Jump to content

Vådaskott

Guest Hed

Recommended Posts

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad har du för källor på detta påstående?

(Hört från en kompis pappas arbetskamrats farbror är ingen källa)

Har du någon statistik?

Vilken del av försvaret menar du?

Vilket vapen menar du?

Vilken utbildning menar du är dålig?

Edited by Vc_90

Vc_90: Lugn och fin, han påstår inte att det är dålig utbildning, han undrar om det är det.

Hed: Visst förekommer det tyvärr, även om jag inte delar uppfattningen att det är "ganska ofta".

Orsaker: [mina spekulationer]

Vpl som inte tar ladda/patron ur övningar på allvar och p.g.a. detta sen slarvar när de är komiga.

Vpl som inte kontrollerar att vapnet är säkrat, jmfr ovanstående.

Vpl som hanterar vapen som de inte utbildats tillräckligt på.

Och för all del, man kan ju anse att den som skjuter ett vådaskott har utbildats för dåligt eftersom han gör det.

[/mina spekulationer]

Tillägg: Det är inte bara vpl som skjuter vådaskott.

Kan dra minnet från min lumpar tid... vi var 45 pers på vår plut och hade ett vådaskott under 10 månader. Detta skedde vid patron ur på basker provet. Min mening är att det var en kombination av sov/mat/sömnbrist.

MIn mening är att man aldrig har så bråttom att man inte kan tänka till 1-2 gånger extra innan man "blindavfyrar".

Personen som gjorde patron ur hade vapnet i ofarlig skjutrikting och inget hände, vad jag vill minnas hade vi alla hörselkåpor på oss... men det är väl så illa som så att ett vådaskott är ett vådaskott... Med tanke på vad som kunde hänt, vad som hände på slottet och i Arvidsjaur så kunde det gå mycket sämre än vad det gjorde.

i min mening kan man aldrig få en dålig utbildning på ett vapen inom FM..

det är den dumma korkade tjackhuvudet i fråga som "råkar" skjuta vådaskott som är SLARVIG och har SOVIT under övningar och rökt på i smyg på toaletten!!

samma gäller dom klantskallarna som tappar sina vapen!

Sen måste man ta med den mänskliga faktorn. Under min GU hade vi aldrig något skarpt vådaskott men ett par med löst. rent statistiskt borde (min gissning) det var fler lösa vådaskott då det inte är "lika farligt". I IP har jag dock upplevt skarpt vådaskott från en annan pluton som tur vad höll sig inom skjutgränserna samt ett löst vådaskott inför hela bataljonen, inte speciellt snyggt. Jag tror aldrig man kommer från vådaskjutning men att skylla på att värnpliktiga som gjort fel röker på är kanske en lite väl drastiskt slutsats...

Sen måste man ta med den mänskliga faktorn. Under min GU hade vi aldrig något skarpt vådaskott men ett par med löst. rent statistiskt borde (min gissning) det var fler lösa vådaskott då det inte är "lika farligt". I IP har jag dock upplevt skarpt vådaskott från en annan pluton som tur vad höll sig inom skjutgränserna samt ett löst vådaskott inför hela bataljonen, inte speciellt snyggt. Jag tror aldrig man kommer från vådaskjutning men att skylla på att värnpliktiga som gjort fel röker på är kanske en lite väl drastiskt slutsats...

en drastisk slutsats.. inte då..

kan man inte hantera sitt vapen så har man inget på FM att göra,

att inte se ett löst vådaskott seriöst ("lika farligt") ???

tänk om det är skarpt.. man ska alltid behandla sitt vapen som om det vore skarpladdat,

hittils har inte vi på våran pluton haft några vådaskott varken löst eller skarpt.. tack för det!

men folk tappar sitt vapen :D!

Jag kan inte dra mig till minnes några vådaskott under GU, däremot så har jag sett minst 3 under utb till US och ett antal under mission i sk patron ur tunnor, i hv är det normalt att det händer någon gång per utb år.

vad det här beror på är svårt att säga exakt men slentrian och dåligt ryggmärgsbeteende är nog grunden till de flesta missar vad gäller vapenhantering.

det går att se på mitt väldigt begränsade statistiska underlag att det sällan är nymuckade vpl som gör misstagen utan personal med lång (tid) inom FM eller ett flertal missioner på andra befattningar än de som använder vapnet som arbetsredskap som står för huvuddelen av incidenterna.

I hv är det här ett problem.

enligt säkra källor så skall en hvsoldat känt sig kränkt och talat om kollektiv bestraffning då en skjutledare avbrytit en skjutning då brister i vapenhantering upptäckts och innan fortsatt skjutning kunde sk genomfört ett drillpass i ladda/patron ur.

många är "så gamla i gamet så man inte behöver öva så mycket"......

Jag tror att folk inbillar sig att vapnet de för inte är verkligt precis som de "krig" vi utövar. Detta resulterar i att man tar lätt på säkerheten. Alla vet förhoppningsvis hur man ska göra för att undvika vådaskott, men det sker ändå och det kommer alltid att existera, men vi kan förhoppningsvis få ner frekvensen.

Jag har varit med om ett antal vådaskott. Det allvarligaste måste ha varit vid en försvarsstrid ( skarp ) då en kille lyckades med konststycket att skjuta sönder polarens flamdämpare. Lite skakis en stund där. Lärdom av händelsen = ALLTID ge personliga skjutgränser i fortsättningen . ps. Killen som fick sin lilla bössa beskjuten gjorde fel även han. han la upp vapnet på vallen och laddade om istället för att gå ner i skydd. Då han ropade "magasin" var det tänkt att hans stridsparskamrat skulle ta hans mål men istället träffades ak´n.

Ett vådaskott på regementets dag mitt bland allt civilt är väl inte helt kul det heller.

Undra hur många vådaskott som skulle förekomma ifall soldaten skulle vara tvungen att blindavfyra i sin egen mun..? :dong:

en del?

många vill därifrån? ;)

nedå :banghead: skämt ... ok? :banghead:

Efter min GU har jag fått den uppfattningen att vådaskott är rätt så vanligt förekommande. Livkomp (KB-skolkomp) på I 19 vårt år var väl uppe i minst elva vådaskott före slutet av GSU. Då räknades nog iofs. även praktiskt sett "mindre allvarliga" vådaskott av kategorin folk som tänjer på tidsgränsen vid PEK-skjutning:

pang, pang, pang, eee-*pang*-eeeld-*pang*, *pang*-upphöö-*pang*-öööööö-*pang*-r*pang

Likaså folk som ligger och tar för hård tryckpunkt (eller nyser, whatever) efter "anläggning!" men före "eld!".

Tyvärr är nog övriga vådaskott att hänföra till idioter som antingen inte tar det hela på allvar eller helt enkelt är för dumma för att begripa varför man gör som man gör vid patron ur.

Efter att en soldat på kompaniet senare under året, vid patron ur, lyckades dra av ett vådaskott i marken framför kamraterna fick vi (dåvarande furirer) biträda en fänrik vid plutonens "kompletterande eftermiddagsutbildning" i ladda/patron ur. Vissa soldater (stab och trosspluton) gjorde mig riktigt mörkrädd...

en drastisk slutsats.. inte då..

kan man inte hantera sitt vapen så har man inget på FM att göra,

att inte se ett löst vådaskott seriöst ("lika farligt") ???

tänk om det är skarpt.. man ska alltid behandla sitt vapen som om det vore skarpladdat,

hittils har inte vi på våran pluton haft några vådaskott varken löst eller skarpt.. tack för det!

men folk tappar sitt vapen :banana!

tycker att det är en sådan tragisk inställning att resonera så... Ifall man iskjuter ett vådaskott har man inget i FM att göra... Helt klart så är vådaskott felaktigt, obra osv. Men är det orsak till att bli utkastad ur FM? Då anser jag att man måste titta betydligt djupare ifrågan... Själv så sköt jag bl.a. ett "vådaskott" med GRG fullbumpa. Eftersom skjutledaren som stod 40meter bort hade kommenderat eldupphör 2sekunder innan jag sköt. Ngt som varken jag som skytt eller laddaren uppfattade. Skall jag då kastas ut ur FM?

jag är faktiskt förvånad av att det inte är mer vådaskott/olycker inom FM. Jag har sett folk använda sina vapen som leksaker, en person använde sin skarpladdade(mag i) ak5 som fotpall efter att ha kastat in den i bilen.

det går också rykte om att en person hade på skoj eggat sin kompis att gör några armhävningar extra med hjälp av en skarpladdad ak5a (mantlad)

en annan när vi skulle köra korridor skarpt, vänder sig om åt fel hål med vapnet horisontelt, fingret på avtryckarn och självklart osäkrat. (mantlat och skjutklart vapen)

ibland blir man ju mörkrädd på hur dumma folk kan va, visst förlorar man respekten över sitt vapen med tanke på att man blir bättre på det. Men fan att köra nån "this is my saftey sir" eju skrämmande, det eju människoliv vi snackar om.

befälen har ju lärt ut att man alltid ska säkra innan förflyttning, men alltid är det några personer som glömmer bort detta. vad ska man då göra med dom? för annars är det ju bara en tidsfråga innan nåt händer..

jag har tom sett personer som har legat och spytt natten innan varit på skjutbanan och kört pek (dom övningarna man springer från vall till vall) och hans vapen var då inte riktat upp eller ned. Utan rakt åt sidan, emot kamraten.

jag tror dom flesta är för omogna för lumpen, jag skulle själv vilja att man börjar släppa in folk ett år efter man slutar skolan som standard, då hinner man få folk att mogna till lite. Eller så sorterar man ut personer som kan klassas som säkerhetsrisker redan vid mönstringen, kanske genom att höja kraven lite. vad vet jag

Problemet kvarstår dock, och hur kan man förhindra att man skjuter ihjäl sina kompisar för att man är bakis/icke stresstålig/på lekhumör/gud vet i tjänst.

bollen är er

mvh

Marcus

p.s. För övrigt så vill jag säga att vapenutbildningen som jag har fått på mitt kompani har varit strålande. Inget nerklankande på de befälen som jag har haft alls, snarare en medalj till dom. Notera detta.

Ingår det inte som skjutledarmoment att innan varje skarpskjutning kontrollera statusen på skyttarna?

Kan inte efter alla år inom frivilligkåren säga att det är ett stort problem med vådaskott trots ibland dålig drill på ladda/patron ur.

Men det kan ju bero på de suveräna skjutledarna i alla fall jag träffat(?) på. :P

De verkar oftast ligga ett par steg framför oss andra i tankekedjorna.

Repetition är kunskapens fader,

reflektion är kunskapens moder.

Kanske litet mer reflektion skulle göra nytta ibland, vad är det jag gör och hur gör jag det osv osv.

:camo:

Under L104:s utbildning sköt KC Sjukhus kompaniet en av sina kockar i magen i samband med sitt vaktB-prov. Kocken överlevde. FM:s bestraffning: degradering från Överste till Major..

Han fick behålla sin befattning som KC!

Rent ut sagt för jävligt!

Vad som hände med kocken vet jag inte.

Mvh/ P. Englund (C89, C90, L104, MA02, BA02, BA04 samt KS01)

Under GU var jag med om ett vådaskott,. Vi hade övet strid hela dagen, bland annat mot CV 90, Vi skulla göra iordning oss för nästa moment. (patron ur och magasin i). Killen i fråga fick hjärnsläpp och satte i ett magasin vid patron ur och ett skott brann av vid blindavfyrning. Till saken hör att under tiden vi skulel förbereda oss för nåsta moment så fick stridsfordonen för sig att anfalla oss. De stog på kanske 50m och sköt mot oss under tiden.

Kontentan av det hela är enligt mig att ingen kan slå sig för bröstet när det gäller vådaskott. Jag tror det kan hända alla.

Jag har haft ett vådaskott under en civil pistolträning på polisens skjutbana i källaren på polishuset. Jag hade lånat en pistol som jag eventuellt skulle köpa. När jag släppte fram slutstycket vid laddning så blev pistolen helautomatisk och drog iväg en salva på fem skott helt utav sig själv. som tur är så höll jag den i ofarlig riktning.

Jag lyckades skjuta ner två lysrör :lala: . Nu förstår man verkligen hur viktigt det är att hålla vapnet i ofarlig riktning vid ladda och patron ur. (Jag köppte inte den pistol sen)

Hos oss bestraffades vådaskott med kvällstjänst och vedhuggning. Ett visst antal säckar ved skulle som straff huggas upp inför kommande vinterfältövningar. Ganska snabbt var det något ljushuvud som klistrade upp ett anslag på luckan med devisen "vådaskott ger ved - osäkra!". Nu blev det inte så många vådaskott, kan inte minnas mer än 3 på hela grundutbildningen (så vi fick hugga våran ved i alla fall).

Vådaskott är fördjävligt, men det går tyvärr aldrig att helt eliminera samtliga risker -möjligtvis minimera genom idog träning och implementering av konsekvent säkerhetstänkande. Så länge det är människor som hanterar maskinerna så har vi den ökända "mänskliga faktorn" som variabel i sammanhanget. Människor komar ur eller får hjärnsläpp på grund av stresskonens fördjävligheter eller allmän trötthet. Jag har själv varit med vid två tillfällen av vådaskott. Bägge med skarp ammunition och bägge gångerna klockrena handhavandefel. Efter en stunds eftertanke går det upp för en att någon kunde faktiskt ha dött så inihelvete, men vi hade alla tur. Klart obehaglig erfarenhet i alla fall.

Det kunde lika gärna hänt mig själv, så jag är försiktig med fördömanden till skillnad från vissa som tycks vilja komma huggande med idiotstämpeln och stora kängan i arslet ut ur verksamheten. Båda gångerna orsakades vådaskotten av stabila och omdömesgilla personer, så det var ingen lek, trams eller fipplande -bara den "mänskliga faktorn" och den fan bor i oss alla. Jag försöker alltid vara djävligt pipmedveten och kollar ofta min egen och andras säkring vid exempelvis förflyttning, men ibland är uppmärksamheten kanske inte helt "där" till 100%. Jag hoppas att mina kamrater kollar mig så in i helvete, för då har vi en hyfsad chans att slippa olyckor.

Fubbikar som leker med vapnet eller är allmänt vårdslösa har inget här att göra. Inte heller sådana som kör med eget "hittepå" när det gäller handgrepp och förfaranden i vapenhanteringen. Där kan kängan gott planteras i stjärten med viss emfas.

Så länge rutinerna har följts vid ett vådaskott så skrämmer detta inte mig så mycket. Och med det menar jag främst att personen i fråga "blindavfyrar" i säker riktning. Själv fick jag lite av ett rykte kring mig i lumpen eftersom jag ogillade att folk blindavfyrade vapen mot mig. Det skedde en gång efter en vapenvård och jag blev lovligt förbannad.

Det kan vara svårt för vissa som inte har skjutit förr att förstå varför man inte ska blindavfyra ett vapen mot en människa. Framförallt efter en vapenvård. Då hör man: "Men jag har ju haft isär vapnet och dubbelkontrollerat massor av gånger att det inte är någon ammo i bössan. Vad fan är problemet?". Det enda man behöver komma ihåg är att det är ingen som begått ett vådaskott i tron om att vapnet var laddat.

Problemet med AK5 är att folk glömmer ta ut magasinet. Stor omsorg lägges på att kontrollera loppet men när väl manöverhandtaget släpps fram så laddas en ny patron från magasinet. Själv hade jag velat se (i samband med patron ur) att skytten tvingades göra en mantelrörelse innan han hakar upp bössan. Har skytten magasinet i vapnet kommer två patroner att matas ut; en vid mantelrörelsen och en vid upphakningen. Detta borde vara en väckarklocka för de flesta.

(Det har räddat många vpl undan vådaskott att de misslyckats med att haka upp slutstycket och som vid nästa upphakning fått ut ytterligare en patron.)

När vi lärde oss patron ur användes ramsan "se, känn, känn".

se=kolla in i loppet. känn1=känn med fingret i loppet. känn2=för in några fingrar i magasinsinförningen. När man väl övat in detta och det sitter i ryggmärgen borde det vara svårt att glömma magasinet. Vad jag har förstått så är inte detta det reglementerade sättet men jag tycker att det borde vara det.

Edited by LK100

När vi lärde oss patron ur användes ramsan "se, känn, känn".

se=kolla in i loppet. känn1=känn med fingret i loppet. känn2=för in några fingrar i magasinsinförningen. När man väl övat in detta och det sitter i ryggmärgen borde det vara svårt att glömma magasinet. Vad jag har förstått så är inte detta det reglementerade sättet men jag tycker att det borde vara det.

Jag är lärd samma metod, med tillägget röda kontrolldonet (som sätts fast på vapenremmen för enkel åtkomst) efter känn1.

Metoden jag använde på AK5 var ungefär som LK100:

1. Ta bort magasin

2. Två mantelrörelser, hakar upp på den andra

3. Visuellt kolla, samt känna med röda kontrolldonet att loppet är tomt

4. Håller vänsterhandens fingrar (inte tummen dock :D ) i magasinsbrunnen (eller vad den heter) för att veta att jag inte har magasin i

5. Blindavfyring åt säkert håll

Hängslen och rem? Jajamensan! ,O

i min mening kan man aldrig få en dålig utbildning på ett vapen inom FM..

det är den dumma korkade tjackhuvudet i fråga som "råkar" skjuta vådaskott som är SLARVIG och har SOVIT under övningar och rökt på i smyg på toaletten!!

samma gäller dom klantskallarna som tappar sina vapen!

Jag har sett ett löst och ett skarpt vådaskott, det första gjordes av en soldat som mer än väl stämmer in på din beskrivning och resulterade i nån timmes ladda/patron ur i halv snöstorm för hela plutonen. Det andra gjordes av en kapten, i ofarlig riktning visserligen (om man bortser från den indirekta elden mot Rödön). Och denne kapten vill jag inte påstå stämmer överens med din beskrivning.

I hemvärnet har jag när det gäller IP endast sett glockren vapenhantering, på "vanliga" kompaniövningar är jag dock glad att det är löst, och på skjutbanan brukar jag hålla ett öga på de bredvid mig, beredd att dyka i skydd.. :camo:

@LK100

Detta förfarande är numera reglemeterat.

Se SoldR Mtrl Vapen ak5 sidan 70-71 samt SoldR Mtrl Vapen ak4 sidan 55-57

The Swede :camo:

Nu har inte jag reglementena hemma men jag hoppas att kontrolldonet skall användas till AK 5.

J.K Nilsson

Naturligtvis, det var främst delen om att känna i magasinsstyrningen jag menade.

Ber om ursäkt om jag var otydlig.

The Swede :-(