Forumsledning Kimster Posted July 12, 2007 Forumsledning Report Posted July 12, 2007 Jag bara undrar, är det någon som har hört vad som kommer att hända efter det att kontrakts tiden går ut i juli 2008? Kommer sverige då sätta upp en ny BG till 2009? kommer något annat av dom nordiska länderna sätta upp en BG 2009 så att sverige sätter upp en 2010 eller liknande? Eller är den här BG:n en engångsföreteelse för att få upp vår internationella cred?Satt här och surfa runt lite och kom att tänka på det bara. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=27086 Quote
Munin Posted July 18, 2007 Report Posted July 18, 2007 (edited) EU troops to help Darfur refugees David Gow in Brussels Wednesday July 18, 2007 The Guardian European Union governments will next week give the green light for 3,000 troops to be sent to Chad to protect refugees from the neighbouring Darfur region of Sudan and help demobilise thousands of children forced to take up arms. Human rights and aid organisations yesterday pressed EU foreign ministers, who meet in Brussels on Monday, to set "robust" rules of engagement for the troops, enabling them to fire when they and refugees are under attack and to arrest wanted war criminals. The EU is expected to give the final go-ahead for the mission after the UN adopts a resolution - expected next month or early in September - calling for a 26,000-strong African Union-UN force for Darfur. The mission, a French initiative discussed by EU officials with the UN head of peacekeeping, Jean-Marie Guehenno, yesterday, would last six to 12 months. Mr Guehenno told Reuters he hoped the EU would protect a corridor 560 miles by 125-250 miles in Chad and said he expected ministers to send a "strong signal" that would allow the UN to begin detailed planning. According to Lotte Leicht, EU director of Human Rights Watch, the mission would eventually be replaced by 1,300 police, including 300 from overseas. Kanske ändå? Edited July 18, 2007 by Munin Quote
Beck Posted July 18, 2007 Report Posted July 18, 2007 Fast det låter väl mest som om soldater från African Union åker eller tolkar jag helt fel? Hur var det förresten, accepteras det vita skyttesoldater nu eller är det samma som innan? Quote
petterkalle Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Fast det låter väl mest som om soldater från African Union åker eller tolkar jag helt fel? Hur var det förresten, accepteras det vita skyttesoldater nu eller är det samma som innan? Calle Bildt har ju nu sagt att det är mycket troligt att Sverige skall sända soldater till Tchad! Var skall han få dem ifrån? Tittar man på tidsramen som givits "slutet på året" så ligger ju NBG lägligt till? Titta också vad det är för tolkar man söker - franska??? 50 grader i skuggan och öken! 2,5 miljoner flyktingar, rivaliserande stammar och raidande regeringstrogen "milis", över 200000 döda de senaste tre åren, begynnande hungerkatastrof.....det är ändå inte allt! Tchad here we come... Quote
GC1 Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Fast det låter väl mest som om soldater från African Union åker eller tolkar jag helt fel? Hur var det förresten, accepteras det vita skyttesoldater nu eller är det samma som innan? Calle Bildt har ju nu sagt att det är mycket troligt att Sverige skall sända soldater till Tchad! Var skall han få dem ifrån? Tittar man på tidsramen som givits "slutet på året" så ligger ju NBG lägligt till? Titta också vad det är för tolkar man söker - franska??? 50 grader i skuggan och öken! 2,5 miljoner flyktingar, rivaliserande stammar och raidande regeringstrogen "milis", över 200000 döda de senaste tre åren, begynnande hungerkatastrof.....det är ändå inte allt! Tchad here we come... Eller... VCP1 körkort? Lite stulen ved och en fruktkniv under sätet, bäst att ringa UNMIK..... Quote
109 Eken Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Blev uppringd av nån människa idag som undrade om jag var intresserad av att ingå i trosskompanit Quote
G.. Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Jag har några frågor angående finansieringen av NBG. Är pengarna för utbildning och uppsättning av NBG finansierat i förväg eller tas pengar efter behov? Om det blir en insats av NBG. Har försvarsmakten öronmärkt pengar till NBG eller tas dom efter behov? Vad kostar det att skicka iväg hela NBG? Quote
Krook Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Jag har några frågor angående finansieringen av NBG. Är pengarna för utbildning och uppsättning av NBG finansierat i förväg eller tas pengar efter behov? Om det blir en insats av NBG. Har försvarsmakten öronmärkt pengar till NBG eller tas dom efter behov? Vad kostar det att skicka iväg hela NBG? NBG finansieras genom ordinarie anslag för FM. Därför har FM tvingats spara på annat och enl rykten så är inte finanserna helt i sin ordning (som vanligt). Det ska ju sägas att NBG inte ingick i det som FM budgeterat för för perioden utan uppgiften tillkom efter det. FM har nog inte öronmärkt några medel för en ev. insats. Det är EU som beslutar om insats och då ingår förhandlingar om de ekonomiska förutsättningarna för insatsen, vem som betalar vad mm. Och vad det skulle kosta att skicka hela NBG beror på vart de skickas och för hur länge och vilka förutsättningar som råder på platsen (hur stort traktamente, hyreskostnader för mark, transportkostnader, mm). /K Quote
G.. Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 NBG finansieras genom ordinarie anslag för FM. Därför har FM tvingats spara på annat och enl rykten så är inte finanserna helt i sin ordning (som vanligt). Det ska ju sägas att NBG inte ingick i det som FM budgeterat för för perioden utan uppgiften tillkom efter det. FM har nog inte öronmärkt några medel för en ev. insats. Det är EU som beslutar om insats och då ingår förhandlingar om de ekonomiska förutsättningarna för insatsen, vem som betalar vad mm. Och vad det skulle kosta att skicka hela NBG beror på vart de skickas och för hur länge och vilka förutsättningar som råder på platsen (hur stort traktamente, hyreskostnader för mark, transportkostnader, mm). /K Okej! Jag får tacka så mycket för svaret. Quote
GC1 Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Jag har några frågor angående finansieringen av NBG. Är pengarna för utbildning och uppsättning av NBG finansierat i förväg eller tas pengar efter behov? Om det blir en insats av NBG. Har försvarsmakten öronmärkt pengar till NBG eller tas dom efter behov? Vad kostar det att skicka iväg hela NBG? NBG finansieras genom ordinarie anslag för FM. Därför har FM tvingats spara på annat och enl rykten så är inte finanserna helt i sin ordning (som vanligt). Det ska ju sägas att NBG inte ingick i det som FM budgeterat för för perioden utan uppgiften tillkom efter det. FM har nog inte öronmärkt några medel för en ev. insats. Det är EU som beslutar om insats och då ingår förhandlingar om de ekonomiska förutsättningarna för insatsen, vem som betalar vad mm. Och vad det skulle kosta att skicka hela NBG beror på vart de skickas och för hur länge och vilka förutsättningar som råder på platsen (hur stort traktamente, hyreskostnader för mark, transportkostnader, mm). /K Det är ju snyggt att ha en överdådig (på pappret) styrka men inte medel att skicka den... Om det skall till en debatt om slantar när det blir tal om instas har ju hela konceptet fallit. Alternativet är väl att hela den hemmavarande vht får stryka på foten förutsättningslöst för insatsens skull, sen tar det ju bara några år att åyterta de mest grundläggande utbbehoven efter ett utbstopp..... Quote
Ratten Posted September 23, 2007 Report Posted September 23, 2007 alltså det är jättemånga vakanser på nbg, jag har kommitpå att jag inte har jack shit o göra hena våren så jag har sökt lite olika befattningar... aa vad tror ni grabbar? får man svar snabbt eller? dom verkar ha ganska många vakanser ju...svårt att komma in? exempelvis skyttegruppchef eller luftburen skyttesoldat om man har ja77 och före detta pbelev...muckade i juni...? Quote
Skalman Posted September 23, 2007 Report Posted September 23, 2007 alltså det är jättemånga vakanser på nbg, jag har kommitpå att jag inte har jack shit o göra hena våren så jag har sökt lite olika befattningar...aa vad tror ni grabbar? får man svar snabbt eller? dom verkar ha ganska många vakanser ju...svårt att komma in? exempelvis skyttegruppchef eller luftburen skyttesoldat om man har ja77 och före detta pbelev...muckade i juni...? Ring dem istället, så verkar du mer intresserad och så kan de få tag i dig direkt. Om de nu vill ha dig så vill de ha dig så fort som möjligt, eftersom du redan missat en massa utbildning! Quote
Ratten Posted October 8, 2007 Report Posted October 8, 2007 jäkla scheisse, vad är det med dom i försvarsmakten. dom har tonvis med vakanser och man slänger sig på dom, och så får man 0 respons. AR03 sa iallfall att dom tyckte jag var för ung... vad är det med dom? aja bara inse, man är för oattraktiv som artillerist... Quote
Jonasi Posted October 13, 2007 Report Posted October 13, 2007 "Osäkert läge för Nordic Battlegroup" Artikel från GP: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=375270 Jag slog ihop tråden om det osäkra läget med den allmänna tråden. //Krook, blågul Quote
imint Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 (edited) Nu drar det ihop sig till slutövning för NBG, Nordic Resolution har inletts med mjukstart och tilltransportskede. Lokalpressen varnar för trafikproblem och buller under övning. Spännade att se hur det kommer att gå. " - ut i skogen tåga alla nu, Karl går först och FHQ:t går sist, tyst i media, ej hörs ett enda knyst" /edit: bytte ett ord Edited October 31, 2007 by imint Quote
Munin Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Nu drar det ihop sig till slutövning för NBG, Nordic Resolution har inletts med mjukstart och tilltransportskede. Lokalpressen varnar för trafikproblem och buller under övning. Spännade att se hur det kommer att gå. " - ut i skogen tåga alla nu, Karl går först och FHQ:t går sist, tyst i media, ej hörs ett enda knyst" /edit: bytte ett ord Mobilen laddad med Flesh failures (Let the sunshine) i väntan på avtransport, lika bra att börja med stil och öka. Quote
bushman Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 (edited) Nu drar det ihop sig till slutövning för NBG, Nordic Resolution har inletts med mjukstart och tilltransportskede. Lokalpressen varnar för trafikproblem och buller under övning. Spännade att se hur det kommer att gå. " - ut i skogen tåga alla nu, Karl går först och FHQ:t går sist, tyst i media, ej hörs ett enda knyst" /edit: bytte ett ord Mobilen laddad med Flesh failures (Let the sunshine) i väntan på avtransport, lika bra att börja med stil och öka. hmm så du menar att du själv skall byta plats med din hippepolare berger och själv åka och festa med din nya flickvän PTE bukowski? Edited October 31, 2007 by bushman Quote
Munin Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Snarare ett sarkastiskt småleende inpass åt herr bitter, herr misstroende et company. För övrigt skulle min nästa döda mig om jag rymde med john savage, tja med vem som helst egentligen. Väl mött i lapphelvetet, vem vet kanske det lurar ett positivt ord i nästa kapitel. Quote
GC1 Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Efter att ha tackat nej till en plats var jag i början lite osäker på om jag hade gjort rätt. Efterhand anser jag att jag inte kunde ha ahndlat mer riktigt av flera skäl, flertalet högst privata men även pga det som jag uppfattar som stora organisatoriks brister. Det rapporteras om brister i förbandet av en sort som inte går att förklara på annat sätt än att vi inte kommer att ha en full battlegroup 080101 Ur artiklen Idag SVD "– Svårast har varit att få ihop all ny materiel. Det tar ett tag att lära sig vad man kan göra och vilka begränsningar som finns, säger ställföreträdande bataljonschefen överstelöjtnant Johan Wiktorin som berömmer sina soldater: ”lojalt folk”. Det stämmer, men hos veteranerna i styrkan finns en irritation under ytan: militärpoliserna har ännu ingen radioutrusning. Den luftburna skvadronen väntar på flera av de moderna pansarbilar, Galten, som de ska ha med sig in i transportflygplanen." Är det hos veteraneran irritationen finns? Eller är det bara yxorna som ser problemen? Har man som relativt nymuckad lärt sig att gilla läget i kombination av att vara det första förbandet av sitt slag att man inte ställer de krav man faktist kan på sin arbetsgivare som det nu handlar om. FM är orehört beroende av de som är anställda och borde kanske insett hur basic det är att faktist leverera den utrustningen som utlovats eller åtminstone en likvärdig. Att ersätta fordon och sambandsmedel och sjukvårdsberedskap med en lägre nivå än avsett från början är svårt att motivera, både för soldaterna och mig som finansiär i det här projektet..... Quote
tinhead Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Att ersätta fordon och sambandsmedel och sjukvårdsberedskap med en lägre nivå än avsett från början är svårt att motivera, både för soldaterna och mig som finansiär i det här projektet..... Förutom ledning och organisatoriska brister som alltid uppkommer med nya organisationer.. Så kunde nästan vem som helst inse då FM ska sätta upp ett förband utan extra pengar pararellt med US (som normalt har högsta prio på _allt_)... Dom tror dessutom att det ska gå för att dom drar ner på VPL utbildningen.. (hur ofta tillförs vpl utbildning nya system och utrustning?) Lägg dessutom till FMlog som klarar av att tappa bort hälften av materiellen på vägen från leverantörer..(tjaa materiellen är inte borta egentligen dom vet bara inte var dom förvarat den i väntan på direktiv var den ska) Då blir det en soppa lá FM.. Jag hoppas dom får sin utrustning till slut och att dom slipper åka på något uppdrag mer än vänliga övningar.. Quote
Krook Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 Det låter som om NBG slipper gå högvakt. Alltid något. /K Quote
GC1 Posted November 9, 2007 Report Posted November 9, 2007 Det låter som om NBG slipper gå högvakt. Alltid något. /K Men dom genomför väl högvaktsträningen utifall att? Quote
imint Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 Nu har NBGt övat med buller och bång, med imponerande trafikstockningar i den Norrbottniska trafiken, men hur gick det? Ni som var där har ni något om övningen som ni vill/kan delge oss andra? Quote
bushman Posted November 15, 2007 Report Posted November 15, 2007 delge och delge..... skulle gärna vilja skriva en hel del här men det gagnar ingen. dessutom vet man ju att allt kollas upp och att man får tillbaks det senare. eller så får man pm av murvlar som reggat sig på forumet. och som numer ringer fra i tron att de kommer till PIO. vår enhet är numera välövad och vet vad och vilken mtrl som inte funkar i subarktisk miljö. sovsäck 2000 vinter är bra. viss logistik under övn var mindre bra. värmare 75/40 funkar fortfarande bra. thunderpig är ett djur som jag vill veta hur det ser ut. supportsnubbar på F21 har dåligt tålamod samt gillar sina stolar mycket. nordpoolen i boden var trevligt. max har goda hamburgare. stageing area i sandgropen är kallt och blött. movcon håller murphy i en liten bur och släpper ut honom med jämna mellanrum. Quote
Munin Posted November 16, 2007 Report Posted November 16, 2007 Kompletterar lite: Diskussionen hos oss går åt att spiderpig och thunderpig kan vara besläktade? Sjvtält 3B uppskattar inte asfaltsplacering, en av våra baltiska vänner stod för stor bondhumor i början av grupperingen när det fläktade friskt och tältsidan till dasset lyfte (förankring skedde senare). Daglig varm dusch i enskilt uppvärmt utrymme uppskattas. Sjvtält och dieselgris har hög mysfaktor även om man blir något uttorkad av värmen. Southland hade bättre väder än mellansverige, lapphelvete eller hur? Kyla är när den utomhusbaserade tvålflaskan behöver bytas ut en gång i halvtimmen pga av dess tillhyggesliknande egenskaper (bildexempel förekommer på mil.se). Utbildningen i att ta ner helikopter är i särklass den snabbaste jag någonsin genomgått. Expeditionary mindset löser det mesta ihop med multiverktyg, kattstrypare och pannben. REP-soldater uppskattar inte multiverktyg och verktygssatser, något om att stjäla andras arbete? Reaktionerna som en del gruppmedlemmar drabbades av tyder på att NBG/MP har de snyggaste soldaterna? Uppdraget utfört. Quote
bushman Posted November 16, 2007 Report Posted November 16, 2007 Reaktionerna som en del gruppmedlemmar drabbades av tyder på att NBG/MP har de snyggaste soldaterna? norsk ambulanspluton slår MPs bidrag vilken dag som helst. Quote
NoPinky Posted November 16, 2007 Report Posted November 16, 2007 Det låter som om NBG slipper gå högvakt. Alltid något. /K Så sent som igår när vi hade genomgång av planeringen inför termin 4, fanns högvakten fortfarande med. Quote
SemperMetamContingimus Posted November 16, 2007 Report Posted November 16, 2007 Till oss har de sagt att det inte blir högvakt för NBG, vi har inte tid. Enligt dem skulle hemvärnet ta hand om det. Någon som har koll? Quote
bushman Posted November 16, 2007 Report Posted November 16, 2007 men vad tror de? visst det är ju e trevlig tradition med högvakt, men hur många inom nbg är egentligen intresserade av att gå högvakt? och iden med HV? hel jävla befängt, de från HV som ställer upp på högvakten är inte direkt det folk som befolkar insatsplutonerna. jag har gjort två högvakter och allt som allt tre dygn. det räcker för mig, och då gjorde jag det frivilligt, mest pga att jag ville få möjligheten att prova att gå skarp skyddsvakt någon gång. skulle jag bli beordrad att lalla runt i drottningholmsparken eller stå på lejonbacken i nio dygn, skulle jag hata det som pesten. visst vi får en lön som en väring eller hv-man aldrig skulle drömma om men endå, uppgiften är så där upphetsande. kan förstå att det finns en och annan som säkert ser det som högtidligt om man inte har gjort det tidigare, men tro mig när det blir rutin av det efter andra dygnet, kommer man hata det som pesten. Quote
Recommended Posts