Jump to content

Stridsbåtar

Maskirovka

Recommended Posts

Nu har jag iofs druckit några White russian men jag hoppas ni förstår iallafall.

Sverige köpte närmare 200 st Strb 90 (i olika varianter) för att utrusta 6 st amfibiebataljoner, dessutom hade dessa 100 st gruppbåtar och 18 Trossbåtar.

Nu när vi inte har sex (6) amfibiebataljoner längre utan bara en (1). Vad händer då med dryga nästan 170 Strb 90, över 80 gruppbåtar och ett dussin trossbåtar?

Skrotas dom tillsammans med allt annat eller försöker man hitta köpare åt dom? Jag tänkte på Grekland, dom har ju en jäkla "skärgård" men saknar riktiga kustjägare (dom har satsat på en pansarmarinebrigade), skulle inte dom kunna adoptera vårat koncept och köpa nästan alla våra båtar för en skitsumma och ha amifibiebataljoner i medlehavet?

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan inte ge ett exakt svar nu... men kan luska lite.. dock..

1. Vi har aldrig haft båtar för 6 bataljoner..

2. En del båtar är definitivt åldersstigna och platsar nog inte längre i org..

3. Fokus kommer säkerligen att ligga på att bibehålla på 90 HS..

Återkommer om inte någon annan ger mer utömmande svar..

GMY

Edit: Vissa fartyg förs över till andra förband exempelvis HV, och så har exempelvis röjdyk en trossfärja och några G-båtar vill jag minnas..

Edit 2: En annan intressant frågeställning är kan vara att fokusera minder på antalet båtar utan mer på vem som kommer köra/kommer få köra dem i framtiden.. och kommer det då finnas personal till detta..

Edited by Rokare

Som jag har fattat det.

120 st Strb 90H lev. mellan 1991-97

40 st Strb 90E lev slutet av 90-talet till idag

>27 st Strb 90 L/KompL lev 1991-97

=200 båtjävlar

+100 gruppbåtar + 18 Trossbåtar.

Dessa var väl för sex svenska amfibiebataljoner? Om det nu nu bara finns en, vad ska vi göra med skiten? Grekland?

Dessa var väl för sex svenska amfibiebataljoner? Om det nu nu bara finns en, vad ska vi göra med skiten? Grekland?

Lackade du ur, eller är det Vite Ryssen som spökar?

Som jag skrev innan.... jag har ingen konkret info just nu men..

Vi har köpt ett antal stridsbåtar...

Ett antal har tyvärr på ett eller annat sätt valt att kvala ur sig själva, olyckor & skador m.m

Ett antal används fredsmässigt på andra förband..

Ett antal kommer antagligen inte att användas inom KriOrg Amfbat utan tillförs andra förband...

Vidare används inte 90E av Amfbat längre (kriorg) hål att fylla m.a.o

Samma sak gäller för trossfärjor.. strukturen i Amfbat ändras (inte för att nyttja alla trossfärjor, men ändå)

Slutligen finns ju även ett övningsbehov.. Låt oss öva en Amfbat.. till detta krävs det även Transport Blågul, transport B-styrka m.m. Det krävs således ett visst extrabehov av båtar... (skulle se fånigt ut att dra iväg med en Amfbat på övning (inte för att vi lär göra det igen..) och se "resten" av gänget stå kvar på kajen och vinka frenetiskt))

Dina fråga är givetvis aktuell, men jag tror att det finns betydligt fler hål att fylla än reglementerad båtmängd för en bataljon...

Och slutligen.. vilka båtar skulle vi sälja? Våra nya 90HS... knappast.. skulle då inte grekland som du nämner hellre köpa nya från varvet?

Edited by Rokare

• 3 weeks later...

Nu gäller inte detta hurvida stridsbåtar ska skrotas eller inte, men jag tänkte köra det i samma tråd iaf.

En person som legat som båtchef har berättat att det är fastställt i något reglemente att det alltid skall finnas solglasögon i stridsbåten för att underlätta körning i starkt solljus.

Frågan är då om någon vet vilken modell av glasögon man använder och om den går att få tag i civilt, eller om de är specialutvecklade för just kronan?

// Jelzin

Pilotas m/Polaroid, med reservation för förändringar.

Torde stämma. Vet att dom finns på M-nr och är ingår i RU på många båtar/fartyg.

Det är ingen hiskelig kvalitet på dom direkt, men dom är hyfsat funkis iaf.

Godafton

Lite nya rykten på 90H fronten

Det talas även om att utöka R.U på 90H till att förutom Solglasögon även omfatta hårfön samt lämpligt hårvax för backslick... men vad vet jag..

B)

Godafton

Lite nya rykten på 90H fronten

Det talas även om att utöka R.U på 90H till att förutom Solglasögon även omfatta hårfön samt lämpligt hårvax för backslick... men vad vet jag..

B)

Så har det väl alltid varit på båtar tillhörande KA1/Amf1... :wub:

Skulle påstå att dessa åtminstone hade hittat både vaxburken på FinSwe övningen och mest såg ut som nollåttor på regatta i Sandhamn...

B)

Så har det väl alltid varit på båtar tillhörande KA1/Amf1... :Malaj:

Icke! Före prinsens och hans entorurages första natt i kasern 3 tilläts knappast brat-stuket hos båtchefer. Håret hölls kort. Men det var ju på den ljuva tid då kvinnor var kvinnor och en dollar var en dollar värd... Däremot ingick givetvis solkräm och ray-bans (ja, vi pratar 90-tal nu) i RU :P ;)

Det fanns 6 st Amfibiebataljoner, men det köptes endast in båtmateriel för 4 st.

Jag har hört, men kan inte bekräfta, att båtar endast köptes in till 3 Amfbat. Optionen på 90 H till en fjärde släpptes i slutet av 90-talet (hörsägen från befäl på KFÖ 1997).

Det fanns 6 st Amfibiebataljoner, men det köptes endast in båtmateriel för 4 st.

Jag har hört, men kan inte bekräfta, att båtar endast köptes in till 3 Amfbat. Optionen på 90 H till en fjärde släpptes i slutet av 90-talet (hörsägen från befäl på KFÖ 1997).

Hur skulle då de övriga tre amfbat flytta sig i händelse av krig? Skulle de använda äldre militär båtmateriel och/eller civil båtmateriel? Jag skulle vilja ha sett grk-plutonernas miner när de hade fått höra att de skulle simma med all sin materiel. :ph34r:

3.e Amfbat var till viss del lastbilsburen..

I vilket geografiskt område var de tänkta att operera in händelse av krig under den tiden? Hur stor del, och vilka delar, av bataljonen var det som var lastbilsburen?

Blekinge skärgård med omnejd.

Hur stor del av den som var lastbilsburen vete tusan däremot. Jag kan inte erinra mig om att någon enhet mitt utb.år transporterades i lastbil.

Hur stor del av den som var lastbilsburen vete tusan däremot. Jag kan inte erinra mig om att någon enhet mitt utb.år transporterades i lastbil.

Det är ju ett typexempel på hur förband utbildades under invasionsförsvarets dagar. Under GU så hade man den senaste materielen, men vad som låg i mobförråd var ofta en helt annan sak. Så även om ett förband har stridsbåt under GU så kunde det myckel väl ha mötts av en lastbil vid en mobilisering.

Tror att jag har hört att del av Robot, del av Grk och del av tross var lastbilsburna i 3:e amfbat. Kan dock inte bekräfta. Det kan ju också vara så att lastbilslösningen var tillfällig i väntan på att tillräckligt antal 90H skulle tillföras.

Det är ju ett typexempel på hur förband utbildades under invasionsförsvarets dagar. Under GU så hade man den senaste materielen, men vad som låg i mobförråd var ofta en helt annan sak. Så även om ett förband har stridsbåt under GU så kunde det myckel väl ha mötts av en lastbil vid en mobilisering.

Mjao, Typiskt för hur utbildningen såg ut under slutet av åtti och frammåt kanske, då man började säga att kriget i alla fall var flera år bort.

Tidigare var det krigsmatrielen som gällde.

Man räknade alltså med (precis som nu) att hinna införskaffa modern matriel till alla då åskmolnen började torna upp sig...

Tror att jag har hört att del av Robot, del av Grk och del av tross var lastbilsburna i 3:e amfbat. Kan dock inte bekräfta.

Trossen på bataljonsnivå låter i mina öron helt ok att ha lastbilsbaserad i det scenariot. Grk verkar riktigt surt att ha fastlandsknutet om man bara har 81 mm. Med 120 mm grk så blir det ju åtminstone lite lättare att stödja trupp ute på öar i skärgården när man själv är på fastlandet.

Det kan ju också vara så att lastbilslösningen var tillfällig i väntan på att tillräckligt antal 90H skulle tillföras.

Hur många Strb 90E, Strb 90H och G-båtar ingick i en amfbat? En finsk kustjägarbataljon har som jämförelse 36 stycken Jurmo om jag fattat saken rätt. Det är åtminstone så många som beställts och levererats. Finska marinen har även köpt 23 stycken G-båtar. Sedan så har man alla äldre uiskor och stormbåtar, men de lär väl behövas för de avdelta kustjägarkompanierna, och kanske även de två kustrobotkompanierna. Vi får väl se om det köps in fler Jurmo och G-båtar nu när det ska sättas upp en krigstida kustjägarbataljon till. Det är ju inte direkt någon otroligt dyr materiel.

Betänk att 3.e Amfbat verkade i ett område som bestod av ca.. hmm låt mig se.. 5 stora öar?... Det hade aldrig funkat på öst eller västkusten..

Ja, det var just därför jag frågade var 3:e amfbat var tänkta att operera i krigstid, och även varför jag tyckte det verkade ok att ha en del av dem lastbilsbaserade. Var det någon amfbat som var tänkta att operera på västkusten i krigstid? Vilka uppgifter skulle de i så fall ha haft där?

Betänk att 3.e Amfbat verkade i ett område som bestod av ca.. hmm låt mig se.. 5 stora  öar?... Det hade aldrig funkat på öst eller västkusten..

Ja, det var just därför jag frågade var 3:e amfbat var tänkta att operera i krigstid, och även varför jag tyckte det verkade ok att ha en del av dem lastbilsbaserade. Var det någon amfbat som var tänkta att operera på västkusten i krigstid? Vilka uppgifter skulle de i så fall ha haft där?

5:e Amfbat. Men så vitt jag vet så hade de inga speciellt annorlunda uppgifter än de övriga bataljonerna.

Utöver de sex amfibiebataljonerna utbildades också ett antal fristående amfibiekompanier (RB.plut och Min plut.)

Edited by Amfibieslusken

Mjao, Typiskt för hur utbildningen såg ut under slutet av åtti och frammåt kanske, då man började säga att kriget i alla fall var flera år bort.

Tidigare var det krigsmatrielen som gällde.

Man räknade alltså med (precis som nu) att hinna införskaffa modern matriel till alla då åskmolnen började torna upp sig...

Jag hoppas du skämtar...

För du menar väl inte på fullt allvar att FM räknade med att på 48 timmar kunna införskaffa hundratusentals fältuniformer, automatkarbiner mm?

Bataljonerna var väl krigade enligt följande;

1,2,4; undersköna Stockholms skärgård

3; Blekinge

5; Västkusten (brrr...)

6; Norrlandskusten

Och ang. båtförarstuket...piloterna är ett måste i 90H-båten vid vissa ljusförhållanden, eftersom man inte ser ett skit i sjölådan annars. I 90HS, med solgardinerna, snackar vi mer en schysst accessoar...och trevliga att ha i KFP:n... :surprise:

/M, som har kvar sina EGENINKÖPTA tjänsteglajjor...