Jump to content

Recommended Posts

Posted

Alltså, små vänner, inse att eran vpl bara är förberedelse för det riktiga, nämligen Hv!

Vpl är en kort tid, Hv (IP) för evigt!

Förmodligen, om jag känner killarna på P7 rätt, så kommer varenda en av er att LÄNGTA efter att ha tråkigt. Så sluta med era negativa vibbar nu. Jag har killar i min grupp som gjort sin vpl inom staberiet på P7 och dessa är mina BÄSTA soldater!

Lycka till alla!

• Replies 310
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Har en teori nu.. om det här med Wemmenhögs för skyttegruppbefäl.

GB har ju tidigare ryckt in före F-soldaterna(?). För att undvika att vi gör GSUn tillsammans med dem som vi sedan ska bli chef över så kanske vi gör GSUn på Wemmenhögs och sedan flyttas till Färs.

Har för mig att Wemmenhögs tidigare utbildade KB som sedan flyttades ut till olika kompanier på det här sättet... Vad tror du om det Stolpen? :Malaj:

Ska kolla upp det här innan jag får för höga förhoppningar..

Ja, det är ju en teori... Om den sedan är korrekt eller inte har jag ingen aning om. :/

Men det kan mycket väl vara så eftersom vi bör ju vara på annat håll och lära oss andra saker än de andra ett tag, då vi skall lära oss ledarskap osv.

Posted

Den teorin kan nog stämma en i min klass ska rycka in som skyttesoldat gruppchef han borde då ligga på 6 komp men när han fick inkallelseorden i veckan stod det 7 komp jag tyckte detta var skumt och han trodde dom skrivigt fel

Posted

Jag och en polare har kollat upp det där. Det var slumpen som avgjorde på vilket kompani man hamnade på sa dom. Konstigt om man frågar mig. Kanske va bara så att detta gällde oss stridsfordonsförare.

Posted

Bara så alla vet. Just nu tillhör ingen P7 trots att vi ska rycka in där i sommar, utan till Pliktverket. Det är dem som placerar ut oss på de olika kompanierna. Jag ringde och snacka med dem för jag ville byta kompani, då sa dem att man fick sköta det när man kom in. Passa också på att fråga hur dem gick till väga när dem placera ut oss, då blev svaret slumpen vilket jag tycker är ganska kasst!

Förresten alla som har fått hem papper om vilket kompani man ska ligga på har på det pappret också fått ett befattningsnummer, mitt är 1. Är det någon som vet vad befattningsnummret har för betydelse?? Vill gärna veta det.

Posted (edited)
Förresten alla som har fått hem papper om vilket kompani man ska ligga på har på det pappret också fått ett befattningsnummer, mitt är 1. Är det någon som vet vad befattningsnummret har för betydelse?? Vill gärna veta det.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20824

Jag har inte fått mina inkallelsepapper än. Alla andra verkar ha det... segt!

Släng iväg en fråga till Pliktverket?

Edited by simon
Posted

Har en fråga till alla som har hamnat på wemmenhög, färs eller ingelstads kompani.

Är det någon som har lust att byta till Skyttskompani av er?? Har polare och sånt i dem andra så hade vatt lite roligare, less på att dem "lotta" ut de olika kompanierna.

Posted
Har en fråga till alla som har hamnat på wemmenhög, färs eller ingelstads kompani.

Är det någon som har lust att byta till Skyttskompani av er?? Har polare och sånt i dem andra så hade vatt lite roligare, less på att dem "lotta" ut de olika kompanierna.

Jag tror ändå att dom kommer flytta om oss ganska friskt eftersom dom har mycket större "makt" att göra det nu. Så om dom ser att man inte passar som t.ex. Skyttegruppbefäl och passar bättre som något annat så flyttar ju dom en. Har också hört att Pliktverket inte kan ett skit.

Posted

fick höra av en som ringt till P7 för att fråga lite, hon sa att 6e och 7e komp ska slås ihop till ett kompani och det är hur man gör ifrån sig under GSUn kommer dom placera en :banghead: konstigt jag vet men hon sa det i alla fall

Posted

Den värnpliktige som visade runt min grupp den 4e mars var från Wemmenhögs - ledning.... han var inte positiv direkt.... :)

Tja, han var säkert negativ bara för att han inte fick vara med och utöva strid på övningen. :P

Men jag skulle väl tro att det inte är någon större skillnad mellan kompanierna, fast å andra sidan är jag ju inte helt säker.

Låter som att ni inte har fått speciellt mkt info...som vanligt i armén då, bara att vänja sig! :)

För att reda ut lite iallafall, P7 utbildar "allt" som behövs på ett pansarförband.

3:e kompaniet (Skytts): Mektrosskompani - med kockar, mekaniker, transport, sjukvård, TOLO etc.

4:e kompaniet (Wemmenhögs): Stabs- och Granatkastarkompani - med spaning, grk, LV etc

6:e kompaniet (Färs): Pansarskyttekompani - 3 st psk plutoner samt en stridstrosspluton.

7:e kompaniet (Ingelsta): Stridsvagn och robot - utbildar på Stridsvagn 122 samt Robot 56.

Liv kompaniet (Bara): Insats/Bevakning - Utbildar bevakningssoldater för insatsplutonerna.

Jag har säkert glömt något (är bara mänsklig :) ).

Som ni säkert själva förstår så är det väldigt stor skillnad mellan kompanierna, alla har sina uppgifter att lösa och utbildas därefter.

Posted
Låter som att ni inte har fått speciellt mkt info...som vanligt i armén då, bara att vänja sig! :)

För att reda ut lite iallafall, P7 utbildar "allt" som behövs på ett pansarförband.

3:e kompaniet (Skytts): Mektrosskompani - med kockar, mekaniker, transport, sjukvård, TOLO etc.

4:e kompaniet (Wemmenhögs): Stabs- och Granatkastarkompani - med spaning, grk, LV etc

6:e kompaniet (Färs): Pansarskyttekompani - 3 st psk plutoner samt en stridstrosspluton.

7:e kompaniet (Ingelsta): Stridsvagn och robot - utbildar på Stridsvagn 122 samt Robot 56.

Liv kompaniet (Bara): Insats/Bevakning - Utbildar bevakningssoldater för insatsplutonerna.

Jag har säkert glömt något (är bara mänsklig :Malaj: ).

Som ni säkert själva förstår så är det väldigt stor skillnad mellan kompanierna, alla har sina uppgifter att lösa och utbildas därefter.

Men är det då inte konstigt om man som skyttegruppbefäl hamnar i 6:e kompaniet?

Posted

Näe då pansarskyttekompaniet består utav stridsfordon 90 som var och en bär en grupp med skyttesoldater!

Posted
På Pliktverket sa de att jag inte fått mina inkallelseorder än p.g.a. strul med min säkerhetskontroll. Vad fasen betyder det?

Haft något med polisen att göra?

Posted
Vittnat till fördel för ett par vänner, men inget som varit ang. mig.

Så tillvida du själv inte finns med i brottsregistret så spelar det ingen roll och även om man är det så gås det igenom långt tidigare, redan under mönstringen.

Det kanske är kontroll hos säkerhetspolisen? :lol:

Posted

Görs säkerhetskontroll på alla tjänster? Inskriven som GC700, och minns inte att någon har sagt mig att just den tjänsten är mer säk.-klassad än andra...

Posted
Görs säkerhetskontroll på alla tjänster? Inskriven som GC700, och minns inte att någon har sagt mig att just den tjänsten är mer säk.-klassad än andra...

Tror så, försvaret kanske inte är intresserad av en som tidigare dömts till diverse brott.

På mitt beslut om inskrivning stod det nåt liknande med att "om man inte kontrollerats mot polisens misstanke- och belastningsregister skulle man bli det"

Posted

Alla kollas en gång, säkklassade tjänster kollas nog lite hårdare.

Vet inga detaljer utöver det tyvärr...

Posted

Så här är det:

Är man dömd för ett brott (fortkörning och felparkering undantaget tror jag) så får man inte säkerhetsklassade tjänster som t ex bevakningssoldat, militärpolis och jägare mfl. Är man dömd får man heller inte högre befattning än gruppbefäl. Är man sedan dömd för grövre brott så får man naturligtvis inte göra värnplikten överhuvudtaget. Vet dock inte vad som klassas som "grövre brott", men jag antar att det är grov misshandel, narkotikabrott, grovt brott mot vapenlagen osv.

Alla som gör värnplikten kollas i brottsregistret (oavsett tjänst), men som ni kanske kan dra er till minnes fick man även förfrågan om det under mönstringen men de kollar i brottsregistret efteråt också, antagligen för att försökra sig om att den mönstrade inte ljög eller om man gjort något busigt efter mönstringen.

Posted

Låter som att ni inte har fått speciellt mkt info...som vanligt i armén då, bara att vänja sig! :rockon:

Jag har säkert glömt något (är bara mänsklig :Malaj: ).

Men det är väl inte säkert att man får stanna kvar på det kompaniet man har hamnat på när man väl rycker in och gör dem testerna och det eller??

Jag menar Pliktverket har ju lottat ut vilket kompani man ska hamna på, så dem kommer väl att flytta runt oss ganska fritt där ifall dem ser att man passar bättre som något annat?

Posted
Men det är väl inte säkert att man får stanna kvar på det kompaniet man har hamnat på när man väl rycker in och gör dem testerna och det eller??

Jag menar Pliktverket har ju lottat ut vilket kompani man ska hamna på, så dem kommer väl att flytta runt oss ganska fritt där ifall dem ser att man passar bättre som något annat?

OT, men ändå...

Och det gäller inte bara dig hertvigs, utan alla som inte vet när de ska använda "de"/"dem" i sina rätta sammanhang, snäll använd "dom" som numera är ett allmänt vedertaget begrepp i svenskan. Det sticker i ögonen på stackars mig när det blir fel gång på gång :rockon:

Posted
OT, men ändå...

Och det gäller inte bara dig hertvigs, utan alla som inte vet när de ska använda "de"/"dem" i sina rätta sammanhang, snäll använd "dom" som numera är ett allmänt vedertaget begrepp i svenskan. Det sticker i ögonen på stackars mig när det blir fel gång på gång 8-/

Haha! Skall slå ett slag för det svenska språket och uppmana dig att skaffa ögondroppar, för här skall det inte skrivas något "dom". Nej, rätt skall vara rätt och det svenska språket skall inte få förvridas och förvrängas mer än det hittills gjort! :Malaj:

Posted

OT, men ändå...

Och det gäller inte bara dig hertvigs, utan alla som inte vet när de ska använda "de"/"dem" i sina rätta sammanhang, snäll använd "dom" som numera är ett allmänt vedertaget begrepp i svenskan. Det sticker i ögonen på stackars mig när det blir fel gång på gång :banana

Ser det ut som jag bryr mig eller?? Skriver de dem eller dom när och hur jag vill, sköt du ditt så sköter jag mitt. Ifall du inte kan svara på frågan så behöver du inte skriva nått annat heller!