Jump to content

IP Telefoni

Yman

Recommended Posts

• BlåGul -1

Efter att ha tröttnat totalt på Telia, skällt ut en grinig tant på supporten och därefter sagt upp mitt fasta obonemang funderar jag nu skarpt på att skaffa IP-telefoni.

Är det nån som ar erfarenheter, bra eller dåliga av olika företag?

Rekomendationer?

Jag har kollar runt lite och fram tills idag var jag inställd på Tele2 när jag hittade detta.

Jag brukar vara beredd att betala ett par kronor extra för bra support och stabilitet, därför brukar ett större, välkännt företag locka mig mer. Men att ringa gratis till fasta telefoner dygnet runt och 1.59:-/min till mobil, dygnet runt är lockande...

Telepriskollen fick affinity lägst pris för min del.

Men, som jag skrev ovan, erfarenheter och rekomendationer efterfrågas.

//Y

Jag föll för Bredbandsbolagets erbjudande (dom kröp under Telia i pris). Eftersom jag har lite erfarenhet yrkesmässigt av IP-telefoni, att det fortfarande kanske inte är helt utvecklat, frågade jag BBB om det skulle bli lika bra kvalitet som Telia.

"jo visst" svarade dom käckt.

Dom hade fel. Initialt var det ganska stora problem - kass ljudkvalitet, överhörning av andra samtal(!!), avbrott, eko...

Det mesta är nu löst, men ljudkvaliteten är fortfarande mycket sämre än "Telia".

Samt att avbrotten är mycket mer frekventa än det någonsin varit hos Telia.

Så här med facit i hand så ångrar jag bytet. IP-telefonin är fortfarande lite för ung.

Men om pris är viktigare än 100% kvalitet (Telia som måttstock = 100%) så ska du byta, för det funkar för det mesta helt acceptabelt.

Och man lär sig leva me't. 0:)

Ska bli kul att se andras erfarenheter.

Guest J-Star

IP-telefoni är beroende av elektricitet. Detta gör att vid el-avbrott har du (garanterat) ingen fast telefon om du förlitar dig på IP-telefoni.

Sedan vet jag inte hur det är i Sverige men i USA har det varit massor med trassel vad gäller att få nödnummer (911) att fungera ihop med IP-telefoni vilket resulterat i en del tragik.

/J

Skype och mobiltelefon?

Håller med FK Nordin, det verkar vara en bra lösning och pengarna man sparar in på fasta avgiften ger många minuter på mobilen.

(IP telefonin är idag en bra affär för Kommuner och företag där man kan spara på administration, installation och underhåll. även möjligheten att samköra med affärsstödsprogram och att via VPN ha företagsnummret tillgängligt var man än befinner sig. Men jag tror inte att det är en bra privatlösning ännu)

• BlåGul -1

För egen del ser jag ingen fördel med Skype. Det är dyrare att ringa till fasta och mobila telenätet i Sverige än vad Tele2 eller Affinity.

De jag ringer mest till har inte IP-tele, eller ens möjlighet till IP-tele. Skype känns alltså inte aktuellt.

//Y

Min sambo har jobbat på ett callcenter, sådana där som svarar i telefon åt andra företag ni vet, och de hade bland annat "support" för Affinity efter kontorstid och det enda de kunde göra var att spärra mobiltelefonkort. De kunde inte ge någon som helst teknisk support på deras abonnemang i övrigt, inte kolla räkningar åt folk osv utan fick då hänvisa till kundtjänst som var öppen 0700-1600. Andra företag i telebranschen som hon rekommenderar att ni håller er ifrån förutom Affinity är PG-One & Ventelo som callcentret hon var på också hade hand om. Nämnda företag har dessutom massor av finstilt i sina kontrakt med kunderna som det gäller att ha järnkoll på annars så godtar de t.ex. inte uppsägningar och liknade om man inte gör exakt som det står i kontraktet.

Som jag förstår det så är det rena lycksökare som ligger bakom de här företagen så det är nog bättre att satsa på Tele2 istället.

Möjligheten finns ju även att köra med Skype direkt och ha ett konto hos dem som man laddar med pengar efetr hand, såg två telefoner i OnOffs senaste reklamblad som var specialanpassade för Skype.

Jag har haft BBB IP-tele i snart ett år och det funkar tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd. Enda problemet jag upplevt är att om man först slår in numret och sedan trycker på "koppla-upp-knappen" på min bärbara så hinner inte kopplingstonen komma tillräckligt snabbt och inget händer. Detta inträffar 1 gång på 20 typ, så det är inget stort problem.

När man byter från vanlig analog telefoni till IP-telefoni, byter man då också ut sin telefon mot en IP-fån eller kopplar man in sin gamla telefon i någon sorts converter?

Själv har jag har en Cisco 7940G på mitt skrivbord på jobbet. Funkar klockrent. Fast för att ringa till vanliga telefoner så behöver man en SIP-växel att ansluta till.

Jag har haft BBB IP-tele i snart ett år och det funkar tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd. Enda problemet jag upplevt är att om man först slår in numret och sedan trycker på "koppla-upp-knappen" på min bärbara så hinner inte kopplingstonen komma tillräckligt snabbt och inget händer. Detta inträffar 1 gång på 20 typ, så det är inget stort problem.

Samma problem här.

Jag är inte helt nöjd med BBB, men vi har lärt oss leva med att det är sämre än Telia. Och än så länge är det lite billigare. Men det är frestande att hoppa tillbaka nästa gång Telia har en drive.

@ Eskil. Som Rickard sa. Och - följden är att BBB's telefoni är mycket mer störningskänslig än Telia.

Som jag ser det så har Telia kört så länge att alla problem är bortfilade. Kör du med Telia så funkar det - punkt. Men söker du IP-telefoni-lösning får du räkna med (trots deras garantier...) att det är känsligare.

Jag har funderat på skype för att snacka med polare via burken och headset men drog öronen åt mig när jag fick höra att det var den där Zennström som låg bakom det.

Han gjorde ju kazaa förut och det var fullt av maskar och löss och andra kryp som man inte vill ha in på burken.

Jag körde kazaalite.

Nån som vet nåt om skype är säkert?

IP-telefoni är beroende av elektricitet. Detta gör att vid el-avbrott har du (garanterat) ingen fast telefon om du förlitar dig på IP-telefoni.

IP-telefoni har heller ikke den samme oppetiden som man kan forvente med analog telefoni. Har du innbruddsalarm som ringer opp alarmsentralen bør du tenke over dette.

Nån som vet nåt om skype är säkert?

Med tanke på att dom är helt stängda och inte kör med öppna standarder (sip osv) utan helt egna saker så säger jag definitivt nej.

Och Zennströms historia med otroliga mängder maskar, virus osv i kazaa inger inte förtroende... (Fast det är lite rätt åt dom som åkte på det efter att ha installerat kazaa... :)

Jag har IP-telefoni från Bredbandsbolaget och jag tycker att det fungerar ganska bra. Visserligen är ljudkvaliteten en aning sämre, men annars har jag haft få driftstopp eller andra problem. Kan kanske bero på att jag ansluter mot BBBs nät via en fast fiberanslutning.

// WM

Använder LINK Iconnecthere

Funkar bra för mig men jag bor ju inte Sverige.

Brosan har testat 2-3 olika men fastnade för denna.

Samma som för någon här ovanför.Ibland så hinner inte Linken med å ge ton innan nuffrerna går iväg.

Ljudkvalitet mmmmmmmmmmm Halvbra.

Gillar dock att jag kan ringa Sverige billigt både via mobil å hemmet.

mvh

Olaevil

Har kört mobil, tele 2 fast taxa alla tider kombinerat med skype i snart 4 år.

Det har ringt telesäljare och erbjudit "billiga" tjänster och när jag berättat hur jag löst telefonin bara tystnat och muttrat "du har en bra lösning" :sniper:

Skype rockar

Har haft IP-tfn från Comhem i c:a två månader utan problem.

Fick IP-tfn i ett paket med "köp 3 betal för två" och eftersom vi ändå hade kabel-tv och internet därifrån, så känndes det värt att prova...

Själv kör jag med Tele2:s IP-telefoni, och det har funkat alldeles utmärkt sen starten från deras sida. Det enda problemet jag haft var nät vårat nät var skakigt och gick ner lite då och då i våras, varvid lådan inte alltid förstod att den hade tappat kontakten med SIP-servern. Och angående det där med att telefonin slås ut i händelse av strömavbrott så spelar det ändå ingen roll för mig, jag har bara en bärbar telefon så då är det ändå kört =)

• 6 months later...

Trycker upp denna tråden igen, ifall fler av er har erfarenhet av IP-tele. Ska nämligen ta steget o flytta hemifrån nu, fått tag på lägenhet o hela köret. Nu var det bara det med alla 700 abonnemang hit o dit som ska tecknas, och IP-telefoni verkar på det hela taget väldigt lockande.

Ni som redan har det, och haft ett tag, hur fungerar det? Fortfarande störningar, överhörda samtal, kass kvalitet, eller har det ordnat upp sig?

Jag tänker i första hand på BBB:s lösning, eftersom det är väldigt lockande med bredband o tele på samma faktura. Går jag i latmansfällan eller är det en vettig lösning?

Har IP-telefoni via Com Hem, just själva telefonin funkar väl hyggligt har väl vart knas 2-3 ggr på ett halvår och då är lösningen att starta om modemet så har det löst sig.

Men välj för helsike inte Com Hem, pajasföretag by the books.

Telefonköer för befintliga kunder på oftast 45-60 min. Personal som lägger på när de tycker ens problem är för jobbigt. Med resultat att man får sitta i ny kö.

Supportpersonal som konstant skyller allt på kunden. Personal som försöker luras (Jag har tappat räkningen på hur många gånger de försökt blåsa mig).

Dessutom är de rätt dyra. Kort sagt, man får INTE vad man betalar för.

Ok, men Comhem är uteslutet ändå, det finns inte tillgängligt. Just nu verkar det luta mot BBB:s tjänst med adsl o telefoni utan fast tele-abonnemang hos Telia...

Trycker upp denna tråden igen, ifall fler av er har erfarenhet av IP-tele. Ska nämligen ta steget o flytta hemifrån nu, fått tag på lägenhet o hela köret. Nu var det bara det med alla 700 abonnemang hit o dit som ska tecknas, och IP-telefoni verkar på det hela taget väldigt lockande.

Ni som redan har det, och haft ett tag, hur fungerar det? Fortfarande störningar, överhörda samtal, kass kvalitet, eller har det ordnat upp sig?

Jag tänker i första hand på BBB:s lösning, eftersom det är väldigt lockande med bredband o tele på samma faktura. Går jag i latmansfällan eller är det en vettig lösning?

Jag anser att samtals-kvaliteten fortfarande är sämre hos BBB än vad det var med Telia.

Men det var länge sedan nu vi hade avbrutna samtal och dylika problem.

På det stora hela funkar det.

Bredbandet som BBB levererar dock mycket bra. Både upp- och nerladdning ligger på +8 mbit, ner ligger oftast på runt 10mbit.

När du tecknar abonnemanget, stirra dig inte blind på högsta möjliga hastighet (tror att dom kommer erbjuda 16, 24 eller fler mbit ADSL), försök istället få VDSL, lägre högsta hastighet, men i utbyte en stabil hög hastighet, både upp och ner.

Det var i alla fall så dom själva förklarade det, trots att en av deras säljare försökt sälja på oss dyrare ADSL istället för VDSL. :baskerPa:

Har kört med Rixtelecoms IP telefoni i snart 2 år. Efter byte av IP telefoni dosan för ett år sedan så fungerar mycket bra.

/Ken

Har också Rix telecom, funkar utmärkt. Har haft abonnemanget i 7-8 månader nu.

• 1 year later...

Jag skakar om den här tråden igen.

Jag har ADSL via Alltele (som nyligen tog över TDC's kunder) och är nöjd med dom som bredbandleverantör. Enda nackdelen är att dom ännu inte erbjuder IP-telefon via ADSL. Vad rekommenderar ni för andra operatörer? Det finns ju en del tips i tråden, men mycket har hänt under de senaste åren.

Kravspec:

Bra pris

Bra ljudkvalité

Inte för långa bindningstider

Bra support (även under kvällar och helger)

IP-telefonin ska kunna kopplas in i en vanlig trådlös telefon, och man ska inte behöva slå en massa prefix o- dyl. för att ringa.

I och med att jag har ADSL kommer jag inte undan Telias fasta abbonemangsavgift va? Som operatör till vår traditionella telefoni har vi Universal. Vi ringer inte jättemycket med vår fasta telefon, och aldrig till utlandet.

Skype är inte ett alternativ.

Här om dagen blev jag påhoppad inne på Onoff av att ett par försäljare som ville sälja på mig just ett IP-abbonemang. Eftersom jag jobbar med "skiten" så vet jag ungefär vilka problem man kan tänkas få med det, helt enkelt en sämre servicegrad och det sa jag. Som exempel anförde jag just strömavbrott som exempel. Du kan ge dig på att när det kris och du behöver ringa, så är strömen borta också varvid datorn inte fungerar och IP-telefonen inte fungerar. Fick frågan om vilket företag jag jobbar på och jag svarade med Ericsson. Då blev jag snabbt sågad vid knäna. "Nähä du där har du fel. Ericsson håller inte på med sånt." :o

Så det är inte bara tekniken som inte är redo, även vissa försäljare saknar mognad och den ödmjukhet som krävs för jobbet.

Men men, nu vill jag ge er mina plus och minus för IP telefoni.

+ Billigt, i stort sätt gratis mellan nätverk.

+ Beroende på operatör så är även Videotelefoni möjligt.

- Lekstuga, trots 10+ års forskning och utveckling så har det inte slagit så stort som tillverkare och operatörer hoppats.

- Mindre driftsäkert, ökat strömberoende i alla punkter av nätverket.

- Kvalitetsproblem - olika codecs som kommer fram hela tiden. Byts standarden så är det inte säkert att klienterna hänger med.

- Kvalitetsproblem i och med att fördröjningar och paketförluster i nätet kan ställa till det i den upplevda kvaliteten

- Opertörer prisar ut sig och vill ta ut nära samma pris mot kund även om deras kostnader är väldigt mycket mindre än vid traditionell telefoni.

Kommer säkert på lite mer när jag fått tänka till lite.

Glöm inte problemen med QoS för företagsapplikationer med IP-telefoni.

En "vanlig" lina duger sällan för stabil och säker VoIP.

Kvalitet kostar som vanligt.

*Ericsson Authorized Reseller / Advanced Partner*

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...