lanrezac Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 Min erfarenhet är att man grovt kan dela in vådaskotten i tre grupper. 1. Mest sällsynt är när olyckliga omständigheter sammanverkar (dvs 1 chans på miljonen) dom här är svåra att förutse 2. Dom som förorsakas av fummelpellar, eller dom som är risktagare. Här anser jag att man måste omplacera eller avskilja. 3. Vanligast är när folk har blivit självsäkra och slappnar av. Här hjälper bara tummen i ögat, fyrkantighet och drill dvs man måste hela tiden se till att alla gör rätt handgrepp. Slarvar någon så gäller 2 timmars vapendrill, impopulärt, ja men det kan rädda liv. Mina 5 ören Quote
Stefan F Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 Naturligtvis, det var främst delen om att känna i magasinsstyrningen jag menade.Ber om ursäkt om jag var otydlig. The Swede Hur gammalt är det reglementet? När jag fick lära mig AK5 1999 var det definitivt inget måste. Jag snappade upp tricket av någon som nämnde att poliser har det som extra säkerhet när dom gör patron ur på sina pistoler. Jag tyckte det var genialt samtidigt som det var så enkelt. Quote
The Swede Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 SoldR Mtrl Vapen ak5 är från 2004 Vi utbildade enligt det förfarandet när jag arbetade på Ing2. The Swede Quote
Stefan F Posted November 16, 2005 Report Posted November 16, 2005 Ok. Tack. Det förklarar att jag inte sett eller hört någon officiell version av det. Quote
J.K Nilsson Posted November 16, 2005 Report Posted November 16, 2005 SoldR Mtrl Vapen ak5 är från 2004 Vi utbildade enligt det förfarandet när jag arbetade på Ing2. The Swede Vi fick lära oss det på F4. J.K Nilsson Quote
Guest darren Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 i min mening kan man aldrig få en dålig utbildning på ett vapen inom FM.. det är den dumma korkade tjackhuvudet i fråga som "råkar" skjuta vådaskott som är SLARVIG och har SOVIT under övningar och rökt på i smyg på toaletten!! samma gäller dom klantskallarna som tappar sina vapen! Det KAN ju vara så att man precis har skjutit spårljus med P-skott och haft det upplockat ett par gånger med AK:n hängandes på magen medan man tillbakaryckt samtidigt som man fällt ner siktena på P-skottet för att sedan snubbla med följd av att säkringen som gnuggats mot alla dragkedjor och skit man har på magen hamnar i automatläge och blåsa att tre skott när man halkar på den snöiga stigen som slingrar sig mellan träden trött som ett as..... så tjackhuvud an du vara själv. Quote
The Swede Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 Vänta nu, varför ska du hålla på och fippla med ett p-skott du precis avfyrat? Ett avfyrat p-skott dumpas på platsen och hämtas EFTER genomfört moment. Allt annat är felutbildning och skall beivras. Det är förövrigt en väldigt lam ursäkt, du kan ALDRIG komma ifrån ditt personliga ansvar att tillse att ditt/dina vapen är säkrade under ALL förflyttning. Dessutom skall du inte ha fingret på avtryckaren annat än när du gjort anläggning varför risken att skjuta vådaskott för att du "snubblade" torde vara obefintlig. The Swede Quote
Guest medford Posted November 19, 2005 Report Posted November 19, 2005 Det där med vådaskott är inget man ska skoja bort. På min pluton har vi haft 4 vådaskott sen juni-soldaterna kom, 4 som varit anmälda, sen har vi haft ett antal som inte blivit anmälda. Dessa som inte blivit anmälda har inträffat under stridsparsstrid. Det sk 2 till 1-förhållandet har kraftigt åsidosats av många junisoldater, och detb har inte skiljt mer än en meter från att vissa blivit i huvudet. Många nötter tror att det är en leksak de håller i handen, så respekten saknas på väldigt många håll. Under KB-skolan drillade vi otroligt mycket innan vi ens fick skjuta löst, vilket inte juniosoldaterna har gjort i lika stor utsträckning. Quote
Guest darren Posted November 19, 2005 Report Posted November 19, 2005 Vänta nu, varför ska du hålla på och fippla med ett p-skott du precis avfyrat?Ett avfyrat p-skott dumpas på platsen och hämtas EFTER genomfört moment. Allt annat är felutbildning och skall beivras. Det är förövrigt en väldigt lam ursäkt, du kan ALDRIG komma ifrån ditt personliga ansvar att tillse att ditt/dina vapen är säkrade under ALL förflyttning. Dessutom skall du inte ha fingret på avtryckaren annat än när du gjort anläggning varför risken att skjuta vådaskott för att du "snubblade" torde vara obefintlig. The Swede Det jag menar är att om man kommer fram i ställning för att avfyra P-skott och fäller upp siktena,men inte får order om eld,utan istället tillbakaryckning,så ä rdet ju inte precis så att man sitter kvar och fäller ner siktena i lung och ro när 10 skarpladdade AK-femmor tillbakarycker,utan då följer man liksom gärna på dom så att man inte hamnar framför dom när dom fortsätter att skjuta. Och undertiden som man fäller ner siktena så ändras ANTAGLIGEN säkringen då den gnids mot magen. Quote
milyn Posted November 19, 2005 Report Posted November 19, 2005 Vi hade 2st vådaskott bara under under Op.sthlm. Ena var ett riktigt då vi hade satt oss i igelkottförsvar och en kille var lite fumlig med att få av sig vapenremmen och lyckades avfyra ett skott (lösplugg). Kapten blev inte glad, men det glömdes ganska snart bort Det andra var ett 2:1 förhållande då en soldat fick känna av närkontakt av 3:e graden av pipan på en ak5. Satt brevid en som sköt ett helt mag. i en korridor. och fick eldsflamman från lösskjutningsanordninen på kinden. Sved väl ganska mycket, men blev inte så allvarligt. Sen har jag själv, men vet inte om det räknas som vådaskott, avfyrat ett 20mm övningspansarskott och glömt säga "Skott kommer" innan jag avfyrade. Men det blev inte någon anmälan så jag vet inte om det var vådaskott :\ Quote
LK100 Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 Sen har jag själv, men vet inte om det räknas som vådaskott, avfyrat ett 20mm övningspansarskott och glömt säga "Skott kommer" innan jag avfyrade. Men det blev inte någon anmälan så jag vet inte om det var vådaskott :\ Jag tror inte det räknas...vådaskottsstatistiken skulle se dyster ut här i landet i så fall Men å andra sidan...med ett skarpt pansarskott är det ju även möjligt att vådaskjuta kamrater bakom dig så det kanske borde räknas om man inte har koll på båda riktningarna. Quote
The Swede Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 Vänta nu, varför ska du hålla på och fippla med ett p-skott du precis avfyrat? Ett avfyrat p-skott dumpas på platsen och hämtas EFTER genomfört moment. Allt annat är felutbildning och skall beivras. Det är förövrigt en väldigt lam ursäkt, du kan ALDRIG komma ifrån ditt personliga ansvar att tillse att ditt/dina vapen är säkrade under ALL förflyttning. Dessutom skall du inte ha fingret på avtryckaren annat än när du gjort anläggning varför risken att skjuta vådaskott för att du "snubblade" torde vara obefintlig. The Swede Det jag menar är att om man kommer fram i ställning för att avfyra P-skott och fäller upp siktena,men inte får order om eld,utan istället tillbakaryckning,så ä rdet ju inte precis så att man sitter kvar och fäller ner siktena i lung och ro när 10 skarpladdade AK-femmor tillbakarycker,utan då följer man liksom gärna på dom så att man inte hamnar framför dom när dom fortsätter att skjuta. Och undertiden som man fäller ner siktena så ändras ANTAGLIGEN säkringen då den gnids mot magen. Det är därför kommandot "förflyttning" finns. Gruppen drar sig inte ur förrän gruppchefen fått klartecken att samtliga är klara, inklusive p-skottsskytten. Om säkringsspärren på ak5 går så lätt att den osäkras av att gnidas mot magen skall vapnet åtgärdas av vapentekniker. Quote
GC1 Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 problemen som Darren och Medord beskriver är inte enskilda slarvpellar som jag ser det utan ett symptom på att man inte utbildats tillräckligt väl. Darrens grupchefer borde ha vidare utbildats i strid från sst, ELLER haft följebefäl som sett till att de gjorde som de blivit lärda. Medfords soldater verkar behöva drillas i grupps former och skjutgränser innan de släpps ut på skjutning igen. Quote
Bananafroggyboy Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Jag måste bara bryta in här med en aspekt som några berört, men jag vill bara betona dess relevans. Det handlar om attityder och arbete med dessa, mer än man anar. Utbildning och drillning javisst, men jag är av åsikten att för mycket drillning släcker ut någon slags medvetandekänsla för vad man håller på med. Det blir därför en så självklar sak att man fixar ladda/patron ur att man saknar risktänkandet och tankar på vad man faktiskt pysslar med, särskild vid lösskjutning. Jag menar inte att det drillas för mycket ladda/patron ur, definitivt inte, snarare tvärt om. Ett pass med dito skulle säkert göra susen på fler ställen under värnplikten. Det viktiga är bara att man balanserar upp det med ett arbete med attityder. Det leks för mycket med oladdade vapen, det slarvas vid lösskjutning på grund av attityder. Alla vet ju hur man skall göra egentligen. Alltså handlar det om attityder. Få bort ”det händer inte mig för jag är inte så jävla klantig”-tänket. Det är där faran ligger. Vådaskott kan hända när som helst, var som helst och vem som helst, det har man ju inte minst läst exempel på i denna tråd. Quote
Status quo Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Under min värnplikt var jag med om 2 st vådaskott. Ett då en kille kom försent till en övning och utan att tänka på att han måste ha lösskjutningsanordning på pipan under lösskjutning så laddade och avfyrade sitt vapen mot en kille innan han upptäckte att han saknade anordningen. Var under ett skyddsvaktsmoment dessutom. Som tur var så träffades den andra inte av nå träpluggar Felet var ju mestadels hans eget efter som han var för borta för att komma ihåg att montera anordningen. Dels var det även befälets fel efter som hon inte sa åt honom att göra det. MEN jag tycker att som befäl ska man väl inte behöva springa efter soldaterna och se till att dom gör varenda del rätt när det är en så enkel grej som att lösskjutning = anordning.. duuuh nr 2 var vid patron ur, skarpt, då en kille gjorde en självsäker patron ur och sedan avfyrade vapnet i skjutriktningen. Han hade glömt magasinet i vapnet, men kunde för sitt liv inte förstå vad han gjort förens vi påpekade felet. Han skämdes duktigt och brukar aldrig vara speciellt slarvig så jag tror det berodde på sömnbrist. Lärdom: Öva saker tills de sitter i ryggmärgen, gör aldrig på olika sätt. Quote
KD803 Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Felet var ju mestadels hans eget efter som han var för borta för att komma ihåg att montera anordningen. Dels var det även befälets fel efter som hon inte sa åt honom att göra det. MEN jag tycker att som befäl ska man väl inte behöva springa efter soldaterna och se till att dom gör varenda del rätt när det är en så enkel grej som att lösskjutning = anordning.. duuuh 24. Visitation före skjutning. - Övningsledaren ansvarar för att vapen och samtliga magasin visiteras före skjutning. Visitationen omfattar även alla pipor, övningsvapen, lösskjutningsanordningar, ammunitionsbehållare, magasin och kassetter. Visst fan var det befälets ansvar. Quote
LeadHead Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Några saker som minimerar riskerna: - Lösskjutningsanordning alltid monterad utom vid vård, skarpskjutning eller parad (standard på I 19). Detta gör att vapnet i princip är "ofarligt" utom när man ska skjuta skarpt. Och ska det skjutas skarpt så ska det! En annan fördel är att om man inne på kasern eller annars ser någon beté sig lite "combat" med ett vapen utan lösskjutningsanordning så vet man att det är "SKYDD!" som gäller... - Att inledningsvis lära soldaterna behandla vapnet som om det automatiskt dödar alla som kommer inom tusen streck från pipans riktning. Något tillspetsat men Q1000 är nyckelordet. Vår pluton hade inget vådaskott utom kanske något i samband med eldöppnande eller eld upphör. Vad jag menar är att man ska vara i princip "fascistiskt" petig på pipkontroll under stridsförflyttning. Om soldaterna "av ren rädsla" koncentrerar sig "överdrivet mycket" på säker riktning så kommer man att hålla en vettig nivå senare. Iaf. funkade det så för oss (mig). Samma princip som med allting annat med andra ord... Quote
Rokare Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Några saker som minimerar riskerna: ... En annan fördel är att om man inne på kasern eller annars ser någon beté sig lite "combat" med ett vapen utan lösskjutningsanordning så vet man att det är "SKYDD!" som gäller... ... Och när det sedan smäller på riktigt så kommer alla skrika "SKYDD PÅ RIKTIGT" så att man förstår att "Aha nu skall alla slänga sig ner i skydd." M.a.o inte skrika skydd, om det inte krävs skydd... Jag vet att det är vanligt förekommande, och jag har själv gjort det, men det leder indirekt till att soldaten till slut kollar vem som tappat vapnet när skydd kommer istället för att agera korrekt... Ja ja, jag vet, låter kanske konservativt och dumt det här, man jag ser inte vitsen (längre?) med att stävja ett orätt beteende med att eventuellt skapa ett annat. GMY Quote
LeadHead Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 (edited) Jag tänkte inte på något "mekaniskt" "SKYDD!"-skrikande. Vad jag menade är att man utom på skjutfältet i princip inte ser ett vapen utan lösskjutningsanordning om det inte är a) vakt & insats som jagar någon eller b) riktigt krig. Undantaget är när någon har blivit av med anordningen eller transporterar ett (t.ex. nyuttaget) vapen som av någon anledning inte fått lösskjutningsanordningen monterad och då märks det i regel på sammanhanget. Poängen är att man lätt kan se att personen med vapnet varken har för avsikt, eller viktigast av allt, möjlighet att skjuta någon (skarpt). Speciellt när man är ute och övar i skogen är det trevligt att veta att personen som ropar "HALT!" och viftar med en automatkarbin definitivt deltar i en lösskjutningsövning. Edited November 22, 2005 by LeadHead Quote
Fk Satan Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 (edited) Att alltid ha lösskjutningsannordning monterad är bra. Dock så är det inte ngt fastställt enl SäkI och alltså en lokal föreskrift. Att ropa "skydd" är en del av den egna självkontrollen av att säkerheten följs. Ifall man ser något som bryter mot säkerhetsbestämmelser eller något som omedelbart kan innebära har ALLA personal oavsett tjänsteställning skyldighet att skrika "SKYDD", "AVBRYT" eller "AVBRYT - ELDUPPHÖR". Kommandot verkställs omedelbart och ordern skall repeteras av all personal. (Fritt från SäkI - G kapitel 2 punkt 10) En av de få paragrafer/punkter i SäkI som jag kan den korrekta hänvisning i huvudet. Edited November 22, 2005 by Fk Satan Quote
cf112 Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Ang vådaskott med AK5 så lämnade jag in ett förslag just vad gällde kontrolldonet till AK5 under min GU till någon slags förslagsnämnd som fanns på regementet . Jag ansåg då att vådaskott med AK5 ofta skedde pga att magasinet ej avlägsnats vid patron ur. Mitt förslag var att tillverka ett nytt kontrolldon med enda skillnaden mot befintligt att en liten "klack" nedåt skulle finnas som gjorde det omöjligt att få i kontrolldonet i loppet om magasinet satt kvar i AK:n. Jag hade tom tillverkat en enkel prototyp, men förslaget avslogs. En enkel och förmodligen inte särskilt kostsam uppgradering som kanske hade kunnat minska vådaskotten ytterligare. Vi hade ett antal vådaskott under utbildningsåret, ett av dom skedde vid kommando "Ladda!" varvid plutonen laddar sina AK5, men en soldat var lite "överambitiös" och gjorde blindavfyrning direkt efter "Ladda!"...... Quote
Ellinore Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Under min värnplikt var jag med om två skarpa vådaskott och ett med lösammo: De två skarpa utfördes av samma person, GB, vid övn på skjutbana. Slarv och bristfällig rutin skulle jag nog kalla det. Det ena anmäldes och böter utfärdades. Det lösa var vid SIB övn och min grupp låg i väntläge då en person, GB, efter fipplade med säkringen avfyrar ett skott emot en gruppmeddlem. Detta på nära håll, mindre än 10m. Ren lekstuga kanske man ska kalla det. Anmält till befäl utan efterföljande åtgärd. Quote
Vt_1 Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 (edited) Under våran GU så hade vi ett par vådaskott alltid av samma kille (lös ammo). Glömmer aldrig bort den dagen vi fick ut Kpisten och killen började stoppa pinnar i pipan direkt. Löjtnanten blev helt tokig. Han visades vara så pass livsfarlig med vapen att han fick öva skjutning när resten av kompaniet inte var med. En gång han och en fänrik var ute och sköt så satte han en kula i fänrikens väska som han hade med sig. Samma kille tappade sedan bort sitt slutstycke mitt i mörkaste Småland så hela kompaniet fick gå skalgång efter hans slutstycke en hel förmiddag tills det slutligen dök upp i en buske. Den som har hållt i en kpist vet att slutstycket är hyfsat stort och det borde vara svårt att göra av med. Men han lyckades. På frågan varför han hade tagit ut sitt slutstycke fick löjtnanten svaret: -Öhhhhh, vet inte. Skulle kunna skriva en hel bok om denna killen. Edited December 12, 2005 by Vt_1 Quote
Jolle Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Det här med vådaskott är självklart en knepig fråga. Har själv aldrig "lyckats" med det, under GU hade vi två som jag vet med lösa skott, inga med skarpa iaf inte på vår pluton. vid det ena tillfället var vi i ett bakre läge medan två stridspar övade mot varandra. En kille står och övar snabb anläggning i ofarlig riktning när han lyckas dra av ett skott, vad som därefter händer är att killen som står bakom honom, hans SIM-väst börjar tjuta. Ingen fattar varför men antagligen har smällen från den första killens vådaskott aktiverat SIM-delen på en tredje persons vapen som stod precis bredvid som i sin tur "skjutit" person nr 2. Quote
Sgt T Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Det är ingen som önskar avfyra ett vådaskott, när det sker så mår personen ifråga(allt som oftast) jävligt kass efteråt och har ångest. Jag har upplevt vådaskott både under GU och i US, och framförallt under tjänst i US(när jag gjorde det) så gick man med kula i loppet och vagnarna hade kula i loppet hela dagarna, vilket gjorde att folk både via ren slentrian och utmattning drog av vådaskott. Det värsta var trots allt, att min vän fick sätta livet till under BA 05 när han fick en GRG fullbumpa genom magen, via ett vådaskott under övning av hantering av nämnda vapen. De berörda i sammanhanget har haft det rätt jävligt. /T Quote
johanp Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 (edited) oj, det hann nog bli en hel del på mitt kompani(säkert fler än de ni hittils nämnt sammanlagt?), vågar påstå att alla berodde på slarv och det var ett fåtal personer som stod för flera vådaskott(99,9% löst), det följdes upp med samtal och de soldaterna fick böter/löneavdrag på ~500kr tror jag, kanske skulle kännas mer om det ökades till en månads avdrag för att påvisa det allvarliga i att riskera folks liv. personligen så tycker jag inte att befälen skulle kunnat vara speciellt mkt mer säkerhetstänkande än de var har varit, men man måste vara mkt mkt nogrann med det här med ofarlig riktning och få in det i ryggmärgen, ett vådaskott är aldrig kul - men ett vådaskott som inte går i ofarlig riktning är ett helvete kan jag intyga. Edited December 13, 2005 by johanp Quote
skaya Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Motivation är nog en bidragande faktor. Vill man inte vara i FM så tar man säkerligen inte åt sig och gör sitt bästa. När vår kompaniövning precis blivit avblåst och innan vi skulle packa ihop och rulla hemåt så fanns det tid för att dricka en cola och käka en grillad korv, mycket uppskattat. Dock så upptäcker käckskalle 1 att käckskalle 2's vapen är osäkrat där det hänger på ryggen gevär på käckskalle 2. Detta påpekar KK1 "Ååh kolla ditt vapen är osäkrat!" och åtgärdar genom att sträcka sig och trycka in avtryckaren. KABAM. Lös bula med doningen på, men inga kåpor... GnNH. Ibland vill man bara krypa ur skinnet. Quote
Animal Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Tyvärr är jag säker på att så länge man kombinerar vapen med ammunition så kommer man också få vådaskott. Knäppskallar eller inte, även den bäste kommer förr eller senare att själv råka på detta fenomen att vapnet behagar säga "pang" när man ofrivilligt råkar komma åt avtryckaren. Att olyckor sker med laddade vapen kan man säkert inte helt komma ifrån och kanske inte mycket att göra åt, men när folk leker med ett vapen och det säger "pang", det är nåt helt annat. Quote
LeadHead Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 där det hänger på ryggen gevär på käckskalle 2. Vilket ju i sig är fett IG om det är en ak 5. Det finns en anledning till att man inte får ha patron i loppet på ryggen med den bössan... Jag tror att det närmaste jag har varit ett vådaskott var när jag i remmen gevär skulle kånka iväg på två extra ak 5:or som var löst laddade efter att våra tyska kadetter hade lämnat vår stridsövning. Jag hann gå ut från rastplatsen till vägen innan jag insåg vad jag höll på med. En snabb koll gav att säkringen på ett av vapnen hade halkat ner på "P". Så går det när man vänstrar med någon annans än ens egen Anna-Karin. Quote
skaya Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Leadhead: om vi säger såhär: det var inte de skarpaste knivarna i lådan. Själv har jag aldrig lyckats med ett vådaskott ÄNNU. I keep my hopes up... :P Quote
Recommended Posts