Har en annan kompis som ska bli granatkastargruppbefäl också.... Quote
darkfaith Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Bara 30 minuter.. äsch, det gäller väl att passa på när man har lyxen att få vara hemma antar jag. Jag går IT-utbildning just nu, och jag tror inte ens lumpen kan ta bort mitt datorberoende ;P Vilken IT-utbildning e de du går? Quote
cougar Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Ska också rycka in på P7 i slutet av juli som stridsfordonsskytt / förare.Vet ingenting om hur något kommer fungera, mycket mindre än alla ni vet..... När ni kommer dit utgår befälen från att ni "inte vet någonting" så det är inget att oroa sig för. En massa idéer om hur man tror lumpen ska vara är mest bara i vägen i början. ;) Quote
Mercai Posted May 14, 2006 Author Report Posted May 14, 2006 Träffade flera av befälen i Malmö igår, och de verkade MYCKET bra! Quote
hagsell Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 (edited) 75 dagar kvar till inryck nu bara och snart student sen lite sommarlov innan det är dax kan det bli bättre Men jag förstår inte riktigt inkallelseoreden ska man vara där senast 09.30, Kan man komma tidigare ? Edited May 16, 2006 by hagsell Quote
Malkolmi Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 (edited) Haha! Hagsell din lille jöns... åk du till P7 några dagar innan... du kanske kan hjälpa du vet vem med säkrandet av objektet... PS. Jag känner Hagsell, så därför har jag rätt att kalla han en liten jöns! Edit; Kan för övrigt säga att P7 har väldigt många bra befäl! Speciellt på Livkomp Edited May 16, 2006 by Malkolmi Quote
hagsell Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 (edited) Haha! Hagsell din lille jöns... åk du till P7 några dagar innan... du kanske kan hjälpa du vet vem med säkrandet av objektet... PS. Jag känner Hagsell, så därför har jag rätt att kalla han en liten jöns! nu tänke jag sådär en timme innan eller så....... Jag tror han får sköta det själv du vet jag är inte så duktig på att ligga och spana i buskar men han måste vara expert ju...... han kanske skulle blivigt span i stället Edited May 16, 2006 by hagsell Quote
Syster Håkan Posted May 22, 2006 Report Posted May 22, 2006 Haha! Hagsell din lille jöns... åk du till P7 några dagar innan... du kanske kan hjälpa du vet vem med säkrandet av objektet... PS. Jag känner Hagsell, så därför har jag rätt att kalla han en liten jöns! nu tänke jag sådär en timme innan eller så....... Jag tror han får sköta det själv du vet jag är inte så duktig på att ligga och spana i buskar men han måste vara expert ju...... han kanske skulle blivigt span i stället NÄ STOPP!!! fel fel, det är inte malle som gör det, det är du, jag å malle har bildbevis din lille jöns. Din älskade fellow komplies! ps. känner ochså hagsell. Quote
hagsell Posted May 22, 2006 Report Posted May 22, 2006 OT tycker jag nu det ska handla om P7 och inte om vem som känner mig :P Quote
uppe Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Vilken IT-utbildning e de du går? Det har ett lite krångligt namn, men det är i alla fall följande: Naturvetenskapliga fakulteten, Datavetenskap 160p, på Lunds Universitet. Har snart klarat av 20p (första terminen) och får ta ett litet uppehåll medan lumpen frihetsberövar mig. ^^ Quote
hagsell Posted May 28, 2006 Report Posted May 28, 2006 (edited) Pratade med ett befäl nu i veckan och han sa att vi inte kommer få ut några uniformer första dagen för att då hinner dom inte med på förrådet så de kan ta ett tag inna man får sin uniform och man får springa omkring med civila kläder någon/några dagar 60 dagar kvar till inryck Edited May 28, 2006 by hagsell Quote
Mercai Posted May 29, 2006 Author Report Posted May 29, 2006 Innebär det då att man ska ta med sig ett par ombyten? Quote
cougar Posted May 30, 2006 Report Posted May 30, 2006 Pratade med ett befäl nu i veckan och han sa att vi inte kommer få ut några uniformer första dagen för att då hinner dom inte med på förrådet så de kan ta ett tag inna man får sin uniform och man får springa omkring med civila kläder någon/några dagar Innebär det då att man ska ta med sig ett par ombyten? Med största sannolikhet innebär det att ni får skutta omkring i motoroverall i ett par dagar. Vet att Livgardet har det systemet. Att ni tvingas ha era civila kläder finner jag högst osannolikt. Quote
Bertil Ludvig 1 Posted May 30, 2006 Report Posted May 30, 2006 Ni kan nog vara lugna. Det finns befäl som kommer att se till att ni får reda på vad som skall hända på ett eller annat sätt Quote
hagsell Posted May 30, 2006 Report Posted May 30, 2006 hehe glömde säga allt som sades visst. Dom höll på med att skriva ihop ett brev till alla värnpliktiga som skulle hälsa oss välkomna och förklara lite mer vad som händer vid inryck vad man ska han med sig och så. Så vi kan nog förvänta oss ett brev från P7 snart...... Quote
uppe Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 [...] Dom höll på med att skriva ihop ett brev till alla värnpliktiga [...] Så vi kan nog förvänta oss ett brev från P7 snart...... De skriver ju så långsamt.. och ändå blir det inte rätt alltid! :P Quote
hagsell Posted June 6, 2006 Report Posted June 6, 2006 [...] Dom höll på med att skriva ihop ett brev till alla värnpliktiga [...] Så vi kan nog förvänta oss ett brev från P7 snart...... De skriver ju så långsamt.. och ändå blir det inte rätt alltid! :P He Hehåller med vi borde fått ett nu tycker man men dom vill väl att det ska bli riktigt bra eller så skriver dom en novell ! Quote
Stolpen Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Nu skall jag minsann få fart på den här tråden igen! Fick brev från P7 idag och där en del skiljer sig från kallelsen man fick för några månader sedan. I de nya papprena står det dock att de är dessa man skall följa snarare än de gamla eftersom "en viss omorganisation har gjorts"... I min kallelse stod det att jag skulle rycka in till Wemmehögs kompani, vilket jag minns vara det 6:e kompaniet. Nu står det att jag skall rycka in i fjärde kompaniet, dock fortfarande vid namn Wemmenhögs, med skillnaden att det nu står vara ett lednings och understödsförband som inte utbildar skyttesoldater - vilket jag skulle vara! Betyder detta att jag kommer få en annan tjänst än SkytteGb? I sådana fall blir jag tokig! Quote
uppe Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Jag fick också brev från P7, med en del förändringar för min del. Mitt brev var från 3:e kompaniet (Skytts Comapgnie), som tydligen är underhållskompaniet. Innan hade jag fått reda på att jag skulle till Wemmenhögs. Jag blev först negativt inställd till det hela och ville sätta mig på tvären. Från att först sikta in sig på att vara i ett ledning- och understödsförband till underhållsförband (transportera ammunition, bränsle och mat) var ju en rätt stor skillnad. Men jag ska in som stridsfordonsförare, så vad jag kör för något spelar nog inte så stor roll egentligen. Troligtvis kommer det bli ännu mer ändringar innan vi har vårt slutgiltiga kompani, eftersom det är mycket som händer den första perioden. Quote
JTS Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Nu skall jag minsann få fart på den här tråden igen! Fick brev från P7 idag och där en del skiljer sig från kallelsen man fick för några månader sedan. I de nya papprena står det dock att de är dessa man skall följa snarare än de gamla eftersom "en viss omorganisation har gjorts"... I min kallelse stod det att jag skulle rycka in till Wemmehögs kompani, vilket jag minns vara det 6:e kompaniet. Nu står det att jag skall rycka in i fjärde kompaniet, dock fortfarande vid namn Wemmenhögs, med skillnaden att det nu står vara ett lednings och understödsförband som inte utbildar skyttesoldater - vilket jag skulle vara! Betyder detta att jag kommer få en annan tjänst än SkytteGb? I sådana fall blir jag tokig! Wemmenhögs compagnie är 4. komp, och har alltid varit. Färs är 6. komp. Har du fått skytteGb och Wemmenhögs så blir du inte pansarskytteGb utan kanske NärskyddsGb eller nåt liknande. Men man kan ju alltid begära förflyttning när man väl kommit in. Quote
simon Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Jag vet inte om det intresserar, men under infohelgen på P4 visade det sig att ett par stycken av killarna och tjejerna var inskrivna GA804:or på regementets stridsvagnskompani. De kliade sig i huvudet när vi kom dit, och fick senare under dagen reda på att de skulle utbildas till eldledningsbiträden. Pliktverkets vägar(befattningsbeskrivningar) äro outgrundliga. Quote
Stolpen Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Har du fått skytteGb och Wemmenhögs så blir du inte pansarskytteGb utan kanske NärskyddsGb eller nåt liknande. Men man kan ju alltid begära förflyttning när man väl kommit in. Okej, då får man väl helt enkel se vad som händer. Måste ju dock säga att jag känner mig besviken. Här har jag gått och varit glad i nästan ett år och nu, med endast några veckor till inryck, så får man detta besked. Quote
hagsell Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 (edited) Hej jag känner igen allt det där själv skulle man in på färs komp alltså 6e men fick också brev från 3e komp skytts kompani. Känns lite sådär att hamna i ett underhållskompani men som ni sagt innan det lär nog bli en massa ändringar innan man är klar med grundutbildningen och ska in på befattingsutbildningen. Tror det är många som sagt att dom skulle haft körkort innan inryck men inte har det så där lär det bli en massa förarutbildningar lediga. Är det bara 3e kompaniet som ska stå högvakt eller ska dom andra kompanierna också göra det? Edited June 13, 2006 by hagsell Quote
Mercai Posted June 15, 2006 Author Report Posted June 15, 2006 Jag ska in i 67:e kompaniet. Hoppas f.ö. att vi också ska högvakt. Alltid velat göra det. I brevet stod det att man skulle fylla i medsänd lapp om körkort. Jag hade ingen sån lapp i mitt kuvert, hade ni? Quote
Stolpen Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Jag vet inte om det intresserar, men under infohelgen på P4 visade det sig att ett par stycken av killarna och tjejerna var inskrivna GA804:or på regementets stridsvagnskompani. De kliade sig i huvudet när vi kom dit, och fick senare under dagen reda på att de skulle utbildas till eldledningsbiträden. Pliktverkets vägar(befattningsbeskrivningar) äro outgrundliga. Fan, eldledningsbiträde verkar inte vidare kul alltså... Hoppas inte man fastnar som det. På lumpen.nu står det dock inte att eldledningsbiträden utbildas på P7. Men som sagt, man får väl se. Quote
uppe Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Jag ska in i 67:e kompaniet. Hoppas f.ö. att vi också ska högvakt. Alltid velat göra det. I brevet stod det att man skulle fylla i medsänd lapp om körkort. Jag hade ingen sån lapp i mitt kuvert, hade ni? Det fanns i mitt kuvert i alla fall. På samma lapp fanns även uppgifter om närmsta anhöriga som skulle skickas tillbaka i ett bifogat svarskuvert. Jag noterade att dom hade klistrat över min etikett på någon annans. Tyvärr kommer jag inte ihåg efternamnet. De kanske har klantat till det och klistrat över fel lappar, så att vissa blev utan. Eller så kräver din befattning helt enkelt inte körkortsbehörighet. Vi kan inte göra mer än att spekulera.. Quote
Mercai Posted June 16, 2006 Author Report Posted June 16, 2006 Fick inget svarskuvert heller. Fick däremot lappen om anhöriga. Eftersom jag har en GC700 så borde det väl krävas körkort? Quote
Recommended Posts