Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får väl börja med att säga välkommen till forumet Ivan :) Och sen får jag tacka för ditt inlägg som sprider ljus på saken.. Lycka till med allt!

Tack själv! Jag har inte vikit mig undan tidigare och tänker inte göra det nu heller. Vill bara tillägga att i mina ögon är gen. Brännström en klippa som verkligen visar att det finns generaler i försvarsmakten som visar förtroende och vågar sticka ut hakan för sina soldater... det skapar lojalitet bland soldaterna!

 

För att förklara för andra läsare i denna forum... Brännström hemställde om utredningen och jag har inte haft något med det att göra.

Jag uttalade mig för medierna först när jag blev kontaktad av DN och fick frågan om jag vill bekräfta, kommentera eller dementera vad C MUST har uttalat sig om i sin intervju.

Ville bara göra det klart för andra som kanske tror att jag har dragit igång detta bara för att jag tyckte "synd om mig själv". ...Som sagt...Jag har inte dragit igång detta, men kommer nu driva det så långt som det behövs för att få upprättelse.

 

 

Tjena Ivan, din gamla polkagrispusher!

Hej, hej :D

hehehe:) japp, jag har försökt förstöra många med polkagrisar, rootbeer...och mest mig själv med nutella:)))) Försöker komma på vem du är fast utan framgång :(

Link to comment
Share on other sites

Får väl börja med att säga välkommen till forumet Ivan :worthy: Och sen får jag tacka för ditt inlägg som sprider ljus på saken.. Lycka till med allt!

Tack själv! Jag har inte vikit mig undan tidigare och tänker inte göra det nu heller. Vill bara tillägga att i mina ögon är gen. Brännström en klippa som verkligen visar att det finns generaler i försvarsmakten som visar förtroende och vågar sticka ut hakan för sina soldater... det skapar lojalitet bland soldaterna!

 

För att förklara för andra läsare i denna forum... Brännström hemställde om utredningen och jag har inte haft något med det att göra.

Jag uttalade mig för medierna först när jag blev kontaktad av DN och fick frågan om jag vill bekräfta, kommentera eller dementera vad C MUST har uttalat sig om i sin intervju.

Ville bara göra det klart för andra som kanske tror att jag har dragit igång detta bara för att jag tyckte "synd om mig själv". ...Som sagt...Jag har inte dragit igång detta, men kommer nu driva det så långt som det behövs för att få upprättelse.

 

 

Tjena Ivan, din gamla polkagrispusher!

Hej, hej :happy:

hehehe:) japp, jag har försökt förstöra många med polkagrisar, rootbeer...och mest mig själv med nutella:)))) Försöker komma på vem du är fast utan framgång :(

 

Klart att du ska kämpa för din sak, hoppas det går bra för dig!!

Link to comment
Share on other sites

Litar fullt på Brännströms omdömme och hoppas det går bra för dig Ivan.

 

Själv insåg jag inte vilken klippa (dåvarande) Överste Brännström var när han var CO på KS02, man hade ju inte så stor koll på vad som hände inne på muppen när man slet i AORet, men nu i efterhand så har jag insett det. En hyvens karl :worthy:

 

EDIT, fredagsfingrar

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Bar du vapen osanktionerat utanför tjänsten?

Nej, det gjorde jag inte...det var berordrad verksamhet i allra högsta grad. Däremot fick jag inte beväpna mig då jag var i civila kläder, så det är ett beslut som jag står för p.g.a. rådande omständigheter och har fått varning för det (alltså...inget löneavdrag, hemkommendering eller dylikt...)

Link to comment
Share on other sites

Ok men då bar du alltså ditt vapen utan tillstånd ändå?

 

japp, det gjorde jag. och eftersom ingen annan var på plats än jag och min kollega och det pågick ett upplopp, anser jag att de som inte har upplevt hur det är att omringas av en folkmassa som är ute efter att skada en kan riktigt bedöma om det var rätt eller fel. Det enda som är säkert är det faktum att genom den handlingen har jag räddat någons liv... och enligt min mening...det är ju det vi är anställda för...att rädda liv...tycker du inte det? jag tror att de flesta skattebetalare i sverige håller med mig. vi får inte betalt att se fina ut och handla på px utan att göra ett jobb.

 

inter arma silent leges

Link to comment
Share on other sites

Om du har tagit med ett vapen utan att ha tillstånd för det har du brutit mot reglerna, oavsett om du räddar en tants liv eller rånar en bank.

Det är lätt att säga "Var man inte där så ska man inte uttala sig". Min personliga uppfattning om det här fallet som jag bildar på det lilla jag vet om fallet är att du har gjort fel och bör ställas till svars för det.

Min uppfattning är att du har tagit lagen i egna händer när du stoppade på dig vapnet, och oavsett hur bra skäl du ansåg att du hade att göra det så har du brutit mot reglerna.

 

Hur bar du vapnet? Nedstoppat i byxorna? Vad hade hänt om du blivit avväpnad?

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt att göra en utredning på det som hänt, det var en incident hur man än ser det, och det viktigaste är inte att sätta dit någon i efterhand utan att se till att det inte upprepas enligt mig. Ibland stämmer regler och lagar dåligt överens med verkligheten, mest beroende på att de som skriver regler och lagar inte har samma verklighetsuppfattning som den som bryter mot dessa regler.

Jag är för lag och ordning, men samtidigt så är det svårt att tillämpa svensk lag och ordning om man är i den situationen som var i kosovo för 1,5 år sedan. Och det är lätt att kritisera någon som bryter mot lagen eller ordningen när man själv bara vet halva sanningen eller inget alls. Ingen kritik riktad mot dig Jake, mer allmänt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Born. Det är möjligt att jag hade gjort likadant själv i hans situation. Det är å andra sidan så att följer man inte reglerna när man sysslar med den här typen av verksamhet så är man ute på VÄLDIGT tunn och hal is. Saker kan gå snett betydligt lättare och värre än i det civila livet, och konsekvenserna kan bli ödesdigra. Det är inte rätt att bryta mot reglerna för att man själv känner att man bör göra det, då krackelerar allt väldigt snabbt.

Bara för att vi befinner oss i utlandet ursäktar det inte att vi börjar bryta mot solklara regler, oavsett hur gärna man vill.

 

Fundera hur det hade sett ut om en liknande situation hade uppstått i Sverige om svensk polis eller militär personal varit inblandad.

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig rätt att göra fel, om du förstår vad jag menar.

Ivan har större erfarenhet av jobbet i US än de flesta här, så jag antar att han gjorde en riskbedömning och kom fram till att det var lämpligt att vara beväpnad. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att gå obeväpnad i den regionen, så jag förstår det beslutet ÄVEN OM DET ÄR MOT REGLERNA. Går inte riktigt att vrida på det så man får en svensk vinkel på saken, vi har inte något att jämföra med här i sverige.

Får hoppas Gen. brännström har mer på fötterna än jag, för jag VET inte vad som hänt eller varför. Jag vet bara att gråzonen är större när man befinner sig i en liknande situation utomlands än den svenska svart/vita rätt/fel zonen.

Link to comment
Share on other sites

För att bringa lite ljus på det hela så har jag en fråga.

 

Jag är nyfiken på de faktiska omständigheterna när du valde att ta med vapen samt uppgiften i allmänna ordalag.

 

1. Var det en "snabb puck" motsv. "Fan jag måste skydda mig på något sätt."

2. I situation reflekterade du över konsekvenserna av vapen & civila kläder? Vad kan hända om jag tar med vapen.

3. Du skrev kort innan att du hade en specifik uppgift... Att "rädda damen", ingick detta inom ramen för denna uppgift eller var det ett eget val.

4. Ang. ovan nämnda uppgift, löstes/underlättades den utav att "damen incidenten" eller "utgick" den p.g.a utav "damen incidenten"?

 

Jag vill inte på något sätt förringa din insats, det krävs mod att genomföra vad du gjorde. Handlandet i sak, att rädda damen, förtjänar defintivit medalj. Jag försöker endast för mig själv skapa lite ljus över situationen med mina frågor.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Regler är till för att brytas. Hur många på mission har aldrig brutit en enda regel? De flesta missioner hade inte funkat om man följt regelverket till 100%

Men bryter man en regel ska man även ta ansvaret för de följder det får.

 

Visst du bröt ett par regler och lagar men du överlevde. Vad är viktigast?

 

Sen kan man ifrågasätta varför du hade order att uppträda i civila kläder eftersom du då inte omfattas av regelverket kring kombatanter.

 

Hoppas folk missförstår mig rätt.

Link to comment
Share on other sites

Regler är till för att brytas. Hur många på mission har aldrig brutit en enda regel? De flesta missioner hade inte funkat om man följt regelverket till 100%

Men bryter man en regel ska man även ta ansvaret för de följder det får.

 

Visst du bröt ett par regler och lagar men du överlevde. Vad är viktigast?

 

Sen kan man ifrågasätta varför du hade order att uppträda i civila kläder eftersom du då inte omfattas av regelverket kring kombatanter.

 

Hoppas folk missförstår mig rätt.

 

 

När det gäller vapen och vapenhantering SKALL regler följas. Det finns ingen gråzon, det är svart eller vitt. Detta verkar inte vara vitt, därmed är det svart.

Han överlevde ja, men han visste förmodligen inte vid tillfället när han valde att olovligen beväpna sig att han skulle hamna i den situationen han gjorde.

Det är inte ok att ta sitt jaktgevär med sig på stan bara för att det är bråkig stämning.

 

Regler är till för att följas. punkt slut.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Kanske våra "regler" inte är anpassade för många av de här kanske ovana situationerna, just pga att det finns väldigt få "erfarenheter" kring omständigheterna kring tillfällen då regler bryts ?

Det är ju alltid lätt att vara efterklok.. men om man måste bryta regler för att kunna lösa en uppgift.. ja då är ju nått fel ?

Eller har det bara med hur olika personer ser på saken ?

Sånna tankar finns hela tiden.. men de disskuteras ganska sällan har jag märkt.

 

Heder till dig Ivan som står för dina gärningar. ..och välkommen hit förresten, du är nästan pricket över i´et i denna tråd... synd att MUST inte kan deltaga ;)

 

(..hej på er MUST förresten.. måste ju hälsa på er oxå *vinkar*)

Link to comment
Share on other sites

Ja du Ivan... jag får passa på att tacka för hjon-förklaringen av samtliga skyttesoldater i US.

Citat :

 

" Också människor med doktorsexampen i statsvetenskap som har utländsk bakgrund jobbar med de enklaste sysslorna, som tolkar eller skyttesoldater, säger han. "

 

Det var absolut de enklaste sysslorna i Caglavica, i Bosnien och i Kongo.

 

Återigen, ett stort TACK för ditt varma stöd till oss skyttesluskar.

Link to comment
Share on other sites

Som Kimster säger så är det kanske mer fel på reglerna än de som bryter dem, eller vågar bryta dom för att statuera exempel på hur huvudlösa vissa regler kan vara i vissa lägen.

Lagböcker och reglementen är inte huggna i sten och kan omarbetas och bör ses över lite då och då.

 

Dumt att plocka bort all initiativförmåga hos den svenska soldaten (vilket kommer bli kontentan om man börjar läsa lagboken som fan läser bibeln). Dock ska saker utredas i god ordning, och därefter kommer man förhoppningsvis fram till om det är reglerna eller efterföljandet som är felaktigt.

Link to comment
Share on other sites

Som Kimster säger så är det kanske mer fel på reglerna än de som bryter dem, eller vågar bryta dom för att statuera exempel på hur huvudlösa vissa regler kan vara i vissa lägen.

Lagböcker och reglementen är inte huggna i sten och kan omarbetas och bör ses över lite då och då.

 

Dumt att plocka bort all initiativförmåga hos den svenska soldaten (vilket kommer bli kontentan om man börjar läsa lagboken som fan läser bibeln). Dock ska saker utredas i god ordning, och därefter kommer man förhoppningsvis fram till om det är reglerna eller efterföljandet som är felaktigt.

 

Jag hoppas innerligt att en ev utredning inte kommer fram till att om jag som skyttesoldat får en upgift i civila kläder med förbud att bära vapen kan idiotförklara min chef och bestämma själv vilka delar i ordern jag skall lyda.

Link to comment
Share on other sites

jag vill veta varför Du var civil kädd Ivan, men om jag tolkade dig rätt vill du inte berätta om det och det respekterar jag. Från min lilla synvinkel (mycket mycket dålig insatt, bara läst kvällsblaskan) ligger kärnfrågan där. Svensk fredsbevarande trupp på plats i Kosovo när h-vetet bryter ut och några/någon ska vara civilklädd... Finns bara en typ av svenska soldater jag kan tänka mig i den situation som ev går civilklädda :ph34r:

 

All heder åt det du har gjort, som jag tidigare skrivit i denna tråd tycker jag helt klart du förtjänar den medalj du har fått/ska få? men omständigheterna är för mig lite grumliga. Blir väl så när man inte sitter på någon fakta utan bara aftonbladets spekulerande...

 

//Affe

Link to comment
Share on other sites

Ja du Ivan... jag får passa på att tacka för hjon-förklaringen av samtliga skyttesoldater i US.

Citat :

 

" Också människor med doktorsexampen i statsvetenskap som har utländsk bakgrund jobbar med de enklaste sysslorna, som tolkar eller skyttesoldater, säger han. "

 

Det var absolut de enklaste sysslorna i Caglavica, i Bosnien och i Kongo.

 

Återigen, ett stort TACK för ditt varma stöd till oss skyttesluskar.

 

Jag är hemskt ledsen att det har kommit ut i pressen på de viset, men min citat var faktiskt "jag känner människor med magisterexamen i statsvetenskap som jobbar på lägre befattningar såsom tolkar eller skyttesoldater". Om du tvivlar är du välkommen att kontakta Ewa Stenberg på DN eftersom jag ringde upp henne när jag såg vad som stod i tidningen och påpekade att det var fel.

 

Tvärtom, jag har väldigt höga tankar om både tolkar och skyttesoldater eftersom det är just de som får göra slitgörat när saker och ting börjar hända.

Link to comment
Share on other sites

Ja du Ivan... jag får passa på att tacka för hjon-förklaringen av samtliga skyttesoldater i US.

Citat :

 

" Också människor med doktorsexampen i statsvetenskap som har utländsk bakgrund jobbar med de enklaste sysslorna, som tolkar eller skyttesoldater, säger han. "

 

Det var absolut de enklaste sysslorna i Caglavica, i Bosnien och i Kongo.

 

Återigen, ett stort TACK för ditt varma stöd till oss skyttesluskar.

 

Jag antar att du ser att han "hjon"-förklarar sig själv i samma mening!

Och ordet enkel har inte bara en entydig mening...

Kan det inte vara så att skytteriet är, i en specifik mening, okomplicerad?

Är det inte det som är del av charmen med att vara i skytte? :)

 

EDIT: Såg Ivans inlägg ovan; vilket kan göra mitt inlägg överflödigt

Edited by paananen
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att folk har missuppfattat lite...ärandet kring pistolen är inte pågående och är avklarat sedan våren 2004. Då genomförde man utredning och fastställde att jag frikänns på punkten "Civila kläder", det samma gäller användning av tjänstevapnet som klassades som "nödvärn", och varning utdelades för att jag beväpnade mig och bröt mot SOP..men enligt Svea Rikets Lag har jag inte begått något fel och därför har man inte heller valt att ta upp fallet i svensk domstol. Så...det innebär att ärandet är avklarat, eller hur?

Must kan påstå hur mycket de vill att jag har brutit mot reglementet vid upprepade tillfällen, men då har Must som myndighet ett ansvar att all fakta stämmer...det innebär i så fall att mina handlingar har varit föremål för utredning och att disciplinär påföljd har utdelats. Man kan inte smutskasta någon på enbart lösa antaganden, eller hur? Lever vi i Sovietunionen under Stalintiden, eller? Jag heter ju visserligen Ivan, men kom igen.... :)

 

För att förstå...måste man börja från början... Som jag sa tidigare...Must fattade beslut Får ej placeras i säkerhetsklassad befattning... nu orkar jag inte skriva allt igen, men det innebär att jag är kriminell enligt registerkontrollen.

Ok, då går vi vidare...vad innebär det... då kan vi titta på följande §

 

22 § Vid registerkontroll enligt 14 § får utlämnandet omfatta

alla uppgifter om den kontrollerade som finns i SÄPO-registret

eller annars behandlas hos Säkerhetspolisen samt de uppgifter

om den kontrollerade som finns i belastningsregistret och i

misstankeregistret om dom eller misstanke om brott som avses i

 

- 3 kap. 1, 2, 5 och 6 §§ brottsbalken,

 

- 4 kap. 1-6 och 8-9 a §§ brottsbalken,

 

- 6 kap. 1, 2 och 4-6 §§ brottsbalken,

 

- 8 kap. 4-6 §§ brottsbalken,

 

- 9 kap. 3 och 4 §§ brottsbalken,

 

- 12 kap. 3 § brottsbalken,

 

- 13 kap. 1-5 b och 7 §§ brottsbalken,

 

- 16 kap. 1-3, 5, 6 och 8 §§ brottsbalken,

 

- 17 kap. 1 § brottsbalken,

 

- 18 kap. 1 och 3-5 §§ brottsbalken,

 

- 19 kap. brottsbalken,

 

- 1 och 3 §§ narkotikastrafflagen (1968:64),

 

- 9 kap. 1 § vapenlagen (1996:67), och

 

- 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott.

 

Även uppgift om försök och förberedelse till dessa gärningar

får lämnas ut. Lag (2005:91).

 

 

Nyckelorden här är SÄPO, Säkerhetspolisen, belastningsregister, misstankeregister (läs polisen)... Jag kan inte hitta Must någonstans...men om ni läser H Säk Skydd, Kap. 6 infiltrationsskydd kommer ni finna att Must begär registerkontroll från SÄPO.

 

Då går vi vidare... jag har inget i min akt hos SÄPO avseende de brott som nämns i 22§ med hänvisning till brottsbalken. Det innebär att händelsen i Kosovo är helt irrelevant i enlighet med Svea Rikets Lag.

Då ställer jag frågan åter igen...hur kan man då som myndighet hänga ut någon utan att ha något konkret att grunda sina uttalanden på?

 

tillägg...att rädda den gamla damen var inte en del av uppgiften.

 

tillägg...medaljen är inte för den händelsen...den är för det som ägde rum dagen efter...varvid jag frivilligt valde att riskera mitt liv (åter igen :) ) och medverkade i den spontana (icke beordrade) evakueringen av över 150 personer under skottlossning, hangranatsexplosioner och molotovs...vem vet..jag kanske bröt mot reglerna även där? :D ...fy på mig...jag skulle stannat kvar på kontoret och låtsats vara jätteupptagen :D

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

hej hopp.. trots mina .. några öl.. .. så kände jag ett tvång att flytta ut ROE-diskussionen. Den växte till en ganska stor bit och jag fann den intressant och tilldelade en egen plats till den.

 

Så vi kan ta alla sån diskussion där och alla diskussion om just Ivans aggerande och frågor/kommentarer till han här, eller annat som handlar om just dett fallet...ni hajjar.

 

/ BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag missat det helt men VARFÖR var du civi just den dagen Tomovic?

Undrar även vad du hade TÄNKT uppnå genom att beväpna dig trots motsatta order?

Hade du påtalat dina åsikter om beväpning för högre C innan du tog eget initiativ?

 

Sen undrar jag om du hade funderat genom HUR du skulle identifiera dig för ev "egna" om du halar fram en Glock mitt i en pågående skottlossning?

 

 

 

Detta frågar jag INTE för att "smutskasta" dig mistänkliggöra dina handlingar den dagen, utan för

att få grepp om VAD som hände generellt.

 

/R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...