A2Keltainen Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 Dessutom saknar A2 (antar jag) militär legitimation och skulle alltså få svårt att ens komma in på området för att fråga. Glöm inte att jag är utländsk medborgare. Jag får inte ens hoppa fallskärm över Malmen, eller åtminstone inte senast jag kollade för några år sedan. Jag har för övrigt flugit i hkp; en civil en gång för länge sedan, samt en finsk militär Mi-8 HIP på mycket låg höjd över trädtopparna under beväringstjänsten.
Erik_G Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 Ska man vara petig, och det ska man, så är nog luftintaget i mitten inte till för motorerna, de luftintagen är de två andra runda hålen, såvida denna helikopter är tremotorig. Mittenintaget är nog snarare till för kylning av växellåda och annat smått och gott (hydraulikpumpar, oljekylare mm). Nu har jag aldrig haft det stora nöjet att flyga med Achilleos, men jag har åkt ett par gånger med kollegor till honom, och jag har fullt förtroende för deras kunskaper. Erik: "-Hur lättmanövrerad är den [hkp 9A]?" Flygförare: "-Som en gocart ungefär" Varpå flygföraren tar ner helikoptern på 20-30cm höjd och kör lite slalom mellan sådana där vita inplastade ensilagebalar. Jag skulle gärna se din film Achilleos.. /E
röjsop Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 @Erik_G: Du har nog mer koll än vad jag har, och det du säger är logiskt. Jag tycker dock att dom två intagen är lite små för att vara luftintag, men det är ju ingen jätte hkp. För att skryta lite har man ju flugit MD500, den civila varianten av amerikanernas lilla observationshelikopter. Den om någon helikopter är luftens gokart! Den borde försvaret köpa som träningshelikopter! @Fogfighter: Det är lättare att flyga på höjd när hkp:n fått upp farten. Men att böjja till rotorbladen visar ju inte på något högre säkerhetstänkande! @A2K: MI-8 HIP, fränare än så blir det inte!
Vildmannen Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 "experimentell luftvärdighetsstatus" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=8
röjsop Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 @Vildmannen: Betyder att piloten i fråga rent lagmässigt har byggt hkp:n själv och har rätt att serva, reparera och laga den själv. Trodde inte det var tillåtet att flyga en sådan kommersiellt...
A2Keltainen Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 MI-8 HIP, fränare än så blir det inte! För att citera Doyle från en annan tråd här på SoldF: Fick en genomgång av finnarna på deras hkp i somras på Nordic Peace. På dålig finsk-engelska iklädd billiga solgasögon och en kaxig attityd: "No fancy plastic, only metal *bonk bonk* http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=2983
Erik_G Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 @Erik_G:Du har nog mer koll än vad jag har, och det du säger är logiskt. Jag tycker dock att dom två intagen är lite små för att vara luftintag, men det är ju ingen jätte hkp. För att skryta lite har man ju flugit MD500, den civila varianten av amerikanernas lilla observationshelikopter. Den om någon helikopter är luftens gokart! Den borde försvaret köpa som träningshelikopter! @Fogfighter: Det är lättare att flyga på höjd när hkp:n fått upp farten. Men att böjja till rotorbladen visar ju inte på något högre säkerhetstänkande! @A2K: MI-8 HIP, fränare än så blir det inte! Vi pratar ju turboprop, inte turbofläkt, så luftintagen behöver inte vara speciellt stora. Kraven på luftintagen för helikopterturbiner verkar inte vara särdeles höga beträffande lämna och fina luftströmmar med tanke på att luften till nians motorer måste passera förbi diverse stag och huvudrotorväxeln innan de kommer fram till kompressorerna. MD500an, eller rättare sagt Defendern var ju på tapeten när hkp 9 skulle köpas in, men den ansågs vara för liten och svag. En olycka under utprovningen lär också ha spelat in. Hughes 300an* däremot, 500ans lillebror, användes ju som skolhkp inom arméflyget. Hkp 5 aka "Pissekuren". *Hughes 300, Schweizer 300.. det finns flera tillverkare, exakt vilken version vi hade vet jag faktiskt inte Skulle inte vilja knacka blad på Aer Liv's helikoptrar.. tyckte det var trist nog på FM´s /E
röjsop Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 Vissa delar kan renoveras också, fast bara ett par gånger. En normal motor t.ex. måste man renovera var 5.000h, men bara tre gånger. Sedan kan man ju köpa motorn billigt och sätta den i sin båt...
Erik_G Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Det är väl inga konstigheter att man byter ut delar efter en viss tid. Så sker ju även med kamremmen på en bil. Däcken byter man ju också ut när de blir slitna (eller så byter man bil ). På en flygmaskin finns det många "kammremmar" att byta, dvs delar som måste bytas INNAN de är slitna nog att riskera att gå sönder med ett totalhaveri som följd. På en bil behöver du bara totalrenovera motorn om kammremmen går, på en helikopter blir läget lite mer kritiskt än så om stjärtrotorväxeln skulle säga upp sig strax innan landning... De delar man köper in och ersätter de gamla med kan, om jag förstått saken rätt, vara renoverade delar. /E
BJK Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Vissa delar kan renoveras också, fast bara ett par gånger. En normal motor t.ex. måste man renovera var 5.000h, men bara tre gånger. Sedan kan man ju köpa motorn billigt och sätta den i sin båt... Vad menar du för något med detta? Att man bara kan göra tillsyn på en hkp-motor (turbin? Kolv?) tre gånger och att det är 5000h TBO (Time Between Overhaul)?
Yman Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Vissa delar kan renoveras också, fast bara ett par gånger. En normal motor t.ex. måste man renovera var 5.000h, men bara tre gånger. Sedan kan man ju köpa motorn billigt och sätta den i sin båt... Vad menar du för något med detta? Att man bara kan göra tillsyn på en hkp-motor (turbin? Kolv?) tre gånger och att det är 5000h TBO (Time Between Overhaul)? Tillsyn kan jag garantera dig sker oftare. På 10an vill jag minnas att vi tog ut en kontrollant var 100e timme som kollade över motor med hjälp av fiberoptik. Dessutom ingår översyn av motorn i KF. Vad röjsop antagligen menar är att var 5000e timme byts motorn, den utplockade motorn plockas ned i molekyler och kontrolleras. //Y
BJK Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Boroskopkontroller och andra regelbundna inspektioner/kontroller finns definierade i resp maskins underhållsplan. Tillsyner och Översyner finns också i resp underhållsplan, men att man skulle anse att hela motorn bara får "renoveras" tre gånger låter skumt. Man byter ju alla slitagedelar och livslängdsbegränsade detaljer vid dessa tillfällen och då kan knappast begreppet tre gånger existera? Eller åsyftas det att vissa primärdetaljer i motorn har ett liv på 15000fh? Jag hänger inte riktigt med.
röjsop Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Med motorrenovering menar jag att hela motorn, inklusive alla delar plockas av undersöks noga, vissa delar byts. Denna procedur brukar göras hos tillverkaren, jag vet inte hur det görs i FV. Anledningen till att det bara får göras exempelvis tre gånger (kan vara fler), är att själva motorns stomme börjar slitas, och den kan inte bara bytas då alla slitdelar är anpassade efter den . Detta gäller alla motorer, fast gasturbiner brukar ha ett högre timmantal och ju större motor desto fler timmar.
Vildmannen Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 Apropå hkpolyckor "Statens haverikommission rekommenderar att försvaret genomför en rad förändringar i rutinerna för helikopterflygningar." http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10002962.asp
Vikström Posted June 23, 2005 Report Posted June 23, 2005 @Vildmannen SHK rekommenderar alltid en hel hoper saker i sina utredningar. Man går så att säga steget längre. har nyss läst rapporten, ingen klandras i den och den innehåller inget uppseendeväckande.
perer Posted June 24, 2005 Report Posted June 24, 2005 OJOJ --> http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=412913,00.html
Guest J-Star Posted June 24, 2005 Report Posted June 24, 2005 OJOJ --> http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=412913,00.html Mössa av. /J
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.