alfie Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) måste säga att trots journalisten möttes av ganska många skeptiska människor (mig själv inkluderat) så tycker jag att dina inlägg och svar är possitivt. I stället för: "oj då här fanns det inte så mycket att hämta, jag drar vidare" så diskuterar du ämnet från din synpunkt. Risken som finns med just det är väl att det kanske redan är lite för låst vad utgången kommer vara, dock skriver du ganska tidigt: Ni har helt klart intressanta synpunkter och jag läser det ni skriver med stort intresse. All makt som missbrukas (nu vet vi verkligen inte om det är så i det här fallet) ska uppmärksammas av medierna, det är en av mediernas viktigaste funktioner, som till och med finns angivet i det journalistiska uppdraget. Jag hoppas att just det vi har skrivit har påverkat synen på ämnet, att visst finns det människor som mår dåligt, men att det dessutom finns väldigt många possitiva sidor som nästan aldrig visas. Vidare funderar jag på vad som krävs för att få loss medel för att göra en dokumentär som visar soldatens liv, alla sidor, och framför allt skulle någon vara intresserad att visa det på sin kanal? Kan faktist bara komma på en dokumentär jag sett på tv om detta och det är Tango Lima, någon som kan ge fler exempel? Edit: stavfel Edited January 13, 2006 by alfie Quote
Journalisten Posted January 13, 2006 Author Report Posted January 13, 2006 Jag såg en film alldeles nyss som hette "Inte utan Prijedor", som gick i tv för ungefär tio år sedan. Den handlade i och för sig om bosnier som stred mot serberna, men de bodde i Sverige som invandrare. Den belyste verkligen det ärofulla i att strida för sin sak och var en ganska bra film överlag. Quote
NisseNord Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 @NisseNordKanske nedanstående kan vara en ledtråd till att många inklusive jag själv på forumet är lite skeptiska till journalistkåren. Nu är ju helt säkert inte alla journalister av samma skrot och korn men precis som med US-veteraner så dras det över kammar hela tiden. Jag har förstått att många ogillar journalister om inte annat så framgår det ganska tydligt av denna tråd. Men det är just det som du tar upp som jag vill att folk ska ändra på. Jag vet inte om det är medvetet eller omedvetet, men när vissa här skriver att journalistkåren har frammställt alla utlandssoldater som blodtörstiga idioter, eller något liknande. Så gör det nästan samma sak själv, de framställer en hel yrkeskår baserat på vad några få individer gjort. Jag vet att det låter lite lamt men jag brukar försöka behandla folk som jag själv skulle vilja bli behandlad. Hur många här skulle vilja få en massa exempel på när militärer betett sig dåligt slängda i ansiktet, ifall de gick in på ett journalistforum och stälde några frågor? Om man nu ändå vill ta upp dessa saker så finns det exempel på väldigt bra sätt i denna tråd. Man talar om att andra journalister har frammställt folk på ett överdrivet eller osant sätt, och förklarar att man därför är lite tveksamm. Quote
Born Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) Nissenord. Ser ingen här som dissat hela journalistkåren. Precis som i alla andra sammanhang så är det rötäggen man lägger märke till, gäller hela samhället. Är det helt fel att påpeka det felaktiga i medieraporteringen nu när en journalist letat sig in på forumet och ber folk ställa upp på just det som stör en stor del av alla utlandssoldater? All heder åt Journalisten som inte dissar forumet utan fortfarande är aktiv, även om han inte kan svara på alla påståenden och motfrågor som ställs. Tyvärr så är det inte journalisterna som bestämmer vad som ska stå i tidningnen eller ses på tv, mediabolag är ju vinstdrivande. Då jantelagen är välgrodd här i sverige så ser man hellre ett program där man smutskastar någon än hyllar någon. Vilket gör att vissa mediebolag ofta hellre kastar skit på folk än hyllar folk för att sälja sina program. Min växelpeng. Edited January 13, 2006 by Born Quote
VMI2002 Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Hej! Jag tycker nog manga ar lite for taskiga mot "journalisten". Kanske den negativa reaktionen mot "media" har blivit en reflexsak hos vissa? Det sager val sig sjalvt att mediareportage tar upp problem, brister, konflikter, osv istallet for solskenhistorier om FM. Hade ni last foljande artiklar: Idag vadaskots ingen under varnplikten Idag mar ingen daligt efter utlandsinsats Idag sa akte ingen general limousin for FMs pengar Idag sa skars inte FMs budget ner ytterligare Det ar sa ju sa det SKA vara - och det finns inget nyhetsvarde i det..... Quote
NisseNord Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) @Born Nej det är absolut inte fel, och de flesta här har skött sig bra, dock tycker jag några är lite överdrivet också. Jag ville med mitt inlägg också försöka förekomma lite. För ifall folk slutar talar med journalister helt så kommer vi inte att få några bra dokumentärer heller. Edited January 13, 2006 by NisseNord Quote
Born Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Klart det måste vara lite ge och ta. Sålänge man inte börjar fippla med fakta och vrida runt på svaren man får av sina intervju"offer" så utnyttjar ju FM och Media varandra på ett positivt sätt. Det är ju bara synd att det finns rötägg som vrider och vinklar lite efter eget huvud för att få rubriker. Och en liten rättelse på sidan 23 hjälper inte så mycket då man fått en skopa obefogad skit på löpsedlarna dagen innan. VMI2002, är det självskrivet att folk bara vill läsa om saker som misssköts, sensationer och annat som de kan gotta sig åt hemma i sofforna? Jag kanske är ett undantag, men jag läser eller ser gärna folk som lyckats och därigenom fått god publicitet. Quote
VMI2002 Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 VMI2002, är det självskrivet att folk bara vill läsa om saker som misssköts, sensationer och annat som de kan gotta sig åt hemma i sofforna? Jag kanske är ett undantag, men jag läser eller ser gärna folk som lyckats och därigenom fått god publicitet. Nej, men att rapportera att saker och ting ar som de skall vara har val inget nyhetsvarde? For att aterga till min tidigare post - varnpliktiga skall inte vadaskjutas, general skall inte fiffla med pengarna, osv, osv, osv. Quote
alfie Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 VMI2002, är det självskrivet att folk bara vill läsa om saker som misssköts, sensationer och annat som de kan gotta sig åt hemma i sofforna? Jag kanske är ett undantag, men jag läser eller ser gärna folk som lyckats och därigenom fått god publicitet. Nej, men att rapportera att saker och ting ar som de skall vara har val inget nyhetsvarde? For att aterga till min tidigare post - varnpliktiga skall inte vadaskjutas, general skall inte fiffla med pengarna, osv, osv, osv. Måste det handla om tråkiga saker som inträffar/inte inträffar då? Kan det inte handla om familjen i den lilla byn i Kosovo som fick hjälp av Svenskarna när de skulle föda barn och inte kunde ta sig till sjukhus? Eller om Kalle och Eva som bevakar klostret mitt på julafton för att ingen ska bränna ner det? Quote
VMI2002 Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Måste det handla om tråkiga saker som inträffar/inte inträffar då? Kan det inte handla om familjen i den lilla byn i Kosovo som fick hjälp av Svenskarna när de skulle föda barn och inte kunde ta sig till sjukhus? Eller om Kalle och Eva som bevakar klostret mitt på julafton för att ingen ska bränna ner det? Media finns inte till for det. Men daremot sa finns FMs "Informationscentral" som pysslar med sadana historier. www.mil.se brukar vara ett hett tips for alla goda saker som FM pysslar med... Quote
Born Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Hur många soffliggande tyckare läser på mil.se för att få information? Aftonblaskan når ut till en aning större publik, och folk läser ofta det som står däri som fakta. Vilket ger dem en stor makt i form av opinionsbildare. Och i slutändan är det alltid någon stackare som drabbas av faktafel och vinklingar.. Quote
Kingecho1 Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Ser det som rätt självklart att man efter olyckan i Afghanistan kan se ett nyhetsvärde i, och debattera om frågan huruvida Sverige ska medverka i utlandstjänst överhuvudtaget när det kan kosta så mycket. Vad de negativa effekterna med utlandstjänst är osv. Särskilt beroende på att det iår är valår. Och det kanske är en diskussion som det är på tiden att den kommer upp? Jag tror folk förstår de huvudsakliga positiva effekterna och därför har det ett mindre nyhetsvärde! Och Ab o Exp har väl aldrig skrivit vardagsberättelser överhuvudtaget? Så det är väl mycket begärt att de ska göra det nu? Däremot skulle man mycket väl kunna efterlysa att FM beställde en dokumentär som speglar lite vardagliv i US, för jag tror ingen annan skulle vilja lägga de pengarna för en sådan produktion även om den nog skulle dra tittare! Quote
atiko Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Media finns inte till for det. Men daremot sa finns FMs "Informationscentral" som pysslar med sadana historier. www.mil.se brukar vara ett hett tips for alla goda saker som FM pysslar med... SVT brukar ju ha inslag om andfamiljer som lyckas gå över vägen och andra små inslag med lyckligt slut lite då och då, så visst finns det platts för annat än skandaljournalistik. För övrigt skall journalisten ha en eloge för att han fortsätter kommentera och diskutera, det ger ett seriöst intryck. Jag hoppas att endast befogad kritik kommer fram i programmet. Quote
Guest Dennis Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 För all del, sätt upp varningsflaggorna för risken att bli bränd ifall du ställer upp i en intervju. Men låt diskussionen stanna där. Vi kommer ingen vart med att peka på alla fel som journalister gör och säga "ni är inte så bra ni heller". Journalister gör sitt jobb för att tjäna pengar, tjäna pengar gör den som publicerar något populärt, det finns inget direkt underhållningsvärde i att visa "en dag på campen". Dvs, räkna med att reportaget kommer innehålla en "intressant vinkling". Det är väl varken en nyhet eller hemlis. Självklart så är det jättetrist att ta skit för något som inte ens är till hälften sanning. Men det är oftast sensationsnyheter som glöms lika fort som de tas bort ur tidningsställen. Ryktena om bordellbesök och andra trista saker har säkerligen inte startats av journalister. Mytomanhistorier som berättats för storögda vänner och bekanta förstärks och skickas vidare... låt bli med sånt! Den som vill skriva om PTSD och utspridda kroppsdelar får inte mycket material att jobba med. De största åkommorna som yxor tycks lida av är bitterhet och separationsångest. Men även det är att må dåligt och viktigt att ta med i diskussionen... men åter igen, det kanske inte skapar rubriker. Om jag fick välja något "negativt" som skulle tas fram i ljuset så skulle jag vilja se något om tomheten som gör många söker sig tillbaka till livet i missionen för att få tillbaka den där känslan av att vara hemma... fast ändå inte (känns raden "borta hemma och hemma borta" igen?). Lite som missions-junkies. Quote
alfie Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) Måste det handla om tråkiga saker som inträffar/inte inträffar då? Kan det inte handla om familjen i den lilla byn i Kosovo som fick hjälp av Svenskarna när de skulle föda barn och inte kunde ta sig till sjukhus? Eller om Kalle och Eva som bevakar klostret mitt på julafton för att ingen ska bränna ner det? Media finns inte till for det. Men daremot sa finns FMs "Informationscentral" som pysslar med sadana historier. www.mil.se brukar vara ett hett tips for alla goda saker som FM pysslar med... Jag förstår inte vad du menar med att media inte finns till för det. Mil.se är ett sorts media, men jag antar att vi pratar om tex aftonbladet, expressen och tv mm. Anser att det visst finns plats i media för detta. Ett exempel: För några månader sände SVT ett program på en timma som hette Hej hela Sverige, handlade om en familj som bott i Sverige men var tvungen att flytta tillbaka till Kosovo. Ett ställe där över 400 Svenskar arbetar under samma period som SVT är i Kosovo för att filma dokumäntären om familjen. Om det finns nyhetsvärde i det, borde det då inte finnas nyhetsvärde i att visa på vad Svenskar gör på plats i Kosovo för att denna familj inte ska känna som att de har blivit utkörda ur Sverige tillbaka till sitt egna land utan att de kan känna lättnad att äntligen kunna vistas i sitt egna land? //Affe, missions junkie Edited January 13, 2006 by alfie Quote
Krook Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 För inte så många månader sedan så hade SVT ett reportage om den svenska insatsen under marskravallerna (i Kosovo för de som inte visste) med efterföljande studiosnack med en av de som deltog ur kontingenten. Där belystes missionslivet och US i allmänhet och den incidenten i synnerhet på ett nyanserat och bra sätt. Ingen svartmålning skedde, utan det var fakta kryddat med personlig skildring. Så det går att göra, det görs och det är inte endast en fråga för FM och dess hemsida. /Krook Quote
losec Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) Vi hade en reporter från smålandsnytt med oss lite grann på La03. Han fick nog utstå ungefär den misstanksamheten som finns här till att börja med. Repotagserien han gjorde handlade om soldaternas vardag (speciellt smålänningar), och skulle eventuellt visas på rikstäckende svt. Så blev inte fallet, med all säkerhet pga att det inte var "Janne Josefsson vinklat". Hade han däremot vinklat det åt något "intressant" håll, hade det säkert blivit rikstäckande. Repotageserien EDIT: losec - också missions-junkie! Edited January 13, 2006 by losec Quote
Medic Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Hähä, när vi ändå diskuterar journalistik: stick ner till Pressbyrån och tjacka senaste FHM. Innehåller ett reportage om LA03. Journalistiken i den publikationen håller inte riktigt högsta klass, men å andra sidan är det ingen svartmålning eller kritik, utan snarare beskrivet som vi är de häftigaste soldaterna på jorden. Texten "Bakom fiendens linjer- FHM tar rygg på de svenska soldaterna i världens farligaste land" på framsidan kanske kan ge en liten fingervisning av kvaliteten... Men vafan, kul att man i det här fallet blir utmålad som krigshjälte istället för torsk som skjuter ihjäl hundar för nöjes skull! /Medic Quote
Hammurabi Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 För inte så många månader sedan så hade SVT ett reportage om den svenska insatsen under marskravallerna (i Kosovo för de som inte visste) med efterföljande studiosnack med en av de som deltog ur kontingenten.Där belystes missionslivet och US i allmänhet och den incidenten i synnerhet på ett nyanserat och bra sätt. Ingen svartmålning skedde, utan det var fakta kryddat med personlig skildring. /Krook Hmm... Hur kan jag ha missat detta! Låter intressant. Var reportaget en del i nyheterna, eller ett helt eget program? Vet du möjligen om man kan få tag på denna guldklimp till reportage på internet eller annorstädes? /Hammurbi KS09 Quote
Krook Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 För inte så många månader sedan så hade SVT ett reportage om den svenska insatsen under marskravallerna (i Kosovo för de som inte visste) med efterföljande studiosnack med en av de som deltog ur kontingenten. Där belystes missionslivet och US i allmänhet och den incidenten i synnerhet på ett nyanserat och bra sätt. Ingen svartmålning skedde, utan det var fakta kryddat med personlig skildring. /Krook Hmm... Hur kan jag ha missat detta! Låter intressant. Var reportaget en del i nyheterna, eller ett helt eget program? Vet du möjligen om man kan få tag på denna guldklimp till reportage på internet eller annorstädes? /Hammurbi KS09 Det var en del av nyhetsmorgon, har jag för mig, alternativt långa nyhetssändningar under dagtid. Det visades på SVT Europa någon gång under hösten. /Krook Quote
alfie Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 Mustafa Can är igång och gjort ett riktigt scoop nu, dock verkade det finnas folk som inte gillade hans avslöjande... Expressen.se Quote
Born Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 "grävande journalistik" jajävlar. Har man inget att skriva om så skapar man något att skriva om. Quote
AdamAdam Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 (edited) Mustafa Can är igång och gjort ett riktigt scoop nu, dock verkade det finnas folk som inte gillade hans avslöjande... Expressen.se Mustafa Can skrev för ett tag sedan en helt lysande artikel om Sverigedemokraterna, artikeln uppmärksammades stort och fick diverse priser. Han har skrivit annat bra också. Jag hade stort förtroende för honom tidigare. Hur han kan pinka ner sig totalt och skriva om en sådan pseudonyhet som en mailinglista för kändisar kan jag för mitt liv inte förstå. Med tanke på kvaliteten hans senaste bottennapp till artikel skulle jag inte vara särskilt intresserad av att medverka i något med hans namn på. Edited February 23, 2006 by AdamAdam Quote
Fanjunkar´n Posted March 5, 2006 Report Posted March 5, 2006 Jag kan rekommendera alla intresserade att kolla på TV4 20/3: Drevet. Det är programmet som den här tråden diskuterat. Vad jag fått veta så ställs politiker och beslutsfattare ordentligt mot väggen (rätteligen). Det är de som får stå med byxorna nere, inte soldaterna vad jag förstått. Skall bli intressant att kolla! Quote
losec Posted March 5, 2006 Report Posted March 5, 2006 Jag kan rekommendera alla intresserade att kolla på TV4 20/3: Drevet. Det är programmet som den här tråden diskuterat. Vad jag fått veta så ställs politiker och beslutsfattare ordentligt mot väggen (rätteligen). Det är de som får stå med byxorna nere, inte soldaterna vad jag förstått. Skall bli intressant att kolla! Då vet jag vad jag gör kvällen den 20:e. Hoppas det blev något vettigt. Quote
knaZen Posted March 5, 2006 Report Posted March 5, 2006 Har journalisten lyckats hitta någon än undrar jag. Quote
Fanjunkar´n Posted March 5, 2006 Report Posted March 5, 2006 Har journalisten lyckats hitta någon än undrar jag. Tre stycken är intervjuade enligt uppgift. Politiker och generaler ställs mot väggen. Jag tror de blev lite skakiga efter vad jag hört. Skall bli intressant att se när det sänds. Quote
Fanjunkar´n Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 ska bli roligt att se DREVET, TV4, 20/3. Quote
Born Posted March 13, 2006 Report Posted March 13, 2006 Jaha, dagens ämne. Läkare som "lurar på" stackars oskyldiga flickor som vill operera brösten en massa lån med höga räntor. Så intressant, dagens I-landsproblem. Är man fåfäng så får man väl betala för det. Luktar skit... Quote
Recommended Posts