Jump to content

Recommended Posts

• Replies 310
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kanske en rätt obetylig fråga, men iaf...

Har de trimmers till håret på P7 så man kan klippa av det när man kommer dit?

Vad jag har hört så får man fixa det själv.

Har en polare som ligger där som yrkessoldat, men han har semester nu, så han kan inte fixa det åt en då, men där lär finns folk som kan göra det åt en, bara man frågar snällt.

Hittar inte min enbjudan med datum etc, 31e vet jag ju att det är, men vilka tider är det som gäller?

Några som ska åka kollektivt från Malmö eller via Malmö, som kan berätta om sin planerade? Vilka bussar/tåg ni tar, vilken tid?

Det där undrar jag fortfarande över.

Inkallelseordern, är det de pappert som börjar;

"Beslut om inskrivning

Beslut vänrplikt

Pliktverket skriver in dig för för värnplikt"

Posted

Tjena, en till som ska in som pansarskytte gb den 31.

Upptäckte forumet för ett par dagar sedan, verkar mycket trevligt.

Gott att man inte är ensam om att oroa sig att det bara är en vecka kvar tills inryck :D

Förresten angående hårtimmning/ klippning, jag har egen klippapparat hemma, kan man ta med sig sånnt?

Posted
Tjena, en till som ska in som pansarskytte gb den 31.

Upptäckte forumet för ett par dagar sedan, verkar mycket trevligt.

Gott att man inte är ensam om att oroa sig att det bara är en vecka kvar tills inryck :D

Förresten angående hårtimmning/ klippning, jag har egen klippapparat hemma, kan man ta med sig sånnt?

Ta med den så jag kan låna den! :D

Posted

jag funderar på att raka mig innan jag rycker in :P

btw är det någon många som ska köra från malmö/lund till regementet?

Posted (edited)

171 Malmö Södervärn 08:20 -> Lund Jupitergatan 08:46

155 Lund Jupitergatan 08:55 -> S Sandby busstn 09:11

157 S Sandby busstn 09:17 -> Revingehed regementet 09:29

Så säger Skånetrafiken åt mig att jag ska ta bussarna ifall jag åker från Malmö, hur ser det ut för er?

Hade tanken att kanske åka så man är där en timme tidigare än senaste tiden, dvs 0830 istället för 0930, dum idé?

Hur funkar det på bussen förresten, vad ska man visa upp för lapp för chafförn?

Edited by Bjorned
Posted

"Beslut om inskrivning

Beslut vänrplikt

Nej.

"Kallelse till utbildning enligt lagen om totalförsvarsplikt." Skall det stå.

Posted

"Beslut om inskrivning

Beslut vänrplikt

Nej.

"Kallelse till utbildning enligt lagen om totalförsvarsplikt." Skall det stå.

Hitta precis den lappen, tur det =)

Tack!

La till en till fråga i mitt förra inlägg, angånde buss och vad man ska visa för lapp.

Posted

När du ska åka buss så visar du bara kallelsen vad jag har fått höra så ska det gå bra.

jag åker tåg till eslöv och kommer på buss 157 redan 0847, som kommer att vara i s sandby kl 0915. Om det nu stämmer det du pastade Bjorned så sitter jag väl kvar i bussen så kommer jag fram till regementet.

Posted
Hur funkar det på bussen förresten, vad ska man visa upp för lapp för chafförn?

Vad jag vet så är FM -reglementet för "insittning i buss" samt "åtgärder under bussfärd" och "våldsam avstigning" ännu inte helt fastställt. Jag tror det fortfarande funkar ungefär som i det civila. :P

Vad gäller färdbevis så är det nog "inställelseordern" (eller vad den nu heter) som är rätt lapp. Min känsla är att de flesta papper märkta "pliktverket" funkar. :baskerHV:

(Sorry för de dåliga sarkasmerna men du la upp bollen alldeles för högt och lägligt med formuleringen "hur funkar det på bussen..." ;) )

Tänkte svara nåt småsarkastiskt här med men jag kommer banne mig inte på något...

Ja, det går säkert bra att ta med sig hårtrimmer förresten.

/EvilP7frågetant

Posted

Tänkte svara nåt småsarkastiskt här med men jag kommer banne mig inte på något...

/EvilP7frågetant

Aja, bättre lycka nästa gång :P

Hur funkar det med att ha skägg/ mustasch? Måste det bort eller kan man ha under förutsättningar att man håller det anständigt och hygieniskt eller hur de nu än vill ha det.

Har för mig att NBC killarna inte fick ha ngt hår i ansiktet pga gasmasker... Någon som vet något om detta?

Lär ju få svar på detta om en vecka, men vill helst skärna ner på orsakerna till att de skriker på mig direkt. :P

Posted

/EvilP7frågetant

Aja, bättre lycka nästa gång :P

Hur funkar det med att ha skägg/ mustasch? Måste det bort eller kan man ha under förutsättningar att man håller det anständigt och hygieniskt eller hur de nu än vill ha det.

Har för mig att NBC killarna inte fick ha ngt hår i ansiktet pga gasmasker... Någon som vet något om detta?

Lär ju få svar på detta om en vecka, men vill helst skärna ner på orsakerna till att de skriker på mig direkt. :P

Det önskas nog att man rakar sig, alla kommer väl få testa att sitta i ett rum som de utlöser några tårgasgranater i, skägg lär göra det väldigt svårt för en att hålla det tätt, andas tårgas är nog inte så skönt =)
Posted

Man får ha skägg på P7 om det ser vettigt ut enligt gängse civiliserad kultur. Man får inte skaffa skägg på P7.

Posted

Man får ha skägg på P7 om det ser vettigt ut enligt gängse civiliserad kultur. Man får inte skaffa skägg på P7.

Fan då får jag raka bort det :P

Posted

Jag var inne och frågade på Skånetrafiken igår om jag måste hämta ut biljetter eller liknande, men de sa att kallelsen räcker på både tåg och bussar.

Råkade f.ö. raka håret igårkväll som en spontan fyllegrej... så nu är det löst... :rodna:

Posted

Med värpliktsleg kan man väl åka allt förutom SJ, tror jag. Är inte helt säker. Kolla papprena du fått från FM, allt står någonstans.

Lund --> S.Sandby (LINJE 166) 07:55-08:17

S.Sandby --> P7 (Linje 157) 08:27-08:39

Alternativt:

Lund --> S.Sandby (LINJE 166) 08:40-09:02

S.Sandby --> P7 (Linje 157) 09:17-09:29

Så kommer jag åka. Har en känsla av att dessa bussar kommer fyllas ganska rejält av andra med samma planer. Bara jag hittar rätt buss... Har en tendens att åka fel. Har liksom hänt innan! :)

Posted
Med värpliktsleg kan man väl åka allt förutom SJ, tror jag. Är inte helt säker. Kolla papprena du fått från FM, allt står någonstans.

Lund --> S.Sandby (LINJE 166) 07:55-08:17

S.Sandby --> P7 (Linje 157) 08:27-08:39

Alternativt:

Lund --> S.Sandby (LINJE 166) 08:40-09:02

S.Sandby --> P7 (Linje 157) 09:17-09:29

Så kommer jag åka. Har en känsla av att dessa bussar kommer fyllas ganska rejält av andra med samma planer. Bara jag hittar rätt buss... Har en tendens att åka fel. Har liksom hänt innan! :)

Är mycket sugen på att ta den som man anländer 0839 med, fast får man då vänta tills resten kommer så kommer man vilja skjuta sig själv, inleda lumpen med vänta, när man förmodligen kommer få vänta mycket sedan, nej tack.
Posted

Hur funkar det sen med tåg/bussar. Visar man upp sitt värnpliktsleg för att få åka med?

Har du redan fått vänpliktsleg ?

Nej, men man kommer ju att få ett. Och behovet att använda sig av lokaltrafiken kvarstår ju.

Posted
Är mycket sugen på att ta den som man anländer 0839 med, fast får man då vänta tills resten kommer så kommer man vilja skjuta sig själv, inleda lumpen med vänta, när man förmodligen kommer få vänta mycket sedan, nej tack.

Tja, det är ju bättre att komma i god tid och vänta än att komma sist. Det lär ju trilla in folk ganska länge, så man lär väl få vänta i vilket fall. Att vänta ett par timmar är ju inte direkt något att förskräcka sig över.

Posted

Hur funkar det sen med tåg/bussar. Visar man upp sitt värnpliktsleg för att få åka med?

Har du redan fått vänpliktsleg ?

Nej, men man kommer ju att få ett. Och behovet att använda sig av lokaltrafiken kvarstår ju.

Jo det är sant

Posted

jag tänkte att vi gör en lista på det man bör/ ska ha med sig nu vid inryckningen.

lägg på saker i listan alltefter vad ni tycker saknas.

* legimitation(körkort om utbildningen kräver det)

* kallelse för inryckning

* oömma kläder

* rejäla skor(räcker säkert med joggingskor/dylikt)

* civila kläder (kan vara kul att åka hem i efter 2 första veckorna)

* toalettartiklar(tandbordste, rakapparat/hyvel, ....)

* läkarintyg, mediciner och recept till receptbelagda mediciner

* "närmast anhörig" -pappret

(* kängor (om du var där på besöksdagen))

(* hårtrimmer)

Posted

Träningskläder fast det kanske du menade under oömma kläder?

"närmast anhörig- pappret kunde man inte skicka in det tillsammans med det pappret om man hade körkort?

Annars så tycker jag listan verkar rätt komplett. Annars kan man ju ta en titt under soldfs hemsida under tips på saker som kan vara bra att ha med. Själv har jag redan stoppat nya innersulor dom blev extremt mycket skönare att gå i med andra innersulor.

Posted

Snackade med en kille som hade mailat in och frågat ang. vilken tid man bör vara vid regementet då det vart flera tider utlagda, han fick svaret att det har blivit framflyttat till 12.00 då många ha svårt att komma fram till 9.30, matsalen stänger däremot 12.30 och innan du får äta lunch måste du ha fyllt i ett antal pappren, så det är lika bra att vara där i god tid.

alltså tiden är framflyttad till 12.00

(obs, jag tar inget ansvar, men detta är vad jag har fått höra)

Posted
Snackade med en kille som hade mailat in och frågat ang. vilken tid man bör vara vid regementet då det vart flera tider utlagda, han fick svaret att det har blivit framflyttat till 12.00 då många ha svårt att komma fram till 9.30, matsalen stänger däremot 12.30 och innan du får äta lunch måste du ha fyllt i ett antal pappren, så det är lika bra att vara där i god tid.

Så det är onödigt att komma 3 timmar tidigare o vänta eller?

Posted

Det är väl aldrig onödigt att komma tidigt?

Däremot är det onödigt att komma precis 1200 eller senare om man kan komma tidigare.

Posted

Jag vet inte hur ni fick lära er i skolan, men sådant som inte har ordentlig källförteckning ska man inte lita på till fullo. Har vi inte hört något annat så är det självklart det som står i papperna som gäller. Om tiden skulle vara framflyttad skulle alla rimligtvis redan ha fått information om det. Notera att papperna tydligt säger att man ska kontakta P7 om man inte kan komma den tid som anges.

För 3:e kompaniet (Skytts) gäller anmälning senast kl 10.00 i vakten.

Posted
Jag vet inte hur ni fick lära er i skolan, men sådant som inte har ordentlig källförteckning ska man inte lita på till fullo. Har vi inte hört något annat så är det självklart det som står i papperna som gäller. Om tiden skulle vara framflyttad skulle alla rimligtvis redan ha fått information om det. Notera att papperna tydligt säger att man ska kontakta P7 om man inte kan komma den tid som anges.

Är du säker på att det inte stod 12.00 i välkomstbrevet från kompaniet då? Det gjorde det åtminstone för Wemmenhögs kompani. Fast en annan har ju redan skaffat sig tågbiljett, så jag är minsann där i god tid. :D

Men som sagt, det är alltid bättre att komma för tidigt än för sent.

Posted

Är du säker på att det inte stod 12.00 i välkomstbrevet från kompaniet då? Det gjorde det åtminstone för Wemmenhögs kompani. Fast en annan har ju redan skaffat sig tågbiljett, så jag är minsann där i god tid. :)

Men som sagt, det är alltid bättre att komma för tidigt än för sent.

Jag har också det brevet från 3e kompaniet och där står 10.00 så han har rätt fast jag tar också en buss så man är där i god tid för man vet aldrig med skånetrafiken.