Jump to content

Tröja m/87


Guest

Recommended Posts

Dom antydde att Min FRO bricka inte räkte. Viist killen som stog i vakten var ju tvungen att kalla på en kompis då han låste in sina nycklar i kuren (att man inte dog av skratt alltså) Så jag har fått skrapa ihop mina vänners befogenheter i Svea Rige och Hitta de en. Kan en Kapten eller kanske Major (vet inte hans rank) få tillgång till shoppen när som ehlst eller måste det vara under speciella tider`

 

 

Samt det märket med ens Efternamn. Kan det sys på en M87 och i såfall var.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samt det märket med ens Efternamn. Kan det sys på en M87 och i såfall var.

Ja, det är tillåtet:

 

Namnband av mörkgrön respektive mörkblå textil, båda med namn och ram i brodyr (svart garn) får

bäras på fältjacka 90 (P, L, TR BE, TR) och grön ylletröja m/87 respektive på sjöarbetsjacka 93 och blå

ylletröja m/87:

[...]

• namnband av textil sys fast 5 mm över fästet för namnskylt på vänster bröst och med innerkanten på

namnbandet om möjligt i linje med dragkedjans innerkant alternativt centrerat på bröstfickans lock

(m 90L)

Detta säger dock inte speciellt mycket om placeringen i höger/vänster-led, eftersom tröja m/87 varken har dragkedja eller bröstficka. Studerar UniRFM från 2003 (som förvisso är upphävt, men enligt min uppfattning ändock kan tjäna till viss ledning i de fall Unibest är oklara), kan man notera följande:

 

Namnbandet sys fast 5 mm över fästet för namnskylt, kant i kant med namnskyltfästets

inre kant (på fältjacka 90 med inre blixtlåssömmen).

Således skulle jag rekomendera att du syr fast namnbandet 5 mm. ovanför namnskyltsfästet, och att du placerar bandets högra (från bäraren sett) kant i en lodrätt linje med namnskyltsfästets högra (från bäraren sett) kant.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Funderar på att skaffa en skylt från larssons gravyr här nere. Bor nästan vägg i vägg med dom. Får man ha en namnskylt med namn och stad? Ibland (när jag blir tillfrågad att hjälpa till) åker jag på scoutläger och där använder man en sådan M87 tröja rätt så aktivt. Och eftersom alla varje gång man träffar någon fråga var man kommer ifrån tänkte jag att en namnbricka med för och efternamn där uppe och Stad undertill kanske skulle vara bra. Typ om någon frågar en person som sitter uppe vid vakten och halvsover.: Jag undrar var borttappade grejor är. Så svarar den tillfrågade ofta: Ja fråga ***** där borta så hjälper han dig och somnar om igen. Och då är ju en namnskylt bra att ha så att folk kan hitta en lätt.

 

Men är det okej?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men har en Kapten möjlighet att hämta ut grejor 24/7 eller ?

 

 

Nej. Det är dessutom olagligt att strosa omkring och låtsas vara en officer.

 

Låtsas vara officer?

 

Det är en vanlig Marinblå tröja utan några gradbeteckningar och kanske en namnbricka med Mitt namn på och stad. Inga grader där heller?

Link to comment
Share on other sites

En kille i min närhet har graverat en namnbricka med titeln "Elitkommandojägare", med andra ord tror jag gravörerna kan fixa din skylt med kår, namn, stad, befattning och vad som helst.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men har en Kapten möjlighet att hämta ut grejor 24/7 eller ?

 

 

Nej. Det är dessutom olagligt att strosa omkring och låtsas vara en officer.

 

Låtsas vara officer?

 

Det är en vanlig Marinblå tröja utan några gradbeteckningar och kanske en namnbricka med Mitt namn på och stad. Inga grader där heller?

 

 

För att ens ha den minsta substans av trovärdighet när man presenterar sig som kapten så är det en mycket stor fördel om man har en kaptens gradbeteckning. Det var så jag tolkade när du frågade om en kapten har möjlighet att hämta saker från förrådet när det passar denne.

Link to comment
Share on other sites

Dom antydde att Min FRO bricka inte räkte. Viist killen som stog i vakten var ju tvungen att kalla på en kompis då han låste in sina nycklar i kuren (att man inte dog av skratt alltså) Så jag har fått skrapa ihop mina vänners befogenheter i Svea Rige och Hitta de en. Kan en Kapten eller kanske Major (vet inte hans rank) få tillgång till shoppen när som ehlst eller måste det vara under speciella tider`

 

 

Samt det märket med ens Efternamn. Kan det sys på en M87 och i såfall var.

 

Har inte FRO någon föreningslokal inne på området så hjälper det inte att visa FRO medlemskort (MÅSTE vara för 2010, vilket kan ge problem).

Har däremot FRO en föreningslokal inne på området och du har visat upp ett giltigt medlemskort för 2010 tillsammans med fotoleg. , så har vakten gjort fel.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men har en Kapten möjlighet att hämta ut grejor 24/7 eller ?

 

 

Nej. Det är dessutom olagligt att strosa omkring och låtsas vara en officer.

 

Låtsas vara officer?

 

Det är en vanlig Marinblå tröja utan några gradbeteckningar och kanske en namnbricka med Mitt namn på och stad. Inga grader där heller?

 

 

För att ens ha den minsta substans av trovärdighet när man presenterar sig som kapten så är det en mycket stor fördel om man har en kaptens gradbeteckning. Det var så jag tolkade när du frågade om en kapten har möjlighet att hämta saker från förrådet när det passar denne.

 

Nej. Alltså min kompis som är innanför murarna (låter lite brottsligt inte sant.) Är kapten och jag undrade om han fick ta ut grejor dygnet runt. M87 tröjan är helt ren ifrån alla sorters gradbeteckningar.

Link to comment
Share on other sites

Din "kompis" kan köpa en M87 tröja till dig under ordinarie öppettider i personalbutiken om du nu oundgäligen måste ha den på dig vid Scout verksamhet.

 

Tillgrepp som är ditt "förslag" kan resultera i "icke karriärsfrämjande åtgärder"

 

Ta en titt på FRO hemsida där finns det säkert tröjor som löser uppgiften och visar din tillhörighet (går säker att anbringa scoutmärken på också)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Idag landade det 4 M87 tröjor i huset. Jag kollade. Alla strl 8. Men där är ju för tusan skillnad på dom. Den ena var lagom, Den andra var större och sedan var det som tält. Varför skiljer dom sig i storlek när dom är märkta med en storlek

Link to comment
Share on other sites

Idag landade det 4 M87 tröjor i huset. Jag kollade. Alla strl 8. Men där är ju för tusan skillnad på dom. Den ena var lagom, Den andra var större och sedan var det som tält. Varför skiljer dom sig i storlek när dom är märkta med en storlek

Detta är ett av världens mysterium, men det är någorlunda applicerbart på alla plagg i FM, beroende på tillverkningsår och -land. Jag hade en tröja 87 i lumpen i storlek 6, chefen för granngruppen hade en i storlek 4. Ungefär lika stora, men om någon var minst så var det min. En annan storlek 4 en av mina soldater hade såg ut att vara lagom storlek. Fältskjortor och fältbyxor och fältjacka och också saker som varierar stort enligt min erfarenhet.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Satt här i min tragiska änsamhet och tänkte lite (jag vet. Lika överaskande för mig när jag kom på vad jag gjorde)

Strl 8. Har den större skillnad på storlek än tex 6-7? Om nu storlek åtta rubricerades som 110-

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt det att den är aningen förstor i axlarna. och att jag har modell tält i armarna.

Han som köpte den hade fått frågan: Men har intu du fått din tilldelning iår? Jo men jag tänkte köpa en till en kompis. Du detdär hörde jag inte. Varför får man som anstäld inte köpa dom. Visst han får ut en ny varje kvartal.

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt det att den är aningen förstor i axlarna. och att jag har modell tält i armarna.

Troll har väl slokande axlar och krumma armar!

 

va

Jag tror herr Traktorspaning syftade på ett sådant kreatur

 

files_troll_2.jpg

 

Dom brukar ha för vana att sprida total ointressant information till höger och vänster. Oftast i syfte att få uppmärksamhet eller bara för att jävlas.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte... Ska jag lägga upp en bild på kvittot ifrån Förrådet eller?

Blir Jag avtrollad ifrån misstänktlistan då?

 

 

Tillbaka till Trådens sanna frågor:

 

Krymper dom mycket i tvätten?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte... Ska jag lägga upp en bild på kvittot ifrån Förrådet eller?

Blir Jag avtrollad ifrån misstänktlistan då?

 

 

Tillbaka till Trådens sanna frågor:

 

Krymper dom mycket i tvätten?

 

Det beror väl på hur man tvättar dom?? Tvättyxorna på Oden hade iallafall inga problem med att tvätta M87 tröjor utan att krympa dom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...