röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Vad är det som är oklart? Det jag menade var att man skjuter granaten i en båge, precis som en granatkastare. Och eftersom risken är stor att den inte briserar vid markkontakt briserar den efter 4,5 sekunder(eller längre vid modifiering). På samma sätt kan Finnarna/Ryssarna använda sin 30mm granatspruta (Ag-17), eftersom ammunitionen exploderar efter 20 sekunder. @Vc_90: Varför betvivlar du mina kunskaper i området? Quote
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Vc_90:Varför betvivlar du mina kunskaper i området? Pga det du skriver.... Visserligen är det bra med nytänkande men det här tycker jag passerat gränsen. RPG har samma indirekt eld förmåga som en AK5. Jag har fortfarande inte sett något som fått mig att tvivla på denna åsikt. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 (edited) Vad är det som är oklart? Det jag menade var att man skjuter granaten i en båge, precis som en granatkastare. Och eftersom risken är stor att den inte briserar vid markkontakt briserar den efter 4,5 sekunder(eller längre vid modifiering). På samma sätt kan Finnarna/Ryssarna använda sin 30mm granatspruta (Ag-17), eftersom ammunitionen exploderar efter 20 sekunder. Är risken stor att den inte briserar vid markkontakt? Hur stor då? Känner granaten skillnad på en pansarplåt och asfalt? Är det inte så att om man HAR en AD på granaten så kan man bara skjuta på samma avstånd hela tiden om inte det finns skillnader i höjd över havet mellan skytt och mål, eftersom bantiden hela tiden blir den samma? Hade det inte varit bättre att INTE ha en AD, så att skytten skulle kunna bestämma projektilbana och därmed nedslagsplats mer själv? Jag fattar att det är bättre med AD än utan om man skjuter på helikoptrara, men skjuter man på marken så känns det lite befängt. Och exploderar inte granatsprutans ammunition när den träffar marken? Är den inte gjord för det? Edited June 26, 2005 by jake the snake Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake: Om man skjuter en granat i en båge är nog risken att granaten inte briserar om inte stor så i alla fall existerande om den landar "mjukt", som i sand eller dylikt. Några siffror i ämnet känner jag inte till. Granaten känner skilnag på pansarplåt och asfalt. Min erfarenhet av rysk krigföring är att man modifierar ammunitionen till det den ska användas till, och det skulle förvåna mig om inte detta gällde även här. Om man inte hade haft AD skulle man behöva känsligare utlösningsmekanism, och därmed skulle man inte kunna skjuta genom sly. AG-17 och dess ammunition är konstruerad för att skjuta direkteld men kan även användas indirekt. Och precis som med RPG:n används AD eftersom man annars inte hade kunnat skjuta igenom sly. @Vc_90: En AK5 skjuter en kula, RPG:n skjuter en granat. Jag hävdar att detta är en stor skillnad, gör inte du? Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 1. Om man skjuter en granat i en båge är nog risken att granaten inte briserar om inte stor så i alla fall existerande om den landar "mjukt", som i sand eller dylikt. Några siffror i ämnet känner jag inte till. 2. Om man inte hade haft AD skulle man behöva känsligare utlösningsmekanism, och därmed skulle man inte kunna skjuta genom sly. AG-17 och dess ammunition är konstruerad för att skjuta direkteld men kan även användas indirekt. Och precis som med RPG:n används AD eftersom man annars inte hade kunnat skjuta igenom sly. 1. Naturligtvis finns det en risk att den inte utlöser om den landar på mjuk mark, men den risken uppväger inte nackdelarna som en granat med AD har när man skjuter indirekt jämfört med en granat utan AD. Det är solklart att en granat utan AD är bättre lämpad än en granat med AD. 2. Man kan skjuta indirekt eld med alla typer av vapen, och att man gör det med AGS 17 är inte på grund av AD funktionen i granaterna utan snarare trots. AD och indirekt eld har inget med varandra att göra, de är snarare varandras motsats Quote
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Det är väl totalt oväsentligt vad det är för ammunition, det blir inte mer indirekt eld för det. Sen det andra du skriver... ja... eeeh....va!? Det finns inget som är "mjukt" när en projektil kommer med över 200 m/s HUR har du tänkt dig att den skall känna skillnad på asfalt o pansarplåt? Någon slags tidsmaskin i den som känner av vad den kommer slå in i? Skulle vara världssensation om det du skriver va riktigt. Modifierar ammunitionen till vad den skall användas till? Får alla ryska soldater gå en 5 års vapenteknikerkurs i deras tjänstgöring? Skjuta genom sly? Jävligt IG. Men visst, det är lite Darwin.... Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake: Om granaten har en AD tid som är justerbar, vilket jag misstänker, är detta helt fundamentalt för att både kunna skjuta igenom sly och indirekt. Utan AD funktionen hade risken för att granaten inte hade exploderat antagligen varit ganska stor eftersom den är byggd för att behöva ett visst motstånd för att brisera, för att undvika att sly skulle kunna användas som skydd. Om granatens AD tid är fast faller mitt resonemang helt. AD funktionen för AGS-17 granaterna är ännu viktigare eftersom beskrivning enligt ovan gäller, plus att granaten med stor sannolikhet blir instabil vid stora skjutavstånd, på grund av sin storlek. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake:Om granaten har en AD tid som är justerbar, vilket jag misstänker, är detta helt fundamentalt för att både kunna skjuta igenom sly och indirekt. Utan AD funktionen hade risken för att granaten inte hade exploderat antagligen varit ganska stor eftersom den är byggd för att behöva ett visst motstånd för att brisera, för att undvika att sly skulle kunna användas som skydd. Om granatens AD tid är fast faller mitt resonemang helt. AD funktionen för AGS-17 granaterna är ännu viktigare eftersom beskrivning enligt ovan gäller, plus att granaten med stor sannolikhet blir instabil vid stora skjutavstånd, på grund av sin storlek. En justerbar AD tid kallas för tempering, vilket är vad vi har på vår Svenska spränggranat. AD är fast, därmed faller ditt resonemang. Quote
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Jag misstänker att du tror att det är indirekt eld så fort man skjuter i en båge. Detta är fel! Indirekt eld är när skytten inte ser målet och därmed skjuter på uppgifter från en eldledare. Så ditt resonemang faller även här. Quote
A2Keltainen Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Det finns inget som är "mjukt" när en projektil kommer med över 200 m/s HUR har du tänkt dig att den skall känna skillnad på asfalt o pansarplåt? Någon slags tidsmaskin i den som känner av vad den kommer slå in i? Skulle vara världssensation om det du skriver va riktigt. Det finns stridsspetsar som kan känna av om de slår in i mjukt eller hårt material. Det finns t.o.m. stridsspetsar som kan räkna hur många våningar de passerat på väg ned genom en bunker, för att på så vis kunna detonera på rätt våning. Allt detta kan man lösa rent tekniskt genom att mäta projektilens acceleration. Om du snabbt får en intensiv deacceleration, så har du slagit in i något hårt. Om du får en mer utdragen och mindre intensiv deacceleration, så har du slagit in i något mjukare. Om din projektil helt plötsligt slutar deaccelera väldigt snabbt och för en stund lägger sig på en mer konstant deacceleration, så har du tagit dig igenom till nästa våning. Accelerometrar är för övrigt samma teknik som används för att lösa ut krockkuddar. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 (edited) Vi pratar RPG granater i händerna på Irakier motsv. här, inte miljondollarsbomber från USAF. Edit: Och heter det inte för övrigt retardation? B) Edited June 26, 2005 by jake the snake Quote
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Snackar vi fortfarande RPG nu eller? För att det finns intelligent am till andra vapen är ju knappast något nytt. Vi minns ju Skaldens anfall med STRIX med hkp, flygande mattor o annat skojsigt. Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake: Är du säker på att den är fast? Jag vill minnas att det mesta på Ryska vapen går att modifiera, och antas modifieras. Deras SäkI är något mindre strikt... @Vc_90: Granaten känner inte skilnad på asfalt och pansar. Gick lite fort... Indirekt eld är när du inte ser målet. Då skjuter du mot en yta där du tror Fi är. Om du skjuer en kula är detta ofarligt, med en granat tvärt om. Med "mjukt" menar jag relativt. Granaten har antagligen lägre hastighet än 200m/s. Inlärningstiden för att modifiera en granat behöver inte vara längre än timmar. Om Fi vet att du inte skjuter genom sly, tror du inte han kommer använda det som skydd? Quote
A2Keltainen Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 (edited) Vi pratar RPG granater i händerna på Irakier motsv. här, inte miljondollarsbomber från USAF. Förmågan att detektera om målet som träffas är ett stridsfordon eller en sandsäcksuppbyggd bunker finns i vissa enklare vapen modell pansarskott och granater till grg/rpg i dagsläget. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg exakt vilket/vilka vapen/granat som har den här förmågan i dag, men jag ska snoka lite i min litteratursamling för att se om jag kan hitta det. Jag uppfattade dessutom Vc_90s inlägg som att han menade att det skulle vara omöjligt att lösa problemet tekniskt, vilket det inte är. Och heter det inte för övrigt retardation? Acceleration är hastighetens förändring, eller första derivatan av hastigheten. Accelerationen kan vara positiv eller negativ. I det här fallet så är det frågan om negativ acceleration, då vi har en inbromsning. Acceleration borde därför vara ett lämpligt ord för att beskriva saken. Är inte retardation bara ett annat ord för negativ acceleration, eller är det jag som minns helt fel? Edited June 26, 2005 by A2Keltainen Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake:Är du säker på att den är fast? Jag vill minnas att det mesta på Ryska vapen går att modifiera, och antas modifieras. Deras SäkI är något mindre strikt... AD är fast. Ändrar man tiden så är det tempering och inte längre AD. Oavsett hur riskabelt lag man är så är det svårt, för att inte säga omöjligt att i fält, för en lågt utbildad soldat (som vi faktiskt talar om här) att modifiera AD-tiden och därmed tempera granaten så att den tänder i absolut rätt tillfälle. En granat som slår i marken utan att chocktända eller tända på vanligt vis är oftast så skadad att den omöjligen fungerar. Den blir då en OXA. AD på granatsprutor och exempelvis Granattillsatsammunition är till för att explodera de granater som inte marktänder, exempelvis för att de träffar snö eller mjuk mark i en flack vinkel och överlever landningen. INTE för att tända granaten i ett taktiskt syfte. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Förmågan att detektera om målet som träffas är ett stridsfordon eller en sandsäcksuppbyggd bunker finns i vissa enklare vapen modell pansarskott och granater till grg/rpg i dagsläget. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg exakt vilket/vilka vapen/granat som har den här förmågan i dag, men jag ska snoka lite i min litteratursamling för att se om jag kan hitta det. Jag uppfattade dessutom Vc_90s inlägg som att han menade att det skulle vara omöjligt att lösa problemet tekniskt, vilket det inte är. Det finns funktioner i vissa moderna pansarvärnsvapen (exempelvis BILL 2 eller RB 57) som gör att man kan verkansoptimera dom för målet man skjuter på (hårt/mjukt mål), men gemensamt för dom är att man talar om det för verkansdelen INNAN man skjuter iväg den. En laddning kan inte sprängas på särskili många fler sätt än ett, så det man gör är helt enkelt att tala om för den under vilka premisser den skall sprängas och hur den skall flyga fram till målet. Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake: Enligt Finska Armén används AGS-17 ibland just till indirekt eldgivning, med AD på 20 sekunder. Granaten behöver inte tempereras för att explodera vid exakt rätt tillfälle, som vid t.ex. en luftbriserande artilleri-granat. Och bara för att det heter AD betyder inte det att den inte kan modifieras och "bli" tempererad. Quote
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Granaten känner inte skilnad på asfalt och pansar. Gick lite fort...Indirekt eld är när du inte ser målet. Då skjuter du mot en yta där du tror Fi är. Om du skjuer en kula är detta ofarligt, med en granat tvärt om. Med "mjukt" menar jag relativt. Granaten har antagligen lägre hastighet än 200m/s. Inlärningstiden för att modifiera en granat behöver inte vara längre än timmar. Om Fi vet att du inte skjuter genom sly, tror du inte han kommer använda det som skydd? >>röjsop Att skjuta mot misstänka punkter skall inte förväxlas med indirekt eld. RPG är ett vapen man skjuter direktriktad eld med, PUNKT! Om den som sagts tidigare i tråden går 930 meter på 4,2 sekunder ger detta en hastighet på 221 m/s. Jag fattar fortfarande inte hur du har tänkt dig att soldaterna skall modifiera granaten i fält. Dels är detta VÄLDIGT svårt, dels så pratar vi om så många granater att det krävs ett helt förband bara för att pyssla med modifieringarna. Beträffande sly, jämför med skjutande av p-skott. Samma principer gäller här. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake:Enligt Finska Armén används AGS-17 ibland just till indirekt eldgivning, med AD på 20 sekunder. Granaten behöver inte tempereras för att explodera vid exakt rätt tillfälle, som vid t.ex. en luftbriserande artilleri-granat. Och bara för att det heter AD betyder inte det att den inte kan modifieras och "bli" tempererad. Ja, och vi kan använda vår granatspruta till samma sak. När granaterna träffar marken detonerar dom. Om dom inte detonerar slås dom isönder. Om dom inte slås i sönder, vilket är ovanligt (men kan hända i exempelvis snö, mjuk mossa eller väldigt flack anslagsvinkel) så detoneras dom av AD. Flack anslagsvinkel kan man ju knappast kalla indirekt eld för. Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Vc_90: Du behöver inte skjuta direkt eld med RPG, lika lite som med AK5. Fast med RPG blir effekten av din indirekta eld mycket bättre än AK5. Om du skjuter en granat i båge behöver inte farten vara speciellt hög vid markkontakt. En granat behöver inte vara svår att modifiera om någon tänkt på detta. Vad man gör i fred och i krig är olika. Om sly ger skydd, då skulle fi sätta staket runt sina fordon ock därigenom lösa problemet, eller hur? Quote
2Sharp Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Om minnet inte sviker mig... De flesta RPG granater jag kikat/pillat på har piezokristall som tänder sprängpatronen, AD funktionen tänds när raketen brunnit slut, inget av funktionerna är ju direkt "rocket science" Det finns säkert variationer, men hela RPG konceptet är väl att det skall vara enkelt och okomplicerat?! Kan är mycket skeptisk till att en ev. AD funktion är tänkt att vara justerbar. Den GÅR säkert att mekka med, men knappast med någon större precsision. Skjuta genom sly fungerar nog extremt dåligt med tanke på "vingarna" på raketen. Kikade på A2's länk och i ett av dokumenten beskrivs initialhastigheten från utskjutningsladdningen till 117 m/s, raketens hastighet beskrivs till 294 m/s. (återigen finns det säkerligen variationer, informationen är heller inte helt ny) Uhm, oh well.. Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake: Finnarna skjuter med eldröret eleverat i ca. 40 grader, på mål dom inte kan se. Jag kallar inte det direkt eld. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Alltså, vad ser du framför dig? Kommer granaterna i din värld att skjutas som indirekt eld dvs ganska hög utskjutningsvinkel, dvs ganska hög bantopp, dvs ganska hög sluthastighet, att bara lägga sig på sidan, vänta tills AD tiden har inträffat och sen sprängas? Dom kommer att gå i sönder vid markislaget om dom inte tänder direkt. Det finns nog INGEN granat i världen som överlever ett fall från en höjd på säg 500-1000 meter, om vi säger att däri ligger spannet för indirekt eld med PVvapen. Har du inte sett OXA på våra skjutfält? Granaterna har tunna väggar och ska inte hålla för mycket mer än belastningen som uppstår vid avfyringen. Dom blir som ölburkar påkörda av bilar. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake:Finnarna skjuter med eldröret eleverat i ca. 40 grader, på mål dom inte kan se. Jag kallar inte det direkt eld. Inte jag heller. Men det har inget med AD att göra. Quote
A2Keltainen Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Det ser ut som mitt minne svikit mig, då jag inte kan hitta något pskott/grk-liknande vapen med förmågan att själv avgöra vad den träffar (mjukt eller hårt). Jag hade för mig att Instalaza C90-CR-BK (M3) har den förmågan, men det har den inte. För dumt huvud, får kroppen lida. Böj, sträck, böj, sträck, böj, sträck, ... Quote
Vc_90 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 (edited) @Jake the snake:Finnarna skjuter med eldröret eleverat i ca. 40 grader, på mål dom inte kan se. Jag kallar inte det direkt eld. Skjuter dom detta med RPG?? Du blandar egenskaper för olika vapen lite hej friskt här. RPG finns inte som ett val för en skjutledare, inse detta! Jag orkar inte skriva det mer och nu får du stå o tjafsa mot nån annan vägg för jag har viktigare saker att göra. EDIT: 106, helt korrekt, slarvigt uttryckt av mig. Edited June 26, 2005 by Vc_90 Quote
106 Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 Granaten har antagligen lägre hastighet än 200m/s. >>röjsop Om den som sagts tidigare i tråden går 930 meter på 4,2 sekunder ger detta en hastighet på 221 m/s. Nja, Vmedel blir 221 m/s, vilket innebär att V930 med största sannolikhet är lägre än 200 m/s. Inte för att det spelar någon större roll för resonemanget. Quote
Ing Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake:Finnarna skjuter med eldröret eleverat i ca. 40 grader, på mål dom inte kan se. Jag kallar inte det direkt eld. Om vi återgår till RPG (som tråden faktiskt handlade om från första början) och du eleverar eldröret såpass mycket att det kan kallas indirekt eld så lär den p.g.a. AD-funktionen detonera i luften någonstans. Säkert irriterande om man flyger helikopter, men funkis MOT hkp?? Att kalla det indirekt eld är väl ändå ganska fel. Fyrverkeri kanske. Tar du BORT AD-funktionen på den så kanske att den kan få till Någon sorts bana i luften och fungera någotsånär. (Även om jag gissar att den börjar wobbla och får helfnurr och landar fel, eftersom den alls inte är gjord för det. Det går förmodligen inte att på ett vettigt sätt rikta in sig såpass att man kan skjuta ett omriktat andraskott med precision med ett handhållet vapen) Varför släpper du inte att AutoDestruktion och Tempering inte är samma sak, och definitivt inte automatiskt har med indirekt eld att göra? Quote
röjsop Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake: Skilj på våra och deras granater. Då dessa kan vara hållbarare. Finnarna använder AD just för att granaterna skall explodera vid indirekt eld. RPG granaten behöver inte vara lika ohållbar som vår granatkastarammunition, eftersom den t.ex. ska kunna användas som inträngningsbriserande projektil. @2Sharp: Eftersom man antar att slyet är nära Fi fordon behövs ingen större exakthet. Likaså är exakthet inte ryssarnas specialitet någonstans, så det blir nog en dålig temperering, men bättre än ingen alls. Quote
JTS Posted June 26, 2005 Report Posted June 26, 2005 @Jake the snake:Skilj på våra och deras granater. Då dessa kan vara hållbarare. Finnarna använder AD just för att granaterna skall explodera vid indirekt eld. RPG granaten behöver inte vara lika ohållbar som vår granatkastarammunition, eftersom den t.ex. ska kunna användas som inträngningsbriserande projektil. Om det är något som kännetecknar våra granater jämför med deras så är det definitiv inte att dom är mindre hållbara. Återigen, hur har du tänkt dig att det funkar? Landar granaterna mjukt och fint och överlever, och sen sprängs dom? Eller sprängs dom i luften över marken? Hur har du tänkt dig att det funkar? RPGgranaten är MYCKET mindre hållbar än vår svenska granatkastarammunition. Den består av pressad plåt. Granatkastargranaten består av gjutjärn. Och inträngningsbrisader vet jag inte om RPGgranaten är konstruerad för... Snarare RSVverkan, dvs detonation såfort den rör vid målet. Quote
Recommended Posts