Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om du i dina resor blir tvungen att hantera vapen, är mitt råd till dig att du ska BYTA researrangör.

Alt boka hotel i förväg så slipper på strida om sängen.

:blink:

• Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hur funkar en rsv-laddning med inträngningsbrisad?? Skulle vilja få det förklarat för mig i enkla termer..

/E

Det närmaste jag kommer att tänka på är granaterna till Ikv 91 och pvpjäsen som hade hårdnos. Den skulle "tränga undan" eventuellt reaktivt pansar så att rsv:n kunde verka mot underliggande pansar.

För övrigt så får jag ruskiga Skalden-vibbar av denna tråd. :blink:

Posted

Hotell? Jag vandrar i djungeln, den starkaste naturupplevelsen näst antarktis, och bor i tält. Inte ofarligt men dör jag, dör jag lycklig. Charterturism är en plåga jag aldrig skulle överväga.

Posted

Ok.....Du har naturligvis din fulla rätt att välja mer"hårdhudade" semesterplatser

än vi dödliga men MENAR du på fullaste allvar att du samlar info om detta för att

kunna hantera vapen om du blir tvungen till det under dina "resor"?

Om så har du nog inte förstått faran i krig och konflikter i världen.

:blink:

Posted

Nej, frågan kom av rent MÖP-intresse. Jag anser mig någolunda kapabel att försvara mig mot rånare och gangstrar, regulära styrkor är ofarliga. Men det är ju aldrig fel att lära sig något nytt.

Posted

Hmm, det Israeler menar när dom pratar om inderekt eld är attacker där motståndsmän/terrorister skjuter granater in över(horisontel) militära anläggningar på sådana avstånd att dom briserar i luften ovanför för splitter verkan. Ganska ineffektivt dock. Har kanske inget med ovan diskussion att göra.

IDF får troligtvis ses som experter på RPG verkan.

http://www.defense-update.com/features/du-.../rpg-threat.htm

Posted

Ha ha, vilket liv det blev om indirekt eld! :blink:

Men jag har faktiskt läst nån stanns, har givetvis glömmt var, att mujahedeen använde/försökte använda RPG-7 för att skjuta indirekt eld mot ryssarna i Afghanistan eftersom dom led så stor brist på eget artilleri. Vet dock ej om det funkade. Troligtvis var det väl inte RSV granater dom sköt i sådana fall, och granatens självförstörelsefunktion borde väl ha pillats bort.

Läste på CNN idag att ytterligare en Apache har fått bita i gräset utanför Bagdad. Kan detta ha varit ett verk av RPG tro? (Har en Igla överhuvudtaget nån större chans att plocka ner en bepansrad hkp?) Vraket besköts sedan på marken av något som skapade ytterligare en rejjäl explossion, och det talar väl för en RPG, eller?

Posted (edited)

Vinters länk tycker jag var väldigt bra och informativ. IDF får ju, som saggt, ses som experter på att vara "in the reciveing end" av RPG.

OT: Intressant att se en BTR med "fågelbur", det har jag alldrig sett förr...

Edited by GrodanBoll
Posted

@Vinter:

Det var precis det jag misstänkte med min fråga. Och efter att ha läst en del om vapnet visar det sig att denna taktik inte är helt ovanlig. Dock brukar man skjuta RSV granater som inte är så effektiva. Med splittergranaten borde verkan bli bättre. Men det ända jag fått reda på om den är att den har mer än 1100 meter räckvidd.

Posted

RPG-7 är ett alldeles utmärkt vapen. Sen skulle det inte skada att de gjorde stridsdelar ala Tyskarnas panserfaust. En 15 cm RSV laddning gillar ingen vagn...

Och visst kan man skjuta indirekt med en RPG-7:a. Träffsäkerheten är därefter, men ändå, om många granater man få, fi kanske får dras med en öm tå....

Posted

Ja, tack vare gravitationen kan vi idag skjuta indirekt eld med i stort sett vad som helst!

Men det är inte allt som är konstruerat för indirekt eld. Rpg-7 är det t.ex inte.

/E

Posted

Jo, nöden är uppfinningarnas moder. Troligtvis beror det hela på att man har överflöd av rpg granater och akut brist på grk ;)

Posted
Jo, nöden är uppfinningarnas moder. Troligtvis beror det hela på att man har överflöd av rpg granater och akut brist på grk ;)

De flesta grk väger dessutom mer och är klumpigare än ett RPG-7. Något OT, men afghanerna har rent allmänt skaffat sig ett väldigt gott rykte, både bland sovjeter och amerikaner, för sitt användande av grk.

Posted

Det går att ändra på tiden för granatens självförstörelsefunktion även om det inte är att rekommendera för "normalt" bruk. När drivraketen förbränner sitt bränsle tänder den en stubin som gör att stridsspetsen sprängs efter ett givet antal sekunder.

I syfte att sprida sprängkraft och splitter tidigare för att kunna träffa tex. helikoptrar kortades den nämnda stubinen av för att stridsspetsen skulle explodera tidigare. Men som sagt, Dont try this at home folks!

Distinktiva bränn/splitterskador på ben och nedre delar av kroppen gör att det går att söka misstänkta på sjukhus på grund av att vapnet aldrig var tänkt att användas mer än i horisontellt.

Posted
Ja, tack vare gravitationen kan vi idag skjuta indirekt eld med i stort sett vad som helst!

Men det är inte allt som är konstruerat för indirekt eld. Rpg-7 är det t.ex inte.

/E

OT:

Vad skall man kalla gamla tiders "kompanis masseld"? Dvs när man använde Mauserns sikte uppflippat och inställt på 1500m eller mer?

Annars var K-pisten alldeles utmärkt att skjuta störande indirekt eld med under vissa förhållanden. Vi sköt en gång mot KSP mål på 300m och med en mur som bröt siktlinjen och visst blev det träff i en del av pappen....

Posted
Vad skall man kalla gamla tiders "kompanis masseld"? Dvs när man använde Mauserns sikte uppflippat och inställt på 1500m eller mer?

Direktriktad eld, kanske? Eftersom man använde riktmedlen på vapnet och alltså såg målet...

Posted

Jag hade vilja föra tillbara tråden till dess topic och fråga om vilket av dessa vapen som har bäst effekt mot pansar? Och om någon av er har sett den tandem laddade granaten på riktigt och eventuella reflektioner.

Posted (edited)
Jag hade vilja föra tillbara tråden till dess topic och fråga om vilket av dessa vapen som har bäst effekt mot pansar? Och om någon av er har sett den tandem laddade granaten på riktigt och eventuella reflektioner.

Som alltid avgör stridsdelen effekten men även vapnet har en betydelse med avseende på Bekämpningsavstånd och träffsannolikhet.

Dock kan sägas att medan grg har bäst träffsannolikhet och bekämpningsavstånd har RPG bättre utvecklings potensial pga överkalibrerad stridsdel. Den Tyska Panserfaust ger en god ide om vilken storlek på stridsdelen som kan förekomma. Ryssarna verkar ha fastnat för en smalare stråle med mindre restverkan än vad både Tyskar och Svenskar har.

Nu har RPG enligt mig själv oförtjänt dåligt rykte och är ett enmansvapen jämfört med GRG. En RPG med moderna stridsdelar torde kunna motivera sin existens.

Troligtvis skulle man snabbt kunna konstruera en 15 cm RSV stridsdel till RPG som funkar bra på inte allt för långa avstång. Ve och fasa för den om motståndaren har en termobarisk stridsdel till den (någon som vet vilka som har?). GRG:n är här hämmad av kalibern. Dock skulle man kunna tänka sig en ny GRG med större kaliber. En 10,5-12 cm GRG på kompani nivå vore inte helt fel samt skulle ge ny innebörd till eget understöd

Kom precis på att jag sett ett program på Rysk TV där de visade den nya tandemladdningen samt hur den producerades. Det var inte allt förmånga granater per år som producerades. Ganska kul faktiskt att se en gubbe som stoppar in sprängämnet i en press, stänger skyddsluckan och sedan plockar ut den pressade delen. Rena rama u-landstekniken som vilken bysmed som helst klarar av med lite förberedelse...

Tagit en funderare över indirekt eld med RPG. Risken för bakblåset är mindre än med GRG. Om man nu vet avståndet en granat går vid tex 30,35,40 och 45 grader så har man en alldeles utmärkt funktion att tillgå. En enskild soldat kan då, med ett känt mål tex förläggning, plocka fram karta och kompass, rikta in vapnet och hysta iväg ett par termobariska stridsdelar. Förutom att förbandet tvingas till omgruppering lär det inte vara kul när de dräller ner runtomkring.......

Edited by Stella-Polaris
Posted
Dock skulle man kunna tänka sig en ny GRG med större kaliber. En 10,5-12 cm GRG på kompani nivå vore inte helt fel samt skulle ge ny innebörd till eget understöd

Ett sånt GRG vore nog inte speciellt festligt att skjuta med, eller bära runt på (för att inte tala om vilka smällar som den stackars laddaren skulle åka på). Min egen erfarenhet av vanliga Carl Gustav i lumpen är att bössan inte alls är så rekylfri som instruktionsböckerna säger, eller som gemene man tror.

Hur är det med rekylen på RPG förresten, nån som har skjutit?

Posted (edited)

Amerkanerna använde ju tunga granatgevär i Vietnam så helt dåligt kan det ju inte vara. Och om man själv tänker efter så skulle ju ett understöd mellan grg och grk vara ett välkommet tillskott. Om man tittar på stridsförloppet i falklandskriget visade sig ju att det mest effektiva sättet att förstöra ett värn var med pvrb, så borde ju en "tgrg" på 120mm vara ett ganska bra verktyg.

Jag har skjutit med RPG. Den har en ordentlig rekyl, plus att raketen "blåser" dig i ansiktet. Förmodligen mycket obehagligt om du inte har en speciell mask, som jag hade.

Edited by röjsop
Posted
Dock skulle man kunna tänka sig en ny GRG med större kaliber. En 10,5-12 cm GRG på kompani nivå vore inte helt fel samt skulle ge ny innebörd till eget understöd

Ett sånt GRG vore nog inte speciellt festligt att skjuta med, eller bära runt på (för att inte tala om vilka smällar som den stackars laddaren skulle åka på). Min egen erfarenhet av vanliga Carl Gustav i lumpen är att bössan inte alls är så rekylfri som instruktionsböckerna säger, eller som gemene man tror.

Hadde Tyskarna inte en rekylfri pjäs på 15 cm under ww2?

Glöm inte att det finns galningar som älskar allt som smäller högt :lol:

- Ha! Vaddå skjutit med m/48:an till ärtbössa? Jag har skjutit med 12 centimetarn!!!

Men visst skulle det fladdra i byxorna :lol:

Posted
En 10,5-12 cm GRG på kompani nivå vore inte helt fel samt skulle ge ny innebörd till eget understöd

Intet är nytt under solen. Vi hade 10.5cm rekylfri kanon m/45 (eller m/46, kommer inte riktigt ihåg) som i princip var en storebror till grg:t fast på två hjul. Den blev aldrig riktigt omtyckt eftersom den var för tung att hantera. Så vi sålde dem till något land i Sydamerika som prompt kom på den goda idéen att montera dem på jeepar. :lol:

Posted
Ve och fasa för den om motståndaren har en termobarisk stridsdel till den (någon som vet vilka som har?).

Ryssarna har TBG-7V.

Kom precis på att jag sett ett program på Rysk TV där de visade den nya tandemladdningen samt hur den producerades. Det var inte allt förmånga granater per år som producerades.

Det låter rimligt med tanke på att de själva inte borde ha något större behov av dem i dagsläget. Jag undrar dock hur exportmarknaden ser ut för dem. Ett problem är där att många av de som använder RPG-7 gör det för att de inte har råd med bättre (dyrare) materiel.

Ganska kul faktiskt att se en gubbe som stoppar in sprängämnet i en press, stänger skyddsluckan och sedan plockar ut den pressade delen. Rena rama u-landstekniken som vilken bysmed som helst klarar av med lite förberedelse...

Som jag har förstått det, så är RSV-laddningar av hög kvalitet inte något som en bysmed bygger ihop. Om man ska ha en optimalt ren och precis stråle med maximal verkan, så krävs viss precision i konstruktionen och byggandet. Man vill bland annat undvika bubblor och ojämnheter i sprängämneskroppen. Men ryssarna kanske nöjer sig med enklare och billigare laddningar.

Posted
Jag har skjutit med RPG. Den har en ordentlig rekyl, plus att raketen "blåser" dig i ansiktet. Förmodligen mycket obehagligt om du inte har en speciell mask, som jag hade.

Raketen skall ju enligt uppgift inte tändas i röret, det är ejektorladdningen som skickar iväg raketen.

Men den kan säkert damma till sådär lagom otrevligt :lol:

Posted
Den har en ordentlig rekyl, plus att raketen "blåser" dig i ansiktet. Förmodligen mycket obehagligt om du inte har en speciell mask, som jag hade.

http://tietokannat.mil.fi/kalustoesittely/..._APILAS_OKR.jpg

Notera masken för ansiktet. Den är en del av vapnet (112 RsKes APILAS), och fälls ut när man ska skjuta. Jag har skjutit en skarp APILAS, och tyckte att rekylen var klart hanterbar, även om den inte direkt var obefintlig. Ett större praktiskt problem var den allmäna vem-drog-till-mig-huvudet-med-en-spade-känslan som jag fick, och som ledde till att jag var skapligt omtöcknad flera sekunder efter skottet.

Posted
Vi hade 10.5cm rekylfri kanon m/45 (eller m/46, kommer inte riktigt ihåg) som i princip var en storebror till grg:t fast på två hjul. Den blev aldrig riktigt omtyckt eftersom den var för tung att hantera. Så vi sålde dem till något land i Sydamerika som prompt kom på den goda idéen att montera dem på jeepar. :lol:

Glöm inte Pansarvärnspjäs 9 cm, Pansarvärnsterrängbil 1111 och Pansarvärnspjäsbandvagn 2062. Efter att ha ingått i pjäsbesättningen vid ett antal hundra skott med 95 S 58-61, d.v.s. den finska 95 mm pansarvärnspjäsen, så tror jag det skulle vara fullt möjligt att hantera rekylen och för pjäsbesättningen att stå ut med smällen av en 120 - 130 mm pansarvärnspjäs (eller tungt grg eller vad man nu vill kalla vapnet). Det största praktiska problemet blir att den och dess ammunition blir väldigt klumpiga. Redan 95 S 58-61 är för klumpig för allt utom försvarsstrid från förberedda (multipla) ställningar när den används av infanterister.

Posted

Jodå, en gång för länge sen

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...=RPG7-skjutning

Kan inte minnas att rekylen var så där värst farlig, kommer heller inte ihåg att jag blev svedd i ansiktet, trots att jag inte hade någon mask.

Jag hade iofs basker, den kanske hjälpte. :P

The Swede :baskerPa:

Guest Andrew
Posted

Har också skjutit mängder med Rpg 7 rockets , och kan bara stämma in med The Swede.