Jump to content

Tröja m/87


Guest

Recommended Posts

Vi fick också köpa våra och bar dom efter befordran till korpral, dock så bar vissa den i fält, det var såna som jobbade inomhus (dvs. förbandsplats, stab osv.), den är bra på kasern och kass i fält.

 

Eftersom vi hade mycket inomhus undervisning under vad vissa skulle kalla "slappa" förhållanden, så var det ingen som brydde sig om ifall hela gruppen bar M/87 eller ifall vissa hade skjorta M/59, däremot när vi syntes (t.ex. på högskolan) så var det ju enhetlighet som gällde (M/90)

Edited by M00nStalker
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

rent personligen så tycker jag att m87'an inte är så snygg utan axelklaffar, så rent generellt så borde det finnas någon form av hylsa med truppslagstecknet på motsv. då den används i tjänst. (ungefär som med permissionsuniformen)

 

En sådan hylls fans när jag gjorde gu har de tagit bort den nu då, eller är bara i FV som de finns?

 

Edit: Här får man svaren t.o.m. innan man hinner fråga dem

Edited by NisseNord
Link to comment
Share on other sites

Har även sett gamla hylsor för meniga i infanteriet. Om de enbart var för utlandstjänst eller även användes i Sverige vet jag inte.

Om jag minns rätt har även de gröna hylsorna för meniga i FV utgått i och med UniR FM 2003, då alla övergick till arméns gradbeteckningar på grönuniformerna (utom flygstridsdräkt).

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle 87:an vara kass i fält. Den värmer fortfarande när den är blöt. Den är nästan lika varm som vämetröjan och är ett godkänt ytterplagg med ett par riktigt välplacerade fickor. Bodde i mina under fälttjänsten. Tar man sen regnjackan ovanpå så har man en utmärk vår höst kombo mellan vapenrocken och vinterrocken

Link to comment
Share on other sites

KB & PB på A3 där jag låg fick ut sina från SFD när de fick sina första "pommes". Vi GB/E fick införskaffa egna när vi fick våra "pommes". Själv så införskaffade jag den brittiska varianten i 100% ull. Fick den godkänd av plutch utan problem.

Viss vpl-personal, vakt & bevakningssoldaterna och springpojkarna på batexp fick också ut m/87, de hade dock artilleriets kragspeglar fastsydda på axeklaffarna.

Link to comment
Share on other sites

@Solon

Det låter kontraproduktivt. Hur skall nu befälen veta vem de skall skälla på om vården inte håller tidschemat om de inte kan hitta en korpral/furrir efter en snabb ockulärbesiktning av de värnpliktiga?

Link to comment
Share on other sites

Jag måste här hålla med "Svensken", av vilka anledningar skall man inskränka UniRFM? Jag vet att det förekommer/förekomm även på enhetsnivå i flygvapnet och då gällde det anställda officerare.

 

Nu blev jag så där neg igen, detta höjer verkligen försvarsmaktens anseende bland de cívila. Eller?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Så är det på S1 också.

Där får man köpa den men man får inte bära den förrän man fått den första graden, dvs Korpral.

Tror det gäller både. innanför fältjackan och yttre plagg på S1 också.

 

vakt_vaktkillar.jpg

 

Bevakningssoldaten till höger på bilden är inte korpral (vilket den vänstra är) men bär istället förbandstecken m/39-60 för Upplands Regemente (det förmodligen välbekanta riksäpplet) på tröjans kragspegel. Måhända en något krånglig lösning, men tycker nog att den du beskriver låter långt dummare.

(Foto från vakten, S1, för ganska exakt tre år sen)

Link to comment
Share on other sites

@Solon

Det låter kontraproduktivt. Hur skall nu befälen veta vem de skall skälla på om vården inte håller tidschemat om de inte kan hitta en korpral/furrir efter en snabb ockulärbesiktning av de värnpliktiga?

 

 

Framförallt finns det inget stöd för såna idiotier i något reglemente.

Snacka om att slösa tid och energi på fel saker. :baskerFN:

 

Ni är inte dem enda som påpekat detta.

Link to comment
Share on other sites

M87:an är ju ganska snygg och för vissa respekt ingivande. KB eleverna ville kanske vara de enda som var så respekt ingivande.

I Boden var det några KB som förbjöd oss att ha på M87, men de var ing:are och bestämde därför inte över oss pansar killar :) , vi sket följdaktligen i dessa KB:ar. När våra egna KB:elever anslöt till kompaniet blev vissa sura och gick upp till befälen för att klaga på att 10 månaders soldater utan grad bar M87:an. Befälen tittade oförstående på dem och undrade om inte uniformsreglementet inte gällde alla :Malaj: .

Link to comment
Share on other sites

Bevakningssoldaten till höger på bilden är inte korpral (vilket den vänstra är) men bär istället förbandstecken m/39-60 för Upplands Regemente (det förmodligen välbekanta riksäpplet) på tröjans kragspegel. Måhända en något krånglig lösning, men tycker nog att den du beskriver låter långt dummare.

(Foto från vakten, S1, för ganska exakt tre år sen)

Även på P10 hade vakterna gradbeteckningar och förbandstecken i metall på grön m/87 vilket både ser för j-ligt ut och inte finns något stöd för i UniR FM. Antingen bär man sin gröna hylsa med arméns gradbeteckning eller så bär man ingen hylsa, i båda fallen är det självklart ok att bära tröjan. Dessutom undrar jag om det enligt UniR FM är tillåtet att bära koppel till tröja m/87 som på bilden. Det borde inte vara det men man vet ju aldrig, det står så mycket dumt i UniR FM 2003.

Link to comment
Share on other sites

Tack, hade inte tillgång till UniR FM, men det såg bara fel ut.

 

Aah, ljuva bildbashing! ;)

 

Anledningen till att jag länkade till bilden var att visa Einsats hur det kunde se ut i vakten, S1, för inte alls så länge sedan, med fokus på bärande av 87-tröja för meniga. Jag avsäger mig allt ansvar för feltolkningar av UniR FM. För övrigt brukar väl knappast bevakningsplutoner förknippas med att uppmärksamt nagelfara och följa uniformsreglementen, så länge som de inte bär CG XVI:s monogram på axlarna (och inte ens alltid då).

 

Peace out!

Link to comment
Share on other sites

På KA2 fanns ingen regel om att endast furirer, kockar eller pjäsmanskap var förbehållna m/87. Fungerar ju klockrent, hade skjorta m/59 och tröja m/87 under fältjackan under höst/vår. Lååångt bättre än skjorta/tröja 90.

 

Vidare så var den blåa varianten, buren till uniform m/87KA, ett snyggare alternativ till jacka m/87 så givetvis inhandlades även den färgen. :D

Link to comment
Share on other sites

Flottan har också klaffar för menig personal (blir lite kul när knektarna hälsar på meniga kockar eller skrivbiträden för de har stjärna på axeln)

 

En personlig reflektion:

Jag tycker det ser lite slarvigt när vaktsoldaterna har WP(wolly pollyn, m/87an) som yttersta plagg. De borde bära korrekt fältuniform 90 med vapenrock, oavsett grad. De är ju ändå det första folk ser när man kommer till förbandet.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Flottan har också klaffar för menig personal (blir lite kul när knektarna hälsar på meniga kockar eller skrivbiträden för de har stjärna på axeln)

Inte till grön tröja m/87, då gäller arméns gradbeteckningar för de som har en grad och meniga bär ingenting på axelklaffarna. Så jag antar att du tänker på den blå tröjan.

 

Till blå tröja m/87 har ju även armén, amfibiekåren och flygvapnet axelklaffshylsor för samtliga. När det gäller sergeantsgraden har ju FV gjort en helgardering med både en galon som marinen och en pixstjärna som armén, plus en propeller.

 

Till ärmmatta ska tydligen även marinen använda FV:s modell nuförtiden (UniR FM 2003). Att flottan fick samma gradbeteckningar som övriga på kragspegel m/58 ser jag bara som positivt eftersom de gamla var ännu svårare att tyda på håll, men ärmmattan kunde de fått ha kvar.

Link to comment
Share on other sites

Så är det på S1 också.

Där får man köpa den men man får inte bära den förrän man fått den första graden, dvs Korpral.

Tror det gäller både. innanför fältjackan och yttre plagg på S1 också.

 

Knasigt.

När min polare låg på S1 1999 så fick alla ha den på sig.

 

Dock minns jag att ingen vpl fick ha den på sig på K4 när jag låg där 2003. Enbart befäl.

Namnband kunde man glömma också. Icke sa nicke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...