Jump to content

Recommended Posts

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo det stämmer, alltså klimatet o miljön. Knappast användandet då personalen är extremt kunnig samt att de inte används ofta!! De första vagnarna roterade hem efter ett drygt halvår. Vet dock inte om de har samma därnere nu som vi hade på 2:an eller om de bytt ut dem med?

Under LA03 har inga vagnar bytts ut, de som är här fungerar för det mesta mycket bra. Jag vet inte anledningen till varför de tog hem de vagnar de tog hem, visst, bärgaren var ju kaputt, men de andra? Min gissning är att industrin ville ha dem för att testa hur de klarat av klimatet.

Just nu har jag dock fel på riktsystemet på en Bravo-vagn, jag har felsökt en del nu men kommer ingen vart, det blir nog till att kastbyta lite delar (Motorstyrelektronik och/eller torndator).

/Runeson, tornmek LA03

(Hemåt det bär...)

vagnarna på La01 rullade runt 400 mil! vet inte hur mycket de rullar hemma under ett utbildningsår, men jag har svårt att se att de rullar så mycket.

140 mil får vagnarna rulla ett utbildningsår, så det är en ganska stor ökning :blink:

utom då våran vagn där trippmätaren hängde sej vid ett visst antal km. man var tvungen att vrida lite manuellt på den för den skulle funka igen men de råkade jag glömma bort ibland :angry:

130, sen kostar det MASSOR för kompanierna.

Värt att tänka på är dock att de var i princip fabriksnya då de skickades ut, att ge dem den där fina, slitna, patinan går ganska fort...

Sen e det klart, bandgående fordon har inte direkt samma livslängd som hjulgående...

EDIT:

Upps, undrans om man ska läsa båda sidorna innan man svarar... :)

Edited by GeBe
  • 2 weeks later...
Låter märkligt.

Dom brukar vilja ha en blandning av äldre & yngre, yxor & pinkisar men det är väl därför ingen ringt mig då :) 

Idag blev jag uppringd.

Han nämnde att dom ville ha nytt folk och inte såna som redan har varit ute på flera missioner.

Mycket möjligt att jag missförstod, man blir ju lite uppjagad när man hör att det är en kille från försvarsmakten som ringer :)

Sen sa han en grej om att denna missionen skulle förlängas och då kom vi inte hem förrän månadsskiftef nov/dec om jag förstod han rätt.

Alla verkar bli uppringda utom jag.

Min vanliga tur...

Är det en Yoff som ringer eller är den en såndär "civil snubbe" som ställer frågor i 45 minuter?

nä du är inte ensam =/

hoppas dom ringer snart, nån som vet ungefär hur länge dom håller på å ringa folk??

Jag blev uppringd i går kväll :Malaj: Tackade dock nej, mest pga av flickvännen. Känns väl sådär för det hade varit jävligt kul om man fick åka, men tjejen var glad när jag berättade det iaf :) Skoj att få veta att nån vill ha mig iaf.

Alla verkar bli uppringda utom jag.

Min vanliga tur...

Är det en Yoff som ringer eller är den en såndär "civil snubbe" som ställer frågor i 45 minuter?

Brukligt är att det är Plutonchef på respektive pluton som rekryterar sitt folk.

När dom ringde mig ang LA03 va det en civil snubbe som ringde. Han visste inte ett skit om militären överhuvudtaget och ställde endast "formulärfrågor" Säg tre bra resp dåliga saker om dig själv osv...