Jump to content

Om "Vapenslag"

Patroels

Recommended Posts

Hej Blå/Gula

Har noterat att man numera också kan se vilket vapenslag man gjorde lumpen under, när man tittar på vänster sida av folks innläg. Sålunda står det "har ej gjort lumpen" under min avatar, vilket iofs är sant i min situation. Men om man då tittar på bilden av mig kunde folk undra sig vilken "airsoft'are" det är man ser. Visst har jag pysslat med sån't, fast det närmar sig 10 år sen jag sluttade med det. Att jag sen har 14 års erfarenhet i danska Hjemmeværnet, måste man klicka sig inn på min profil för att läsa. Vett inte exakt hur det funkar för er i SE, men härnere går det bra att göra hemvärnstjänst utan att ha gjort lumpen. Så min fråga är då:

Kunde man inte också ha möjligheten att välja "Hemvärn" under "Vapenslag"?

Inte bara för min skuld, förståss. Kanske menige Z gjorde lumpen som flottist, men har numera varit i hemvärnet i X antall år och "identifierar" sig själva som hemvärnsman av typen som gör armé-liknande uppgiftslösningar...?

Va säger Ni?

MVH

Troels

Det där är ju svårt....då hemvärnet egentligen inte är ett vapenslag(man kan inte gå med i hemvärnet om man inte gjort värnplikt i Sverige).

Armén, Flottan, Kavalleriet, Kustartilleriet, Artilleriet, Trängen, Signal, Flygvapnet, mfl. identifieras som vapenslag medan Hemvärnet är en förbandstyp. Men om du känner att hemvärnet är ditt truppslag så tycker jag att du ska få ha det (jag är generellt för en liberal syn på folks sexuella läggning, militära karriär och religiösa övertygelser.....)

Snälla Blågul!! Hjälp den stackars dansken så att han får känna sig hemma(hjemme!?)!! Annars får vi EU och Live AID med Bob Geldof på oss!!! :(

Vapenslag=armén, marinen och flygvapnet.

Truppslag= t ex infanteri, kavalleri, pansar, träng.

Hemvärnet är mycket riktigt inget vapenslag; det ingår som en del av armén. Det är heller inget eget truppslag utan är kort o gott: HEMVÄRNET.

Blanda inte ihop detta nu, tack! :baskerKav:

Edited by Fanjunkar´n

I stand corrected! Greppar just nu varför man inte ska äta så mycket av det där glidmedlet som min jobbarkompis brukar använda i rumpan.....man blir trögtänkt och kan inte se skillnad på vapenslag och truppslag :(

...men det är ju så gott!!! ;)

I stand corrected! Greppar just nu varför man inte ska äta så mycket av det där glidmedlet som min jobbarkompis brukar använda i rumpan.....man blir trögtänkt och kan inte se skillnad på vapenslag och truppslag :(

...men det är ju så gott!!! ;)

Det är OK. Ville inte verka dryg, bara tydlig. ;)

• Super Administrators

@Patroels

I hear you. Frågan är då hur man skulle kunna lösa det, med tanke på det som redan sagts med att Hemvärnet är inget eget vapenslag.

Istället kunde vi kanske sätta nått annat som kunnat passa in, för er/dom som inte gjort en svensk värnplikt, men har jobbat eller har kvalificerad erfarenhet av "military" i ett annat land än Sverige.

får fundera lite på det. Förslag välkomnas.

@Patroels

I hear you. Frågan är då hur man skulle kunna lösa det, med tanke på det som redan sagts med att Hemvärnet är inget eget vapenslag.

Istället kunde vi kanske sätta nått annat som kunnat passa in, för er/dom som inte gjort en svensk värnplikt, men har jobbat eller har kvalificerad erfarenhet av "military" i ett annat land än Sverige.

får fundera lite på det. Förslag välkomnas.

Great!

Hur var det kanske om man ersatte ordet "Vapenslag" med "Erfarenhet"?

Det vorde väl inget fel med om en person tex. hadde sysslat med scouting i flera år:

Då vet man ju att denna person har erfarenhet med o' vistas i naturen... ?

(Tack, låt vänligen jokes kring scouting stanna på tangent-bordet!)

Kanske inte det bästa föreslag, då tex Airsoft'are inte nödvändigvist har någon erfarenhet med något alls... Hmmm :huh:

Får se om nå'n annan kommer med ett bra föreslag :)

MVH

Troels

Jag tycker att det ska vara nån form av skillnad mellan militär erfarenhet och annan(airsoft, paintball, rollspel, swinging.....)

Så jag hoppas verkligen att man inte inför allt ovanstående under vapenslag och döper om det....hellre då att man sätter in "Annat" eller "Främmande krigsmakt". Just det sistnämnda skulle passa Patroels då han ju kommer från vår gamle ärkefiende som haft för vana att besätta delar av vårt kära rike. ;)

• Super Administrators

Airsoft, paintball whatever.. är säkert kul .. men de är inte riktigt våran målgrupp... och vi har inte för avsikt nånstans att ens ta med den kategorin.

Det jag har funderingar på är nått namn på Kategori som skulle kunna passa in i främmande försvar- krigsmakt. Samtidigt inte göra det en för stor kategori som att bara skriva "annat" då det kan tolkas lite väl fritt.

Det där är ju svårt....då hemvärnet egentligen inte är ett vapenslag(man kan inte gå med i hemvärnet om man inte gjort värnplikt i Sverige).

Rättelse 1:

Man behöver INTE gjort svensk värnplikt för att gå med i Hemvärnet.

85 dagars "stridsutbildning" dvs motsvarande vår egen 3 månaders hemvärnsutbildning räcker.

Rätelse 2:

Eftersom Hemvärnet utgör ca 65% av armen, så är nog det mera rätt att säga " Armen är en del av hemvärnet".. ;)

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp

Eftersom Hemvärnet utgör ca 65% av armen, så är nog det mera rätt att säga " Armen är en del av hemvärnet".. ;)

Mjaa, du har just talat om för oss att Armén är 153,8 procent av Hemvärnet... ;)

:huh: Tung matte av dig Vysotskij!! Det är därför alla i ledande befattning tror att vi har ett kapabelt försvar!!

-"Titta här Göran! Den senaste tidens bantning av försvaret har lett till en ökning av armén på cirka femtio procentenheter!!" :lol:

...och främmande krigsmakt är för brett då?? Kanske skulle våra grannländer finnas med namn?

Och kanske inte bara grannländerna, det finns en del andra länder som folk har erfarenheter, GU motsv från.

När det här ändå är uppe för debatt, så skulle jag vilja föreslå att man kan få med året personen har gjort lumpen (då denna gjort detta, eller när den ska). Är bra att slippa gå in på folks information när man är mitt i en tråd och tycker nått inte stämmer bara för att det inte var så när man själv gjorde lumpen.

Vapenslag=armén, marinen och flygvapnet.

Truppslag= t ex infanteri, kavalleri, pansar, träng.

Eftersom Armén, Marinen och Flygvapnet är försvarsgrenar så är det faktiskt fel redan nu.

Min åsikt är att man skulle kunna vara mer flexibel här och kanske låta olika truppslag vara valbara också. Misstänker att t ex jägare och pansar skulle gilla en sådan ordning. ;)

• Super Administrators

Det passar för kanske Armén, men hur hade du tänkt med FV, skillnad på markpersonalen t.ex. ?

Vidare så är jägare inget truppslag som Pansar utan ett en förbandstyp. Arméns jägare har tillhört Infanteriet med I22 Jägarkompani och Kavalleriets Jägarskvadron. Så att bara skriva Infanteri / Kavalleri kanske inte heller gillas.

Vidare kommer Kustjägarna kanske vilja ha ett eget då.. men de tillhör ju Amfibiekåren !? och var skulle FBJ hamna ?

nu BJE vill jag se en komplett smart lösning.. hehe B)

nu BJE vill jag se en komplett smart lösning.. hehe B)

man skulle kunna vara mer flexibel
:P

Ja, jag vet att jägare inte är ett truppslag. Men lite större urval än försvarsgrenarna skulle nog vara lämpligt. Inte minst eftersom ganska många här verkar identifiera sig mer med Hemvärnet än var de en gång i tiden gjorde sin GU.

• Super Administrators

Har lagt in två till val.

Utlandsstyrkan: För dem som ej genomfört GU men gjort "Grundläggande soldatutbildning för utlandsstyrkan" (GSU US) och sedan varit anställd i utlandsstyrkan.

i annat land: För våra icke svenska medlemmar som tex genomfört GU i Finland, etc.