skinner Posted August 5, 2005 Report Share Posted August 5, 2005 Snart bär det av till mönstringskontoret och siktar på att komma in på bassäkerhet eller som någon typ av atrilleriledare. Nu är det så att jag är alergisk mot timotej (gräspollen) och tar mediciner för det. Är det något som kan begränsa mina möjligheter att komma in på det jag vill? Samt är det något jag ens bör nämna på mönstringen då det fungerar bra så länge jag äter medicinerna. / Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted August 5, 2005 Report Share Posted August 5, 2005 Snart bär det av till mönstringskontoret och siktar på att komma in på bassäkerhet eller som någon typ av atrilleriledare. Nu är det så att jag är alergisk mot timotej (gräspollen) och tar mediciner för det. Är det något som kan begränsa mina möjligheter att komma in på det jag vill? Samt är det något jag ens bör nämna på mönstringen då det fungerar bra så länge jag äter medicinerna./ Simon <{POST_SNAPBACK}> Ja du bör nämna det, det kommer förmodligen att påverka möjligheterna att få vissa tjänster, på förbandet bryr dem sig förmodligen inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted August 6, 2005 Report Share Posted August 6, 2005 Jag är också pollenallergiker, sa detta vid mönstringen varpå förrättaren säger att det inte spelar någon roll.... Hamnade sedemera på P4 och stridsvagnstransport vilket inte innebar allt för många dygn i fält... Vill dock inte råka ut för en allergiattack i fält då jag blir ganska utslagen när det inträffar... Min allergi tror jag inte spelar så stor roll då jag blev erbjuden både ksp skytt i en psg och stf Gruppchef i samma gren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 7, 2005 Author Report Share Posted August 7, 2005 Jag får ingqa alergioatacker, blir bara svullen runt ögonen (det kliar en del) samt så blir jag lite snorig. Visst det är störande men inget farligt och inget som nersätter in fysiska förmåga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Ja, du bör nämna det om du får frågan. Sen om det gör någon skillnad eller inte är en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper86 Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Dom kan väl även sätta dig på en befattning där du rycker in precis efter den värsta pollen perioden och du får mucka direkt före den värsta pollenperioden. Så har jag det, fast det var inte nåt pliktverket tänkte på direkt utan det bara blev så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 7, 2005 Author Report Share Posted August 7, 2005 Dom kan väl även sätta dig på en befattning där du rycker in precis efter den värsta pollen perioden och du får mucka direkt före den värsta pollenperioden. Så har jag det, fast det var inte nåt pliktverket tänkte på direkt utan det bara blev så. <{POST_SNAPBACK}> Problemet är att jag gärna vill ha en befälstjänst och funderar även på K4. Om pollenalergin sätter stopp för det så nämner jag inget, eller har dom tillgång till journaler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansarslusken Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Kan säga av egen erfarenhet att de inte har tillgång till journaler. Det behöver du ju inte oroa dig för. Men jag rekommenderar ju inte dig att inte säga något. Det fina med människan och Sverige är ju att man alltid har ett val. Så är det även i ditt fall. Känner du att du inte vill säga något, gör inte det. Men var beredd på följderna. De kan väl på sin höjd vara förflyttning till ett annat förband eller frisedel om de "kommer på dig". Känner du att du att det är värt att chansa, gör då det. Men tänk inte bara på dig själv nu, måste ta med dina kamrater i ditt övervägande. Kan din åkomma påverka dem på något sätt? Tänk över det och gör det som känns bäst. Men jag vill påpeka än en gång, det bästa är alltid att vara ärlig. Jag vill inte uppmuntra dig att ljuga. Dom kan väl även sätta dig på en befattning där du rycker in precis efter den värsta pollen perioden och du får mucka direkt före den värsta pollenperioden. Så har jag det, fast det var inte nåt pliktverket tänkte på direkt utan det bara blev så. <{POST_SNAPBACK}> Problemet är att jag gärna vill ha en befälstjänst och funderar även på K4. Om pollenalergin sätter stopp för det så nämner jag inget, eller har dom tillgång till journaler? <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 8, 2005 Author Report Share Posted August 8, 2005 Verken min fysiska eller psykiska förmåga påverkas. Har levt med detta hela mitt liv. Men någon som har erfarenhet av detta? finns det några tjänster som man ej kan få om man har pollenalergi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brunk.dunk Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Verken min fysiska eller psykiska förmåga påverkas. Har levt med detta hela mitt liv. Men någon som har erfarenhet av detta? finns det några tjänster som man ej kan få om man har pollenalergi? <{POST_SNAPBACK}> När jag mönstrade nämnde jag att jag hade pälsdjursallergi med samma symptom som du har. För detta fick jag "B" i hälsa, vilket läkaren och sjuksystern uttryckligen sa berodde på min allergi. Om de fortfarande bedömer mönstrande på samma sätt som mig och vi har likvärdiga symptom så är det nog tack och adjöss till jägare på K4 och så vidare. Ett inlägg i den andra debatten om man ska berätta om sina sjukdomar och krämpor så anser jag personligen att man bör göra det. Att stå med skammen inför sina kamrater att ha ljugit för Pliktverkets personal, tagit upp en plats för någon annan mer lämpad och att ha snyltat på Försvarsmakten är något jag inte vill uppleva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 8, 2005 Author Report Share Posted August 8, 2005 Men jag ser det ju inte som ett problem. Det är de som är hela grejen. Ända skillnaden mot normalt är att jag kan bli lite svullen runt ögonen om jag kliar mig mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 (edited) Poängen är väl till viss del att du inte kan garantera att du reagerar likadant i fält under fysisk och psykisk press. Den medicinska personalen har trots allt en smula bättre koll på just det. Som civilist med pollenallergi är man sällan tvingad stt slänga sig ner i högar av just det man är allergisk mot, alltså är det omöjligt att säga att du bara blir lite snuvig etc. Jag har själv varit med och skickat soldater till akuten som "bara blir lite snuviga" i vanliga fall. Du kan mao ställa till med problem för både lumparpolare och befäl såväl som dig själv. Iom att du har pollenallergi är du dessutom mer känslig för annat som du kanske i ditt civila liv aldrig märker av. Edited August 8, 2005 by Anne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Problemet är att jag gärna vill ha en befälstjänst och funderar även på K4. Om pollenalergin sätter stopp för det så nämner jag inget, eller har dom tillgång till journaler? <{POST_SNAPBACK}> Jag ville exakt samma sak när jag mönstrade. Är lätt allergisk mot nyklippt gräs (ja nyklippt, annars blir jag inte allergisk av nån anl.) så jag kunde tok-glömma K4 (Han frågade mig om jag är/varit allergisk, kollade tydligen inte i nån journal.) Hade jag mönstrat idag så hade jag utan tvekan ljugit om det. gjorde PB GSU i amfibiekåren och tog inte en jävla tablett under tiden den sommaren, klarade mig hur bra som helst. Så alltså, gör som du vill. Antingen berättar du det eller så skiter du i det. Mina 5 ören, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 8, 2005 Forumsledning Report Share Posted August 8, 2005 Jag skulle skriva nått smart men så kom den dära Anne och bara skrev samma sak.. kan svära på att jag var först.. skit .. ;) ..hrm I alla fall så kan jag väll tillägga att saken med att t.ex JÄGARförband inte vill ha in folk med allergier har ju ett SYFTE och det finns en ANLEDNING till att de gjort så. Hade nu inte allergi-grejen spelat någon roll hade de ju aldrig haft det kravet, samma princip som med allt annat på saker man måste uppfylla för att få komma in. Tänk om alla skulle ljuga om sina besvär... då skulle det ligga gruppvis med folk ute i fält och snörvla och bli irriterade på att det kliar osv.. Skammen med att bli påkommen att har ljugit lär ju vara värre. ..men visst det är ditt val...vem vet de kanske inte bryr sig. Men jag tycker ändå du ska säga det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 (edited) @Amfvrak... Inte för att förringa ngt men du tror inte att just det faktum att du var på amf underlättade en smula för allergin? Edited August 8, 2005 by Anne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EES Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 @Amfvrak... Inte för att förringa ngt men du tror inte att just det faktum att du var på amf underlättade en smula för allergin? <{POST_SNAPBACK}> Nu är ju amf inte någe seglarläger precis. Amf verkar på land i 99 fall av 100...och där finns som bekant gräs. Att vi är amfibiska betyder att vi transporteras via båt och det är ju inte huvudtjänsten...att sitta i en båt alltså. Sen vet inte jag något om alleriger och om skärgårdsmiljön kan påverka dessa. Men gräs finns på alla öar (inte GBG skärgård iofs ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Kan villigt erkänna att den största kontakten jag haft med amf är just Amf 4 och som sagt, skärgården här är väl inte väldigt grästät... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Skinner: vad händer när (inte om) du inte har någon medicin med dig och ska vara i fält i 3 veckor varav 2½ innebär att du ska krypa genom det du är allergisk mot? Och du har fi inom hörhåll så "att vara snuvig" inte är en bra ide? ...och du kommer på att det slår hårdare så att dina kamrater får ta hand om dig och bära din utrustning? Var ärlig, det tjänar du på. Säg som det är (att du är intresserad och motiverad) så kommer dom att försöka hjälpa dig att hitta en tjänst som passar dig. Jag tror att du kommer att få ut mycket mer av din värnplikt om du hamnar på en tjänst som passar dig! Oavsett vad du gör och hur det går: lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Eller också kan man ju se ett steg längre och ta reda på vad utbildningen leder till. Krigets krav gäller, inte utbildningens krav. Tydligen lätt att missa det. Inte alltid så lätt stt rota fram allergimedeciner under ofred eller trängda lägen i US. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 8, 2005 Author Report Share Posted August 8, 2005 Kanske dålig jämförelse men jag var i Aplerna i en månad och vandrade med 25kg ryggsäck. Glömde medicinerna hemma och det fungerade kanoners. Att krypa igenom gräs mm går kanon och jag klarar mig utan mediciner om jag vill det, kan ej få några allergiattacker av det heller. Men jag ska fundera på saken. Vill så jätte gärna ha den där befälstjänsten på K4 har drömt om den sen 10:åring. Den övriga fysiken är det inget fel på. Men ska ta och fundera lite mera råd från alergiker vore occkså kul. Var det någon som inte berättade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 1. Dina journaler har pliktverket inte tillgång till. Det skulle vara olagligt för din läkare att lämna ut dom och för pliktverket att inneha dom utan ditt uttryckliga tillstånd. Dom vet alltså bara det du talar om och det som framkommer på mönstringen. 2. Får du besvär av det du är allergisk mot så kan du förmodligen glömma tjänster där du är mycket ute i terrängen (jägare i synenrhet). 3. Vi hade en kille som ryckte in på GBS -94 som fick åka hem efter en vecka. Ålning medelst hasning över en äng i början av augusti gjorde att han svullnade upp runt ögon och slemhinnorna i näsa/svalg täpptes till vilket gjorde det väldigt svårt för honom att andas när det blev hans tur att rycka fram. Han hade gräspollensallergi som han "glömt" berätta om eller om han blivit allergisk efter mönstringen (komemr inte ihåg vilket). Han fick välja mellan att ändra tjänsten till "depåsoldat" samma dag eller åka hem. Han åkte hem på eftermiddagen... Han kom förbi några veckor senare (K3 har allmänheten delvis tillgång till) och hälsade på. Det visade sig att han hade fått tjänstledigt från sitt jobb i 10 månader och företaget han jobbade på hade tagit in en vikarie som dom inte kunde sparka bara för att han kom tillbaka. Så han fick vackert leva på dagspenningen med matersättningstillägg när han gick hemma och väntade på att få börja jobba igen. Sensmoralen är att du bör vara ärlig och tala om hur det ligger till och sedan låta pliktverkets läkare avgöra vilka tjänster du kan få. Även om detta gör att du missar chansen till jägare på K4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 9, 2005 Author Report Share Posted August 9, 2005 Han var nog betydligt mer alergisk än vad jag är. Min pollenalergi sätter sig inte i halsen vilket gör att jag kan andas normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 9, 2005 Report Share Posted August 9, 2005 Han var nog betydligt mer alergisk än vad jag är. Min pollenalergi sätter sig inte i halsen vilket gör att jag kan andas normalt. <{POST_SNAPBACK}> Hur ofta är du ute och krälar i högt gräs en vecka utan att direkt tvätta dig, trött både fysiskt och prykiskt m.m? Räkna med att det är jävligare där än vad du gör det till när du är ute själv och fundera på om det verkligen är rätt mot dig själv och dina blivande kamrater. Har du inga problem så förstår jag inte varför du tog upp det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 9, 2005 Author Report Share Posted August 9, 2005 Han var nog betydligt mer alergisk än vad jag är. Min pollenalergi sätter sig inte i halsen vilket gör att jag kan andas normalt. <{POST_SNAPBACK}> Hur ofta är du ute och krälar i högt gräs en vecka utan att direkt tvätta dig, trött både fysiskt och prykiskt m.m? Räkna med att det är jävligare där än vad du gör det till när du är ute själv och fundera på om det verkligen är rätt mot dig själv och dina blivande kamrater. Har du inga problem så förstår jag inte varför du tog upp det här. <{POST_SNAPBACK}> Nej inga svåra problem. Men jag ville bara veta om vissa tjänster försvinner om man nämner det. Men som sagt ska fundera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 9, 2005 Author Report Share Posted August 9, 2005 Var på Nolia idag och snackade med någon från pliktis där. Han sade att jag skulle kunna få en jägartjänst då min pollenallergi ej är så alvarlig. tur det / En glad Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 9, 2005 Report Share Posted August 9, 2005 Var på Nolia idag och snackade med någon från pliktis där. Han sade att jag skulle kunna få en jägartjänst då min pollenallergi ej är så alvarlig. tur det / En glad Simon <{POST_SNAPBACK}> Nu vill jag inte smolka bägaren alltför mycket, men lyssna inte på vad någon pliktissnubbe på en mässa säger. Jag frågade en liknande på regementetsdag på Lv6 när hon trodde att det nya värnpliktssystemet skulle införas(detta var i oktober 2004), hon menade på att det skulle ta lång tid, och säkert dröja till nån gång år 2008-9.... Dessutom är de rätt kassa på pliktverket också. Man "lovade" mig stridsfordon 90. Efter att ha kontaktat det förband jag ska rycka in vid, så verkar det som om jag kommer utbildas inom ett "lätt skytteförband" och kommer få åka patgb203/Galten. Inte riktigt vad jag hoppades på. Lita inte på pliktis alltså.... Vad jag vill ha sagt är att lita inte på Nolia-snubben, utan planera för andra scenarion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted August 10, 2005 Author Report Share Posted August 10, 2005 Han jag snackade med var inskrivninsförrättare i Östersund. Om han säger att det är ok så borde väll det betyda att om man berättar för dom om pollenallergin så bryr inte dom sig om det. Eller varierar det från förrättare till förrättare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 (edited) Härda ut , nej men allvarligt, under sommaren kan det vara tufft. Använd receptfri kortisonspray i förberedande syfte och ha ett gäng antihistamintabletter redo. Så länge du inte är i riskzonen för anafylaktisk chock så slipper du ha en adrenalinspruta redo Edited August 10, 2005 by RRM Sjöbev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Jag skulle vilja veta hur mycket en pollenallergi mot björkpollen och allergi mot gråbo (samt morötter och äpplen) tynger ner min chans att få utföra lumpen som t.ex skyttesoldat som är det jag helst skulle vilja. Läste en artikel om årets mönstrande och att de bara intresserar sig för de som är mediciniskt friska. Kan man då räkna mig som mediciniskt ofrisk för att jag tar medicin mot dessa allergier. Allergieffekterna är snuvig näsa och kliande ögon. Jag är 17 så jag kommer inte mönstra i år, men jag kommer väl få göra "för-mönstring" på lumpen.nu. Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G3t_Zup Posted February 26, 2008 Report Share Posted February 26, 2008 Jag har en liknande fråga fast angående hörseln. Under mönstringen satte jag alla saker på hörseltestet, då hade jag perfekt hörsel med andra ord. Nu under året som gått har jag lyckats få tinitus som gör att jag inte hör de ljusaste tonerna.. så frågan/orna: 1. Bör jag säga detta till pliktverket, för jag antar att jag nu räknas som incke medicinskt frisk... 2. Kommer jag behöva genomgå hörseltesten igen efter mönstringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts