Jump to content

Recommended Posts

Posted
Den som ska intervjua FN-veteranerna är en erfaren journalist som själv har stor erfarenhet av krig och har stridit i olika länder.

Jisses! Erfarenhet av strid i flera länder??? Hur många sådana journalister har vi i Sverige? Jan Guillou, i sin fantasi? :bash:

Med tanke på hur mycket dynga som sprids av journalister idag så finns det, tyvärr, goda skäl att vara synnerligen skeptisk mot den yrkesgruppen. Jag tycker inte att det här uppropet låter särskilt seriöst. Reportage om utlandssoldater är inget nytt, så om ett sådant här program ska ha något nyhetsvärde så lär det krävas nya infallsvinklar. Jag är inte särskilt övertygad om att "vinkeln ännu inte är bestämd", snarare tror jag att herr Journalisten har en synnerligen klar uppfattning om hur det här programmet kommer att vinklas. Hur sannolikt verkar det att man börjar med att leta lite intervjuoffer och sedan bestämmer vad man vill göra med materialet? Om syftet hade varit seriöst hade vi redan fått höra hur programmet är tänkt att läggas upp. Nu mörkar man istället.

Näe, det här luktar skumt. Jag anar en hel pluton med ugglor i mossen. Tag dig i akt yxa!

• Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

@Journalisten

Bra att du är uppriktig, synd bara att detta eventuella program bara blir ett i mängden av "granskande" program. Det är sällan man ser ett avsnitt av Kalla Fakta, Insider eller Uppdrag granskning där man verkligen gjort en ordentlig reserarch.

Jag säger som han på www.charliesierra.nu, SNÄLLA KARL-JOHAN, VÅGA GÅ MOT STRÖMMEN.

Jag tror uppriktigt att sveriges befolkning är trötta på sådanna här program. Vi behöver program som också visar folk som gör bra saker och där är Utlandsstyrkan och dess soldater ett bra exempel som dessutom inte får särkskillt uppmärksamhet för det positiva man uträttar.

Om ni verkligen vill granska något så tycker jag ni ska se över Regeringens försvarspolitik och vad som styr den. Där har du något som är skrämmande.

Edited by SERG. B
Posted (edited)
Eftersom det står "om inte annat", så innebär det att om vi inte finner att uppföljningen av svenskar som kommer hem missköts, då blir det kanske ett mer målande reportage om vad soldater får uppleva på sin utlandstjänstgöring - men förmodligen inte.

Upptäcker vi att detta missköts grovt och att det finns mycket felaktigheter att peka på, kanske rent lagtrotsiga, då är det förstås detta vi tar upp.

Vi är ett granskande program, inget dokumentärprogram. Vi visar därför på orättvisor och felaktigheter i samhället, inte skildrar normala förfaranden. Därför finns det risk att detta inte blir något om det visar sig att allt går helt rätt till. Så på ett vis får jag väl ta tillbaka det där med att bara ge svenska folket en bild av vad soldater får uppleva på sina utlandstjänster - det är inte vårt huvudsyfte.

Det är också svar till han som skrev på www.charliesierra.nu. Ett reportage om hur mycket positivt utlandsstyrkor uträttar är inte ett program som passar i vårt format. Det finns andra program som gör sådana reportage. Vårt program är i stil med Kalla Fakta, Uppdrag Granskning och Insider.

Men jag har idéen i huvudet - och vem vet - en dag kanske jag gör en sådan dokumentär. Då vet jag ju vart jag ska vända mig:).

Okej jag köper att det inte passar er idé om programet. Men jag köper inte att det finns andra program som gör det, inget personligt mot dig, det görs helt enkelt inte. Samtidigt vill jag önska dig lycka till!

Personligen tror jag att du kommer få svårt att hitta folk som passar in i erat format. Ska bli kul att följa ditt arbete!

//A

Edited by alfie
Posted
Men jag har idéen i huvudet - och vem vet - en dag kanske jag gör en sådan dokumentär. Då vet jag ju vart jag ska vända mig:).

Om du planerar att vända dig hit så kan det nog ligga i ditt intresse att inte förbruka det lilla förtroendekapital du ändå har med det program du avser att göra. Du kan vara lugn för att alla med US-kopplingar kommer att beakta de program du gjort tidigare om du försöker dig på någon ny typ av produktion, därav läser vi oxå din blogg och tittar på vad du publicerat i andra ämnen. Det handlar om tillit.

Det är inte särskilt smidigt att att börja tala om journalister med stridserfarenhet utan att svara på frågor i ämnet, för att inte tala om det faktum att du tydligen valt att inte ta med må-dåligt-delen av den fråga du tidigare ställt på andra forum.

Personligen anser jag ju att man inte kan ha rent mjöl i någon enda påse om man med vett och vilje jämför sig med "Uppdrag Förvanskning" och "Så Kallade Fakta" men det är ju bara mina åsikter. :bash:

/Mediadrevstrött Bolle

Posted

@journalisten

När det gäller folk i utlandsstyrkan har många tidigare bränts av sensationsjournalister.

På KS01 publicerades i en kvällsblaska ett reportage från provinsgränsen mot Serbien.

Rubriken var: "På gränsen till krig!!!"

Ingressen: "Här står svenska soldater öga mot öga med Europas mest krigsvana armé"

Ni som var på KS01 vet hur långt från sanningen det var. Mina nära och kära trodde inte på mig när jag ett par dagar efter detta publicerats förklarade att det var hur lugnt som helst. De trodde det var krig och att jag bara försökte lugna dem. Detta är ett prov på den journalistiska oskickligheten att förmedla en korrekt bild av verkligheten .

Om du letar efter personer som har upplevt väldigt jobbiga händelser och därför mår dåligt ska du försöka prata med det förband som har mest

stridserfarenhet, SSG. Du lär knappast få någon respons men du kan väl alltid hitta på något som passar in i programprofilen.

Det skulle ju inte vara första gången det händer!

Ni journalister har en mycket lång uppförsbacke att gå uppför innan ni återfår någon som helst trovärdighet.

Varför inte börja med att gå den långa vägen redan idag?

Berätta om de soldater som deltog i kravallerna i Caglavica och senare medaljerades för detta. Det hade vart en bra start.

Eller gör ett reportage liknande Tango Lima och berätta om fredssoldatens vardag.

Om ni nu envisas om att visa hur illa folk mår av krig & död åk till en flyktingförläggning och be dem förklara vad de flyr från eller varför inte göra ett reportage om din kollega "Den stridande journalisten"? Vilket stöd fick han av sin arbetsgivare?

Fick han den hjälp han behövde för att bearbeta sina upplevelser eller är han en tickande bomb som bara väntar på att explodera?

Posted

Även om jag håller med om mycket som har skrivits i denna tråd, så undrar jag om det är så förvånande att det finns så lite repotage som framställer svenska försvarsmakten positivt. Den misstänksamhet och fientlighet som Journalisten bemöts med i denna tråd gör ju knappast någon positiv inställ till FM. Nu ska man ju absolut inte koppla ihop FM med Soldf.com, men det finns nog folk som gör det ändå

Posted (edited)

Hur man bemöts är väl en fråga om vilka ingångsvärden man själv kommer med?

Om man kommer ingångsvärdet; Vi ska göra ett program om svenska soldater som mår dåligt och har blivit dåligt omändertagna av försvaret så är väl reaktionerna fullt förståliga?

Om ingångsvärdet vart:Vi ska göra ett program om vilket bra jobb svenskarna generellt gör på mission hade nog bemötandet vart helt annorlunda

Edit:Stavfel

Edited by 203 Driver
Posted

Jag misslyckas med att se problemet med det. Även om jag gillar försvaret så gillar jag det inte så mycket att jag tycker man inte ska belysa de sämmre sidorna också. Att mörka olika brister tycker jag på intet sätt hjälper försvaret eller de soldater som ingår där.

Med det sagt så tyckar jag självklart inte att man inte ska överdriva brister, eller hitta på saker som inte är sant.

Posted

Tycker journalisten gjorde det bra som i alla fall sa hur det var tänkt (till skillnad från den förra reportern som jagade scoop) men med det innehållet på programmet och tidigare erfarenheter tror jag det blir svårt att få någon att sitta i TV och berätta hur dåligt FM har tagit hand om soldaterna efter hemkomst, särskilt om man vill ha tag på någon som nyligen roterat hem.

Posted

Nu tror jag nog att Journalisten har eller kommer att få tag på folk som vill prata med honom.

Det finns massor av människor där ute som kan tänkas ha mer eller mindre goda anledningar till att vilja medverka i ett sådant program, allt från folk som är genuint besvikna på FM och US för att dom inte har blivit behandlade som dom hade väntat sig eller har skäl till vilja överföra sina känslor på en annan part till och även folk som har ärligt uppsåt och vill vara med för att göra skillnad.

Personligen så är jag inte förvånad efter Pekka Korströms utspel i media i samband med AF-sprängningarna att media har fått upp ögonen för detta, nu känner jag Pekka väl efter att ha jobbat ihop i flera år och jag tycker absolut att Fredsbaskrarna kan fylla en funtion men jag tycker han gjorde fel då.

Att formatet passar för TV kan man ju förstå, kan se dramatiska bilder från kravallerna i Kosovo och inklippta scener från Kongo krisen på 60-talet som bra back-drop.

Ja påtal om Kongo, det finns ju en Kongo-veteran som brukar vara med och uttala sig så jag skulle bli förvånad om inte han kommer dyka upp.

Jag skulle vilja att dom vettigare ibland oss yxor kom dit och var med men det ligger ju i sakens natur att detta kanske inte drar främst dom.

Sedan jag kom hem från den första Bosnien-bataljonen och fram till nu så har kunkaperna kommit lång väg inom FM om omhändertagande och om någon känner att dom vill vara med så hoppas jag att personen i ärlighetens namn iallafall bett om hjälp från OPE J1 och Krisstödskillarna och tjejerna innan dennes medverkan i programet får det att låta som att FM inte gör rätt för sig.

Ring Journalisten och var med, det är allas rättighet men eftersom vi inte kan begära att media är opartisk så kan jag bara hoppas att dom som inte står på TV4's lönelista är det.

Ska bli MYCKET intressant att se den stridsvana reporterns CV...

/b som nu ännu en gång får vänta mig att folk i min inte så när omgivning efter programet ett tag kommer titta på en och tro att man lider av undertryckt PTSD :D

Posted

Det är verkligen intressant att höra era åsikter om detta och era erfarenheter av hur media brukar skildra ämnet. Det är bra att veta när jag gör reasearch för programmet.

Det är ingen hemlighet vem som är reporter i inslaget. Det är Mustafa Can, belönad med Stora Journalistpriset för några år sedan, bland flera andra pris. Han har stora erfarenheter från krig och lidande och har på senare år också jobbat som journalist i krigsdrabbade områden.

Så jag hoppas ni förstår att det är ett seriöst inslag det handlar om. Men jag tror ändå att flera av er kommer tycka att inslaget är ensidigt, eftersom det belyser svenskar som mår dåligt och hur de tas hand om efter hemkomsten. Ämnet är stort och man kan aldrig skildra alla aspekter i ett enda inslag.

Välkomna att höra av er om ni har något att berätta.

Mvh Karl-johan

Posted (edited)

Det som var:

Den som ska intervjua FN-veteranerna är en erfaren journalist som själv har stor erfarenhet av krig och har stridit i olika länder.

Blev:

Han har stora erfarenheter från krig och lidande och har på senare år också jobbat som journalist i krigsdrabbade områden

Mustafa Can har arbetat länge inom restaurangbranschen både som kock, servitör och bartender. 40 veckors journalistutbildning på Medieskolan. Frilansjournalist sedan 1997 och har arbetat såväl inom tv som på tidningar.

hur ska vi rimligtvis tro att han hunnit kriga loss i olika länder ? Ja han är visst uppväxt i Kurdiska delen av Turkiet men om det är inte i min bok lika med att ha varit där och köpt t-shirten... det är skillnad på att skåda skeenden utifrån genom en kamera lins eller med ett skrivblock och att vara i soldat i samma skeende men det är bara min två ören..

men som sagt, ni som har något att berätta, var med... för storyn kommer berättas med eller utan er medverkan

/b

Edited by Blackadder
Posted

Om nu ett repotage kan vara på gång så kan man ju dra nytta av det.

Journalisten! Titta på tråden: Skadad i utlandsstyrkan

Finns förutom det som nämns i tråden säkerligen ett mkt stort mörkertal. Försäkringssystemet är i mina ögon undermåligt.

I övrigt får jag hålla med tidigare talare, media har en lång bit kvar till att få förttroende av oss i US. Vid både mina ks-missioner slogs det upp stora repotage om "FN-svenskar" som går på bordell. Båda gångernas handladet det om samma incident, som var flera år gammal. Själv skulle det aldrig falla mig in att gå på bordell. Under båda missionerna var jag med och aktivt arbetade mot trafficing. Bl a mkt på "frivillig" basis, kunde valt att spana eller göra razzior mot andra platser. Kul att sedan komma hem och vara stämplad som horbock!

Intressant är också den kända händelserna när svenska "officerare" gick på bordell, och tävlade i om vem som kunde ha sex med mest prostuterade! Beviset skulle vara en stämpel på insidan av låret. Det var inte officerare utan JOURNALISTER som hade den tävling. Dessa journaliter var tyvärr anställda av FM och fått så kallad baccisgrad, men några riktiga officerare var de inte i närheten av att vara.

Mina egna reflektioner i det hela är att journalistkåren skulle granska sig själva. Vågar påstå att de springs en hel del på bordeller av dem när de är utomlands. De är ju fria i sitt arbete, samt reletivt skrupelfria. Om en svensk soldat är så dum i huvudet att han vill dit är möjliheterna mkt små, då alla är påpassade och har dessutom fått utb i det hela. Dessutom är det socialt så gott som omöjligt att göra det i US, till skillnad från journalistkåren.

Posted

@Journalisten.

Jag hoppas du är väl inläst på posttraumatisk stress och hur detta minskas. Fel skött får det negativa konsekvenser. Det absolut viktigaste är att befälskedjan klaras ut. De som deltagit måste få reda på att de handlat rätt och gjort det på order. Det gäller självklart från statsminister i toppen ned till soldat. Här handlar det om svenska soldater som deltagit internationellt på uppdrag av riksdag och regering. Ett sätt att minska posttraumatisk stress är vikten av medaljering, uppskattning/beröm från politiker samt att samhället runtomkring (folk på gatan) tycker att de gjort en insats för landet. Det är väldigt viktigt hur upplevelserna skildras i media. På Försvarsmaktens bord ligger debriefing och möjligheter till att tala om erfarenheterna med "de som var med". Men en ytterst viktig del är det civila samhällets mottagande.

Väl känt är vietnamveteranernas mediala välkomnande som förstärkte posttraumatisk stress. Andra världskrigsveteranerna i Finland efter andra världskriget mötte ett samhälle som delat vedermödorna. Givetvis med ett helt annat resultat. Det fanns alltid några på krogen eller i hemmen att diskutera krigserfarenheter med.

Vill på detta sätt bara påtala att du själv kommer att bära ett stort ansvar för posttraumatisk stress hos de du intervjuar. Jag hoppas du kan stödja med psykologhjälp om detta skulle behövas.

//Dfence

Posted

Jag tänker inte gå in i en diskussion kring huruvida Mustafa har erfarenhet från krig eller inte, utan kan bara garantera er att han minst sagt har varit mitt i smeten så att säga. Om ni har en historia att berätta och vill ställa upp så kan ni själva diskutera det med honom.

Och jag vill förtydliga att inslaget kommer att skildras från soldatens perspektiv, alltså milslångt ifrån någon smutskastning av svenska FN-veteraner.

På tal om att granska journalister, så är det precis vad jag har gjort, som ni kan se om ni besöker min blogg som någon av er länkade till ovan.

Nåväl, nog om detta nu. Ni vet vad jag söker och är det någon som är intresserad så finns mina kontaktuppgifter i denna tråd.

Må väl allihopa!

Posted

@journalisten

Hoppas du fårstår att vi är liiiite skeptiska till dej, det luktar ju faxis bara sensationsjournalistik lång väg, och vi har ju faxis tillräkligt med såna program som e oseriösa men som vid en första anblick verkar seriösa i etern redan.Hoppas bara att DU inte framställer våra vapenbröder i alltför dålig dager(som jag dessvärre redan tror att du kommer att göra) :Malaj:

Posted

Herr Journalist... Det är tyvärr så att det är lite svårt att hjälpa till med ett projekt som, vad det senare visar det sig, verkar ha en tendens springa ett varv runt knuten och komma tillbaka och sparka de perssoner som bes om hjälp i röven..? Det är klart folk känner sig misstänksamma. Jag skulle känna mig grovt utnyttjad.

Ju mer media skriver, ju sämre ses dessa människor som ger upp sin vardag för att hjälpa andras i vanliga människors ögon.

Perssonligen är jag trött på all ensidig skit som skrivs av någon fiffig, pinfärsk journalist som smutskastar FM eller andra myndigheter, för att kunna sparka sig ännu ett steg högre upp på karriärstegen.

Jag menar, när började svensk media bry sig om de element de hanterar?? De verkar vara förbrukningsvara hos er.

Varför inte göra ett projekt om de som faktiskt finns mitt ibland oss vanliga människor, som riskerar liv och lem flera gånger i veckan..? Polis, brandkår och sjukvård har minst lika stora problem med sin personals välmående som utlandssvenskar har. Vad fick poliserna som slogs på avenyn för hjälp? Var det någon som SÅG TILL att de fick hjälp, om de behövde den? Hur påverkade det deras familjer?? Osv, osv.

Är det så svårt att bredda vyerna lite..? Jag trodde DET var vad journalistik handlade om...

Eller det kanske är så enkelt som herrarna ovan uttrycker det:

Det har inget nyhetsvärde..

Posted

Tycker inte att det är så svårt att se att det finns ett intresse att skriva om skadade soldater och deras möjligheter till rehabilitering. Kanske handlar det också om hur övriga Sverige behandlar dessa människor och vilken hjälp man får av övriga samhället? Kan ju faktiskt inte bara vara FM som ska ta ansvar för problem som kan inträffa? Jag tycker att man ska se möjligheten med en sådan här undersökning och de positiva effekter den kan leda fram till. Jag ser i alla fall en nivå av seriösitet av frågeframställningen samt respons på inlägg från "Journalisten" som jag tolkar som att det inte handlar om pravdanyheter som ska fabriceras bara för att sälja samt framställa FM och oss på ett dåligt sätt. Men det är ju ingenting jag vet.

Jag tycker att det är viktigt att man koncentrerar sig på själva frågan istället för att kritisera all media (vilket man kan göra med rätta) och önska andra vinklingar på reportaget. Viktiga frågor och seriösa förslag men knappast något som man kan begära att "Journalisten" ska besvara/ kunna ordna.

:Malaj:

Ps. Mest skrivet för jag tyckte att debatten blev lite enkelspårig. Tro nu inte att jag tycker media gör ett bra jobb, och då absolut inte när det gäller FM och US!! Ds.

Posted

Personligen tror jag inte på ”terapi” i tv-sofforna.

Tror inte att ni kommer att ge det svenska folket den sanna bilden av vad soldater får uppleva på sina utlandstjänster om ni endast fokuserar på det negativa.

Medaljen har som bekant två sidor, en fram och en baksida.

Tycker att det är dags att någon fokuserar på framsidan.

Har ju förstått att ni inte ska göra en dokumentär så jag kan ju inte då kräva att ni ska ta upp det positiva, men det vore önskvärt.

Jag hoppas att ni gör en realistisk granskning. Det sista jag vill se är någon sorts form av pajkastning och svartmålning av FM. Jag förmodar även att ni har psykologhjälp i studion om det skulle behövas.

Jag vill inte heller att ni utmålar våra fantastiska män och kvinnor som presumtiva psykfall. De har det redan tufft nog som det är. De blir mer eller mindre idiotförklarade när de nämner att de gjort eller gör utlandstjänst.

Även jag som anhörig får stå och försvara varför sambon åker på mission. Det första som många tyvärr säger är: ”Ja men de går ju bara på bordeller!” Den felaktiga och snedvridna bilden har media målat upp. Det är svårt att tvätta bort den stämpeln. Men jag gör så gott jag kan.

Jag får väl anse mig ha tur som lever ihop med en yxa sen sju år tillbaka. Jag har lärt mig att inte tro på vad som står i tidningarna. När jag vill veta sanningen så vänder jag mig till den säkraste källan. Den källan är FM.

/ Bara anhörig-Elvira som tycker och tänker till.

Posted

Håller med det som många redan uttryckt: Det är en sorglig slagsida mot det (sensationellt) negativa i de flesta artiklar/program/inslag vilka berör försvarsmakten.

I vissa fall är det säkert berättigat och självklart ska FM och US granskas mycket noga, i synnerhet med tanke på de befogenheter och maktmedel som är förknippade med den dagliga verksamheten. Av samma anledning är det viktigt att även bevaka Polis, politiker, andra beslutsfattare och journalister.

Dessutom ska vi inte glömma bort att det ju faktiskt finns kollegor som - oavsett anledningen är felaktig uttagning, påfrestande upplevelser eller bristfällig debriefing - inte mår bra efter utlandstjänst. Trots enorma förbättringar de senaste tio åren finns det nog en del kvar att göra…

Men, och det är en stor reservation, jag tycker personligen det är beklämmande att så fort jag är det minsta insatt i ett ämne så upptäcker jag att det relativt ofta förekommer medvetna vinklingar och rena faktafel i mycket av det som publiceras. Nu menar jag inte bara ”ding-ding-värld” media som kvällspressen utan även inom seriös(are) journalistik.

Att presentera lätt verifierbara fakta som t.ex.:

Han har stora erfarenheter från krig och lidande och har på senare år också jobbat som journalist i krigsdrabbade områden.
är enligt min uppfattning inte samma sak som
Vilket i sig utgör ett lysande exempel på vad jag menar.

Slutligen tycker även jag att det är på tiden någon gör en faktamässigt korrekt, påläst dokumentär om alla de fantastiska människor vilka ställer upp för att göra världen lite bättre genom sin insats i FM/US.

Personligen tror jag inte på ”terapi” i tv-sofforna…//…Medaljen har som bekant två sidor, en fram och en baksida. Tycker att det är dags att någon fokuserar på framsidan…//… Jag har lärt mig att inte tro på vad som står i tidningarna. När jag vill veta sanningen så vänder jag mig till den säkraste källan.
Bravo!

/Pontus

Posted

Granskande program i all ära men de svenska kopior på CBS 60 minutes som hittills sett dagens ljus har väl inte rosat någon marknad direkt. Även om många här (av skäl som tydliggjorts i tråden) hyser en viss skepsis mot journalister i allmänhet så kan vi bara hoppas att det äntligen kommer ett program med lite klass.

Själv mår jag bra! :Malaj:

Posted
Så jag hoppas ni förstår att det är ett seriöst inslag det handlar om. Men jag tror ändå att flera av er kommer tycka att inslaget är ensidigt, eftersom det belyser svenskar som mår dåligt och hur de tas hand om efter hemkomsten. Ämnet är stort och man kan aldrig skildra alla aspekter i ett enda inslag.

Mvh Karl-johan

Hur långt är inslaget exlusive reklam och studiodiskussion tänkt att vara?

Hur lång är, den av mig förmodade, studiodiskussionen exlusive reklam tänkt att vara?

En stor eloge till att du återkommer till debatten och rättar dig själv samt kommer med nya data.

Det är, enligt min mening, ett steg på vägen för att återupprätta din yrkeskårs förtroende hos en grupp som mer en en gång blivit utnyttjad och smutskastad.

Posted (edited)

Karl-johan.

Hoppas du tar kritiken här på rätt sätt. Med all säkerhet vill alla här väl och inte bara smutskasta din yrkeskår (man behöver inte bita tillbaka för att man blir biten, de flesta av oss som varit utomlands har vant sig vid att få skit, rycka på axlarna och sedan gå vidare).

Jag kommer försöka att se resultatet av ditt och dina kollegors grävande utan att ha förutfattade meningar även om det kan bli svårt.

Hade infallsvinkeln på programmet varit annorlunda hade du med säkerhet fått ett mycket stort gensvar från forumet på frågan om att ställa upp i programmet. Tyvärr för er så kommer nog inte programmet spegla verkligheten för de flesta soldater i utlandsstyrkan.

Tänk på vad folk skrivit här och ha det i bakhuvudet när ni gör programmet. Det är ändå vi som varit i utlandsstyrkan som kommer drabbas av eventuella felaktigheter som kan komma upp. Och jag tycker vi fått tillräkligt med obefogad kritik som det är. Vi soldater i utlandsstyrkan är inte de horbockar, psykiska vrak, krigshetsare mm som vi oftast framställs som. Vi är helt enkelt vanliga människor som känner för att göra en insats på vårt sätt, vissa skänker pengar till Röda korset eller jobbar för Amnesty international, och vi gör det på det här sättet.

Lycka till med en förhoppningsvis välgrundad research och kommande program.

EDIT, igen

Edited by Born
Posted

*Funderar*

Ett program som tar upp soldater som mår dåligt utav all smutskastning som kommer ifrån media/gemene man kanske hade varit något.

*funderar*

Posted (edited)

Jag är lika skeptisk som vissa andra här på forumet om du detta eventuellt kan speglas

!!Notera att det jag skriver nedan inte gör att jag tar ställninga på något sätt!!

Men tänkte ändå att lägga upp några länkar till tidigare arbete av Mustafa, så får ni en liten inblick i hans berättarsätt och på så sätt lite mer bakgrund information om honom. Men samtidigt håller jag med många här att risken finns (och den är inte liten) att detta program kan vinklas negativt

http://tidskrift.nu/artikel.php?Id=3223

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2...ousRenderType=2

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=248790

Lite info om vad andra journalister tycker om honom/skriver om honom

http://www.vassaeggen.se/2005_06_12_lidbom_archive.html

(gå ner till 2005-06-12)

http://www.quickresponse.nu/articles_show.asp?node=3&art=132

(Sök Mustafa Can i texten)

http://www.lg.se/templates/Page.aspx?id=8033

(Sök Mustafa Can i texten)

En genemsam faktor som jag finner när jag söker igenom hans böcker är att han ofta skriver om lidande, hurvida detta speglas för fd US folk tänker jag inte ta ställning till

Denna post är bara för att få lite mer kött på benen om själva Mustafa och kanske lite insikt i vad han kommer skriva/visa, men sen är det ju inte han som gör all research.

Edited by Dweezil
Posted

Jag ställer mig helt bakom honken.

Skulle vara fint att se ett projekt om hur Utlandssvenskar känner sig efter att ha givit sig ut på mission, kommit hem igen, för att sedan bli smutskastad av media (och därmed även gemene man).

Undrar tillsammans med Honken hur många utav de som mår dåligt, som mår dåligt PGA att de känt sig svikna utav media och omgivning...

Jag har själv inte gjort utlandstjänst, jag bara argumenterar i om jag stödjer projektet eller inte. För att vara ärlig är det ganska enkelt. Jag anser, att de som gjort utlandstjänst förtjänar respekt för sina insatser, då det är en fruktansvärd obalans just nu imellan "positiv" och "negativ" belysning. Även, uppenbarligen imellan "Sann" och "Falsk". Slutsatsen blir: Är det en vinklad bild ni vill återge? (Efterssom ni kommer belysa de negativa effekterna av utlandstjänst, är så tyvärr fallet)

Då stödjer jag inte projektet för fem öre.

Posted

Tyvärr så känns det som om journalister inte

skriver sanningen utan det dom vill skriva..

Blir kanske tråkigt att rabbla ren fakta

upp och ner, det är där "vinklingen" kommer in

för att få en story som säljer.

Har själv blivit intervjuad av frilansare på

Balkan för lokalbladets räkning.

Den storyn var rejält "vinklad" för att passa

som en "snyfthistoria" med befolkning i nöd etc.

(Skämdes en del när jag läste den, skulle föreställa

att det var mina egna ord som återgavs.)

Som någon nämnde lär man få lite konstiga

blickar på sig efter reportaget och alla yxor

får finna sig i att bli stämplade som "nervvrak".

Tyvärr..

(Hoppas man blir motbevisad)

Posted

Jag har läst journalistens blogg. Han skriver en massa gojja där om en del grejer jag råkar känna till lite om och det ser inte helt friskt ut. Viss försiktighet är kanske på sin plats i umgänget med honom. Tyvärr. :camo:

Posted
Jag har läst journalistens blogg. Han skriver en massa gojja där om en del grejer jag råkar känna till lite om och det ser inte helt friskt ut. Viss försiktighet är kanske på sin plats i umgänget med honom. Tyvärr. :Malaj:

Äh, vilket struntprat. Bloggen är liberal, en ideologi som jag mer eller mindre delar med nästa hälften av den svenska befolkningen. Det finns inget extremt eller konstigt med åsikterna på bloggen och är det något ämne du är insatt i som du tycker att jag behandlar fel, då kan du kommentera det på bloggen. Det är tjusningen med bloggar, att det finns möjlighet att ge feedback till skribenten på momangen.

Det krävs ingen försiktighet i umgänget med mig. Jag betackar mig för sådan smutskastning, bara för att du råkar ha skilda åsikter i någon fråga som jag tar upp i min blogg. Det skulle vara roligt att veta vad som inte ser helt friskt ut, även om jag inte vill diskutera bloggen här. Det som skrivs där har som sagt inget att göra med detta programmet.

Posted
Även om jag håller med om mycket som har skrivits i denna tråd, så undrar jag om det är så förvånande att det finns så lite repotage som framställer svenska försvarsmakten positivt. Den misstänksamhet och fientlighet som Journalisten bemöts med i denna tråd gör ju knappast någon positiv inställ till FM. Nu ska man ju absolut inte koppla ihop FM med Soldf.com, men det finns nog folk som gör det ändå

@NisseNord

Kanske nedanstående kan vara en ledtråd till att många inklusive jag själv på forumet är lite skeptiska till journalistkåren. Nu är ju helt säkert inte alla journalister av samma skrot och korn men precis som med US-veteraner så dras det över kammar hela tiden.

Intressant är också den kända händelserna när svenska "officerare" gick på bordell, och tävlade i om vem som kunde ha sex med mest prostuterade! Beviset skulle vara en stämpel på insidan av låret. Det var inte officerare utan JOURNALISTER som hade den tävling. Dessa journaliter var tyvärr anställda av FM och fått så kallad baccisgrad, men några riktiga officerare var de inte i närheten av att vara.

Mina egna reflektioner i det hela är att journalistkåren skulle granska sig själva.

Journalistkåren granskar sig själv redan idag! Det finns ett pressetiskt råd (även om jag glömt vad det heter) som ska göra just det. Kanske är det just det där att granska sig själv som är problemet?

Skulle behövas en fjärde och femte statsmakt som granskar den tredje som granskar den andra och första... :D

Min enda erfarenhet av att intervjuas om US var av tidningen Hemvärnet. Inte ens den tidningen lyckades skriva rätt enligt min uppfattning. Men det kanske bara var jag som var otydlig...