Jump to content

Recommended Posts

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

fråga jag som blev upringd en gång pratade i 5min (dom sa att dom skulle ringa igen dagen efter eller under sama kväll för en utförligare utfrågning men ringde inte 2dagar sedan)

Är det någon mening att jag kanske börjar söka vakanserna som fins på mil.se? eller ska jag bara sitta och vänta?

fråga jag som blev upringd en gång pratade i 5min (dom sa att dom skulle ringa igen dagen efter eller under sama kväll för en utförligare utfrågning men ringde inte 2dagar sedan)

Är det någon mening att jag kanske börjar söka vakanserna som fins på mil.se? eller ska jag bara sitta och vänta?

en del av vakanserna på mil.se är dock redan tillsatta....

Det verkar ju som att det är större chans att få åka om man inte har varit iväg innan? Man kanske skulle ta och förneka att man har varit ute innan? Kommer man undan med det tror ni?

För som det är idag så verkar ju erfarenhet inte spela ett dugg roll. Hur snedvridet får det bli? Kan ni komma på något civilt jobb där det är så? :banana

En av anledningarna till att man vill ha många pinkysar kan vara att man vill ha en bra tillgång på yxor när rekryteringen till BG startar, ta t.ex P10. När man rekryterade till KS06 så hade man IA03 i åtanke också.  :) 

Är du ironisk nu?

Om du verkligen tror så, då tror du för mycket om FM och officerarna. Man strävar alltid efter att ta ut ett "landslag" d.v.s. de bästa som man kan komma åt, de som sökt eller som man utbildat.

Eftersom man byter befäl i utlandsstyrkan varje halvår år det ju omöjligt att ha något långsiktigt tänk - att låta någon växa i systemet så att säga.

Om det sedan blir mycket veteraner eller pinkysar, äldre eller yngre avgör i mångt och mycket respektive kompanichef när denne ger ut styrningarna till sina plutonchefer inför rekryteringen.

Om det sedan blir mycket veteraner eller pinkysar, äldre eller yngre avgör i mångt och mycket respektive kompanichef när denne ger ut styrningarna till sina plutonchefer inför rekryteringen.

......och vem är det som ger Kompanichef direktiv hur kompanierna ska se ut........ 0:)

Är det någon som vet om det är kalkat nu för alla dom inte ringt eller om dom ringer runt ett tag till?

Såg en signalistvakans på mil.se

Märkligt för jag sökte just den tjänsten i julas och med X87 och en kosovomission i ryggen torde man ju vara kvalicifierad...

Är det någon som vet om det är kalkat nu för alla dom inte ringt eller om dom ringer runt ett tag till?

Såg en signalistvakans på mil.se

Märkligt för jag sökte just den tjänsten i julas och med X87 och en kosovomission i ryggen torde man ju vara kvalicifierad...

Tjena

har en kompis som ringde upp och de sa att allt var färdirekryterat, han blev placerad som reserv så han får hoppas på att någon ångrar sig/skadar sig.

Det är nog stor chans för att någon hoppar av på denna missionen eftersom den är så lång.

LA05 kommer bli sista Liberiamissionen, det kom från mina befäl i förra veckan. Det är därför missionen är lite extra lång, 8 månader, bra för er som kommer ner då så ni kan betala skatt här nere och bruka den fina 6-månadersregeln. Nåja, vi vet ju ännu inte om det går igenom och lär inte få veta det innan LA05 åker heller men som det ser ut nu så har inte ens rättsenheten på skattemyndigheten hittat något fel i detta.

:baskerFN:

Från tråden Skattelättnad?

Jag tar upp ämnet igen eftersom det har blivit aktuellt för oss som tjänstgör i Liberia under LA03 eftersom vi är här 7 månader ungefär.

Det finns en regel som heter 6-månadersregeln och enligt den skulle det vara möjligt att betala skatt i Liberia och därmed inte behöva betala skatt hemma. På skatteverkets hemsida under "Broschyrer" kan man finna SKV339 där det står en del matnyttigt, även  "internationell beskattning 2005" från sid 44 och framåt finns information om 6-månadersregeln.

De som pratat med människor på lokala skattekontor i sverige hävdar att 6-månadersregeln fungerar för oss så länge vi kan bevisa att vi betalat skatt här nere, om detta fungerar säkert vet vi inte förrens skattebesked vi får 2006 så risken ligger i att betala sin skatt här nere och sen inte få tillbaks skatten i Sverige.

Nå, betala skatt i Liberia? Jo, det fungerar faktiskt och vi får dokument som bevisar detta också, hurvida skatteverket tycker att dessa dokument är riktiga är ju aldrig lätt att veta.

Frågan är nu om någon av er gjort detta tidigare? Några tips/tankar/idèer?

Någon mission tidigare borde väl varit längre än 6 månader?

Diskussionen om detta fortsätter i den tråden (Skattelättnad?)

Jag bev uppringd i torsdagskväll från C CSE LA05 som satt och vakansrekryterade till LA05 med missonsstart i mars -06, eftersom jag endast har legat i beredskap i EN02 och inte har varit i väg utomlands på mission tidigare så är jag intresserad av att få reda på så mycket som möjligt om LA och vad som väntar när man kommer ner mm. Jag ska ha tjänsten Elektriker/Elverksmekaniker så jag skulle vara tacksam om någon som har varit på LA mission i CSE "Contingent Support Element" kunde höra av sig till mig med mer info.

Kunde vara kul om det är fler från LA05 kunde höra av sig så man får lära känna gänget lite bättre redan innan missionen. :huh:

LA05 kommer bli sista Liberiamissionen, det kom från mina befäl i förra veckan. Det är därför missionen är lite extra lång, 8 månader, bra för er som kommer ner då så ni kan betala skatt här nere och bruka den fina 6-månadersregeln. Nåja, vi vet ju ännu inte om det går igenom och lär inte få veta det innan LA05 åker heller men som det ser ut nu så har inte ens rättsenheten på skattemyndigheten hittat något fel i detta.

:huh:

Japp, enligt insatta källor på högkvarteret är LA05 den sista. Antagligen pga stundande BG.

Vilket innebär att jag antagligen inte kommer iväg till Liberia :)

OK, kan jag förstå.

Då blir ju min fråga:

Ni som är inne i "Firman", om ni sätter upp ett finger i luften och känner vartåt det blåser; kommer antal missioner/områden öka eller minska?

Kommer personal utomlands öka?

Kommer det bli svårare/lättare att få komma med?

Tror att Battlegroup kommer bli stort i framtiden, men jag är knappast aktuell för det.

Tror däremot att jag skulle passa kanon på en mission:) Ju fler att välja på desto större chans att komma iväg?

:lala:

Japp, enligt insatta källor på högkvarteret är LA05 den sista. Antagligen pga stundande BG.

Vilket innebär att jag antagligen inte kommer iväg till Liberia :huh:

Inte hasta iväg nu.

Fick ett samtal nu på morgonen som vänder ut och in på det ryktet.

Låt ansökningarna för LA06 vara kvar om någon tänkt plocka bort dom...

Tips från coachen...