Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ramaskri bland kvällspress, oppositionspartier och regeringsmedlemmar som alla kräver att Sverige ska sluta upp med sånt här strunt? Gå och bli dödad för någon annans skull, vad får vi ut av det? :rockon:

• Replies 847
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Låt oss säga att NBG sätts in, skiten brakar loss och unga svenska män som jag själv börjar komma hem i träkistor, hur blir reaktionen från media och folket?

se jänkare som kom hem från Vietnam och deras mottagning av alla riksflum alt. ett "ojdå! Var det så illa? Jaja, men vi får prata mer om det sen efter Big Brother som börjar nu!"

Eller så kommer det att bli ett exempel "de som medverkade i NBG och aldrig riktigt kom hem" som ett argument för att vi inte ska beblanda oss i västvärldens säkerhetspolitik på ett högst konkret sätt.

//DG

Posted
se jänkare som kom hem från Vietnam och deras mottagning av alla riksflum alt. ett "ojdå! Var det så illa? Jaja, men vi får prata mer om det sen efter Big Brother som börjar nu!"

Eller så kommer det att bli ett exempel "de som medverkade i NBG och aldrig riktigt kom hem" som ett argument för att vi inte ska beblanda oss i västvärldens säkerhetspolitik på ett högst konkret sätt.

//DG

Attityden att man kommer bli någon sorts hjälte har jag också märkt bland vissa personer. De tror att man gör det, för att komma hem, ställa upp sig på led och få en medalj på bröstet. Allt medan den svenska flaggan vajjar i vinden, som i den värsta grymma hollywood-filmen fast i blågult. Ingen jävel kommer tacka de som kommer hem med en bortskjuten fot eller stupade kamrater!

Däremot så tror jag denna kategori är i minioritet och de flesta faktiskt vet vad som väntar.

Jag har full respekt för de människor som väljer att göra det här, under förutsättningen att man vet vad det kan komma att innebära. Även att man gör det på rätt grunder och inte "offrar" familj hemma eller liknande, bara för ett äventyr som kan sluta på psyket eller i en träkista.

Posted
Ingen jävel kommer tacka de som kommer hem med en bortskjuten fot eller stupade kamrater!

Ingen jävel kommer att tacka de andra heller. But hey hey hey you kids, vem sa att vi förväntar oss det? ;)

//DG

Posted

Att vara delaktig kan vara tack nog.

Den som söker efter bekräftelse och ryggdunk bör satsa på idrott snarare än statlig tjänst i allmänhet och militär sådan i synnerhet.

Självuppfyllelse genom deltagande i internationell insats är en belöning i sig.

/K

Posted

Absolut krook! det är en enorm "ego tripp" att faktiskt hjälpa människor som man gör i utlandsstyrkan.

Men jag hävdar nog att man ändå kan förvänta sig eller till och med kräva att inte bli "smuts kastad" när man kommer hem. jag vet att det inte är realistiskt och att om man gör nåt som faller utanför normen så får man förvänta sig att bli ifrågasatt. Försvarsmakten måste ta sitt ansvar och informera allmänheten om vad dom gör och man måste vara bered på att ta hand om dom som kommer hem!

/balt

Posted
Absolut krook! det är en enorm "ego tripp" att faktiskt hjälpa människor som man gör i utlandsstyrkan.

Men jag hävdar nog att man ändå kan förvänta sig eller till och med kräva att inte bli "smuts kastad" när man kommer hem. jag vet att det inte är realistiskt och att om man gör nåt som faller utanför normen så får man förvänta sig att bli ifrågasatt. Försvarsmakten måste ta sitt ansvar och informera allmänheten om vad dom gör och man måste vara bered på att ta hand om dom som kommer hem!

/balt

Tror ändå att det kommer att vara för döva öron isf (apropå de som FM bör informera). Hur spritt är medvetandet idag bland era civila kamrater i omgivningen? Det är också en annan sak att sprida, men en annan för folk att ta åt sig och sätta sig in i något som inte är varken sport eller TV. Tyvärr! Pessimisten i mig ropar också över att nån grupp som syns mycket inte heller kommer att respektera dig som människa för dina beslut och ditt engagemang vid en eventuell "konfrontation". Skulle då detta ske är det bara att vänligt men bestämt be denna/denne att "go f-- your self" på ett aningen mer raffinerat och insuinerande språk.

//DG

Posted

Det är ingen här som har fått veta något mer angående NBG mer än från de halvofficiella källorna som varit här. Jag tycker att det borde komma mer utskick snart. Man vill gärna ha lite mer kött på benen och sluta att spekulera.

Jag vet att svaret på min fråga är nej och att alla andra sitter precis i samma sits som jag, förutom ni som ska till P7, de verkar agerat klockrent där nere. Schema, tider och hela kånkarongen. Det börjar att tära på mig det här att aldrig få veta något. Jag har inte ens fått en kvittens på att jag tackat ja, man kanske inte är med överhuvudtaget!

Har inte haft med FM att göra sen jag gjorde lumpen men man hör från andra att verkar vara lite av deras signum att alltid vara ute i sista minuten. Man tycker att de ska kunna peka med hela handen och ta ett beslut fort som fa.... Men det är klart, stor organisation, mycket byråkrati. Kanske finns för många pappersnissar på högkvarteret som ska vara med och tycka och ändra.

Aja ska sluta gnälla, leder inte till något konstruktivt ändå, fakta kommer inte trolla fram av sig självt.

Posted

Steg ett är ju att bemanna. Innan antagning så är det ingen större idé att ropa efter schema.

Från initierade källor kan jag säga att bemanningen pågår.

Avseende ev. insats så lär det spekuleras eftersom det inte finns något fastställt mer än: Kanske och Bryssel radie 600 mil.

Det är detta som är beredskap. Om man inte kan ta ovisshet så bör man satsa på rotationsmission.

/K

Posted
Steg ett är ju att bemanna. Innan antagning så är det ingen större idé att ropa efter schema.

Avseende ev. insats så lär det spekuleras eftersom det inte finns något fastställt mer än: Kanske och Bryssel radie 600 mil.

Det är detta som är beredskap. Om man inte kan ta ovisshet så bör man satsa på rotationsmission.

/K

bemmaning är alltså att placera alla som redan tackat ja till en specifik tjänst för 4-5 veckor sedan? Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.

Jag tycker ändå att det är lite tunt att endast skicka ett datum och en tid då man ska infinna sig.

Posted

/K

bemmaning är alltså att placera alla som redan tackat ja till en specifik tjänst för 4-5 veckor sedan? Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.

Jag tycker ändå att det är lite tunt att endast skicka ett datum och en tid då man ska infinna sig.

Som jag har förstått det så ingår du i Stabskompaniet på LedR?!? Själv ingår jag i Sambandskompaniet på LedR och såvitt jag kan förstå så kommer iaf alla på Sb-Komp att få mer info snart?!? Iaf var det anledningen till att alla skulle maila Kompanichefen från sin aktuella e-post adress?!? Så jag väntar också på mer info!

Men har du fått info om Läkarundersökning och genomfört den?

Om du har fler frågor så kanske jag kan svara på dom via PM?

Posted

Att bemanna är att bemanna och det har väl inte gått någon förbi att FM har lite svårt att fylla leden (understatement).

Ett hum har nog de flesta som sysslar med NBG men det innebär inte att de går ut med den infon fullt ut utan de väljer nog att vänta tills de har raka besked.

Det blir så mycket bättre då.

Men de flesta som varit i kontakt med FM de senaste åren kan ju räkna ut vad de första veckorna innehåller. När allt basic är gjort så börjar befattningsutb och de som tjänstgjort i motsvarande befattning innnan har säkert en skaplig uppfattning om vad den utb innebär. Till sist kommer torde förbandsskede komma.

Alltså: Ett utbildningsår komprimerat till knappt 5 månader.

/K

Posted

Var på läkarundersökningen förra veckan på LedR och det gick bra. Normalt blod, normal urin ( :banghead: ) osv. Fick tre olika sprutor i axeln och ska tillbaka om några veckor för påfyllnad. Vet fortfarande inget mera om mitt kompani dock, det var ett informativt PM Term och verkar ha lite bättre koll i och med kontakten med KC. Det skulle komma mera info en månad innan inryck tror jag så det börjar dra ihop sig!

Posted
Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.

Självklart har de ett hum hur schemat kommer att se ut. Men OM de skickade ut det så skulle de få skicka ett nytt varje vecka. Därför väntar de så långt de kan. Och egentligen så behöver man ju inte veta vad dagarna ska fyllas av förrän man är där. Även om sådan information alltid är trevligt! Men finns dock oerhört mycket annat som de borde ha kunnat informera om som säkerligen fortfarande är oklart så kan helt klart hålla med om att informationsmässigt i helhelt så luktar det IG.

För att ändå ge lite schemaförslag så skulle jag gissa på:

* Information, hälsoundersökningar och liknande

* GSU, inskjutning, skyddsmaskutptövning etc.

* Befattningsutbildning-Personlig

* Grupp

* Pluton

* Kompani

* Bataljon

:surprise:

Posted
Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.

Självklart har de ett hum hur schemat kommer att se ut. Men OM de skickade ut det så skulle de få skicka ett nytt varje vecka. Därför väntar de så långt de kan. Och egentligen så behöver man ju inte veta vad dagarna ska fyllas av förrän man är där. Även om sådan information alltid är trevligt! Men finns dock oerhört mycket annat som de borde ha kunnat informera om som säkerligen fortfarande är oklart så kan helt klart hålla med om att informationsmässigt i helhelt så luktar det IG.

För att ändå ge lite schemaförslag så skulle jag gissa på:

* Information, hälsoundersökningar och liknande

* GSU, inskjutning, skyddsmaskutptövning etc.

* Befattningsutbildning-Personlig

* Grupp

* Pluton

* Kompani

* Bataljon

:bash:

Rycker in i LBS k3, har fått ett schema och ja, de ser ut typ så.

Posted
...förutom ni som ska till P7, de verkar agerat klockrent där nere. Schema, tider och hela kånkarongen...

Ingen aning om vad du menar, skall själv in på P7. Enda informationen jag fått har varit, efter aktivt handhavande med "civil RA180", att jag skall börja 11 juni. Sedan har de på Regemntets dag samlat oss alla för en liten rundvandring och ett bildspel a la FM.

Ingen info ang. undersökningar och tidpunkter och mera ingående schema första veckorna.

Det har bara varit typ; GSU de veckorna, högvakt de veckorna, övning "runt då".

Slutövningen i Boden i december var väl halvt välkommet för en skåning som är van vid tropiskt klimat :dribble:

//slut

Posted

info om VAD man ska göra där har jag mindre nytta av, men att de inte skickat ut NÄR man ska vara där tycker jag är ruskigt dåligt. och sen om/vad man bör ha gjort innan.

Vissa håller ju redan på att åka på läkarundersökningar, ska alla det? (jag har 30 mil enkel resa till närmaste isf, inget jag gör på lunchen)

Sen vill man kanske planera sin semester som det pratats om att man ska få i början, inte det lättaste om man ska rycka in innan man får veta när den blir. Tror nog de flesta har fler som ska vara med i planeringen.

Än så länge är allt bara lösa rykten och "kansken", men så bra... då "kanske" jag bokar en resa då en av de veckorna jag "kanske" är ledig?? eller ska jag säga åt tjejen att "kanske" ta semester den o den veckan?

usch vilket onödigt inlägg det här blev.. f'låt!

Posted

Är det inte bättre att sitta och guppa i båten tills officiell information dyker upp tjänstevägen? Den kommer komma i god tid innan något behöver fixas med. Om man anser att man har ett större informationsbehov kanske man ska fundera på om man passar för dedär med R10.

Visst, information är bra, men desinformation och rykten gör bara att man får börja om från noll när den riktiga informationen kommer, för den brukar inte stämma med den man fått innan, och då blir det jobbigt att ändra om.

Posted
info om VAD man ska göra där har jag mindre nytta av, men att de inte skickat ut NÄR man ska vara där tycker jag är ruskigt dåligt. och sen om/vad man bör ha gjort innan.

Vissa håller ju redan på att åka på läkarundersökningar, ska alla det? (jag har 30 mil enkel resa till närmaste isf, inget jag gör på lunchen)

Sen vill man kanske planera sin semester som det pratats om att man ska få i början, inte det lättaste om man ska rycka in innan man får veta när den blir. Tror nog de flesta har fler som ska vara med i planeringen.

Än så länge är allt bara lösa rykten och "kansken", men så bra... då "kanske" jag bokar en resa då en av de veckorna jag "kanske" är ledig?? eller ska jag säga åt tjejen att "kanske" ta semester den o den veckan?

usch vilket onödigt inlägg det här blev.. f'låt!

Precis, det är lite mer sådana där små saker som man vill ha reda på. Jag har sambo som jag vill kunna umgås med på min fria tid. Beslut som jag tar påverkar även henne och hon vill veta om och när hon kan ta ledigt.

@Kingecho1

Sen så efterfrågar jag inte exakt-på-dagen-schema, utan i stora drag. Sen är det också ett tag sen jag var involverad i denna organisation och jag har inte ett hum om hur det funkar i dagsläget. För att vara helt ärlig ligger mycket av den kunskapen långt bak i skallen, men samtidigt är detta någonting jag verkligen vill göra.

@Oakman

Jag kan ha fattat det fel men ni verkar ha fått mycket mer info än mig som är på LedR.

Posted

@ Isse

Det är helt i sin ordning, det är mänskligt att fela ;)

Den info som jag har fått har varit väldigt knapphändig och i vissa fall halvofficiell.

Men det är bara att hålla tummarna att man får ett brev snart eftersom det är 20dgr tills inryck.

Posted

Vadå inryck till NBG om 20 dagar? Har ni redan avverkat läkarundersökningen? Jag skall göra min i slutet av juni.

Är det någon som vet något om boendet på S1? Hur mycket blir vi förmåns beskattade om man väljer att bo på området.

Posted

Jag gjorde första läkarbesöket förra veckan, ska tillbaka om ett par veckor för påfyllnad. Vad jag förstått så är det gratis att bo i logement (vi kommer bo 8 personer i logement för 15 personer). förmodligen bor man med sin grupp. Det finns inga matlagningsmöjligheter i logementet (duuh) och maten i matsalen kostar pengar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni som ska till LedR!

Posted
Vadå inryck till NBG om 20 dagar? Har ni redan avverkat läkarundersökningen? Jag skall göra min i slutet av juni.

Är det någon som vet något om boendet på S1? Hur mycket blir vi förmåns beskattade om man väljer att bo på området.

Det jag hörde senast var att boendet är lyxigare än logement, men inte så lyxigt att det blir skatt på det. Detta är info direkt ifrån en av förbandscheferna på ledr.

Posted
Vad jag förstått så är det gratis att bo i logement (vi kommer bo 8 personer i logement för 15 personer). förmodligen bor man med sin grupp. Det finns inga matlagningsmöjligheter i logementet (duuh) och maten i matsalen kostar pengar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni som ska till LedR!

Boende upplägget stämmer men i den infon jag fick av KC så står det också att grupperna i huvudsak kommer att hållas ihop?!? Detta gäller iaf för Sambandskomp!

Sedan så ska det ordnas Pentry i åtminstone en av lektionssalarna i By.76! Och maten kostar lika mycket i matsalen som för alla andra anställda på LedR?!? Den infon fick jag iaf när jag blev uppringd och informerad om läget!?!

Posted (edited)

Det är så att de som inte har förarbevis på det fordon de skall framföra rycker in tidigare.

K3 börjar redan 4 juni och P7 börjar 11 Juni. Således är det ca 20 dagar kvar för min del.

Vad gäller läkarundersökningen har jag fått reda på att detta skall göras i Juli, alltså långt efter inryck. Hur de går till väga ska bli spännande att se.

EDIT: Datumkorrektion

Edited by oakman
Posted

Jaja det verkar ju onekligen som att det är olika system för olika delar i NBG! Så det är med andra ord bara att vänta och se va som händer?

Dock så verkar det som att alla som skall in på LedR skall göra Läkarundersökningen före inryck som är den 2 juli! Och så vitt jag vet så skall ingen in före dess och göra någon fordonsutbildning? Men ni som är fordonsförare rätta mig om jag har fel!

Posted

Haha! Det här med boendet som ska vara lyxigare än logement.

Är själv antagen till IA07 på P4 och ställde frågan om boende till han

som intervjuade mig och fick svaret att dom skulle "hotta upp logementena".

Den omedelbara frågeställning som dyker upp i mitt huvud är:

-Hur fan ser ett, av Försvarsmakten, "upphottat" logement ut? :rockon:

Har försökt spåna lite själv, men kommer som ingenvart. Någon som vågar sig på en gissning?

Snackar vi gardiner, soffgrupper och mjuka kuddar i kulörta färger(hemska tanke)? :dribble:

Ja.. kan bara säga att jag med spänning väntar på inryck! hehe

Posted
-Hur fan ser ett, av Försvarsmakten, "upphottat" logement ut? :blink:

Har försökt spåna lite själv, men kommer som ingenvart. Någon som vågar sig på en gissning?

Snackar vi gardiner, soffgrupper och mjuka kuddar i kulörta färger(hemska tanke)? :worthy:

Som jag har förstått det så får man inreda logementet lite som man själv vill(finns säkert vissa ramar), logementet skall enligt kompanichefen(HQ Coy)behandlas mer som ett riktigt hem och inte bara en sovplats.

Lite OT, men jag är på bild på SR:s startsida :)