Jump to content

Helikopterkraschen i Heby


achilleos

Recommended Posts

Här kan man se hur man inte ska göra när man startar med en helikopter (scrolla ner lite, till höger).

 

Han ser väldigt tung ut och försöker förmodligen få tillskottslyftkraft genom att hovra iväg...sopan! Observera lyktstolpen till vänster.

Link to comment
Share on other sites

Här kan man se hur man inte ska göra när man startar med en helikopter (scrolla ner lite, till höger).

 

Han ser väldigt tung ut och försöker förmodligen få tillskottslyftkraft genom att hovra iväg...sopan! Observera lyktstolpen till vänster.

Åkte en gammal Allouette III vid en icke namngiven riksgräns... Han lastade i ett antal dykare med utrustning...när han startar så noterar jag att en del instrumentvisare rör sig in i det RÖDA området...tar lite fart framåt för att få upp farten innan han börjar stiga... när vi kommer in för landning ner mot en fjällsjö så syns det tydligt att han drar i pitchspaken fast det går inte att dra mer samtidigt som han mummlar - oj så tunga dykare är. Drar om och landar på ett lite lämpligare ställe där han släpper av en dykare, flyger in oss andra till den ursprungliga landningspunkten, sätter ner oss lite hårt, sedan hämtade han den kvarvarande killen. Resten av dagen så hade han lite mindre dykare i koptern.

Fick en sådan där flashback när jag såg bilderna på TV :(

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite skum när jag såg roterbladet ta i trädet på höger sida. Någonting såg seriöst osunt ut från start till stopp. Är ju inte helikopterpilot men om det är så skakigt att starta så hade jag nog övervägt att stanna på marken...

Link to comment
Share on other sites

achilleos, jag hoppas verkligen att du flyger betydligt bättre än tokstollen på filmen, för annars så kommer jag fanimig att ha ögonen konstant spanandes i skyn varenda gång jag promenerar från Ryd till Mjärdevi. Repetera efter mig: A2Keltainen vill inte ha en Hkp 9 i nacken. A2Keltainen vill inte ha en Hkp 9 i nacken. A2Keltainen vill inte ha en Hkp 9 i nacken. :P ;) :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska så säker på att jag åkte med i den där helikoptern i höstas. Synd att man inte såg några numer på koptern så man säkert kunnat veta att de va den man åkte i.

Om jag inte mins fel var vi va 8st i den då, med Pilot.

Är nog inte bara företaget som är lite små skumt, killen som flög oss värkar lite ljusskygg också.

Link to comment
Share on other sites

Själv tror jag att filmen är en fejk eftersom den inte exploderade.

 

Har ni inte sett på bio, där sprängs helikoptrarna när dom kraschar. Eftersom den här inte sprängdes är det troligast en fejk film, de kraschar helt enkelt en modellhelikopter... :P

 

Enligt en bok jag har, "Modern fighting helicopters", kan Mi 2 ta upp till 8 passagerare eller 700 kgs last.

 

Enl aftonbladet var det pilot och sex passagerare. Fast om passagerarna var lite tunga så är det inte alls omöjligt att de överskred maxlasten på 700 kg.

 

Det verkar helt klart som att den är för tungt lastad. Piloten verkar försöka flyga framåt för att få upp farten och därmed få bättre lyftkraft?

 

Men sen kom något ivägen för rotorn och så gick det som det gick. Skall bli intressant att se vad utredningen säger.

 

Obs min kunskap om helikoptrar är rätt begränsad så ovan är bara mina okunniga spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Här kan man se hur man inte ska göra när man startar med en helikopter (scrolla ner lite, till höger).

 

Han ser väldigt tung ut och försöker förmodligen få tillskottslyftkraft genom att hovra iväg...sopan! Observera lyktstolpen till vänster.

Observera dessutom personen som står vid bilen vid lyktstolpen. Han/hon rör sig dock bortåt när helikoptrern närmar sig.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

En par frågor från en flygintresserad amatör:

 

Det verkar som om lyftkraften "tar slut" när helikoptern kommit upp 1-2 meter?

Är det markeffekten eller vad det kallas som inte räcker till?

Är det sidovind som gör att den efter start glider åt vänster eller brist på lyftkraft?

 

Eftersom som det är en rysk konstruktion vill jag gärna tro att det är enkel men duglig Hkp? Rätt eller fel?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ohhh ser ju lite skakigt ut.

Skulle nog också ha gett mig som pilot i ett tidigare skede och kastat av någon/något. Det är ju inte direkt x antal tusen meter över havet med tunn luft att skylla på.

 

Förstår de som är flygrädda nu när man ser något sådant.

Guldmålad Mi-2...redan där börjar man ana oråd.

 

Som fakta sidorna säger, maxlast 800 kg och 8 pers + 1-2 besättning. De var väl 6 + 1 förare. Borde då klarat 800kg.

 

Edit: Enligt bildtexten på SVT står det:

"En helikopter med sex personer ombord kraschade i förmiddags vid Heby sjukhem. " Borde då varit 5+1

 

Men kan någon av er kunniga svara på Varför den inte fick lyftkraft nog?

Vind, maskin, lufttryck?

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

DN har rätt informativa artiklar idag:

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=430756

 

- Vi hörde piloten mycket kort i anslutning till att han fördes till sjukhuset i Västerås, säger Ulf Palm, talesman för polisen i Västmanland.

 

- Han ska då ha sagt att han kom upp i "tunn luft" vilket skulle ha gjort helikoptern omöjlig att manövrera.

 

Detta kan betyda att den redan från början varma luften i Heby på tisdagen blev för varm sedan den sugits in i turbojetmotorn. Det skulle då inte ha funnits lyftkraft tillräckligt för att komma upp i svalare luft.

 

- Med tung last och mycket varm luft kan det bli svårt med lyftkraften, säger Hans Lindner, räddningsledare på Centrala flygräddningen i Göteborg, till DN.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Man ska alltid vara försiktig när man tolkar data/prestanda för helikoptrar. Ofta anges begränsningen/maxlasten för en enskild parameter utan hänsyn till övriga. På sidan jag länkade till står det däremot "Range with max payload : 170 km" Det tolkar jag som att man vid 800 kg last kan ta bränsle för 170 km flygning, vilket är relativt kort. Tar man däremot fullt med bränsle så kan man inte ta lika mycket last osv.

 

Ett räkneexempel:

 

6 passagerare a 80 kg = 480 kg + 500 kg bränsle (uppskattning från mig då hkp 9 tar 455 kg bränsle men denna typ är något större) = 980 kg

 

På sidan jag länkade till anges max takeoff weight till 3550 kg och tomvikten till 2402 kg. Det ger en total lastkapacitet på 1148 kg.

 

1148-980=168 kg marginal i detta fall förutsatt att det stämmer med 5+1 passagerar och att man verkligen tankat för mycket. Det är ju inte heller omöjligt att en ensamt opererande helikopter har med sig lite verktyg, oljor, pilotens personliga tillhörigheter osv som väger en del.

 

Sedan läser man följande på svt text sid 119;

 

Den helikopter som i går kraschade

vid sjukhemmet i Heby utanför Sala

tillhör det litauiska företaget Aero

Liv som för tre veckor sedan var in-

blandad i en annan allvarlig incident.

 

Då skulle en av bolagets helikoptrar

landa med några kändisar - bl.a. Lasse

Holm och Christer Sjögren - vid Läckö

slott i Västergötland. Helikoptern

slog i ett träd och folk på marken

flydde. Till slut lyckades landningen.

 

Sedan piloten rätat ut ett skadat

rotorblad med en tång lyfte helikop-

tern åter med passagerare. Händelsen

har polisanmälts.

 

Slutsatsen av det blir att helikoptern kanske inte var i tipp topp skick redan innan kraschen och marginalen på 168 kg äts då snabbt upp. T.ex. kan motorer vara slitna, blad vara slitna (eller felaktigt lagade) och inte ge full lyftkraft mm. Lägg därtill att platsen han startar ifrån verkar vara nere bland träd och annat vilket kan skapa ofördelaktiga luftströmmar som minskar marginalerna ytterligare, plus att det väl var hyffsat varmt denna dagen, något som gör att luften tunnas ut och ger sämre prestanda.

 

Många bäckar små...

Link to comment
Share on other sites

@A2K:

Du behöver nog inte oroa dig, jag tror dom flesta piloter skulle flyga bättre fulla än denna pilot gör/gjorde, förhoppningsvis nykter. Jag förstår inte vad han tänke på, om han äns gjorde det.

 

Varm luft påverkar på två sätt: Dels kommer mängden syre in i gasturbinen minska, och därmed också effekten. Dels kommer luftens densitet minska vilket leder till att rotorbladen "får sämre grepp" i luften. Normalt har man koll på denna faktor om man flyger tungt och varmt, så det är ingen ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

@A2K:

Du behöver nog inte oroa dig, jag tror dom flesta piloter skulle flyga bättre fulla än denna pilot gör/gjorde, förhoppningsvis nykter. Jag förstår inte vad han tänke på, om han äns gjorde det.

Nej...att ens ge sig ut längs vägen bland lyktstoplar, grenar, folk och bilar är helt IG. Han har ju inte tillstymmelse till kontroll på var han har rotorspetsarna.

 

Har en film på hur terrängflygning nära hinder går till när man kan det...har dock ingen plats att lägga upp det på..... :winner:

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv flugit helikopter när det var väldigt varmt och vi var tungt lastade. Det fick till följd att helikoptern inte kunde hovra utan var tvungen att hålla sig i rörelse för att inte tappa höjd.

 

När vi flugit en stund och bränt av lite soppa och det blev natt och svalare så gick det mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

@A2K:

Du behöver nog inte oroa dig, jag tror dom flesta piloter skulle flyga bättre fulla än denna pilot gör/gjorde, förhoppningsvis nykter.

Jag hoppas att ironin i mitt inlägg framgick. Jag har fullt förtroende för svenska försvarets hkp-förare. Jag har även sett en hel del hkp-flygning här i Lkpg, och aldrig sett något som verkat det minsta farligt eller konstigt. Däremot så har jag mer än en gång längtat efter att få följa med en sväng. :winner:

Link to comment
Share on other sites

@A2K:

Hoppas du har förtroende för dom civila också. Notera att piloter som flyger öststats flygfarkoster ofta är från öststaterna själva, t.ex. i detta fallet, och där är utbildningskvaliteten ojämn (det finns bra piloter från öst också). Angående hänga med är det väl bara att gå ut och fråga på basen? Titta efter något befäl som har hög grad och ser "snäll" ut.

 

Helikoptern är det inget fel på, normalt är öststatsbyggen mycket bra. Dock existerar fusk, så alla maskiner är inte i bra skick. Att han inte kunde lyfta berodde på att han hade alla faktorer imot sig; tung last, varmt väder ofördelaktig teräng plus att han agerade helt utan tanke.

Link to comment
Share on other sites

Angående hänga med är det väl bara att gå ut och fråga på basen? Titta efter något befäl som har hög grad och ser "snäll" ut.

Riktigt så lätt är det inte att ta med civila i försvarets helikoptrar. Ingår man inte i nån övning och har tjänsteuppdrag så krävs i princip att man är anhörig för att få möjlighet att åka med, och då under speciella former vid särskilda tillfällen.

Tillgången (bristen) på helikoptrar och flygtid medger heller inte att man kör rundflygverksamhet med kommunens invånare.

 

Dessutom saknar A2 (antar jag) militär legitimation och skulle alltså få svårt att ens komma in på området för att fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Sedan piloten rätat ut ett skadat

rotorblad med en tång lyfte helikop-

tern åter med passagerare. Händelsen

har polisanmälts.

 

Han kanske hade en riktigt stor verktygslåda från Biltema med sig. :winner:

 

Tack för förklaringarna.

På någon tidningssida såg jag att de skrev att det var 4+1 personer.

Vilket då borde ge en del marginaler.

 

/me som flugit (åkt med) med Achilleos och vet hur vingligt det kan bli ;)

 

 

00075.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående hänga med är det väl bara att gå ut och fråga på basen? Titta efter något befäl som har hög grad och ser "snäll" ut.

Riktigt så lätt är det inte att ta med civila i försvarets helikoptrar. Ingår man inte i nån övning och har tjänsteuppdrag så krävs i princip att man är anhörig för att få möjlighet att åka med, och då under speciella former vid särskilda tillfällen.

Tillgången (bristen) på helikoptrar och flygtid medger heller inte att man kör rundflygverksamhet med kommunens invånare.

 

Dessutom saknar A2 (antar jag) militär legitimation och skulle alltså få svårt att ens komma in på området för att fråga.

Hmm, men vad sägs om ett besök från andra sidan fältet (FC)? :winner:

Tror inte jag skulle ha några större svårigheter att bli insläppt. Dessutom så är du säkert anhörig på ett eller annat sätt. Lön imorrn, kan säkert komma överens på något sätt. :):lol: B)

 

EDIT, till viss del ett skämtsamt inlägg, men det hade varit skoj. :dong:

Link to comment
Share on other sites

Synd...A2K får kanske nöja sig med att flyga med någon civil helikopter i så fall, och det kostar nog mer än det smakar. Jag levde i min gamla värld där det fanns gott om helikoptrar och flygtid. Roligast för en som aldrig flugit helikopter vore nog att sitta fram och följa med i spakrörelserna.

Link to comment
Share on other sites

A2K.

Vill minnas att det fanns rundflygning med HKP över Linköping med start vid FV-museum lite då och då förra sommaren. Inte omöjligt att det finns även iår. Dock, 250kr för en kvart-20 min, vet inte riktigt om det är något för en krigare. B)

Link to comment
Share on other sites

Luftintaget på bilden är för motorerna, som är gasturbinener vilket innebär att dom kyls av samma luft dom förbränner.(notera gallret framför, sådanna konstruktioner drar ytterliggare effekt)

En smärre sak är att luften inte förbränns utan deltar i förbränningen (av bränslet). Inte riktigt samma sak, men syftningen går fram! :winner:

 

Tur i oturen var väl att hkp:n inte kom upp på högre höjder, vem vet vad som hade hänt då. Jag menar, böja till rotorbladen säger ju allt! En kompis bror jobbar som flygmek och säger att efter ett visst antal flygtimmar kasseras rotorbladen och byts till nya. Så även med andra vitala delar till t ex motorn.

 

När sedan hkp:n har kraschat inser man också vikten av att folk hade sinnesnärvaro nog att bruka handbrandsläckarna...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...