Dexter Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Någon som vet hur länge B-vagnarna ska vara där nere? Är det permanent eller tillfälligt? <{POST_SNAPBACK}> Enligt vad som sades av personal från ATK i helgen så planerar man för att LA05 är sista svängen i Liberia. Dock tittas det på en vaktstyrka till en specialdomstol i Sierra Leone på ca 200 man. Övriga modifikationer på 9040B var tydligen 3P-ammo. /Dexter (fd LA02) Quote
lucky luke Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 (edited) Någon som vet hur länge B-vagnarna ska vara där nere? Är det permanent eller tillfälligt? <{POST_SNAPBACK}> Enligt vad som sades av personal från ATK i helgen så planerar man för att LA05 är sista svängen i Liberia. Dock tittas det på en vaktstyrka till en specialdomstol i Sierra Leone på ca 200 man. Övriga modifikationer på 9040B var tydligen 3P-ammo. /Dexter (fd LA02) <{POST_SNAPBACK}> Men varför söker man till LA06 då? Kommer det att skickas några 9040-vagnar någon annanstans ifall 05 är sista? Jag tänker då på de med strf90 kompetens, var man kan söka osv. Edited October 3, 2005 by lucky luke Quote
Coffo Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Coffo Ingick du i skyttet i liberia? och i såfall vilken tjänst? <{POST_SNAPBACK}> Om du läser min övriga inlägg så borde du kunna lista ut vad jag hade för tjänst på LAO1. Samma tjänst som jag nu tackat nej till! Men jag ska ge dig en led tråd Strf förare på 90:an <-- har redan en blå // Coffo Quote
Kingecho1 Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Men varför söker man till LA06 då? Kommer det att skickas några 9040-vagnar någon annanstans ifall 05 är sista? Jag tänker då på de med strf90 kompetens, var man kan söka osv. <{POST_SNAPBACK}> För att man inte vill stå utan underlag OM det blir förlängt. Det är ju inte FM som tar besluten utan politikerna och då vet man aldrig vad som sker. Bättre att ha skor på fötterna än att sitta med skägget i brevlådan!! Tror nog du kan vara ganska säker på att 9040 vagnar kommer skickas ut igen. Sverige har ju fått rätt bra erfarenheter och beröm för sina mek.enheter! Dock kanske inte innan battlegroupen är redo? Men man vet aldrig i den här världen. Var ju en tid innan BA01 som det var primärt underhållsenheter ute!! Quote
lucky luke Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 För att man inte vill stå utan underlag OM det blir förlängt. Det är ju inte FM som tar besluten utan politikerna och då vet man aldrig vad som sker. Bättre att ha skor på fötterna än att sitta med skägget i brevlådan!! Tror nog du kan vara ganska säker på att 9040 vagnar kommer skickas ut igen. Sverige har ju fått rätt bra erfarenheter och beröm för sina mek.enheter! Dock kanske inte innan battlegroupen är redo? Men man vet aldrig i den här världen. Var ju en tid innan BA01 som det var primärt underhållsenheter ute!! <{POST_SNAPBACK}> Vad jag hört så ska det skickas ett till mek.komp,efter LA05, om det var Liberia var väl inte säkert, men ingenting verkar ju vara beslutat än så.. Men som sagt man vet aldrig. Någon som vet när regeringen(?) sammanträder/beslutar om fortsatta Liberia-missioner? Quote
Bigskill Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Det är så många veckor kvar tills man rycker in! *suck* :( Quote
simon Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Klart är väl iaf att Strf9040C tas hem från Liberia för att förbereda för NBG? Quote
Fallschirmjager Posted October 5, 2005 Report Posted October 5, 2005 Fan vörkar som jag är den enda i hela riket som inte fått besket ÄN om jag kom med eller inte...Och inte har ja fått någe svar på mitt mail heller om ja kom med eller inte... Quote
Kn Glock Posted October 5, 2005 Report Posted October 5, 2005 Klart är väl iaf att Strf9040C tas hem från Liberia för att förbereda för NBG? Japp! Quote
Bigskill Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 Jag har då en fråga! Jag ska åka till Liberia (LA05). Ska vara på förrådet. Jag har BE CE. Min fråga då är om det är möjligt att kunna fixa förarbevis för SISU när jag är i där nere? Undrar också om det finns möjligheter att kunna vara med på olika patrulleringar som kommer ske där. För att nu när man har kommit med så vill jag ju göra lite av varje! Quote
alfie Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 (edited) Jag har då en fråga! Jag ska åka till Liberia (LA05). Ska vara på förrådet. Jag har BE CE. Min fråga då är om det är möjligt att kunna fixa förarbevis för SISU när jag är i där nere? Undrar också om det finns möjligheter att kunna vara med på olika patrulleringar som kommer ske där. För att nu när man har kommit med så vill jag ju göra lite av varje! Finns väl inga sisu i liberia vad jag vet. De vagnar som rullar där är patria. Utbildningstiden på patria i sverige ligger på 7 veckor om jag inte minns helt fel men Förarbeviset kan bara utfärdas av en militär körförrättare. Finns det med en sådan och denna inte är allt för negativt inställd till det hela borde det kunna gå. Tror inte du ska vara allt för förhoppningsfull på den punkten... Edited October 6, 2005 by alfie Quote
Fogfighter Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 Jag har då en fråga! Jag ska åka till Liberia (LA05). Ska vara på förrådet. Jag har BE CE. Min fråga då är om det är möjligt att kunna fixa förarbevis för SISU när jag är i där nere? Undrar också om det finns möjligheter att kunna vara med på olika patrulleringar som kommer ske där. För att nu när man har kommit med så vill jag ju göra lite av varje! Annars är väl BC och lite körvana av tunga lastbilar mer meriterande än ett förarbevis på något fordon över 10 ton... (?) Terrängkörningen är väl förstås en annan sak. Men passa på och kör vad som helst om du får chansen Quote
alfie Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 (edited) Jag har då en fråga! Jag ska åka till Liberia (LA05). Ska vara på förrådet. Jag har BE CE. Min fråga då är om det är möjligt att kunna fixa förarbevis för SISU när jag är i där nere? Undrar också om det finns möjligheter att kunna vara med på olika patrulleringar som kommer ske där. För att nu när man har kommit med så vill jag ju göra lite av varje! Annars är väl BC och lite körvana av tunga lastbilar mer meriterande än ett förarbevis på något fordon över 10 ton... (?) Terrängkörningen är väl förstås en annan sak. Men passa på och kör vad som helst om du får chansen Ja det är det ju. Erfarenhet av tunga forden ska ju vara meriterande när man söker sisu/patria -förar tjänster. Tror en stor del av problemet ligger i elektroniken i vagnen + skjutning, körmässigt läggs nog max 2-3 veckor av utbildningen. Vill minnas att 3 veckor av utbildningen läggs enbart på tornet, har man förarbevis tror jag de räknar med att man kan tornbiten eftersom man också går som skytt. Edit: lade till de 2 översta raderna... Edited October 6, 2005 by alfie Quote
Bigskill Posted October 9, 2005 Report Posted October 9, 2005 Oki! Nu vet jag lite mer! Hur är det då med att få följa med på någon patrull någon gång då? Quote
quiXsand Posted October 11, 2005 Report Posted October 11, 2005 Fick ett telefonsamtal idag. Det var från trossplutonchefen på LA05, hade fått mitt namn från en gammal kollega från sista BFA tjänsten. Så då var men med i gänget som skall ner till Afrika, själv åker jag som Grp C Pack gruppen. Någon som skall med ner i trossen? Hade varit kul att få nån kontakt med någon. Det är så att detta är min första mission och jag tar gärna emot tips från catchen (yxor) om ni har nått bra och konstruktivt att komma med. Till alla er som kom med, skriv gärna ett mejl. Quote
Bigskill Posted October 11, 2005 Report Posted October 11, 2005 Grattis! Jag ska vara på förrådet Quote
gidde Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Kul Nu är det den långa väntan kvar bara. Jag ska också med. Ingår i skyttet 1.plut Quote
quiXsand Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 För er som har full koll. Här hemma vet jag ju att Pcket ingår i och under Kopm C befäl och förfogande, gäller samma sak utomlands (läs LA) eller ligger jag under NSE;s befäl? Förmodar nämnligen att förråd och tung transport aä inordnade därunder. Quote
Mats Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 Packgruppen tillhör skyttekompaniet. CSE har egen motsvarighet. Quote
quiXsand Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 Packgruppen tillhör skyttekompaniet. CSE har egen motsvarighet. Tackar, var lite orolig att få sitta på campen o vänta där ett tag. Men då verkar det som om man får ge sig ut i klorofyllen i alla fall. Quote
quiXsand Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Sitter på jobbet så jag har inte kollat filmerna med ljud än men på den här länken ligger det fyra reportage som SVT småland har tillverkat om några killar i Liberia. Håll till godo! Smålänningar i världen Quote
LK100 Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Riktigt bra repotage tycker jag! Synd att det bara visas i Småland. Quote
Bigskill Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Riktigt bra repotage tycker jag! Synd att det bara visas i Småland. Ja! Mycket bra reportage! Nu längtar man verkligen ner! Quote
quiXsand Posted October 17, 2005 Report Posted October 17, 2005 Riktigt bra repotage tycker jag! Synd att det bara visas i Småland. Ja! Mycket bra reportage! Nu längtar man verkligen ner! Gottis vi är snart där och får dra vårt strå till stacken i 8 långa, varma, blöta månader... Quote
M21 Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 Det här var uppfriskande att se. Tänk att äntligen slippa höra sjkutjärns journalister som berättar om hur svenska soldater köper porrtidningar på px:et, om bordellbesök och hundjakter. Eller för den saken skull hur hemskt det är att en svensk väljer att åka på ett hemskt och farligt jobb i kosovo och lämna stackars sambo och barn hemma. Sökt en vakans till LA05, hoppas !! Quote
quiXsand Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 (edited) Refererar till min länk ovanför. Kolla på filmen, det finns goda undantag hos journalistkåren med. Vilken tjänst är det som är intressant bland vakanserna? EDIT: Chipsfingrar!! Edited October 18, 2005 by quiXsand Quote
quiXsand Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 Kom precis på: @ Bigskill Eftersom jag skall ligga på packet så är det ju viktigt att vara på god fot med förrådet... Är det något du behöver... *lol* Quote
M21 Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 (edited) Refererar till mit länk ovanför. Kolla på filmen, det fills goda undantag hos journalistkåren med. Vilken tjänst är det som är intressant bland vakanserna? Ja, bevisligen finns det en eller två, som kan göra sakliga reportage och inslag. Tänkte lämna skyttelivet bakom mig och kliva in på stexet. så jag sökte en tjänst som supporttekniker, såg att den tjänsten var bort plockad från listan nu. Edited October 18, 2005 by M21 Quote
quiXsand Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 Jaha, då får man väl välkommna dig till trossens slit o släng. "Innan var du upp passad nu skall du passa upp!" / quiXsand´s Lt under KVM utb;n Quote
Bigskill Posted October 18, 2005 Report Posted October 18, 2005 Kom precis på:@ Bigskill Eftersom jag skall ligga på packet så är det ju viktigt att vara på god fot med förrådet... Är det något du behöver... *lol* Hahaha... Jag bara väntade på det! LOL Quote
Recommended Posts