Jump to content

Recommended Posts

• Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Är tanken nu då alltså att man först läser ett tjänstespecifikt år, därefter ett fm gemensamt och slutligen ett tjänstespecifikt igen.

Varför denna orgasnisation? Fördelar?

En positiv bieffekt med detta upplägget blir ju att RO och YOP:are läser tillsammans första året. Möjligheten att kunna hoppa över till YOP blir ju mycket större (givetvis tvärtom också).

Posted

Tackade nej till min nominering på S1, känns trist men så måste det tyvärr bli. Får väl se om jag fortfarande vill hoppa på YOP efter att ha pluggat civilt i ett år. Jag ska nog i alla fall söka till nästa år...

Posted
Tackade nej till min nominering på S1, känns trist men så måste det tyvärr bli. Får väl se om jag fortfarande vill hoppa på YOP efter att ha pluggat civilt i ett år. Jag ska nog i alla fall söka till nästa år...

Var det då din plats jag fick? :P

Jag var reservnominerad till Atoff vid S1 2006-2009, men någon mystisk person hoppade av och förgyllde mitt liv 8-/ Drömmen blev verklighet och det gröna livet behöver aldrig lämna mitt blod!

//Norberg

Posted

Jag var reservnominerad till Atoff vid S1 2006-2009, men någon mystisk person hoppade av och förgyllde mitt liv 8-/ Drömmen blev verklighet och det gröna livet behöver aldrig lämna mitt blod!

//Norberg

Grattis Norberg!

Då fick ju kompaniet en trots att linc valde att kliva åt sidan.

/Krook

Posted

//Norberg

Det var det, kul att man kan glädja någon 8-/

@Krook

Jag ska lyda ditt råd och njuta av sommaren nu när jag kan 8-/

Posted

I morgon börjar FOK:en på S1.

Packa era tältflikar och må LK:n bli er bäste vän.

/Krook

Posted

Utan att låta allt för materialistisk men är det någon som vet vilken dagersättning det är som gäller för FOK/ROP/YOP?

Posted
Utan att låta allt för materialistisk men är det någon som vet vilken dagersättning det är som gäller för FOK/ROP/YOP?

140 kr i dagsersättning. Övriga ersättningar enligt standard vpl-ersättningsnivå.

Posted
I morgon börjar FOK:en på S1.

Packa era tältflikar och må LK:n bli er bäste vän.

/Krook

Hur har FOK:en på S1 varit under första veckan?

Delge oss gärna era synpunkter och funderingar. (Johan mkt nyfíken :baskerKav: )

/J

Posted
hur är de 20 platserna till 1.ubflj utsprida på tjänstegrenarna ?

De flesta platserna kommer, föga förvånande, att gå till däckare. Det intryck jag har fått är att ordningen sedan kommer att bli maskinare, telefolk och torpedare. Tydligen blev förlusten av maskinare och telefolk disproportionerlig jämfört med andra tjänstegrenar efter senaste försvarsbeslutet.

För övrigt kommer nomineringarna från 1.ubflj att dyka ned i brevlådorna i dagarna om de inte redan har gjort det. Själv fick jag mitt svar idag: Jag är nominerad som ordinarie till YOP.

/mdn

Posted

mdn Grattis, kom in som tele eller torped ?

åtminstone Karlskrona saknade helt TeleB'ar ett tag, har sämre koll på hur det ser ut på IUV

Posted

Så var I19 FYOP igång! Idag har vi inte gjort mycket, mest plockat ut utr och fått information om ditten och datten. Är för tillfället hemma hos morsan för att sy lite märken, men ska upp på luckan och sova så fort jag är färdig med det.

över och ut

/Serg. Vikström :camo:

Posted
Så var I19 FYOP igång! Idag har vi inte gjort mycket, mest plockat ut utr och fått information om ditten och datten. Är för tillfället hemma hos morsan för att sy lite märken, men ska upp på luckan och sova så fort jag är färdig med det.

över och ut

/Serg. Vikström :happy:

Ni är sergeanter alltså? Inte "envinkelkadett" som på andra ställen?

Posted

över och ut

Envinkelkadett finns ej mer

Posted

över och ut

Nej det vet jag mycket väl, men här och där görs det fortfarande avsteg.

Posted

Nej det vet jag mycket väl, men här och där görs det fortfarande avsteg.

Vicekorpral försvann väl 1972, men finns fortfarande på gardet så visst finns det lokala avsteg på det mesta.

Annars är ju kadetter sergeanter. Men har fänrikar (KB) alltså "degraderats" till sergeanter under FOK:en?

Posted
Annars är ju kadetter sergeanter. Men har fänrikar (KB) alltså "degraderats" till sergeanter under FOK:en?

Jag fick erbjudande att jobba kvar som Fk ett år i Boden, killen som jobbat på kontrakt året innan kom in på MHS året efter. Det skulle betyda att han i egenskap av aspirant hade lägre grad med sina vinklar. Trevligt system :happy:

Posted

Vi är envinkelkadetter. Är ett pinnhål uppåt för min del så jag bryr mig föga :wacko: Och ingen av dom som "blivit av" med sin stjärna verkar ledsna. Alla är utmärkt nöjda med att var bland dom ca 45 av 200 som sökte, som faktiskt kom in.

Guest Kn_Ken
Posted
Nu har jag hört det ryktas om att YOP 06 är sista kullen som går på värnpliktsförmåner igen, någon som kan bekräfta/dementera?

Inget är ännu bestämt, viljan finns men det är tveksamt om man hinner införa studiemedelsfinansiering tills 07. Så ligger det till...

Guest Kn_Ken
Posted
Helt j*vla oacceptabelt att inte har mer än 24 månaders framförhållning.

Välkommen till verkligheten i dagens Försvarsmakt. :lol: Det är svårt att planera framåt om man ska vara ett "insatt insatsförsvar"...

En annan sak att tänka på är att innan YOP06-09 tar examen så kommer FB08... Så vad de än säger till er idag så kan det ha ändrat sig innan examen.

Lugn och fin nu mina damer och herrar... Det Rekryoff på LSS har sagt är att man inte kan lova att man får behålla sina värnpliktsförmåner men att han finner det osannolikt att man skulle ändra inneliggande! :rockon:

Jäkla skillnad...

Vi är envinkelkadetter. Är ett pinnhål uppåt för min del så jag bryr mig föga :) Och ingen av dom som "blivit av" med sin stjärna verkar ledsna. Alla är utmärkt nöjda med att var bland dom ca 45 av 200 som sökte, som faktiskt kom in.

Kadett är inte en grad utan ett skoltecken. Sannolikt kommer en-vinklig betyda förstaårselev, två-vinklig andra-årselev osv. Graden är och förblir sergeant tills examen. 0:)

Posted

Vi är envinkelkadetter. Är ett pinnhål uppåt för min del så jag bryr mig föga :tveka: Och ingen av dom som "blivit av" med sin stjärna verkar ledsna. Alla är utmärkt nöjda med att var bland dom ca 45 av 200 som sökte, som faktiskt kom in.

Kadett är inte en grad utan ett skoltecken. Sannolikt kommer en-vinklig betyda förstaårselev, två-vinklig andra-årselev osv. Graden är och förblir sergeant tills examen. :worthy:

Nej, kadett är inte ett skoltecken...en kadettkrona däremot är ett skoltecken.

Kadett är en skolgrad jämställt med sergeant vilket bl.a. visas på mössmärket...tror dock att man kan säga att en kadett har tjänstegraden sergeant (för att krångla till det hela).

Posted (edited)

Första veckan avklarad. En del frågetecken har rätats ut, en del har blivit ännu krokigare :) Men serganterna på FYOP (som dom muckvägrare vi är) misströstar icke. Nästa vecka drar vi igång motorutbildning som skall leda till C-körkort. Därefter kommer vi att ha, tyvärr enligt mig, ett antal veckor "självstudier på valfri studieort". Men tydligen har skolorna framfört önskemål om att vi inte ska ha gjort så mycket mer.

Finns ett reportage här, som dock har tyngdpunkten på artreg-eleverna.

Återkommer med en lite rapport då och då framöver, men nu ska jag ut i det civila mörkret och imundiga spirituösa drycker!

edit: rättelse på en tidigare siffra från mig, vi är 36 st elever på FYOP. En har fallit bort sen dess artikeln hos artreg gjordes.

Edited by Vikström
Guest Kn_Ken
Posted

Vi är envinkelkadetter. Är ett pinnhål uppåt för min del så jag bryr mig föga :lol: Och ingen av dom som "blivit av" med sin stjärna verkar ledsna. Alla är utmärkt nöjda med att var bland dom ca 45 av 200 som sökte, som faktiskt kom in.

Kadett är inte en grad utan ett skoltecken. Sannolikt kommer en-vinklig betyda förstaårselev, två-vinklig andra-årselev osv. Graden är och förblir sergeant tills examen. :)

Nej, kadett är inte ett skoltecken...en kadettkrona däremot är ett skoltecken.

Kadett är en skolgrad jämställt med sergeant vilket bl.a. visas på mössmärket...tror dock att man kan säga att en kadett har tjänstegraden sergeant (för att krångla till det hela).

Kalla vinkeln för vad du vill, sergeant är graden.

Posted (edited)
Kalla vinkeln för vad du vill, sergeant är graden.

Då bör du ringa upp HKV Protokollavdelning och berätta det för dem så att det kommer ut i ett reglemente så att Försvarsmakten får reda på det.

Vad trött jag blir på folk som vet allt men inte vill dela med sig av information till andra.

/Krook

Edit: Nu har jag kollat runt på MHS-K och MHS-H:s hemsidor och överallt kallas eleverna vid den grundläggande officersutbildningen för kadetter. Att inte ens de vet att graden är sergeant. Skamligt på min ära.

Edit2: Ja, jag är ironisk. En gång i tiden titulerades vinkelsergeanterna sergeant. Det är nu med några enstaka lokala avsteg (förmodligen inofficiella) ändrat till kadett. Ett förband som under 2003 åtminstone sporadiskt titulerade kadetterna med sergeant var Ing2.

Källor på det: Försvarsmakten (HKV, samtliga skolor och förband)

Edited by Krook
Posted
Helt j*vla oacceptabelt att inte har mer än 24 månaders framförhållning.

Välkommen till verkligheten i dagens Försvarsmakt. :lol: Det är svårt att planera framåt om man ska vara ett "insatt insatsförsvar"...

En annan sak att tänka på är att innan YOP06-09 tar examen så kommer FB08... Så vad de än säger till er idag så kan det ha ändrat sig innan examen.

Lugn och fin nu mina damer och herrar... Det Rekryoff på LSS har sagt är att man inte kan lova att man får behålla sina värnpliktsförmåner men att han finner det osannolikt att man skulle ändra inneliggande! :)

Jäkla skillnad...

ÖB sade väl att YOP 03-05 skulle anställas? De flesta förbandschefer har väl bedömt det som osannolikt att just deras förband skulle läggas ner?

Det är inte så konstigt om folk är skeptiska och inte litar på diverse bedömningar.

Posted
Lugn och fin nu mina damer och herrar... Det Rekryoff på LSS har sagt är att man inte kan lova att man får behålla sina värnpliktsförmåner men att han finner det osannolikt att man skulle ändra inneliggande! :)

Jäkla skillnad...

Vad en rekryoff säger ska man ta med stora nypor salt. Dom vill trots allt motivera folk att söka och då tar man hellre till en positiv tolkning än en negativ dito. Det vi fått höra mest under den gångna veckan är att vi ska vara förberedda på alla möjligheter, vilket iofs inte inneburit några konstigheter för undertecknad då jag varit "utsatt" för FMs och politikernas krumbukter förr.

Men för att säga något om studiemedlets vara eller icke vara så är det nu (enligt info vi fått) spikat att nästa årskull kommer vara studiemedelsfinansierad. Det är också spikat att vi får ersättning hela år 1, däremot är det oklart med år 2 och 3, från grönklätt håll vill man att vi ska få gå hela utbildningen enligt beprövad modell, medan det från bla RRVs sida är mindre muntert.