Jump to content

Medverkan i TV


Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag jobbar som journalist på ett samhällsprogram som ska gå på TV4 i mars-april. Vi ska göra ett reportage om svenskar som har haft utlandstjänst och söker nu främst någon som har kommit hem ganska nyligen. Men även ni som kom hem för flera år sedan eller till och med tiotals år sedan är intressanta.

 

Hör gärna av er till mig.

 

Med vänliga hälsningar

 

Karl-Johan Karlsson

 

Meter Film & Television

08 – 459 73 93

0735 – 80 12 68

[email protected]

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

SÅ är skrev han på CS kso5s sida

 

"Hej!

 

Jag jobbar som journalist på ett samhällsprogram som ska gå på TV4 i vår. Vi ska göra ett inslag om svenska krigsveteraner som har tagit mycket intryck från sin tid utomlands, människor som har kommit hem från Balkan, Afghanistan och andra områden och mår dåligt i dag.

 

Vi vill ha alltså ha kontakt med killar och tjejer som har erfarenhet från utlandstjänst.

 

Tack på förhand.

 

Karl-Johan Karlsson"

 

jag antar att just det där må dåligt är ett litet nyckelord. Han strök dock inte under det själv utan det gjorde jag för att förtydliga

:)

Link to comment
Share on other sites

Tittar man i Meter Films produktionsarkiv så ser man att de är skaparna av kvalitetsprodukter som Idol, BigBrother, ColdCaseSverige, Farligt Möte, Oumi och Masterplan.

 

Konstigt nog har de aldrig producerat samhällsprogram tidigare (enligt deras på webben publicerade arkiv).

Link to comment
Share on other sites

Knepigt det där att man alltid blir lite defensivt inställd när sånt här dyker upp, kan ju säkert vara jätte seriöst och hur bra program som helst och ändå funderar man i första hand "vad vill de åt?"

Å andra sidan så är väl det en bra grej att tänka så antar jag.

 

Minns ni den här? Jargong, söker lumparjargong

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

 

Nej då, vinkeln är inte klar på något sätt. Men det stämmer, precis som jag skriver, att vi söker människor som mår dåligt efter att ha kommit hem. Vi vill veta vad som görs för dem och vad som kan göras bättre med mera. Inslaget är alltså ur FN-veteranernas perspektiv och deras historier. Något som ni borde tycka är bra med andra ord:), men jag förstår om ni blir lite misstänksamma.

 

Min blogg och vad jag har skrivit på Brännpunkt har ingenting att göra med mitt jobb på det här programmet. De sakerna har jag gjort helt privat.

 

Den som ska intervjua FN-veteranerna är en erfaren journalist som själv har stor erfarenhet av krig och har stridit i olika länder. Så det här är ett högst seriöst program, som ska visa den sanning som kanske inte alltid når tv-sofforna.

 

Vi har fått tag på personer som vill ställa upp och som har mycket att berätta, men söker fortfarande någon som kommit hem relativt nyligen. Så tveka inte att ringa eller maila.

 

Mvh Karl-Johan Karlsson

Link to comment
Share on other sites

Är mer nyfiken på vem journalisten som har stor erfarenhet av att strida i olika länder kan vara. Någon?

 

Dessutom är jag minst lika intresserad av att veta hur många metallarbetare, sjuksköterskor, hembiträden osv osv som blivit dåligt behandlade eller rättare sagt känner sig dåligt behandlade av sin arbetsgivare. Precis som i alla yrken finns det folk som inte passar eller klarar av livet i missionsområdet, dessa kanske aldrig skulle ha åkt dit.

Så varför inte belysa urvalsprocessen också när ni ändå gör ett program som handlar om följderna? Det stora problemet ligger nog däri och inte i eftervård.

 

Min 5öring.

 

EDIT, med min meningsbyggnad och stavning lär jag utan problem fixa jumboplatsen om jag skulle söka in på någon journalisthögskola.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra att uppmärksamma vad som görs för oss fredsveteraner eller snarare vad som inte görs. Frågan är bara om man mår bättre av att "hänga" ut sitt liv i TV. De får sitt inslag och vad har du fått?

 

Har man nyss kommit hem så har man ju knappast "landat" heller. Då kanske inte det är det första man tänker på att "ojsan, jag kanske skulle kontakta TV, jag mår dåligt"... :winner:

 

 

Är mer nyfiken på vem journalisten som har stor erfarenhet av att strida i olika länder kan vara. Någon?

 

Tror ju knappast att det är någon svensk som har så stor erfarenhet av strid... Undrar... hmmm... :)

Link to comment
Share on other sites

Eller varför inte belysa de positiva sidorna? Som tex personlig mognad, större självförtroende, kamratskapen, erfarenheten, övningen i samarbete under lite krångliga förhållande osv osv.

 

Som det är idag så blir man (tack vere media) mer eller mindre idiotförklarad när man nämner något om att man gjort utlandstjänst. Inte direkt någon lyckad start om man sitter på en anställningsintervju och den eventuelle blivande chefens erfarenhet av svenskar i utlandstjänst sträcker sig till medias bild (våldtäkter, prostitution, psykiska problem osv osv).

 

EDIT, bekräftade min förra edit.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Folks sätt att tänka och bemöta Journalisten grundar sig kanske på denna idén:

 

*Han vill ha tag på folk som mår illa tack vare de varit på en mission.

Personer som säger att de blivit väl omhändertagn och mår bra/bättre har inget eller litet nyhetsvärde.

 

*Detta skulle innebära att personer som kommer med i programet är de som mår dåligt och har fortsatt att mått dåligt.

 

*Detta skulle skapa dålig publicitet för FM

 

*Och folket på Soldforum gillar FM alldeles för mycket för att vilja ge FM dålig publicitet.

 

 

Dock så finns det nog folk som kommit hem från en mission som gärna skulle vilja belysa de problem de fortfarande har. På gott eller ont.

 

 

@Journalisten

När folk ser en massa kritiska artiklar på din blogg så är det ganska lätt för dem att dra en slutsats om hur programet skulle se ut.

 

 

*Honken - som som mest varit i utlandet när han åkte över Öresundsbron*

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Håller med Born, visa även på det "vackra" med mission. Kom hem från Afrika i slutet av september. Tänker tillbaka varje dag. Inklusive utbildningen var det några av det absolut bästa 10månader i mitt (ännu så unga :D ) liv. Utan tvekan. Så jag kanske heller inte lämpar mig väl i det programmet :ph34r: .

 

 

:):winner:

Edited by Fk Zak
Link to comment
Share on other sites

Ni har helt klart intressanta synpunkter och jag läser det ni skriver med stort intresse. All makt som missbrukas (nu vet vi verkligen inte om det är så i det här fallet) ska uppmärksammas av medierna, det är en av mediernas viktigaste funktioner, som till och med finns angivet i det journalistiska uppdraget.

 

Vi vill visa att det finns människor som mår dåligt efter att ha kommit hem från utlandstjänst och vi vill undersöka hur detta sköts av försvaret. Detta är en angelägen fråga, i synnerhet för de som mår dåligt. Om sådana förhållanden uppdagas, så ställs krav från samhället på de som är ansvariga att förbättra detta. Det kan alltså vara ett sätt att förbättra saker som sköts dåligt, men vår uppgift är bara att skildra ett hur det förhåller sig.

Om inte annat så ger vi svenska folket en bild av vad soldater får uppleva på sina utlandstjänster.

 

Urvalsprocess, uppföljning med mera kommer att belysas om det är av intresse för programmets innehåll. Vi försöker att vara så balanserade det går, inom en viss ram förstås. Vi har inte flera timmar på oss precis. Att belysa soldater som tycker att det var underbart på utlandstjänsten är ingenting vi kommer att göra. Folk förstår att inte alla mår dåligt och vi vill visa på orättvisor och felaktigheter i samhället, inte helt normala förfaranden.

 

Och återigen, min blogg har ingenting med detta att göra. Det är mina personliga åsikter, vilka för övrigt är ganska normala:).

Link to comment
Share on other sites

Att bara visa på de dåliga sidorna hos ett fåtal människor som mått dåligt efter sin utlandstjänst (vissa befogat och andra skulle helt enkelt stannat hemma och hålla sig till sina civila jobb då de inte hade en aning om vad de gav sig in på) ger mig en bitter smak av opinionsbildande och populistisk skräpjournalistik.

 

Kan nämna ett flertal namn (vilket jag självklart inte kommer göra) som mycket väl hade spytt ur sin galla över FMs hantering vid hemkomst. Dock var det sådana soldater som skulle sållats bort innan de ens satt sin fot i missionsområdet. Kan också nämna ett flertal soldater som stått ut med betydligt värre saker men inte beklagat sig då de helt enkelt var mogna för uppgiften.

 

Självklart finns det soldater som mår dåligt på goda grunder också, men min uppfattning är att de får den hjälp de vill ha om de vänder sig till rätt ställe (inte media) och börjar reda upp sina problem.

 

Är fortfarande nyfiken på journalisten med stridserfarenhet... :D

Link to comment
Share on other sites

@Journalisten

 

Är du verkligen intresserad av att reda ut försvarsmaktens rutiner och granska dessa på brister så skall du tala med PersonalEnheten Utlandsstyrkan samt Fredsbaskrarna. De är trots allt de som har de praktiska och formella ansvaret för veteraners välbefinnande.

 

Är du intresserad av att "visa på orättvisor och felaktigheter i samhället" så vore det bättre att granska och jämföra löner och förmåner med andra nationer som sänder ut sina soldater i FN/NATO-tjänst.

 

ps.

Medias roll är att granska makten, ett annat är att vara vinstdrivande, eller ?

ds.

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar med alla instanser och hämtar uppgifter och synpunkter från alla håll. Och handlar det om ett fåtal soldater, så är det inte intressant för oss. Är det däremot ett större antal, då är det värt att uppmärksamma. Men vi vet inte alls vart detta hamnar, än så länge tar vi bara in information från alla parter. Inga konstigheter finnes än så länge.

 

Och att vara vinstdrivande är ekonomiavdelningens uppgift, inte vår. Vi jobbar rent journalistiskt och är aldrig i kontakt med dem.

 

Tack för diskussionen!

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var det väl bara att sätta sig ner och vänta på nästa slag i magen och nedvärderande kommentarer från omgivningen. Underbart att man blir klassad som psykiskt instabil ett par gånger om året, bara så man inte glömmer att man är det.

 

Man kan även ta upp utlandssoldaternas problem med andra saker som beror på den felaktiga bild allmänheten får av jobbet som soldat i utlandsstyrkan.

Tex, hur känner sig människor som offrar år av sitt liv för att åka runt i konflikthärdar för att skapa någon sorts stabilitet när de bara får skit hemifrån?

Hur det känns att komma hem till det civila när den civila arbetsgivaren fått för sig att du inte ska ha någon lön för att du "inte varit på jobbet sista året".

Hur det känns att läsa och höra i media att några av dina kamrater fulat ur sig och därmed sänkt värdet av din insats.

Hur det känns att få frågan "hur många sköt du" 8 ggr om dagen första tiden man kom hem.

Hur det känns att komma hem till en bunt obetalda räkningar och fogden hängande på dörren.

Hur det känns att förlora kontakten med vänner och i många fall flick/pojkvänner/fru/man/sambo osv och sedan jobba sig tillbaka till det civila livet.

Hur det känns när man får konstiga blickar från folk som hört att man blir knäpp av att göra utlandstjänst när man möter dem för första gången.

Detta är inget som FM kan hjälpa till med. Media har en stor del i flera av de sakerna.

 

/Born - en älskare av vinklad samhällsinformation.

 

 

EDIT, glömde att stava fel ett par gånger.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

@Journalisten

 

Att folk mår dåligt efter "FN-tjänst" kan jag tänka mig är den allmänt spridda bilden av hur personal i utlandsstyrkan mår efter mission.

 

Den kan säkert ha stämt en gång i tiden, för vissa missionsområden.

 

Gör ni en undersökning av hur personal behandlas när de kommer hem och hur de mår efteråt i dagsläget så tvivlar jag på att ni kommer få en story stor nog att göra program av.

 

Givetvis finns undantag som beskrivits ovan, men undersökningen borde vi att de inte är representativa.

 

Så då är vi tillbaka i frågan hur ni avser vinkla programmet.

Kommer ni att återge gamla historier som kastar skugga över dagens fredsbevarare, så som med stämplade prostituerade?

Kommer ni att låta undersökningen (den jag föreslår) tala och, om så är fallet, visa att den gängse uppfattningen är felaktig?

Eller vill ni helt enkelt gnälla på offentlighetssverige och har valt en, förhoppningsvis, försakad och utnyttjad grupp som det har varit tyst om länge?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var det väl bara att sätta sig ner och vänta på nästa slag i magen och nedvärderande kommentarer från omgivningen. Underbart att man blir klassad som psykiskt instabil ett par gånger om året, bara så man inte glömmer att man är det.

Du är i gott sällskap! Har man som jag precis kommit hem efter femte vändan så är man uppriktigt sagt förvånad att de inte hade ambulanstransporten klar till Säter... :D

 

Ändå en glad :D (Lyssnar på Absolut BA 08 - Undercover på Camp Oden. Vilket gôtt ös!)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Idén är både intressant men samtidigt lite skrämmande, då om vi tittar bakåt historiskt på vilka inslag/reportage som gjorts tidigare så framställs inte FM och dess sysslor som direkt något positivt.

 

Jag hoppas all den kritik som kommer dras upp är befogad och inte nått som bara handlar om det ovesäntliga med vad "vi" faktiskt gör och har gjort på missionen.

Link to comment
Share on other sites

Hade varit kul att läsa journalistens svara på vad som skrevs i gästboken på http://www.charliesierra.nu/

 

Till Karl-Johan Karlsson:

 

Varför är det ständigt så att våra medier försöker hitta dom som farit illa av att ha varit i utlandsstyrkan och måla upp en väldigt negativ bild av den när det faktiskt är så att det stora flertaler inte alls mår illa utan snarare känner en stor stolthet över att ha hjälp människor och bidragit till fred?

När gjordes senast ett reportage av hur mycket nytta styrkan gör, hur folket i missionsområderna gläds åt att vi ger dom en drägligare och lugnare tillvaro?

 

Visst är det ok att rapportera om att folk missköter sig i missionsområden och visst är det ok att rapportera om folk som farit illa men se då till att även rapportera om vad det till största delen handlar om dvs positiva upplevelser för dom flesta i utlandsstyran samt för regionerna vi verkar i. Reportage om den positiva delen lyser ju ganska klart med sin frånvaro.

 

Snälla Karl-Johan Karlsson gå emot strömmen gör ett reportage om hur mycket positivt som uträttats av utlandstyrkan ända från Kongo och fram till våra dagar med missioner i Kosovo, Bosnien, Liberia och Afganistan.

GÖR ETT REPORTAGE OM SVENSKAR SOM MÅR BRA AV ATT HJÄLPA ANDRA!!

Link to comment
Share on other sites

tycker inte man hör så mycket om folk som mår dåligt efter sin utlandstjänstgöring förutom om kongo killarna som var i väg på 60 talet. Skulle vara intressant om programet tog upp mörkertalet på hur många som igentligen har tagit skada av sin utlandstjänst. Men samtidigt ta upp de positiva sakerna om utlandstjänst.

Link to comment
Share on other sites

Ni har helt klart intressanta synpunkter och jag läser det ni skriver med stort intresse. All makt som missbrukas (nu vet vi verkligen inte om det är så i det här fallet) ska uppmärksammas av medierna, det är en av mediernas viktigaste funktioner, som till och med finns angivet i det journalistiska uppdraget.

 

Vi vill visa att det finns människor som mår dåligt efter att ha kommit hem från utlandstjänst och vi vill undersöka hur detta sköts av försvaret. Detta är en angelägen fråga, i synnerhet för de som mår dåligt. Om sådana förhållanden uppdagas, så ställs krav från samhället på de som är ansvariga att förbättra detta. Det kan alltså vara ett sätt att förbättra saker som sköts dåligt, men vår uppgift är bara att skildra ett hur det förhåller sig.

Om inte annat så ger vi svenska folket en bild av vad soldater får uppleva på sina utlandstjänster.

 

Urvalsprocess, uppföljning med mera kommer att belysas om det är av intresse för programmets innehåll. Vi försöker att vara så balanserade det går, inom en viss ram förstås. Vi har inte flera timmar på oss precis. Att belysa soldater som tycker att det var underbart på utlandstjänsten är ingenting vi kommer att göra. Folk förstår att inte alla mår dåligt och vi vill visa på orättvisor och felaktigheter i samhället, inte helt normala förfaranden.

 

Och återigen, min blogg har ingenting med detta att göra. Det är mina personliga åsikter, vilka för övrigt är ganska normala:).

 

Nu förstår jag inte riktigt, kanske jag som fortfarande är skeptisk av naturen mot sådant här men förklara gärna följande för mig:

 

Om inte annat så ger vi svenska folket en bild av vad soldater får uppleva på sina utlandstjänster.

 

och senare:

 

Att belysa soldater som tycker att det var underbart på utlandstjänsten är ingenting vi kommer att göra. Folk förstår att inte alla mår dåligt och vi vill visa på orättvisor och felaktigheter i samhället, inte helt normala förfaranden. //Fet stil är min ändring

 

1) Hur ska ni kunna visa vad soldater får uppleva på utlandstjänsten om ni bara väljer att visa det dåliga?

2) [Fet stil] Gör de verkligen det om det enda som visas är dåliga förhållanden varenda gång utlandsstyrkan är med i media?

 

Försvarsmakten har 5 års skyldighet att följa upp sin personal som har varit på mission, efter det erbjuds dessutom hjälp för de som har fortsatta problem. Finns det någon annan arbetsgivare som har den skyldigheten i Sverige?

 

Du borde prata med PREHAB avdelningen på PERS US Telefon nr 018-281000

Link to comment
Share on other sites

Som skrivits tidigare i tråden verkar det som om storyn redan är skriven och man letar bara efter folk som kan berätta det man redan bestämt sig för att höra. Hade känts betydligt mer intressant att göra en ett program om personer som gjort utlandstjänstgöring och som berättar om sina upplevelser bra som dåliga och hur de mår efteråt bra som dåligt... nu är det ju redan bestämt att det bara ska vara de som är dåligt och manuset verkar vara klart så vilka skådespelare som helst borde ju kunna göra detta...

 

Apropå makt som missbrukas. Det är allt för vanligt att ”3e stadsmakten” missbrukar sin makt, sälja går före och det ska se bra ut i tidningen eller teverutan inte baseras på fakta.

 

Mina 10 cent... :banana

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det står "om inte annat", så innebär det att om vi inte finner att uppföljningen av svenskar som kommer hem missköts, då blir det kanske ett mer målande reportage om vad soldater får uppleva på sin utlandstjänstgöring - men förmodligen inte.

 

Upptäcker vi att detta missköts grovt och att det finns mycket felaktigheter att peka på, kanske rent lagtrotsiga, då är det förstås detta vi tar upp.

 

Vi är ett granskande program, inget dokumentärprogram. Vi visar därför på orättvisor och felaktigheter i samhället, inte skildrar normala förfaranden. Därför finns det risk att detta inte blir något om det visar sig att allt går helt rätt till. Så på ett vis får jag väl ta tillbaka det där med att bara ge svenska folket en bild av vad soldater får uppleva på sina utlandstjänster - det är inte vårt huvudsyfte.

 

Det är också svar till han som skrev på www.charliesierra.nu. Ett reportage om hur mycket positivt utlandsstyrkor uträttar är inte ett program som passar i vårt format. Det finns andra program som gör sådana reportage. Vårt program är i stil med Kalla Fakta, Uppdrag Granskning och Insider.

 

Men jag har idéen i huvudet - och vem vet - en dag kanske jag gör en sådan dokumentär. Då vet jag ju vart jag ska vända mig:).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...