Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Tänkte att vi kunde ha en tråd med länkar till rekryteringsfilmer eftersom det är något som kommer att komma starkt i Sverige mht rekryteringsproblemen och det är kul att se hur dom gör i andra länder.

Hittar tyvärr inte länkarna till en del bra Amerikanska filmer jag sett, men postar en del andra här

Royal Marines

Slovenska Armen

Danmark

Jag har den Slovenska filmen som favorit

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Men dom verkar ha skojiga sätt att skjutsa elever till skolan i Danmark :)

Men den slovenska filmen var riktigt bra!

...och royal marines var inte heller dålig.

Posted
Sverige har ju faktiskt en hel del rekryteringsfilmer av varierande kvalitét på mil.se

Det är väl bara "blandat är bäst" och Glappkäft (pitstop funkade ej) som jag skulle klassa som rena rekryteringsfilmer. Glappkäft anser jag är svindålig.

Det jag efterlyser är inte informationsfilmer typ "välkommen till XXXX" utan mer inriktade på allmän rekrytering av soldater

• 3 weeks later...
Posted

Australiens var grym och skymtade jag inte ett GRG :baskerHV:

Sverige kanske borde tänka till lite angåernde sina rekryteringsfilmer. Fast det leder mig till en annan fråga. Kan man ha rekrytering när man har allmän värnplikt???

Posted

Sverige kanske borde tänka till lite angåernde sina rekryteringsfilmer. Fast det leder mig till en annan fråga. Kan man ha rekrytering när man har allmän värnplikt???

Till US och HV...

Posted

Om man ska lyckas komma upp i det antal rekryterade som man pratar om till utlandsstyrkan så måste man nog nästan göra reklam för det

och då är rekryteringsfilmer en klart bra ide

Posted

Med tanke på hur pliktlagen tillämpas idag med avseende på faktiskt tvång och den minoritet som de facto genomför GU kan man fråga sig hur allmän värnplikten i praktiken är. Tror inte det skulle skada med lite positiv PR för att få rätt personer att genomgå GU också.

Posted

En länk till Royal engineers film (tyvärr utan ljud)

Royal Engineers

Om man som jag är lite sniken och vill lyssna till gratis musik på Yahoo störs man ett X antal gånger av US armys värvningskampanj "strenght for now--strenght for later" bör undvikas eller intas i lagom dos.

Jag vill även slå ett slag för en "rekryteringsfilm" som gjordes av dåvarande NSKY/Markförsvar på F4 i mitten på 90-talet, tyvärr har nog den inte hittat till webbben än.... men man kan hoppas 0:):)

Guest Björnsson
Posted (edited)

Varför är den Slovenska rekryteringsfilmen på engelska? Blev för en kort stund av extas trodd att de var någon slags Slovensk Främlingslegion.

Men icke... :)

PS. Har någon sett 'Dirty Sanchez' känner ni säkert igen den engleska videon.... DS.

Edited by Björnsson
  • 2 months later...
Posted

Ifos inte En rekryteringsfilm utan mer en infofilm, men intressant ändå

To Be A Soldier - The First Hundred Days

I Singapore tror man inte att den eviga världsfreden har kommit utan har fortfarande en allmän värnplikt och ett totalförsvar. Det finns en del intressanta saker i filmen, bla att soldater med dålig kondition får en längre förberedande träning.

Mera filmer här

• 2 months later...
Posted (edited)

Fan vad fin den var! Varför kan inte FM göra en liknande :surprise: ..

Gillade speciellt när kören sjöng ljusare när de visade Gripen 8-/

Fast slutet sög enligt min åsikt... blev ju helt tyst och en sur gubbes röst.. lite bättre kunde dem få till det

Edited by Kenny
Posted (edited)

Mycket vacker/fin film.

MEN skulle FM få för sig att att göra något liknande detta så skulle vi få 3 st kvällstidningar som "rasar", 5 miljöpartister som kräver filmen omgjord då gågubben syntes med på en skylt och således är filmenicke jämställd. Mitt bröllop skulle kräva omgjorda uniformer i matchande färger och Göran Persson skulle förmana FM att icke framställa vad försvaret egentligen kan användas till.

Summa summarum moralpaniken skulle vara total i dagens Sverige.

Edited by Svartberg
Posted

Varför inte låta ett riktigt produktionsbolag göra en dokumentär om livet i lumpen eller om livet som YOFF.

Det kanske skulle få upp ögonen på Svensson om att försvaret inte bara är något påfund som stjäl pengar från skattebetalarna.

• Forumsledning
Posted

Sånt beställningsjobb kostar ganska mycket pengar.

Var ska det sen visas ? på TV ? isåfall kommer ännu en gigantisk kostnad.

Posted
Varför inte låta ett riktigt produktionsbolag göra en dokumentär om livet i lumpen eller om livet som YOFF.

Det kanske skulle få upp ögonen på Svensson om att försvaret inte bara är något påfund som stjäl pengar från skattebetalarna.

Hmm, låter ungefär som "Blod, Svett och Bajs" som TV3 gjorde om kustjägarna.

Guest Triggerpuller
Posted
I Singapore tror man inte att den eviga världsfreden har kommit utan har fortfarande en allmän värnplikt och ett totalförsvar. Det finns en del intressanta saker i filmen, bla att soldater med dålig kondition får en längre förberedande träning.

Snarare så är väl värnplikten i Singapore ytterligare ett sätt för en skendemokratisk polisstat att indoktrinera och kontrollera medborgaren. Vet inte om ett land med begränsad yttrande, tryck och mötesfrihet borde vara en förebild för Sverige.

Mina 2 ören.

Posted

Kommer att tänka på markoolios video "jag orkar inte mer" som handlar om lumpen, gratis "produktplacering" för FM och ganska rolig, men den vänder sig kanske till fel publik?