SGT Jakobsson Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 Tjena Grabbar! hur bra form är ni i? FM Altet(pdf) är ett test som vill påverka långsiktiga träningen inom FM. Vilken poäng får du? milentiden (antal påbörjade minuter) x 5 - (antal armhävningar x 2) - (det du maxar i bänk) = poäng 3a graden <50p 2a graden 51-80p 1e graden 81-130p över 131 är man inte med i matchen.. vi kan ju hitta på en 4e grad som är 131-160 och 5e som är 161-200 bara för att kunna jmf oss med varan * armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över räcket i övre läget och sträckta arma i nedre läget. * bänk = med fötter i marken och ryggen i bänken,stån mot bröst i del av sekund i nedre läget och raka armar i övre läget. 5 försök på sig. * milen = vändpunktsbana, slät grusväg/asfalt eller liknande. Själv ligger jag i 1e graden och är väl inte alltför stolt över det. Men det finns alltid möjligheter för förbättringar! Kör hårt! [edit] som sleget skrev är 3e graden bäst och inte tvärtom..
sleget Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Öhhh, är inte tredje graden liksom......bäst???
Stella-Polaris Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 F*n vad löpningen ställer till det för gamla gubbar som jag....... Själv uppnår jag 130 minuspoäng... Vad jag har i löpningen utelämnar vi Får nog tjuvträna lite på löpningen så skall jag nog fixa en hedervärdig 2:a :P MVH Kulturmagebyggare Öl och smörgåsar de e livet EDIT: Livet skänkte mig en eftertanke..... 83 sprang jag milen på 41, gjorde 29-30 armhävningar och tog 110kg i bänkpress. 205-58-110=32 22år senare har jag tappat 38 minuspoäng samt ökat en 95 löppoäng. Bara tappet skulle ge mig en 3:e grad
marcuzt Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Tjena Grabbar! hur bra form är ni i? FM Altet(pdf) är ett test som vill påverka långsiktiga träningen inom FM. Vilken poäng får du? milentiden (antal påbörjade minuter) x 5 - (antal armhävningar x 2) - (det du maxar i bänk) = poäng 1a graden <50p 2a graden 51-80p 3e graden 81-130p över 131 är man inte med i matchen.. vi kan ju hitta på en 4e grad som är 131-160 och 5e som är 161-200 bara för att kunna jmf oss med varan * armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över räcket i övre läget och sträckta arma i nedre läget. * bänk = med fötter i marken och ryggen i bänken,stån mot bröst i del av sekund i nedre läget och raka armar i övre läget. 5 försök på sig. * milen = vändpunktsbana, slät grusväg/asfalt eller liknande. Själv ligger jag i 3e graden och är väl inte alltför stolt över det. Men det finns alltid möjligheter för förbättringar! Kör hårt! hmmmmm..... jag kanske missuppfattade ekvationen. Men ifall jag är kass på att springa men grymt stark så får jag ju bra poäng iaf, eller?
Born Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 I dagens jämnlika sammhälle tycker man att det inte borde vara mer än rättvist att kvinnor ska ha samma krav som män för de olika nivåerna. Iallafall inte SÅ stor skillnad som det rör sig om enligt tabellerna.
Forumsledning Kimster Posted October 14, 2005 Forumsledning Report Posted October 14, 2005 Om jag inte minns fel så har kvinnorna andra målpoäng än killarna.
Pego Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Tjena Grabbar! hur bra form är ni i? FM Altet(pdf) är ett test som vill påverka långsiktiga träningen inom FM. Vilken poäng får du? milentiden (antal påbörjade minuter) x 5 - (antal armhävningar x 2) - (det du maxar i bänk) = poäng 1a graden <50p 2a graden 51-80p 3e graden 81-130p över 131 är man inte med i matchen.. vi kan ju hitta på en 4e grad som är 131-160 och 5e som är 161-200 bara för att kunna jmf oss med varan * armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över räcket i övre läget och sträckta arma i nedre läget. * bänk = med fötter i marken och ryggen i bänken,stån mot bröst i del av sekund i nedre läget och raka armar i övre läget. 5 försök på sig. * milen = vändpunktsbana, slät grusväg/asfalt eller liknande. Själv ligger jag i 3e graden och är väl inte alltför stolt över det. Men det finns alltid möjligheter för förbättringar! Kör hårt! hmmmmm..... jag kanske missuppfattade ekvationen. Men ifall jag är kass på att springa men grymt stark så får jag ju bra poäng iaf, eller? då får du vara jälvligt stark, är man svag på löpningen så är det mycket svårt att nå till tredje graden
Born Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Om jag inte minns fel så har kvinnorna andra målpoäng än killarna. Samma poängsystem medan kvinnors krav ligger långt under (tex krävs 0-55 poäng för män och 140-175 Poäng för kvinnor för att komma 3e graden för folk under 34). Lite väl lågt med tanke på att män inte ens kommer upp i 1a graden även om man klarar kvinnornas 3e grad. Avis? Njae, snarare en sak för F!. Kvinnor kan, men bara om man sänker kraven för dom. Är det rätt?
Fu Pedersen Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Tjena Grabbar! hur bra form är ni i? FM Altet(pdf) är ett test som vill påverka långsiktiga träningen inom FM. Vilken poäng får du? milentiden (antal påbörjade minuter) x 5 - (antal armhävningar x 2) - (det du maxar i bänk) = poäng 3a graden <50p 2a graden 51-80p 1e graden 81-130p över 131 är man inte med i matchen.. vi kan ju hitta på en 4e grad som är 131-160 och 5e som är 161-200 bara för att kunna jmf oss med varan * armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över räcket i övre läget och sträckta arma i nedre läget. * bänk = med fötter i marken och ryggen i bänken,stån mot bröst i del av sekund i nedre läget och raka armar i övre läget. 5 försök på sig. * milen = vändpunktsbana, slät grusväg/asfalt eller liknande. Själv ligger jag i 1e graden och är väl inte alltför stolt över det. Men det finns alltid möjligheter för förbättringar! Kör hårt! [edit] som sleget skrev är 3e graden bäst och inte tvärtom.. Hehe....man får väl börja träna...aldrig ens försökt armhävningar på höjden Varit på G börja träna länge men har ont i ett knähelvete så jag kan inte jogga
Limp Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Ska armhävningarna göras med handflatan mot sig eller från sig?
Ing Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Ska armhävningarna göras med handflatan mot sig eller från sig? * armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över Står i första inlägget.
Vinter Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Intressant, vad händer om man får minuspoäng som resultat? ;) Lite underligt att det är 2st arm och bröst muskel övninger, men jag klagar inte.
Pego Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Intressant, vad händer om man får minuspoäng som resultat? ;) Lite underligt att det är 2st arm och bröst muskel övninger, men jag klagar inte. bröstmuskeln används inte vid armhävningarna, där används rygg och axlar samt även lite armar.
Guest d97ao Posted October 15, 2005 Report Posted October 15, 2005 Intressant, vad händer om man får minuspoäng som resultat? ;) Lite underligt att det är 2st arm och bröst muskel övninger, men jag klagar inte. bröstmuskeln används inte vid armhävningarna, där används rygg och axlar samt även lite armar. Jädra tur man är stark i bänkpress annars vore man helt körd. får nu se milen på 45 min och 10 "armhävningar" och 165 i bänkpress. 45*5-10*2-165= 40 Jippi
Vinter Posted October 15, 2005 Report Posted October 15, 2005 Bah, blandade ihop armhävningar och armhävningar(armböj). Push up, Pull up mycket enklare. Då blev det lite värre resultat...
kronvrak Posted October 15, 2005 Report Posted October 15, 2005 Bah, blandade ihop armhävningar och armhävningar(armböj). Push up, Pull up mycket enklare. Då blev det lite värre resultat... Pull ups är med handflatorna mot dig, chins är den gängse gymbeteckningen på det som här kallas armhävningar, även om Pulls ups faktiskt är en chinsvariant så brukar man göra den skillnaden. Sen kan man fundera på vad Pull Ups kallas inom försvaret då man involverar armarna mer där än i det som här kallas armhävningar.
H0lK Posted October 16, 2005 Report Posted October 16, 2005 Helt fruktansvärt vad ägd jag blev, bara för jag är så fruktansvärt kass på armhäv. Tror jag klarar 2 eventuellt. Jag är för tung för den övningen . Kunde de inte haft armsträck istället, då hade man väl klarat 40 kanske. Då hade jag fått 1 graden :P
Vinter Posted October 16, 2005 Report Posted October 16, 2005 Pull ups är med handflatorna mot dig, chins är den gängse gymbeteckningen på det som här kallas armhävningar, även om Pulls ups faktiskt är en chinsvariant så brukar man göra den skillnaden. Sen kan man fundera på vad Pull Ups kallas inom försvaret då man involverar armarna mer där än i det som här kallas armhävningar. Det är ju sant. Lite förrvirrande bara, läser för mycket engelska tränings böcker. Fan jag börjar bli gammal känns det som, jag har extremt mycket bättre kondition men har tappat massor i styrka.
Stefan F Posted October 16, 2005 Report Posted October 16, 2005 Ska armhävningarna göras med handflatan mot sig eller från sig? * armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över Står i första inlägget. När vi fick göra det här så fick man ha handflatan framåt eller bakåt. Personligen tycker jag båda är lika jobbiga. Benen fick man också göra som man ville med, eftersom dom är dödvikt oavsett om man har dom i kors, cyklar i luften med dom eller dom hänger som slappa korvar. Det viktiga låg i att händerna skulle vara axelbrett, att man skulle ha armarna raka, "avslappade", mellan varje lyft, och att hakan skulle över stången vid varje lyft.
Kn Glock Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 Gamla meriter Nov 98 På den tiden det hette Atletofficer Löpning 38.40=38x5= +190 Bänkpress 120 kg = -120p Räckhäv (Man greppade åt andra hållet med de gamla reglerna) 16 st = -32p Summa 38p = Atletofficer av första graden Brallorna har pajat men jackan har jag kvar. Nu när det är lite nya regler och ny overall så känner jag pressen att komma under 50p igen. Resultat denna veckan (ej under överinseende av testledare utan på egen hand) Löpning 46 min Bänkpress 120 kg Armböj 10 st =90p Dags att börja träna löpning! Jag skall under 50p till sommaren![/size]
Kn Glock Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 OK det blev inga 50 i sommras pga lite/ingen träning/slapphet/ osv Skam den som ger sig sedan 1 Aug är det hårdträning som gäller! Jag skall göra provet i dec. Målet är 50 eller lägre. Det måsta väl finnas fler som tränar infö FM Atlet här på forumet?
DaRaven Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 OK det blev inga 50 i sommras pga lite/ingen träning/slapphet/ osv Skam den som ger sig sedan 1 Aug är det hårdträning som gäller! Jag skall göra provet i dec. Målet är 50 eller lägre. Det måsta väl finnas fler som tränar infö FM Atlet här på forumet? Är ju tyvärr inte yoff, men brukar ha detta som måttstock för träningen ;) Känns inte helt orimligt att nå under 50.. Ligger kring 90 just nu.
Stefan F Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Har postat det tidigare men kommer inte ihåg var: När jag gjorde Atletofficer (-99) så står det att "tidigare rekord i Sverige är enligt obekräftade källor -28 poäng" Kan någon bekräfta? En dansk gjorde vid samma tillfälle som jag -35, och en svensk klarade av -31. Själv lyckades jag med brons. Hävdar fel på materialen.
SToH Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Hmmm... Känner mig hyfsat vältränad, sommarens träningsmål var under femtio på milen, min egen vikt i bänk och åtminstone fyra chins. Just nu springer jag milen på 48 min, lyfter min vikt plus fem i bänk och gör fem chins.. 48*5-62-10=168. Fan. /Hannah Edit: Antar att jag kunde lägga mycket mer tid under skivstången förstås.. så jäkla tråkigt bara.
Dexter Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 48*5-62-10=168. Fan. Jag skulle vara glad över att få 3:e graden. Eller någon grad alls för den delen.. Du tittar väl rätt i figur 3.2.2? /Dexter
Hans Engström Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Orden 'du vill inte veta' dyker upp i min mun när jag skattar vad mitt resultat skulle bli.
SToH Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 48*5-62-10=168. Fan. Jag skulle vara glad över att få 3:e graden. Eller någon grad alls för den delen.. Du tittar väl rätt i figur 3.2.2? /Dexter Öhh... förlåt men jag har sovit för lite. Vad i hela friden menar du? Tredje var väl ändå upp till 130? Och vadå för figur?
Dexter Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 Öhh... förlåt men jag har sovit för lite. Vad i hela friden menar du?Tredje var väl ändå upp till 130? Och vadå för figur? I länken i det första inlägget finns olika tabeller för bla ålder och kön. De räkneexempel (och poäng) i denna tråd gäller för killar <=34år. Kolla länken så ska du nog se att du klarade nivå 3. Eller så är det jag som supit. ;) /Dexter
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.