Darkwand Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Intrycket man får när man läser om dagens lågintensitetskonflikter är att RPG-7 är vapnet som alla har medan GrG är vad folk vill ha(lite lagom generaliserat). GrG borde ju rimligtvis ha högre eldhastighet efterom man kan ladda bakifrån och man behöver inte skruva ihop ammunitionen själv. RPG har ju fördelen att den inte har en begränsande kaliber och kan därför ta större RSV-laddningar. Och är det någon som kan svara på hur GrG:n kan vara så vanlig utomlands men man der den ju aldrig på tv (falklandskriget undantaget) den är ju från 1948 och halva världen har den ju, är det för att kineserna inte kränger billig piratammunition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 GrG borde ju rimligtvis ha högre eldhastighet efterom man kan ladda bakifrån och man behöver inte skruva ihop ammunitionen själv. RPG har ju fördelen att den inte har en begränsande kaliber och kan därför ta större RSV-laddningar. Jag tycker att det blir missvisande att jämnföra M/48 och Rpg 7 då det är två helt olika vapen. Då syftar jag främst på hur dem är olika i sin konstruktion & funktion. GrG borde ju rimligtvis ha högre eldhastighet efterom man kan ladda bakifrån och man behöver inte skruva ihop ammunitionen själv. Ditt antagande är helt korrekt men då bör man ha i åtanke att det krävs 2 st soldater till M/48 medan RPGn kan manövreras av 1 soldat. Så det blir ju lite missvisande , även om man kör med laddare till RPG7 så innebär det inte att det går långsamt , då man normalt sätt alltid har raketerna ihopskruvade. RPG har ju fördelen att den inte har en begränsande kaliber och kan därför ta större RSV-laddningar. Övriga fördelar som jag själv ser är: (Rpg-7) - Framförallt pga. dess Pris & tillgänglighet. - kräver mindre utb.-tid. - kan opereras av 1 soldat. - snabbare att komma in och ur skjutställningen ( detta märks speciellt vid SIB ) men även i fält. - Vikten 6,9 Kg ( syftar då på stridsvärde , samt möjligheten att istället få med sig mer granater ) Sedan följer givetvis en hel del nackdelar , men jag är övertygad om att Rpg kommer finnas kvar på marknaden ett bra tag till. En av anledningarna att vissa Krigsmakter inte valt Rpg är pga. av att Stridsspetsen är "blottad" (sticker ut ) jag hörde av en Amerikansk vän att detta var en av anledningarna att USA inte gav sig på att utveckla egna Rpg. Hurvida det ligger någon sanning bakom detta låter jag vara osagt. Men för att svara på din fråga och ge min syn på saken , så tror jag att många Krigsmakter valt just Rpg är just pga. dess pris , stabilitet , pålitlighet och enkelhet. Outro: - att jämföra dessa två vapen rakt av är svårt och ger sällan en rättvis bild av det hela. Mvh Andy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Efter att ha spelat en hel del America's Army har jag fått uppfattningen att RPG-7 är ett relativt osäkert vapen vad det gäller pricksäkerhetet och att det finns tendenser till att avika från sin kurs. Ligger den nån sanning i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Efter att ha spelat en hel del America's Army har jag fått uppfattningen att RPG-7 är ett relativt osäkert vapen vad det gäller pricksäkerhetet och att det finns tendenser till att avika från sin kurs. Ligger den nån sanning i det? Allmänt så gäller att man inte skall sätta alltför mycket tillförsikt till vapens uppförande i spel när man är ute efter korrekta uppgifter om deras uppförande. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Eller filmer. Det finns inte 500 patroners magasin till Glockar, Sigar eller Berettor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfie Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Mycket i hur bra verkan en rsv-granat ger ligger i precisionen i tillverkningen. Därav att irakiskbyggda rpg-granater oftast inte har så bra benomslag, men ibland har de det. Sverige är känt för sin höga precision i sina rsvkoner till pskott mm, vilket får mig att tro att genomslaget är vad tillverkaren påstår. En välgjord rpg kan säkert gott och väl tävla med ett grg dock. Sen kommer frågan om precision i avskjutningen och aerodynamik, det är inte jag kvalificerad nog att jämföra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Vad jag fick lära mig i lumpen om rysktillverkade RPG7 var att dom hade sämre presision speciellt i kraftig vind, ojämnare verkan och allmänt dålig precision på längre avstånd över 200 meter. Å andra sidan fanns dom i stort antal och kunde laddas om väldigt snabbt vilket mer än väl kompencerade för dess nackdelar. Det tar också mindre plats att tranportera 100 RSV-raketer än 100 P-skott. GRG och P-skott är en bättre lösning men också en tyngre och långsammare sådan. Har fienden lika många RPG7 som vi har P-skott får vi det jobbigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 En annan bra och intressant grej med RPG är att den har en inbyggd automatisk autodestruktionsfunktion som gör att den exploderar automatiskt efter 4,5 sek vilket blir ca 930 meter. Denna funktion möjliggör helicopter hunting. I konflikterna i Somalia, Afganistan och Irak har milisen använt denna funktion för att bekämpa helikoptrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Fast detta kan väl inte gälla alla granater? Någon speciell granat som har den funktionen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 En annan bra och intressant grej med RPG är att den har en inbyggd automatisk autodestruktionsfunktion som gör att den exploderar automatiskt efter 4,5 sek vilket blir ca 930 meter. Denna funktion möjliggör helicopter hunting.I konflikterna i Somalia, Afganistan och Irak har milisen använt denna funktion för att bekämpa helikoptrar. Den funktionen finns på ammo för GRG också. Och det är ställbart hur långt den skall gå innan den smäller. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m3-maws.htm Bumban längst till höger /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 En annan bra och intressant grej med RPG är att den har en inbyggd automatisk autodestruktionsfunktion som gör att den exploderar automatiskt efter 4,5 sek vilket blir ca 930 meter. Denna funktion möjliggör helicopter hunting.I konflikterna i Somalia, Afganistan och Irak har milisen använt denna funktion för att bekämpa helikoptrar. Den funktionen finns på ammo för GRG också. Och det är ställbart hur långt den skall gå innan den smäller. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m3-maws.htm Bumban längst till höger /J Lättare att titta på en känd svensk sida som har en del information om svensk vapenmateriel; Spränggranaten(Sgr) m58 används mot mjuka mål såsom trupp och obepansrade fordon. Sgr-projektilen består av ca 800 st stålkulor inbakade i sprängmedel. Sgr har dessutom en tempering, dvs att man kan ställa in den på att detonera efter ett visst avstånd, detta används då man t.ex. skall skjuta en luftbrisad. Luftbrisad menas med att granaten sprängs i luften mitt ovanför målet så att kulorna kan verka rakt ovanifrån i fall att Fi har ett bra frontalt skydd. Spränggranaten m58 har en armeringssträcka på endast 0,5 m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 (edited) Den funktionen finns på ammo för GRG också. Och det är ställbart hur långt den skall gå innan den smäller. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m3-maws.htm Bumban längst till höger /J Ok, det visste jag inte och den funktionen är säkert jättebra. Dock så är ju den funktionen "standard" på RPG och det behövs inga inställningar. Det gör ju vapnet lika effektivt vid snabba lägen. Nu säger jag inte att RPG är bättre på något vis, men jag tycker att det är en ganska finurlig detalj som truppen lärt sig utnyttja på ett effektivt och smart sätt. EDIT: Grisfingrar Edited June 26, 2005 by lowandslow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Visst är det bra att det finns AD på RPG:t, men begränsningen är ju att det bara är på ett avstånd. GRG:t kan man tempera på vilket avstånd man vill. Det i kombination med en effektivare granat gör att GRG:t hade varit ännu effektivare som helikopterdödare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Ok, det visste jag inte och den funktionen är säkert jättebra.Dock så är ju den funktionen "standard" på RPG och det behövs inga inställningar. Det gör ju vapnet lika effektivt vid snabba lägen. Du menar vid snabba lägen där målet är på 930 meters avstånd? I annat fall så spelar ju den funktionen ingen roll. Jag tvivlar starkt på att man kan bekämpa helikoptrar på det avståndet med någon större precision. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 En annan bra och intressant grej med RPG är att den har en inbyggd automatisk autodestruktionsfunktion som gör att den exploderar automatiskt efter 4,5 sek vilket blir ca 930 meter. Denna funktion möjliggör helicopter hunting.I konflikterna i Somalia, Afganistan och Irak har milisen använt denna funktion för att bekämpa helikoptrar. Dom måste vara riktigt elajt på det här med avståndsbedömning. "Skall jag skjuta nu?" "Nej, skjuter du nu kommer den brisera 17,2 meter från helikoptern" Kanske borde anställa några av dem som skjutelementräknare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Det var värst vad alla blev kaxiga nu då... Jag har endast redogjort för en taktik som har varit mycket använd och framgångsrik de senste konflikterna, om den är så jävla dum så är det märkligt att den används. Den används självklart mest mot kommande och gående mål och har man inget bättre vapen, eller ett vapen som är avsett att skjuta ner helikoptrar med (läs MANPADS), så får man taktikanpassa och använda det man har på ett sätt som fungerar. Det borde väl ni hemvärnssoldater oxå ha erfarenhet av? Jag tvivlar starkt på att man kan bekämpa helikoptrar på det avståndet med någon större precision. Det har jag aldrig hävdat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Äh, slappna av, inget illa menat. Det lät bara väldigt roligt! ;) Lite rimlighetstänkande skadar aldrig. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Sitter just nu och läser Mark Bowdens Blackhawk Down för femtioelfte gången och där så tar dom upp somaliernas taktiktuveckling/doktrin (tvinga amerikanerna att stanna och slåss, orsaka döda och sårade och då kunna komma åt dera hemmaopinion). Där tog man bl.a. upp hur saudiska fundamentalister kommit med en del tips och trix: 1: Svetsa på en tratt som ledde eldslågan bort från marken 2: Mixtra med AD-funktionen 3: Gruppering och användade av vapnen mot helikoptrar. Sen tror jag inte heller att somalierna var handikappade av något SÄKI som sa att de inte fick manipulera ammunitionen. Vet inte hur det gick efter 3:e oktober, men redan innan så hade somalierna skjutit bort en hkp för 101 divisionen så det är i alla fall 5 helikoptrar som gått RPG-döden till mötes (samt hur många mer i Afghanistan under Sovjets invasion?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Jag kan inte svara på vilken av vapensystemen som är "bäst". Men om det är de RPG-7:or med PGO-7 siktena på som avses så lär det kräva några veckors effektiv utbildning för att kunna användas effektivt mot rörliga mål. Har du använt vapnet en eller två gånger har du tur om du träffar en stillastående mål under 200 meter. Detta förutsatt att du haft tid till att fästa drivladdningen på projektilen, Stoppa in missilen i vapnet, Ta bort säkringen, Avståndsbedömma och under tiden inte bli upptäckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Hur är det med tillgången på olika sorters ammo till RPG? Jag har då bara sett RSV på bild...finns det sgr och rök till RPG? Om inte borde ju GRG vara överlägset som plutons understödsvapen redan där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Men RPG-7 har även tandem RSV-laddningar, termobariska granater och sprängranater. Svenska försvaret har inte köpt in tandem RSV-granater till GRG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 http://www.defense-update.com/products/r/rpg.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Autodestruktionen till RPG:n har väl som uppgift att göra det möjligt att skjuta indirekt eld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Kan det här vara något? War Nerd on RPG-7, del I War Nerd on RPG-7, del II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Lite litteraturtips inom området: TRADOC Bulletin 3. Soviet RPG-7 Antitank Grenade Launcher Army Training and Doctrine Command 1976 http://stinet.dtic.mil/cgi-bin/fulcrum_mai...2FADA393159.pdf A Weapon For All Seasons: The Old But Effective RPG-7 Promises to Haunt the Battlefields of Tomorrow Lester W. Grau Foreign Military Studies Office http://fmso.leavenworth.army.mil/documents/weapon.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 (edited) Men RPG-7 har även tandem RSV-laddningar, termobariska granater och sprängranater. Svenska försvaret har inte köpt in tandem RSV-granater till GRG. Svenska försvaret ja. Finns ju utvecklat samma typer utav granater till GRG samt CS granater, även rpg finns till GRG som främst verkar vara till för överkalibrerade granater då de verkar som att dessa uteslutande precis som RPG7 måste laddas framifrån. Edited June 26, 2005 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Autodestruktionen till RPG:n har väl som uppgift att göra det möjligt att skjuta indirekt eld? På vilket sätt gör AD det möjligt att skjuta indirekt eld? Hade det inte varit bättre utan AD isåfall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Den enda direkta fördelen med AD som jag ser det är att man kan skjuta i valfri riktning och veta att prejektilen aldrig går längre än dryga 900 meter. Missar man en helikopter så är det ju inte så kul om granaten slår ner i ett bostadsområde elelr gud förbjude i den egna basen eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Autodestruktionen till RPG:n har väl som uppgift att göra det möjligt att skjuta indirekt eld? Det skulle vara VÄLDIGT intressant att höra hur du får ihop det där. Vet du ens skillnaden mellan indirekt o direkt eld? Vet du vad en RPG är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Autodestruktionen till RPG:n har väl som uppgift att göra det möjligt att skjuta indirekt eld? Hur menar du nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts