oak Posted July 6, 2004 Report Posted July 6, 2004 (edited) Finns inte här brukar vara nästa svar Fick vänta en månad på mina 200/>75kg 90P-byxor... Att 90P är en bristvara kan jag hålla med om. Men vanliga 90 byxor i 200/115kg ska finnas,om dom inte finns så bör TSF kunna ta hem. Det som brukar strula med tröja m/87 är att den är smal i halsen så ta en större storlek än vad det står i tabellen /oak (som inte har några problem med detta,Jag tar den största som finns!). Edited July 6, 2004 by oak Quote
Ignis nitidus Posted July 11, 2004 Report Posted July 11, 2004 /../ oproportionerligt långa ben.. /../ Jo man känner igen sig i det där... eftersom benen är typ 2/3 av kroppen så är byxorna nästan alltid alldeles för stora i midjan om de har rätt längd, jobbigt när man ska behöva spänna åt skärpet så hårt att byxorna ploppar ut nedanför och knölar sig. Quote
mace Posted July 11, 2004 Report Posted July 11, 2004 Jag har storlek 7 i min 87:a. Den är på tok för stor för mig. Är nästan 190 cm och väger ca. 100 pannor. Trots detta så finns det tyg över till en beväring till och armarna är minst 1 dm för långa. Tror att det är något fel på märkning eller nåt. Quote
Johan ES Posted July 11, 2004 Report Posted July 11, 2004 Har ni samma stl i fältskjorta 90 som i tröja 87? /Johan ES Quote
Ellinore Posted July 11, 2004 Report Posted July 11, 2004 Jag har tröjan i strl 6, enbart för att mindre inte finns tillgänglig ifrån TS. Jag är 175/72 och har smala axlar vilket får tillföljd att namnbrickan sitter mkt mysko + att gradbeteckningen sitter i höjd med armbågarna (nu överdriver jag lite) Tror att axelbredden har mkt med strl. att göra, om magen är stor eller liten spelar nog mindre roll, det går ju att töja den lite B) Quote
Fu Sjöstedt Posted July 11, 2004 Report Posted July 11, 2004 (edited) @ Johan ES Svar NJA. Har 8:a i M-87'an, men även om jag skull kunna ha en storlek mindre tycker jag personligen om att ha den lite större (och plats en extra tröja under). Modellen är ju som andra sagt även lite tight i halsen. @ Ignis nitidus Gör som jag och använd hängslen! Livremmen är inte stenhårt spänd utan mest för att fästa kniv, tång, ficklampa, handfängsel och annat i. Så dj**la funkis, speciellt om man som jag har ett halvt förråd i byxorna... Vågar inte väga dem men skulle gissa på några kg. "Det där är bra att ha, kanske.. Ja det tar jag med." EDIT: Tangentbordshelvete! Har de spillt kaffe i dig nu igen? *morr* Edited July 12, 2004 by Fu Sjöstedt Quote
Fosk Posted July 13, 2004 Report Posted July 13, 2004 Jag är 181/60-65 kg och jag hade nästan alltid storlek 6. I vissa fall storlek 5. Under gröntjänsten trodde jag att sockarna bara fanns med blå rand eftersom det verkade vara det enda som fanns i Boden, men när jag kom till Strängnäs var det annat som gällde. Har för mig jag fick ut röda där. Har för övrigt 43-45 i skor. Verkar som om det är ganska godtyckligt vad man får ut och hur det passar egentligen. Quote
Knighthawk Posted July 14, 2004 Report Posted July 14, 2004 188 / 90-95 har 6:a i M87:a Tycker bara att de kan bli en aning korta efter några tvättar... Quote
oak Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 188 / 90-95 har 6:a i M87:a Tycker bara att de kan bli en aning korta efter några tvättar... Det kan man lugt säga att dom blir.Det är en stor skillnad på m-87 om den är ny eller har blivit tvättad. Vid tvätt så krymper den å t-tröjan rätt mycket på längden. Quote
LeadHead Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) Kan någon snabbt och enkelt tala om vad man (som fk i armén/HV/musikkår) ska ha för gradbeteckning till den blå ylletröjan om man bär den över skjorta m. slips till uniform m/87? Finns det blå vävda hylsor som motsvarar de gröna eller kör man med samma (stålgrå?) hylsa med metallmärken som till den vita skjortan? Orsaken till att jag frågar är att det ibland i musikkårssammanhang förekommer att man springer runt i uniform en massa utöver uppträdandetillfället då det skulle kunna vara smidigt att vara lite ledigare (typ kunna lasta mtrl på släp mitt i vintern utan att riskera att riva sönder vapenrocken och det som mödosamt är sytt därpå...). Sen är jag ju också KB och per definition m/87-ylleskadad... Edit: Jag hittade något i UniR FM 2003 på sid 134-135: Tjänstetecken för viss personal på m/87 A: Frivilligmusiker: Skjorta m/78, blå tröja m/87, och svart regnkappa" ... Yrkesnivåtecken och yrkestecken Detta blir jag inte riktigt klok på. Det verkar som att man ska bära samma samma tecken som på skjortan men vad ska de sitta på? Vävd hylsa? Stålgrå/blå/röd hylsa med metallmärken? Skumt... Edited September 14, 2004 by LeadHead Quote
QuizQuoz Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Det finns blåa hylor, fick ett par av misstag på förådet. Tänkte inte mer på det då låg ju i FV. Quote
LeadHead Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Det var alltså blå hylsor med gradbeteckning i guldfärg invävd i tyget? Quote
simon Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Nja, jag har för mig att det är guldfärgad metallstjärna som gäller för dig... Quote
Noname Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Det var alltså blå hylsor med gradbeteckning i guldfärg invävd i tyget? Korrekt! Quote
LeadHead Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Nu är det olika bud. ;) Simon: Vad skulle isf. stjärnan sitta på? Samma hylsa som man har till skjorta m/78? Röd hylsa (hvmusik) såg jag att man inte skulle ha på tröja m/87. Quote
The Swede Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Till tröja m/87 blå bäres, när den används till uniform m/87, samma märken och gradbeteckningar som till uniform m/87. Dessa bäres på samma hylsa som till vit skjorta. EDIT: UniR FM 2003 sidan 114: Gradbeteckning bärs på båda axelklaffshylsorna till vapenrock, jacka ochkappa m/87 A samt till mässjacka m/86 samt till blå ylletröja m/87, trenchcoat m/84, sjörock 93, svart regnkappa och vit skjorta m/78. Sidan 115: FörsvarsgrensteckenMilitär personal som tillhör armén och ej kan hänföras till visst förband (motsv) anlägger försvarsgrenstecken (armétecken) m/60, litet, av guldfärgad metall, på båda axelklaffshylsorna till vapenrock, jacka och kappa m/87 A samt till trenchcoat m/84, sjörock 93, svart regnkappa, blå ylletröja m/87 och vit (stålgrå) skjorta m/78. Sidan 117: FörbandsteckenPersonal som tillhör ett visst förband anlägger dess förbandstecken på båda axelklaffshylsorna på vapenrock, jacka och kappa m/87 A samt till trenchcoat m/84, sjörock 93, svart regnkappa, blå ylletröja m/87 och vit (stålgrå) skjorta m/78. Sidan 121: Hemvärnsmusiker bär som facktecken lyra m/87, mellanstor, på röd axelklaffshylsapå vapenrock, jacka, kappa och skjorta till uniform m/87 A. Hemvärnsmusiker anlägger dessutom utbildningstecken m/86 av guldfärgad metall ovanför höger bröst ficka på vapenrock och kappa m/87 A och på skjorta m/78. Musikkårchef (stf) anlägger utbildningstecknet på konturformad matta av rött kläde. Det står inget där om tröja m/87 men samma sak borde rimligtvis gälla även där. Om man tittar i kapitel 5. Musikuniformer så är tröja m/87 inte medtagen vilket borde lösa problemet vad gäller musikuniform. Det bästa är väl att kolla med HKV Prot. The Swede Quote
LeadHead Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) The Swede (UniR-tolkningsgud): Ska jag tolka det som att jag då borde införskaffa ett gäng vanliga "stålgrå" axelhylsor för det här ändamålet. Detta, då tröja m/87 finns inte med i uppräkningen av plagg som ska ha den röda musikhylsan? Dock finns som sagt tröja m/87 blå med vid uppräkningen i tabellen över vad frivilligmusiker ska ha på axeln för resp plagg (s. 134-135). Hmm... Undrar förresten om hvmusiker räknas som frivilligmusiker? EDIT: Det blev mycket "EDIT" här... Edited September 14, 2004 by LeadHead Quote
QuizQuoz Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Det var alltså blå hylsor med gradbeteckning i guldfärg invävd i tyget? Korrekt! Hmm... Ja normalt sett var gradbeteckningen invävd. Men nu hade jag fått ett par hel blåa av misstag, hade det varit vanliga axelhylor. Quote
106 Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Det var alltså blå hylsor med gradbeteckning i guldfärg invävd i tyget? Korrekt! Hmm... Ja normalt sett var gradbeteckningen invävd. Men nu hade jag fått ett par hel blåa av misstag, hade det varit vanliga axelhylor. För FV och Marinen finns axelklaffshylsorna både med invävda gradbeteckningar med gul tråd (menig-överste/kommendör ?) och påsydda galoner i guld (sergeant-general/amiral). För värnpliktig menig-överfurir används numer endast de invävda. Enligt förrådet är de med påsydda stolpar nuförtiden endast till för lottor och liknande, tidigare användes de av både vpl och anställda underbefäl (i FV med facktecken m/51). Tyvärr hittar jag ingen lämplig text om detta i UniR FM 2003. Dock finns som sagt tröja m/87 blå med vid uppräkningen i tabellen över vad frivilligmusiker ska ha på axeln för resp plagg (s. 134-135). Kan det vara så att den inte är med i uppräkningen för musikuniform därför att den inte får bäras vid exempelvis konsert eller annat uppträdande i förband, men är med i den andra tabellen ifall man bär den vid enskilt uppträdande. Så länge du inte tänker ha tröjan under konsert så ser jag inget problem i att ha röda hylsor (du tillhör ju faktiskt musikkåren). Men prova att maila HKV/Prot och meddela svaret här sen. Quote
Snabeldraken Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Vad jag fick veta under min tid i marinen var att de finare påsydda metallbetackningarna bara skulle användas till finare tillfällen.. men då Wolly pollyn bara användes tillsammans med SSD uniformen så var det aldrig aktuellt att använda dessa.. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 16, 2004 Forumsledning Report Posted September 16, 2004 Får man bära metall-grader till tröja m/87 överhuvudtaget ? Quote
Hotel Charlie One Posted September 16, 2004 Report Posted September 16, 2004 Till den blå gör man det iaf Quote
Malaj Posted September 16, 2004 Report Posted September 16, 2004 Får man bära metall-grader till tröja m/87 överhuvudtaget ? När tröja m/87 ersätter livplagg (kavaj, vapenrock) ska det vara "finhylsor" på. Till fältdräkt motsv har man vävda klaffhylsor. Så i Flottan kan båda varianterna förekomma. (Jag känner inte för någon glad gubbe just nu...) Quote
gunsmoke4b Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 M/87 tröjan ska inte sitta löst på kroppen, Jag har sto:6 på 90-tröjan och sto:5 på 87 tröjan. Kronans kläder är gjorda så att dom ska sitta som ett andra skinn med tanke på växlande verksamhet, vila -tempo -tempo. Quote
johanp Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 (edited) Har en polare på T2 som säger att det är absolut förbjudet för dem att ha en grön tröja m/87 ens under en fältjacka om de inte har en grad, tyckte själv att det var bland det dummaste jag har hört och blev väldigt frågande kring sanningshalten i detta, tycker att det låter som en kbelev som vill ha ensamrätt på m/87 som någon typ av tecken på att denne är just kb alt officer. Finns det någon som helst anledning till varför man inte skulle tillåtas ha M-nr märkt matriel? Hade väl kunnat tänka mig om det vore som yttersta plagg men förbudet gäller alltså även som värmplagg och det är ok för GB och KB att bära den som de behagar. Edited October 29, 2005 by johanp Quote
Forumsledning Kimster Posted October 29, 2005 Forumsledning Report Posted October 29, 2005 Intern regel.. Fanns på K3 oxå innan. Quote
Einsats Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Så är det på S1 också. Där får man köpa den men man får inte bära den förrän man fått den första graden, dvs Korpral. Tror det gäller både. innanför fältjackan och yttre plagg på S1 också. Quote
Malaj Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Så är det på S1 också.Där får man köpa den men man får inte bära den förrän man fått den första graden, dvs Korpral. Tror det gäller både. innanför fältjackan och yttre plagg på S1 också. Du milde tid vad mycket tid man lägger ner på rent tjafs. Om nu den vpl köper sin tröja, varför i jösse namn ska han inte få bära den? Quote
Sytare Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 (edited) Under min tid som VPL gick Bat C ut och sa att alla som ville fick införskaffa 87´an, oavsett grad. Det var f.ö. i samma veva som man sköt traditionen med KB-bord i sank. rent personligen så tycker jag att m87'an inte är så snygg utan axelklaffar, så rent generellt så borde det finnas någon form av hylsa med truppslagstecknet på motsv. då den används i tjänst. (ungefär som med permissionsuniformen) Det var ju så att den enda tjänsten som man hade m87'an till var inomhustjänst, så då gör det inget att det är lite snyggt Edited October 29, 2005 by Sg Toll Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 29, 2005 Report Posted October 29, 2005 Vi fick ha m87 ifall hela gruppen hade det, KB hade givetvis. Quote
Recommended Posts