Jump to content

Recommended Posts

Posted
@ArreliuS

Hehe... hade nästan aldrig min bindel på mig (vi hade kassa), kardborren fastnade i yllet eller så trillade bindeln av konstant om man inte hade den ovanför upprullade ärmar på m/59:an, och dessutom så var man ju faktiskt inte skyddsvakt när man inte kunde agera med vapen.

För övrigt kan jag bekräfta att m/87 av båda färger finns att köpa på F17-shoppen, iallafall så sent som i november -05.

Låter som de vi också hade. Fäste dem med säkerhetsnålar och drog åt lite xtra med kardborren sen så satt de där de skulle. När man körde uppkavlat så var det inga problem det heller. Bara att sätta den helt runt om allt och sen på med säkerhetsnålen diskret så satt den där.

(sen så stod det bara vakt på bindeln. Skyddsvaktsbindlarna fick vi bara på rondering,insats m.m)

• Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vi hade bara bindlar med "skyddsvakt" på. Vi busade till ett par och ändrade V:et till J (Skyddsjakt) och gav till dem vi tyckte var dumma. Typ, "Här fan, skyddsjakt på dig Johansson!"...

Säkerhetsnålar var något man fick plocka hemifrån, för de som fanns gick åt och slarvades bort i ett ofantligt tempo, så de slutade tillhandahålla sånt flera år innan vi kom till Berget... Och jag pallade aldrig. Man behövde ändå flytta den så ofta iom att vi hade jacka på/av rätt ofta så jag körde helt enkelt med bindeln i vänster benficka så att den var lättillgänglig.

De borde fan ha kardborre på ärmen som standard och sen kardborre på alla möjliga tecken man kan tänkas bära. Folk slipper sprätta/sy och det går snabbt att ändra sin konfiguration. Vi fick dock inte slakta några bindlar och det gick inte heller att köpa civilt, annars vore det ju en smal sak att fixa själv. Många befäl hade dock karborre"bindlar".

Nu är vi dock en bit av banan, tråden handlar trots allt om m/87 och dess bärande.

Posted

Kanske lite off topic, men är det ngn som vet var man kan köpa den? :camo:

Tröjan kan du som HV-man köpa i butiken på Livgardet i Kungsängen.

Priset där är oslagbart. :)

och priset är??

Posted

Enligt min prislista 233 kr. De priserna åker upp och ner med några tior ibland. Passa på att köpa kallingar 93; kostar bara 20 pix - kompletta.

:baskerPa:

Posted
Passa på att köpa kallingar 93; kostar bara 20 pix - kompletta.

:baskerPa:

Var hittar man ett par kortkalsong 93 som inte är kompletta? :P

Posted

Kanske lite off topic, men är det ngn som vet var man kan köpa den? :huh:

Priset där är oslagbart. :happy:

och priset är??

Jag har fått uppgiften 261:- och det verkar stämma.

Jag köpte själv en för 256:- för ett år sedan. ,O

Posted
Var hittar man ett par kortkalsong 93 som inte är kompletta? :P

Mja, detta var väl mest på skoj, men när jag tänker efter vad de delar ut på tvättbytena så vete väl f-n om kompletta exemplar inte är en bristvara iaf. Men ventilationen brukar vara fin. :)

:baskerKav:

Posted

haha, kommer ihåg när vi fick ut våra persedlar första dagen, och vi fick veta att vi skulle ha m/87, men vi skulle absolut under inga omständigheter bära den.

• 3 months later...
Posted

Kanske lite off topic, men är det ngn som vet var man kan köpa den? :D

Priset där är oslagbart. :baskerKav:

och priset är??

Jag köpte själv en för 256:- för ett år sedan. :uuh:

Alltså, en spinnoff på frågan hur, var?

Jag var på livgardet för FBU övning förra helgen. Då fick jag reda på att bara för att man är hemvärnsman har man minsann ingen rätt att bara valsa in för att köpa tröjor till höger och vänster.

Jag blev hänvisad till mitt eget förråd i berga och när jag tidigare pratade med dem var de allt annat än hjälpsamma. Snarast hemliga skulle jag vilja säga. (Är M/87 Tröjan en Uberhemligt officerbeklädnad?)

Rådet var därefter från en bataljonskamrat att muta mig till att få köpa den...WTF! Ska jag behöva muta för att få betala för något jag vill ha?

Någon måtta får det allt vara.

Ska det vara så här svårt?

Jag menar det är ju ingen statshemlighet jag försöker få fram...

Bara mina 50 öre....

Posted

Priset där är oslagbart. :baskerKav:

och priset är??

Jag köpte själv en för 256:- för ett år sedan. :uuh:

Jag var på livgardet för FBU övning förra helgen. Då fick jag reda på att bara för att man är hemvärnsman har man minsann ingen rätt att bara valsa in för att köpa tröjor till höger och vänster.

Jag blev hänvisad till mitt eget förråd i berga och när jag tidigare pratade med dem var de allt annat än hjälpsamma. Snarast hemliga skulle jag vilja säga. (Är M/87 Tröjan en Uberhemligt officerbeklädnad?)

Rådet var därefter från en bataljonskamrat att muta mig till att få köpa den...WTF! Ska jag behöva muta för att få betala för något jag vill ha?

Bara mina 50 öre....

Konstigt. Jag hade inga problem alls att valsa in på hkpflj i linköping och köpa en M/87. Bara att identiefiera mej i vaktkuren och säga vad jag skulle göra. Sen var det bara att tralla in :D

Posted

Vad fanken gjorde du? Var du på rätt ställe överhuvudtaget. Snabbköpet är öppet för alla, oh jag har, i vart fall, aldrig haft några problem med att köpa (även klädd civilt). Brukar drälla av folk från HV, US och så vidare därinne. Eller försökte du handa på på TSF?

Posted

Priset där är oslagbart. :Malaj:

och priset är??

Jag köpte själv en för 256:- för ett år sedan. :blink:

Bara mina 50 öre....

Muta och muta... Gillekakor.

• 3 weeks later...
Posted

Nu är det en bit bort från Södertörn men butiken på LSS säljer till HV. Det enda undantaget jag vet är skjorta m/93. Dock har givetvis Flyget starkt begränsat vad gäller gröna persedlar.

Posted
Vad fanken gjorde du? Var du på rätt ställe överhuvudtaget. Snabbköpet är öppet för alla, oh jag har, i vart fall, aldrig haft några problem med att köpa (även klädd civilt). Brukar drälla av folk från HV, US och så vidare därinne. Eller försökte du handa på på TSF?

Vart ligger Snabbköpet? Är det i närheten av TSF?

Posted
Nu är det en bit bort från Södertörn men butiken på LSS säljer till HV. Det enda undantaget jag vet är skjorta m/93. Dock har givetvis Flyget starkt begränsat vad gäller gröna persedlar.

Vet inte om jag missat något med på Berga/Amf1 så finns det en butik liten men den finns, öppet 9-12 om jag minns rätt..

Posted

Vilka begränsningar är det? Eller rättare sagt, vad är det du inte kan köpa på LSS som du kan köpa på någon annan förbandsbutik?

Posted
Vet inte om jag missat något med på Berga/Amf1 så finns det en butik liten men den finns, öppet 9-12 om jag minns rätt..

Var ligger den? Bredvid förrådet eller?

Jag har bara gjort persedelbyten...av tidigare i tråden nämda skäl. :P

Posted

Var ligger den? Bredvid förrådet eller?

Jag har bara gjort persedelbyten...av tidigare i tråden nämda skäl. :P

Den ligger om jag mins rätt i hörnet närmast vägen upp, dvs när du kommer upp för backen så ligger den i närmsta hörn, där ligger även skrädderiet, iallafall när jag var där senast, men det är ett par år sedan, men jag har inte hört någon ändring från dom jag känner som jobbar på Berga.

Hängde du med?? :blink:

• 2 weeks later...
Posted

Jag byter regemente lite nu. Någon som vet var den shoppen finns på Amf4/Fsc? samt lite öppetider skulle vara enormt upskattat.

:)

Posted
Jag byter regemente lite nu. Någon som vet var den shoppen finns på Amf4/Fsc? samt lite öppetider skulle vara enormt upskattat.

:worthy:

Basförrådet FSC/Göteborgs garnison (Amf4 är nedlagt), som är beläget alldeles i anslutning till garnisonsvakten, har öppet för försäljning på tisdagar. Exakta klockslag har jag inte koll på men ring och kolla via växeln 031-692000.

/G.L.

Posted

@BJE Senast jag var inne, cirka ett år sedan, saknades vissa gröna persedlar. Kommer inte i håg vad det var jag saknade.

TSF är dock mycket hjälpsamma med ex. hylsor till m/87.

Posted
@BJE Senast jag var inne, cirka ett år sedan, saknades vissa gröna persedlar. Kommer inte i håg vad det var jag saknade.

TSF är dock mycket hjälpsamma med ex. hylsor till m/87.

"Saknades vissa gröna persedlar" = "starkt begränsat"? Visst, du kan inte köpa en FU90. Men det kan du inte i någon förbandsbutik. Visst kan vissa saker ibland vara slut, men det beror mer på FMLOG än att LSS är ett flygvapenförband. Just axelhylsor är för övrigt något som butiken har mer av än förrådet...

Posted (edited)

Vart ligger Snabbköpet? Är det i närheten av TSF?

Sorry, missade frågan. Snabbköpet på LG ligger i samma bygnad som TSF, men man går in i det nordöstra hörnet (om man anser att TSF inggång ligger på den västra väggen).

Edited by Hans Engström
  • 2 months later...
Posted (edited)

Hej på er, kommer med lite prisuppgifter i Göteborgs Garnisonsbutik.

Tröja m/87: 235kr

T-Shirt 90: 22,50kr

Kortkalsong 93: 20kr

Edited by MikaelD
  • 3 months later...
Posted

Gammal tråd, men har en fundering å vänder mig därför till Er och eder synnerligen goda kunskap i bärandet av hylsor till M/87.

Tillhör Hv. Grad : Furir. MEN.. Jag har bara hylsor med Flygets propeller på. Dom har Furirs grad. Får jag bära dessa för att visa min grad trots att jag inte tillhör Flyget?

Tack på förhand

/Hensoldt

Posted (edited)

Nepp, dom är inte tillåtna sedan UnirFM 2003. Du skall bära arméns gradbeteckningar till M/90

Edit: Och självklart till Grön M/87 tröja.

Edited by Tikkanen
Posted
Tack för snabbt svar.

Följdfråga på det. Kostar hylsorna ngt på TSF? Eller får man dom gratis?

Om dom har hylsor på tsf brukar man kunna få ett par om man ber snällt men i värsta fall får du pröjsa en Selma i garnisonsbutiken.