O-son Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 När det gäller ungdomsrekrytering så tycker jag att man ska få fram att det handlar om att: få insyn i FM, gemenskap, och att ha roligt. Vänner i min ålder (15) undrar vad man egentligen gör inom FM som ungdom. - Får man skjuta med gevär och köra pansarvagn? Undrar vissa... Det är helt enkelt brist på information! Som sagt så behövs det mer info till ungdommar och föräldrar. Quote
Fk Satan Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 När det gäller ungdomsrekrytering så tycker jag att man ska få fram att det handlar om att: få insyn i FM, gemenskap, och att ha roligt. Vänner i min ålder (15) undrar vad man egentligen gör inom FM som ungdom. - Får man skjuta med gevär och köra pansarvagn? Undrar vissa... Det är helt enkelt brist på information! Som sagt så behövs det mer info till ungdommar och föräldrar. Här finner du nog svar på dina frågor Försvarsutbildarna Quote
Chassi Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 Jag ser det nästan som ett krav att vid rekrytering av ungdommar så ska det finnas vapen med i handlingen, det är just den delen som skilljer FM/FU ungdomsverksamhet ifrån all annan konventionell ungdomsverksamhet ex scouterna,räddningstjänsten,sportfiskarna,flygklubbarna osv. Vapen måste finnas med men vet man inte hur man ska hantera det på ett vettigt sätt så är det bättre att låta bli och prata om vapnen, men då är man i ungarnas ögon en dålig verksamhetschef iom att andra avdelningar får skjuta. Quote
Greatmalinco Posted March 23, 2009 Report Posted March 23, 2009 jag gick precis med i HvU fast jag hade ingen aning att det fanns förrän typ i början av nian (går första året på gymnasiet nu) av en kompis som har sin morsa i hemvärnet. Dock så sökte jag då men det blev ett fel som inte fixades förns nu men till saken iaf inga av mina vänner eller ungdomar i skolan verkar veta vad det är så skulle det inte funka att skicka ut ungdomar från hemvärnet tillsammans med en ungdomsledare och visa de vad det är för något och berätta vad man gör och hur det är ? desutom bland de som vet är det många som inte får för sina föräldrar för de anser att deras barn ej ska vara med i något sådant eftersom det är "farligt" har hört det många gånger från kompisar så desutom man kanske borde ge ut mer information till föräldrar också så de vet vad det handlar om ? Quote
trädet Posted March 23, 2009 Report Posted March 23, 2009 jag gick precis med i HvU fast jag hade ingen aning att det fanns förrän typ i början av nian (går första året på gymnasiet nu) av en kompis som har sin morsa i hemvärnet. Dock så sökte jag då men det blev ett fel som inte fixades förns nu men till saken iaf inga av mina vänner eller ungdomar i skolan verkar veta vad det är så skulle det inte funka att skicka ut ungdomar från hemvärnet tillsammans med en ungdomsledare och visa de vad det är för något och berätta vad man gör och hur det är ? desutom bland de som vet är det många som inte får för sina föräldrar för de anser att deras barn ej ska vara med i något sådant eftersom det är "farligt" har hört det många gånger från kompisar så desutom man kanske borde ge ut mer information till föräldrar också så de vet vad det handlar om ? Det är ett jättebra tänk, men problemet många som testat stött på är frågor av typen "får man lära sig döda?" osv. Sedan så gör ju instruktörerna detta på sin fritid, och de flesta har jobb eller skola att ta hand om på vardagar. Quote
Chassi Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 Jag skulle gärna åka ut till skolor och berätta om vår verksamhet, däremot så tar det som sagt en hel del tid utöver just skolbesöken, innan det så ska det ju budgeteras ersättning till mig (då jag inte vill göra det gratis på ledig tid) sen ska man sköta bokningar med skolor hit och dit och i slutändan så är resultatet föga lågt i förhållande till vad man lägger ut, någon ska ju faktiskt sköta det här också. I våran avdelning testade vi en gång att genomföra det som du föreslår och faktum är att vi får bättre resultat genom att anordna brevutskick (900 st) och en rekryteringsdag då ungdomar får komma och titta på vad vi gör i vår verksamhet. den största patrull vi stötte på med skolinformationen var att skolor inte ville ha oss där. och dessa bistra tider så har ni ungdomar en stor uppgift då ni är det bästa sättet att sprida information då varje ungdom omsätter minst 10 stycken kamrater i en skolklass, ni når ut många gånger bättre än vad vi stackars instruktörer gör om vi ska slita med skolinformation. Quote
Greatmalinco Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 Jag skulle gärna åka ut till skolor och berätta om vår verksamhet, däremot så tar det som sagt en hel del tid utöver just skolbesöken, innan det så ska det ju budgeteras ersättning till mig (då jag inte vill göra det gratis på ledig tid) sen ska man sköta bokningar med skolor hit och dit och i slutändan så är resultatet föga lågt i förhållande till vad man lägger ut, någon ska ju faktiskt sköta det här också. I våran avdelning testade vi en gång att genomföra det som du föreslår och faktum är att vi får bättre resultat genom att anordna brevutskick (900 st) och en rekryteringsdag då ungdomar får komma och titta på vad vi gör i vår verksamhet. den största patrull vi stötte på med skolinformationen var att skolor inte ville ha oss där. och dessa bistra tider så har ni ungdomar en stor uppgift då ni är det bästa sättet att sprida information då varje ungdom omsätter minst 10 stycken kamrater i en skolklass, ni når ut många gånger bättre än vad vi stackars instruktörer gör om vi ska slita med skolinformation. jodå förstår jag helt men jag t.ex skulle nog kunna tänka mig att ta till exempel en studiedag och åkta till skolorna där jag bor men det är ju något som måste planeras isåfall men jag har ju inte varit på någon övning än med HvU så vet inte vad de säger om det där jag bor. Och jag har berättat om HvU för mina polare och en del verkar intresserade men de kommer vanligtvis med sånna dumma frågor som om man får döda folk o köra stridsvagn men det tyder ju bara på att det behövs bättre info. Men vadå att de inte vill ha er i skolan ? är det bara för att hemvärnet är militärt ? Quote
Chassi Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 Ungefär så ja, det finns en mentalitet ibland skolor och sådant nuförtiden, tänk vad hemskt om skolungdomarna ska ut i skogen och lära sig militärsaker, "sånt är ju farligt". Att dina polare kommer med skumma frågor beror nog inte endast på informationsbrist utan mycket beror nog på deras eget sätt att tänka då dom med största säkerhet "vet" svaret på sina egna korkade frågor. i den åldern så vill man ju inte heller visa att man vet mer än vad man gör för då är man ju en tönt visserligen så är det bra om man kan sprida information om FM och ungdomsverksamheten men det är inget som gemene ungdom ska syssla med (med risk för felinformation) men tycker man att en instruktör och en ungdom som står och pratar inför skolelever är bra så är det bara att försöka, men med facit i hand så har det fungerat någorlunda dåligt som jag skrev tidigare. Och att informera om försvarsmakten i allmänhet är nog bäst om man överlåter till Skolinformatörerna. Quote
Halldén Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 ...visserligen så är det bra om man kan sprida information om FM och ungdomsverksamheten men det är inget som gemene ungdom ska syssla med (med risk för felinformation) men tycker man att en instruktör och en ungdom som står och pratar inför skolelever är bra så är det bara att försöka, men med facit i hand så har det fungerat någorlunda dåligt som jag skrev tidigare. Och att informera om försvarsmakten i allmänhet är nog bäst om man överlåter till Skolinformatörerna. Det bästa vore om skolinformatörerna kunde ge information om den ungdomsverksamhet som finns; någon vill göra lumpen men märker själv att det är en bit kvar --> informatören tar upp att det finns för de som är intresserade militära ungdomsutbildningar att tillgå som rent utav kan vara meriterande inför värnplikt. Nu vet jag inte i hur stor utsträckning som skolinformatörer åker ut, jag själv har aldrig stött på någon, men det måste väl vara något som bör vara prioriterat av FM i dagens läge? Quote
linush Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 Ja, det finns det. Man kan ansöka om att bli det efter MUCK och då åker man runt i skolor och informerar om lumpen och allt som hör därtill. Halldéns förslag var faktiskt ganska bra. Skulle vara intressant att se vad det skulle ha för effekt, om det faktiskt skulle bli fler ungdomar i frivilligförsvarets ungdomsverksamheter. Quote
Chassi Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 (edited) En nackdel med Skolinformatörerna är att dom är så få. Var i samspråk med en av de som rekryterar Skolinformatörer (det var nog ett år sedan) men hur som helst, han tyckte det var för få informatörer för att man skulle få en rejäl effektvinning, antalet informatörer var då i runda slängar 25 st spridda på sveriges yta. Ur ungdomsverksamhetens vinkel så är det även lite synd då informatörerna riktar sig till elever som går 1-2 året på gymnasiet, och visserligen kan man bli medlem i ungdomsavdelningarna då också men hur roligt är det att börja bland 15 åringar som 17 åring Jag är iaf övertygad om att ungdomsverksamheten kommer att öka kommande år, sakta men säkert. Edited March 24, 2009 by Chassi Quote
Greatmalinco Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 En nackdel med Skolinformatörerna är att dom är så få.Var i samspråk med en av de som rekryterar Skolinformatörer (det var nog ett år sedan) men hur som helst, han tyckte det var för få informatörer för att man skulle få en rejäl effektvinning, antalet informatörer var då i runda slängar 25 st spridda på sveriges yta. Ur ungdomsverksamhetens vinkel så är det även lite synd då informatörerna riktar sig till elever som går 1-2 året på gymnasiet, och visserligen kan man bli medlem i ungdomsavdelningarna då också men hur roligt är det att börja bland 15 åringar som 17 åring Jag är iaf övertygad om att ungdomsverksamheten kommer att öka kommande år, sakta men säkert. jo det är ju sant att det inte är så kul att vara 17 runt massa 15 åringar jag ansökte ju i nian då jag fyllde femton men det blev ett misstag så ansökningen kom alldrig fram och sen orkade jag inte fixa det men nu har jag sökt och kommit in iaf och det ska bli otroligt intressant att se hur det är Quote
Halldén Posted March 24, 2009 Report Posted March 24, 2009 En nackdel med Skolinformatörerna är att dom är så få.Var i samspråk med en av de som rekryterar Skolinformatörer (det var nog ett år sedan) men hur som helst, han tyckte det var för få informatörer för att man skulle få en rejäl effektvinning, antalet informatörer var då i runda slängar 25 st spridda på sveriges yta. Ur ungdomsverksamhetens vinkel så är det även lite synd då informatörerna riktar sig till elever som går 1-2 året på gymnasiet, och visserligen kan man bli medlem i ungdomsavdelningarna då också men hur roligt är det att börja bland 15 åringar som 17 åring Jag är iaf övertygad om att ungdomsverksamheten kommer att öka kommande år, sakta men säkert. Frågan är väl också om FM gör något för att informera skolorna om skolinformatörerna? (detdär blev en lustig mening) Trots alla guldnycklar man än må ha vunnit så är banne mig FM totalt urusla på att marknadsföra sig själva. De nya ungdomar vi har fått in den senaste tiden i Uppsala har i princip enbart kommit från gymnasiets första eller andra år, tror tom att majoriteten kommer från det senare. Antalet 15:åringar ligger nog på en så låg nivå som 2 personer av ca 30. Vi har iofs haft problem med att få ut information bland högstadiena och tvärtom haft nästan lättast att komma ut bland gymnasieeleverna. Men mycket av våran rekrytering ligger i "mun-mot-munmetoden", killar och tjejer som har hängt med på nån introhelg börjar prata med sina kompisar och drar med dem på nån träff. Massutskick är något vi tyvärr ännu inte har prövat på, dels har vi ingen kunskap om hur vi skulle få ihop det, men jag tror att det vore en lyckad metod! Någon med mer information (Chassi?) kan gärna höra av sig till mig. Quote
Greatmalinco Posted March 26, 2009 Report Posted March 26, 2009 En nackdel med Skolinformatörerna är att dom är så få.Var i samspråk med en av de som rekryterar Skolinformatörer (det var nog ett år sedan) men hur som helst, han tyckte det var för få informatörer för att man skulle få en rejäl effektvinning, antalet informatörer var då i runda slängar 25 st spridda på sveriges yta. Ur ungdomsverksamhetens vinkel så är det även lite synd då informatörerna riktar sig till elever som går 1-2 året på gymnasiet, och visserligen kan man bli medlem i ungdomsavdelningarna då också men hur roligt är det att börja bland 15 åringar som 17 åring Jag är iaf övertygad om att ungdomsverksamheten kommer att öka kommande år, sakta men säkert. Frågan är väl också om FM gör något för att informera skolorna om skolinformatörerna? (detdär blev en lustig mening) Trots alla guldnycklar man än må ha vunnit så är banne mig FM totalt urusla på att marknadsföra sig själva. De nya ungdomar vi har fått in den senaste tiden i Uppsala har i princip enbart kommit från gymnasiets första eller andra år, tror tom att majoriteten kommer från det senare. Antalet 15:åringar ligger nog på en så låg nivå som 2 personer av ca 30. Vi har iofs haft problem med att få ut information bland högstadiena och tvärtom haft nästan lättast att komma ut bland gymnasieeleverna. Men mycket av våran rekrytering ligger i "mun-mot-munmetoden", killar och tjejer som har hängt med på nån introhelg börjar prata med sina kompisar och drar med dem på nån träff. Massutskick är något vi tyvärr ännu inte har prövat på, dels har vi ingen kunskap om hur vi skulle få ihop det, men jag tror att det vore en lyckad metod! Någon med mer information (Chassi?) kan gärna höra av sig till mig. ja vi har inte haft besök av några informatörer i alla fall Quote
wartofta Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 Jag jobbar som samhällskunskapslärare och har haft besök av FM:s skolinformatörer. De gör ett jättebra jobb och berättar om FM och lumpen mm, men som sagt var inget om ungdomsverksamheten som finns i frivilligorganistationerna. Det tycker jag personligen är tråkigt. Sedan måste jag faktiskt också säga att frivilligorganisationerna inte alltid är så bra på att utnyttja de som jobbar inom skolan och är med i någon frivilligorganisation för att informera om ungdomsverksamheten. Jag själv brukar själv informera om att det finns ungdomsverksamhet, men skulle vilja ha stöd från frivilligorganisationerna med material att visa och presentera för eleverna. Fick vi intresserade det skulle vi kunna se till att många intresserade pojkar och flickor skulle komma med i ungdomsverksamheten. Eventuellt OT men är väldigt nyfiken på hur de olika frivilligorganisationerna, distrikten/förbunden arbetar med att rekrytera ungdomar. Själv så brinner jag för att få med ungdomar i verksamheten, men har inte möjlighet att arbeta som ungdomsledare, men inom jobbet kan jag som sagt var informera. Är det någon som har material som går att använda i skolan får man gärna skicka det via mailen. /Wartofta Quote
Beafer Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 Just för tillfället finns det egentligen inga skolinformatörer. FM lade ned sitt projekt med dessa då de tyckte att det var för dyrt. Pliktverket tyckte dock att de behövde någon form av informatörer och anställde till en början en tjej per regionkontor för att arbeta med projektet för att rekrytera fler tjejer. Därefter kom man på att det kunde vara bra att anställa en kille också och gjorde så i februari iår. Dessas uppgifter är i princip att sitta i väntrummen på mönstringskontor och prata med de mönstrande samt att vid de tillfällen det inte finns några mönstrande åka till skolor och informera. Dock så kan man ju lätt förstå att det inte blir så många skolor som hinns med. På den ungdomsavdelning där jag "växte upp" och som jag tyvärr inte kan vara del av för tillfället, jobbade vi huvudsakligen med skolrekrytering samt med "mun-mot-mun"-metoden. Skolrekryteringarna var lite av ett hasardspel där man ibland kunde lägga ned flera dagar med besök på skolor och få ett par tre stycken och ibland kunde man få tag i över 10 på en gång. Det var dock en ganska intressant upplevelse varje gång. Jag blev en gång i tiden rekryterad till FVRF via en brevrekrytering och tycker att det fungerar ganska bra. Jag försökte få upp den idén till min ungdomsavdelning i Hemvärnet också, men det blev aldrig av. Quote
Chassi Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Tilläggas bör vad gäller brevrekryteringen är att för att det ska bli någorulunda effektivt så bör man skicka ut över 500 brev. I vår avdelning skickade vi i början ut ca 500 kuvert men då det var en ganska dålig säkerhet(på rekryterade elever) vad gäller den mängden så ökade vi det till 900 kuvert, man bör emellertid räkna med att ungefär 3-4 procent nappar på just dessa brev och faktiskt fortsätter sitt första år, sen tillkommer några till med hjälp av kompiskontakter motsv. när vi delade ut 500 brev så kunde det vid dåliga år kanske komma 10-15 nya men då vi ökade till 900 brev så har vi aldrig haft färre än 20 som börjat, normalt ligger på 30. Quote
DaRaven Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Tilläggas bör vad gäller brevrekryteringen är att för att det ska bli någorulunda effektivt så bör man skicka ut över 500 brev.I vår avdelning skickade vi i början ut ca 500 kuvert men då det var en ganska dålig säkerhet(på rekryterade elever) vad gäller den mängden så ökade vi det till 900 kuvert, man bör emellertid räkna med att ungefär 3-4 procent nappar på just dessa brev och faktiskt fortsätter sitt första år, sen tillkommer några till med hjälp av kompiskontakter motsv. när vi delade ut 500 brev så kunde det vid dåliga år kanske komma 10-15 nya men då vi ökade till 900 brev så har vi aldrig haft färre än 20 som börjat, normalt ligger på 30. Hur tog ni fram adresser för detta? Quote
Vamtiin Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 De flesta av mina kamrater fick hem informationsblad ang. den avdelning jag är med i, men inte jag. Förstod inte alls varför, nu när jag tänker på det så är det antagligen för att jag fyller år på senhösten och var fortfarande 14 när de andra var 15, men jag hakade på mina kamrater (fem stycken, varav jag och en halv var kvar efter första året) och pratade med kurschefen. Jag fick gå med, fyllde år samma månad som det började. Sen året efter fick jag hem rekryteringsbrev, tyckte det var lite humoristiskt. Men jag tror att det lönar sig mycket bra med att skicka ut brev till ungdomarna och sedan får dessa prata med sina kamrater. Skulle man kombinera brevutskick, rekryteringsdag och att åka ut till skolorna och visa upp sin verksamhet tror jag nog att man kan få en hel del. Skolorna är den knivigaste delen, då instruktörer/befäl har jobb att sköta. Men det är säkerligen genomförbart. Quote
Chassi Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Hur tog ni fram adresser för detta? Prata med Skatteverket. Quote
wartofta Posted April 6, 2009 Report Posted April 6, 2009 Hur tog ni fram adresser för detta? Prata med Skatteverket. Eller varför inte med kommunen. Quote
Beafer Posted April 7, 2009 Report Posted April 7, 2009 Man kan också prova med Statens Personadressregister, SPAR. www.sparnamnden.se Quote
Dansk_skalle Posted January 2, 2010 Report Posted January 2, 2010 Personligen tycker jag att informationen som finns att tillgå är väldigt tvetydlig. Jag har även svårt att förklara för vänner vad vi egentligen sysslar med i våran avdelning. Jag blir oftast tvungen att dra konkreta exempel från nyliga övningar istället för att kunna säga vad vi allmänt gör. Dels så är det ju faktiskt så, som någon påpekade tidigare, att reglerna i sig är tvetydliga. Det finns hundratals olika "Amf-ungdom", "LV-ungdom", "Armé-ungdom" och dessutom SVK, FVRF osv. Verksamheten kan skilja sig drastiskt från avdelning till avdelning. Jag har svårt att förklara vad vi gör. Vi går ut i skogen också är det krig men vi krigar inte utan vi sover i tält. Men vi sover ju inte i tält hela helgen. Men vad gör vi då? Jag blir helt enkelt tvungen att dra konkreta exempel. Det finns ingen allmän information att ge. Man kan ju rabbla upp en massa och säga "Vi sysslar med sjukvård, patrulltjänst, spaning, skjutningar, överlevnad" osv men det säger ju egentligen ingenting för en ovetande. Det finns inte heller enkla sätt att locka folk. Jag tror att bästa sättet att locka ungdomar är att ge en öppen attityd och visa upp uniform och annan mtrl. Antingen genom att fysiskt vara där eller genom affischering eller liknande. Problemet som jag ser det är att massutskick och reklam ger en tillströmning som inte alltid är positiv. Dels får man alltid "obra" typer som inte bör bära uniform, dels får man lättsamma typer som inte är hängivna eller engagerade. I vår avdelning som är väldigt liten behöver vi en bas, en grund att stå på. Vi behöver ett hängivet gäng som verkligen är intresserade och lämpliga. Kvalitet över kvantitet. Hur ska man nå ut på ett sätt som gynnar denna önskvärda utveckling jämte den oönskvärda där tillströmningen är enorm och av varierande kvalitet? Hur ska man inrikta sig i rekryteringen? När man väl funnit dessa individer bör man kanske övergå till kamratrekrytering, mun-mot-mun metoden. Men för våran del där vi inte ännu har en sådan grund att stå på, vad göra? Quote
Ormtunga Posted January 2, 2010 Report Posted January 2, 2010 Mina fem... Å det första behöver FM ta ett rejält grepp kring vad man vill åstadkomma med verksamheten på ett nationellt plan. Idag varierar utbud av utbildningar, utbildningstillfällen och annat viktigt i kvalitet och kvantitet stort över landet. Å det andra måste varje förbund och förening ta ett snack om vad man vill åstadkomma. Allt som oftast är det ju ideella som driver verksamheten (på många ställen med den äran), och min uppfattning är att de borde ha ett ord med i laget. Å det tredje måste det hittas former för hur man rekryterar deltagare och ledare på ett bra sätt - oavsett om det kommer till nationella styrningar gällande mål och syfte. Vi kan inte ha verksamhet där ungdomar med konstig världsbild och underliga politiska engagemang går i uniform (inte ett helt okontroversiellt påstående, men jag säger inte att man inte ska stänga ute människor från början. Alla ska få en chans) Vinsten med ovanstående är att man får en tydlighet kring VAD man ska åstadkomma (meningsfull fritidssysselsättning? Utbildning för vidareslussning in i krigsförband/anställning? Budgetregulator?). Det ger att man vet VAD man ska kommunicera till rekrytämnena. Utifrån det tror jag att den bästa vägen att gå är att varje lokalförening (eller vad som blir formen efter första stycket, ungdomspluton, barnbrigad eller sminkskola i grönt) själva får göra en avdömning på HUR man ska kommunicera VAD. Ovanstående är egentligen utanpåverk till rekryteringen, men min erfarenhet av alla ungdomsorganisationer är att man måste kunna besvara frågan "Vad är det vi sysslar med?" och "Vad ska vi syssla med?" innan man kan börja rekrytera. Annars gör man som man alltid gjort, och det är inte alltid bra. Det bästa rekryteringstips jag kan delge ikväll är metoden "En kopp kaffe". Ta ett snack med stans/bygdens fritidsledare, rektorer, fritidsnämndsledamöter, scoutledare, you name them. Alltså mun-mot-munmetoden, men litet mer strategisk. Flygblad, annonser och bokbord har ger starkt begränsad exponeringstid hos målgruppen, medan människor som besitter förtroende kan snacka in sig över tiden (de här människorna kallas för övrigt "opinionsbildare" på akademin och hos PR-byråerna. De absolut bästa är föräldrarna) Quote
Chassi Posted January 2, 2010 Report Posted January 2, 2010 Dansk skalle@ För att få den kvalitativa grunden att stå på så måste man ju ha intresserade ungdomar, ska man hålla på och vela om vilka man vill ha och vilka man inte vill ha så kommer man inte längre än så. Att skicka ut massutskick som inbjuder till en rekryteringsförevisning med utrustning och materiel samt information om verksamheten är enligt mig inga konstigheter, de olämpliga som påbörjar verksamhet kommer inom en tidig framtid sluta pgra att de inte passar in, och de som enligt FMs värdegrund och synsätt är helt och hållet obra är det bara att skicka hem. att folk sedan fått ut utrustning och sedan slutar är ett fall för FMs jurister att avgöra vad man ska göra för åtgärd, här ska inte ungdomsledarna försöka rätta till saker själva. vilken verksamhet som skall bedrivas har ju FU förklarat ganska bra i FrivHandboken (tror jag) där står det vad de olika kurserna ska bestå av och det står även vilka som får var/bli ungdomsledare , instr osv. sen måste ju såklart förbundet eller föreningen ha ordentliga Stadgar. men min erfarenhet av alla ungdomsorganisationer är att man måste kunna besvara frågan "Vad är det vi sysslar med?" och "Vad ska vi syssla med?" innan man kan börja rekrytera. Annars gör man som man alltid gjort, och det är inte alltid bra Och där håller jag med. Massutskick som senare resulterar i ungdomarnas Mun-mot-mun metoden är en mycket bra kombination. Rekrytera ett gäng ungdomar, några kommer att hoppa av genom naturlig utfasning och sedan fostra, fostra, fostra. Quote
wartofta Posted May 30, 2010 Report Posted May 30, 2010 Rekryteringsmetoden "En kopp kaffe", dvs snacka med personer som finns i närheten av elever så som föräldrar eller fritidsledare, lärare, rektorer mfl är jättebra! Får man positiva vuxna får man också positiva ungdomar. Vill dock säga att jag tycker att frivilligorganisationerna är dåliga på att utnyttja skolan som rekryteringsbas. Är det så att det inte finns tillräckligt med ledare för att ta emot ungdomarna eller är det någon annan orsak som gör att man inte kontaktar lärare man känner till från tidigare besök, eller som finns inom organisationen för att besöka ungdomarna på skoltid? Jag vet att om frivilligorganisationerna hörde av sig skulle skolan ta emot besöken med öppna armar! Så slutsaten är att hör av er till lärare ni känner så finns det mycket goda möjligheter för att få bra rekryteringstillfällen med bra utfall. Quote
hundensnos Posted July 27, 2010 Report Posted July 27, 2010 Dansk skalle@ För att få den kvalitativa grunden att stå på så måste man ju ha intresserade ungdomar, ska man hålla på och vela om vilka man vill ha och vilka man inte vill ha så kommer man inte längre än så. Att skicka ut massutskick som inbjuder till en rekryteringsförevisning med utrustning och materiel samt information om verksamheten är enligt mig inga konstigheter, de olämpliga som påbörjar verksamhet kommer inom en tidig framtid sluta pgra att de inte passar in, och de som enligt FMs värdegrund och synsätt är helt och hållet obra är det bara att skicka hem. att folk sedan fått ut utrustning och sedan slutar är ett fall för FMs jurister att avgöra vad man ska göra för åtgärd, här ska inte ungdomsledarna försöka rätta till saker själva. vilken verksamhet som skall bedrivas har ju FU förklarat ganska bra i FrivHandboken (tror jag) där står det vad de olika kurserna ska bestå av och det står även vilka som får var/bli ungdomsledare , instr osv. sen måste ju såklart förbundet eller föreningen ha ordentliga Stadgar. men min erfarenhet av alla ungdomsorganisationer är att man måste kunna besvara frågan "Vad är det vi sysslar med?" och "Vad ska vi syssla med?" innan man kan börja rekrytera. Annars gör man som man alltid gjort, och det är inte alltid bra Och där håller jag med. Massutskick som senare resulterar i ungdomarnas Mun-mot-mun metoden är en mycket bra kombination. Rekrytera ett gäng ungdomar, några kommer att hoppa av genom naturlig utfasning och sedan fostra, fostra, fostra. Hej Vad är själva syfter med hemvärnsungdom? Är det som skåjterna fast man går runt i militruniformer? Varför får man skjututbildning? Quote
Munken_swe Posted July 27, 2010 Report Posted July 27, 2010 (edited) Dansk skalle@ För att få den kvalitativa grunden att stå på så måste man ju ha intresserade ungdomar, ska man hålla på och vela om vilka man vill ha och vilka man inte vill ha så kommer man inte längre än så. Att skicka ut massutskick som inbjuder till en rekryteringsförevisning med utrustning och materiel samt information om verksamheten är enligt mig inga konstigheter, de olämpliga som påbörjar verksamhet kommer inom en tidig framtid sluta pgra att de inte passar in, och de som enligt FMs värdegrund och synsätt är helt och hållet obra är det bara att skicka hem. att folk sedan fått ut utrustning och sedan slutar är ett fall för FMs jurister att avgöra vad man ska göra för åtgärd, här ska inte ungdomsledarna försöka rätta till saker själva. vilken verksamhet som skall bedrivas har ju FU förklarat ganska bra i FrivHandboken (tror jag) där står det vad de olika kurserna ska bestå av och det står även vilka som får var/bli ungdomsledare , instr osv. sen måste ju såklart förbundet eller föreningen ha ordentliga Stadgar. men min erfarenhet av alla ungdomsorganisationer är att man måste kunna besvara frågan "Vad är det vi sysslar med?" och "Vad ska vi syssla med?" innan man kan börja rekrytera. Annars gör man som man alltid gjort, och det är inte alltid bra Och där håller jag med. Massutskick som senare resulterar i ungdomarnas Mun-mot-mun metoden är en mycket bra kombination. Rekrytera ett gäng ungdomar, några kommer att hoppa av genom naturlig utfasning och sedan fostra, fostra, fostra. Hej Vad är själva syfter med hemvärnsungdom? Är det som skåjterna fast man går runt i militruniformer? Varför får man skjututbildning? Syften med ungdomsverksamhet i Försvarsmakten är flera. Ge ungdomen en meningsfull sysselsättning, upplysa om försvarsmakten och skapa intresse för en fortsatt bana inom firman som anställd är några av syftena. Att ungdomen sedan får lära sig lite saker som gör det lättare att anpassa sig till det militära livet är bara plus. Utbildningen ska ske under ordnade former utan att efterlikna en militär grundutbildning. De får lära sig militärt uppträdande, men behandlas inte som värnpliktiga rekryter precis. De får skjututbildning för att vapen är en ganska central del av det militära. Varför skulle de inte få skjututbildning? Skjuta får ju även civilister göra. Edited July 27, 2010 by Munken_swe Quote
92PER02 Posted March 16, 2011 Report Posted March 16, 2011 jag satt surfade runt pa SoldF som vanligt, och fan denna trad: http://forum.soldf.com/index.php?/topic/47506-dokumentaer-om-hemvaernsungdom-fraan-80-talet-fraagas/ och da tänkte det borde produceras en dokumentär eller liknande. jag tror att det hade säkert tillkommit rätt manga da. överhuvudtaget borde försvarsmakten synas mer i tv. Quote
MartinGustav Posted October 30, 2011 Report Posted October 30, 2011 Har gått igenom lite funderingar angående hur man bäst kan nå ut till så många ungdomar som möjligt, inför ett "pröva-på-tillfälle", och kommit fram till att en väldigt effektiv metod vore att hora ut sig i media. Med andra ord att man 2-3 veckor innan ett prova-på-tillfälle låter en(/flera) journalist(er) från lokaltidningen, motsvarande, göra ett reportage angående verksamheten, det vore informativt för större delen av den eventuella tidningens läsare, då jag tvivlar på att så värst många, som inte är i firman sedan tidigare, känner till ungvhtn. Och även om inte så många i målgruppen läser tidningen varje morgon (det går som bekant utför med dagens ungdom) så bör ett stort antal föräldrar läsa det, vilka kanske tipsar ungdomarna om att läsa artikeln,. I den artikeln kan man ju passa på att hänvisa till redan nämnt prova-på-tillfälle ("men om ni kommer hit den 23. så får ni veta mer" "det får ni ser mer av den 23." jag vill bara nämna att vi har en prova-på-måndag den 23. det kommer bli väldigt häftigt och vi vill att så många som möjligt kommer för då kommer ni få en djupare insikt i vad vår verksamhet gör" osv.) vilket jag tror kommer verka positivt för att få dit så många ungdomar som möjligt. Det enda negetiva jag kan se är att om det är en fd. kulturskribent på AB som får uppdraget att skriva om det, alternativt att någon som arbetar på AB skulle se det, vilket leder till löpsedeln "Här lär sig svenska barn att döda!" Har inte fått desta kollat i verkligheten, hur tror ni att detta skulle fungera? Quote
Recommended Posts