Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Har sett folk som knappt kan hantera bössan men "vet" att stridsvästen är mycket bättre än stridsbältet. Man undrar ju hur de har fått kunskapen.. Läste i annan tråd att västarna slets ut på en mission. Är det kvalitet? Stridsselen pallade ju för en hel del..

Jag låg inne året innnan västen kom ut och jag tyckte ändå att stridsbältet var helt kass, gick sönder HELA tiden och den var inte så funkis när man dessutom skulle ha skyddsmasken hängandes , när vi sen fick reda på att en väst skulle komma ut så tänkte alla JA!! och ÄNTLIGEN!! men det fick vänta tills nästa kull. allt är bättre än stridsbältet

Edited by SERG. B
  • 9 months later...
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Mitt förband har inte transporterats med 200-båt på ett taktiskt sätt sedan maj -04. Då fick visserligen båten motorstopp när vi skulle landstiga med resultat att vi försökte flytta på GÅLÖ (ön, inte båten) men det är en annan historia.

Kan det här vara ursprunget till att 232 har en decimeter högre stäv än de flesta andra 200 båtar? Vår BC på PK nu i Juli (jag låg på 236) berättade en historia om när något HV förband ville göra en tuff landstigning och kommit in med 11 knop och lagt full back med det strålande resultatet att båda maskinerna lagt av samtidigt och 232 hade fått kontakt med land i 11 knop. Vår chief tyckte att det lät rätt intressant att testa om vår maskiner också skulle skulle lägga av om vi lagt full back med 236. Efter den här historien låg frasen bananbåt nära till hands när de som låg på 232 kom förbi. :Malaj:

• 3 weeks later...
Posted
KBV testar

kustbevakningen_300.jpg

Hittade en länk där KBV's tester näms/visas. Tänkte dock på en intervju med Generalderiktörskan.....

Strb 90 E Användes för ungefär 10 år sedan eller när de nu var dom la ned kustbevakningen i Skelleftehamn.. Det var sista båten som användes där så båttypen är provad i kbv tidigare. :lala:

Posted

Mitt förband har inte transporterats med 200-båt på ett taktiskt sätt sedan maj -04. Då fick visserligen båten motorstopp när vi skulle landstiga med resultat att vi försökte flytta på GÅLÖ (ön, inte båten) men det är en annan historia.

Kan det här vara ursprunget till att 232 har en decimeter högre stäv än de flesta andra 200 båtar? Vår BC på PK nu i Juli (jag låg på 236) berättade en historia om när något HV förband ville göra en tuff landstigning och kommit in med 11 knop och lagt full back med det strålande resultatet att båda maskinerna lagt av samtidigt och 232 hade fått kontakt med land i 11 knop. Vår chief tyckte att det lät rätt intressant att testa om vår maskiner också skulle skulle lägga av om vi lagt full back med 236. Efter den här historien låg frasen bananbåt nära till hands när de som låg på 232 kom förbi. :camo:

Enligt uppgift skulle tomgången ha varit så mycket strypt att den fick motorstopp när backen lades in.

Posted
Strb 90 E Användes för ungefär 10 år sedan eller när de nu var dom la ned kustbevakningen i Skelleftehamn.. Det var sista båten som användes där så båttypen är provad i kbv tidigare. :Malaj:

Jag tror att Cobrorna som de har är bättre lämpade för KBVs ändamål.