Jump to content

permissionuniform

Lurifix

Recommended Posts

Jag läste på lumpen.nu någonting om permissionuniform och blev lite nyfiken på vad det är för nått. Är det någonting som alla förband har och jag kan tänka mig att det är rekommenderande att resa hem i permissionuniform eller pga att m90'n blir väll skitig?

Någon som kan ge länk på hur en permissionuniform ser ut på P7 (ifall det nu är olika på varje förband)

fast ta bort utmärkelserna utbildningstecknen ändra gradbeteckningen och sätt på en basker eller båtmössa

Stryk båtmössan också när du ändå är i farten, endast basker för vpl inom armén.

Vi var (00-01) tvugna att ha en bra anledning (finare middag, bröllop eller begravning) för att kunna kvitera ut permisuniform.

Det kan dock ha ändrats sedan dess.

Samma gäller nu på LG.

Kan även tillägga att många(iaf på min pluton) väljer att åka hem i civila kläder.

Obligatorisk m/87 de första veckorna på F17 90-91. Hmmm, är det något som bara gäller kungliga svenska flygvapnet måntro?

Nope, det var obligatoriskt på Amf1 också ett tag, fast först efter GSUn tror jag bestämt. Det var först då permisuniformen delades ut och innan dess så ansågs man ju inte var soldat direkt. Obligatoriet försvann senare fram i utbildning förutom då våra plutonschefer tyckte att vi skulle åka hem i permisen. Sen var det dock en hel del som tyckte att de såg så stiliga ut i marinblå m/87 och amfibiegrön basker att de gärna åkte hem i det ändå.

Nope, det var obligatoriskt på Amf1 också ett tag, fast först efter GSUn tror jag bestämt. Det var först då permisuniformen delades ut och innan dess så ansågs man ju inte var soldat direkt. Obligatoriet försvann senare fram i utbildning förutom då våra plutonschefer tyckte att vi skulle åka hem i permisen. Sen var det dock en hel del som tyckte att de såg så stiliga ut i marinblå m/87 och amfibiegrön basker att de gärna åkte hem i det ändå.

För oss var det aldrig obligatoriskt, men alla som ville fick åka hem i m/87 så snart den delats ut efter GSU:n. Och ja, man var så stilig så i m/87 och marinblå (i mitt fall) basker. Åkte hem i uniform så ofta som möjligt. :/

Jag var dessutom en av de enda som var mån om att inte skrynkla eller smutsa ner permisuniformen och hade därför med mig ett sådant där garderobsöverdrag för kostymer att förvara och transportera den i.

Under min sväng på Livgardet -04 så fick min pluton slita rejält för att få ut m/87. Tror väl annars att policyn va att man bara fick ut det vid högtider, men vi hittade nått uttalande från ÖB som förklarade att alla förband skulle få ut permissionsuniformen så vi lyckades övertala både plutch. och skv.c.

De var väl inte så glada åt det kan man säga =) Kändes som de gav med sig mest för att slippa tjatet. Inte för att man orkade åka hem i den så många gånger dock...

På F7 hade vi m/87  :/  hängandes i skåpet hela värnplikten. Vi var tvungna att åka hem i den de första sex veckorna.

Ja, ja, nu ska vi inte vara nedlåtande mot de lägre vapenslagen.

Det är ju bara naturligt att vi som tjänsgjort i Flygvapnet

även förtjänar ett större urval av uniformer och dyligt...

B) :/0:)

Det är ju bara naturligt att vi som tjänsgjort i Flygvapnet

även förtjänar ett större urval av uniformer och dyligt...

B) :/:/

Ja det är ju som man säger, flygvapnet är inget vapenslag, det är en klädstil. :P

Vi fick ut vår M/87 efter genomförd Övning Amfibie, dvs det var ingen som struttade runt i nån jäkla båtmössa...FÖRUTOM de som tidigare lyckats kvittera ut en permisuniform för bröllop/begravning motsv. På Strbkomp var policyn att de som förtjänat och fått ut baskern (med tillhörande M/87) skulle använda den under resa till och från hemmet, mao ställde alla (undantaget de som inte genomfört Övn Amf pga skada/sjukdom) upp varje permissionsuppställning iförda mörkblå uniform, välknutna slipsar, lackskoputs och gröna baskrar i sex månader.

Att jag sedan endast använde M/87:an en enda gång under kompanitiden på AmfSkkomp är en annan sak...

/M

Vi fick ut vår M/87 efter genomförd Övning Amfibie, dvs det var ingen som struttade runt i nån jäkla båtmössa...FÖRUTOM de som tidigare lyckats kvittera ut en permisuniform för bröllop/begravning motsv. På Strbkomp var policyn att de som förtjänat och fått ut baskern (med tillhörande M/87) skulle använda den under resa till och från hemmet, mao ställde alla (undantaget de som inte genomfört Övn Amf pga skada/sjukdom) upp varje permissionsuppställning iförda mörkblå uniform, välknutna slipsar, lackskoputs och gröna baskrar i sex månader.

Att jag sedan endast använde M/87:an en enda gång under kompanitiden på AmfSkkomp är en annan sak...

/M

Ja men så var det självklart. Vi fick ut M/87 lagom till övning Amfibie. Vi hade dock folk med båtmössa då de var tvungna att ställa upp i det.

Någon som har erfarenheter eller känner till hur det är på S1?

Får man ut m/87 eller är det vanliga m/90 som man åker hem i?

Eller är det kanske vanligast att man åker hem i civila kläder?

:)

Någon som har erfarenheter eller känner till hur det är på S1?

Får man ut m/87 eller är det vanliga m/90 som man åker hem i?

Eller är det kanske vanligast att man åker hem i civila kläder?

:)

I teorin skall du få ut uniform m/87, valet mellan civilt - m/90 - m/87 är upp till enskild soldat.

Vi provade att åka hem i Flottans

permisuniform första helgen.

På tåget mellan Sth-Gbg skulle vi gå

till rest.vagnen, i en av vagnarna satt

det ett gäng halvfulla finnar..

Dom började skratta, härma och

låta som "Aku Ankka".. :blink:

Sedan var det inte så aktuellt med

"Kalle"-uniformen.. :P

I början fick vi inte åka hem i m90 utan det var m87 som gällde.  :blink:

Vi fick inte lämna området i M90 utan tillåtelse, ville man åka hem i uniform var det enbart m/87 som gällde.

För oss var det mer att vi inte fick gå i civila kläder på området i kombination med att vi inte fick åka hem i m90. Således kunde man bara lämna flottiljen i m87. Väl utanför vakten kunde man ju byta om, om man ville. :bash:

Edited by QuizQuoz

heter det permissionsuniform? heter det inte dagligdräkt? finns det ngn UniR troll som kan upplysa mig ifall jag har rätt eller fel?

M/87 kan benämnas daglig dräkt (sid 52), paraddräkt (sid 67), högstidsdräkt (Sid 85) eller sällskapsdräkt (sid 86), lite beroende på när man bär den... Grunden är samma... kanske ett bälte mer elelr mindre här och var... Beror på när man bär den... Åka hem på permiss hamnar egentligen inte under något... men närmast under Daglig dräkt... sedan finns det andra uniformer som också kan klassas inom samma klass... min tolkning

I början fick vi inte åka hem i m90 utan det var m87 som gällde.  :ph34r:

Vi fick inte lämna området i M90 utan tillåtelse, ville man åka hem i uniform var det enbart m/87 som gällde.

För oss var det mer att vi inte fick gå i civila kläder på området i kombination med att vi inte fick åka hem i m90. Således kunde man bara lämna flottiljen i m87. Väl utanför vakten kunde man ju byta om, om man ville. :D

Min permisuniform bestod i en extra uppsättning m/90. På kvällarna ifall vi inte hade tjänst fick vi själva välja ifall vi ville ha uniform eller civila kläder, oavsett ifall vi skulle vara på flotiljen eller åka därifrån.

Trevligt att det var så lika regler :)

Vi provade att åka hem i Flottans

permisuniform första helgen.

På tåget mellan Sth-Gbg skulle vi gå

till rest.vagnen, i en av vagnarna satt

det ett gäng halvfulla finnar..

Dom började skratta, härma och

låta som "Aku Ankka"..  :)

Sedan var det inte så aktuellt med

"Kalle"-uniformen..  :P

Fick frågan om vi var scouter av ett par skolungdomar under ett studiebesök i Sthlm... :/

Måttligt kul just då men visst kan man förstå dem... :D

För övrigt fick vi ut "Kalle"-uniformen direkt vid inryck men den var av förklarliga skäl inte alltför populär att åka hem i...

Edited by Andreas

• BlåGul -1
heter det permissionsuniform? heter det inte dagligdräkt? finns det ngn UniR troll som kan upplysa mig ifall jag har rätt eller fel?

M/87 kan benämnas daglig dräkt (sid 52), paraddräkt (sid 67), högstidsdräkt (Sid 85) eller sällskapsdräkt (sid 86), lite beroende på när man bär den... Grunden är samma... kanske ett bälte mer elelr mindre här och var... Beror på när man bär den... Åka hem på permiss hamnar egentligen inte under något... men närmast under Daglig dräkt... sedan finns det andra uniformer som också kan klassas inom samma klass... min tolkning

M/87 kan också vara Vardagsdräkt. Då bäres jacka m/87 som jag skämtsamt brukar kalla 87 P.

/Krook

...som dessutom är hiskligt ful. Borde finnas en tunn jacka som kan användas på samma sätt som t ex sjörock 93 (dvs på samma sätt som man lägger av sin civila vinterjacka för en sommardito) Har sett att jänkarna använder ngn mörkblå/svart variant som är riktigt proper, och inte ser så "misslyckat uppklädd" ut som jacka 87.

Vi var (00-01) tvugna att ha en bra anledning (finare middag, bröllop eller begravning) för att kunna kvitera ut permisuniform.

Samma gäller nu på LG.

Kan även tillägga att många(iaf på min pluton) väljer att åka hem i civila kläder.

Nja, Vi på KBS på Livgardet ställer alltid upp i permisuniform på helguppställningen.

Samma gäller nu på LG.

Nja, Vi på KBS på Livgardet ställer alltid upp i permisuniform på helguppställningen.

Har ni på Gardesbat fått ut uniform M/87?