Jump to content

permissionuniform

Lurifix

Recommended Posts

Vi var (00-01) tvugna att ha en bra anledning (finare middag, bröllop eller begravning) för att kunna kvitera ut permisuniform.

Det kan dock ha ändrats sedan dess.

Samma gäller nu på LG.

Kan även tillägga att många(iaf på min pluton) väljer att åka hem i civila kläder.

Nja, Vi på KBS på Livgardet ställer alltid upp i permisuniform på helguppställningen.

Har ni på Gardesbat fått ut uniform M/87?

Uppenbarligen. Jag såg en herre iförd livgardets m/87a med KBS-namnbricka på pendeltåget igår.

Vi var (00-01) tvugna att ha en bra anledning (finare middag, bröllop eller begravning) för att kunna kvitera ut permisuniform.

Det kan dock ha ändrats sedan dess.

Samma gäller nu på LG.

Kan även tillägga att många(iaf på min pluton) väljer att åka hem i civila kläder.

Nja, Vi på KBS på Livgardet ställer alltid upp i permisuniform på helguppställningen.

Har ni på Gardesbat fått ut uniform M/87?

Uppenbarligen. Jag såg en herre iförd livgardets m/87a med KBS-namnbricka på pendeltåget igår.

Där ser man. Namnbricka på utanför grindarna och allt.

Kan inte vara lätt att vara infanterist.

Och?

Finns det något förbud mot det?

Kan du hänvisa till det reglemente som isåfall anger detta?

The Swede :lala:

Och?

ja, det finns det.

nej, det kan jag inte.

Och?

ja, det finns det.

nej, det kan jag inte.

Är inte det bara en lokal "förordning" på livgardet.

Har för mig att när jag låg där fick vi tillsägelsen att "man bör inte bära namnbricka utanför grindarna", men att det inte var en order/reglemente.

Men det är ett par år sedan, kan ju ha ändrats...

Och?

ja, det finns det.

nej, det kan jag inte.

Är inte det bara en lokal "förordning" på livgardet.

Har för mig att när jag låg där fick vi tillsägelsen att "man bör inte bära namnbricka utanför grindarna", men att det inte var en order/reglemente.

Men det är ett par år sedan, kan ju ha ändrats...

Jo, fast vi har då blivit till sagda att den inte skall bäras utanför grindarna inte bara att vi inte bör bära den.

Jo, fast vi har då blivit till sagda att den inte skall bäras utanför grindarna inte bara att vi inte bör bära den.

UniR FM förbjuder inte bärande utanför kasernområdet, däremot lämnar det öppet för förbandschef att detaljstyra sådant. Jag har själv blivit tillsagd att vända på namnbrickan när man gick ut för att inte "röja hemligheter", vad det nu skulle vara. Men detta var på den gamla tiden när vi hade krig på riktigt som huvuduppgift. Idag finns det knappast något skäl.

Att man däremot inte bär namnbricka till parad- och sällskapsuniformer är en annan och helt självklart sak.

Då borde de flesta officerare bättra på sig lite. Eller det kanske inte gäller dem?

De senaste 2 veckorna har ca 5 officerare från LG (Fk-Kn) handlat på mitt jobb, alla har haft namnbrickorna synliga.

Själv störs jag inte av det men en av dem hade baskern på sig inomhus!!!! Usch :worthy:

Två av mina mest minnesvärda ögonblick under GU;

Helgpermis efter ÖvnAmf, första gången i M/87 (med "Nazikappan"...) och basker; på perrongen i Hässleholm går en menig livgardist i M/90 upp i enskild ställning, gör honnör och brölar "GODKVÄLL, KORPRAL!". Nånting lär de sig visst på fastlandet...

Efter GB/F ÖvnAmf, enda gången jag hade M/87 under kompaniskedet, så kollar en tjej lite snett i kön på mig på McD, PressByrån motsv. "Är du kontrollant?" (Jag står alltså i en mörkblå uniform med guldknappar med ankare, korsade kanoner, gradbeteckningar och grön basker...). Hon ser nog på mitt ansiktsuttryck att hon har fel, tvekar en sekund, rättar sig och säger "Tågförare då?". Undertecknad vill lägga sig i fosterställning, stoppa tummen i munnen och gråta...

/M

Två av mina mest minnesvärda ögonblick under GU;

Helgpermis efter ÖvnAmf, första gången i M/87 (med "Nazikappan"...) och basker; på perrongen i Hässleholm går en menig livgardist i M/90 upp i enskild ställning, gör honnör och brölar "GODKVÄLL, KORPRAL!". Nånting lär de sig visst på fastlandet...

Efter GB/F ÖvnAmf, enda gången jag hade M/87 under kompaniskedet, så kollar en tjej lite snett i kön på mig på McD, PressByrån motsv. "Är du kontrollant?" (Jag står alltså i en mörkblå uniform med guldknappar med ankare, korsade kanoner, gradbeteckningar och grön basker...). Hon ser nog på mitt ansiktsuttryck att hon har fel, tvekar en sekund, rättar sig och säger "Tågförare då?". Undertecknad vill lägga sig i fosterställning, stoppa tummen i munnen och gråta...

/M

Den var bra :/

Måste man göra så om man typ har lägre grad än någon annan ute på helgpermission, typ gå fram och hälsa? :D

Men får ni inte samma m/87 som armén? Jag har tittat i UniR FM och sett hur det ser ut men jag trodde att det typ var yoff som fick såna uniformer, trodde att alla värnpliktiga fick ut likadana m/87...

Är "nazikappan" något som bara ni får ut eller är det samma inom hela försvaret? :D

Men får ni inte samma m/87 som armén? Jag har tittat i UniR FM och sett hur det ser ut men jag trodde att det typ var yoff som fick såna uniformer, trodde att alla värnpliktiga fick ut likadana m/87...

Är "nazikappan" något som bara ni får ut eller är det samma inom hela försvaret?  :D

Marinens m/87 är exakt likadan som arméns med undantag för att färgen är mörkblå och är i min mening mycket snyggare.

"Nazi-kappan" är en långrock av ylle och den ska även finnas i armén och FV om jag inte har helt fel. Färgen skiljer vapenslagen åt. Marinen och FV har mörkblåa medan armén har en stålgrå.

Edited by Amfibieslusken

"Nazi-kappan"

...och "Gestapo-rocken" är den svarta regnkappan till samma uniformssystem. Eftersom det är ganska få personer som vill se ut som "Herr Flick of the Gestapo" är det väldigt sällan man ser någon bära denna, särskilt sedan sjörocken blev tillåten för alla vapenslag.

En RO som jag hade som befäl under en period sa att han största, icke uppfyllda, dröm var att en riktigt regnig och kall natt på Korsö tvinga ut alla beväringar till Korsö Hals och där, iförd Gestaporocken, skärmmössa och Polaroiderna leda en lång, hetsig stridsförflyttningssättsövning på taggtråden skrikandes tyska kommandoord. Trevlig prick, den där...

/M

En RO som jag hade som befäl under en period sa att han största, icke uppfyllda, dröm var att en riktigt regnig och kall natt på Korsö tvinga ut alla beväringar till Korsö Hals och där, iförd Gestaporocken, skärmmössa och Polaroiderna leda en lång, hetsig stridsförflyttningssättsövning på taggtråden skrikandes tyska kommandoord. Trevlig prick, den där...

*Sitter ensam hemma och gapskrattar* :ph34r:

Ska man gärna ränna utanför några gamla WW2-veteraners hus också =)

Edited by Lindström

Den var bra  :D

Måste man göra så om man typ har lägre grad än någon annan ute på helgpermission, typ gå fram och hälsa?  :baskerKav:

[...]

Mig veterligen är hälsningsplikten (dvs att personer med lägre grad måste hälsa på andra med högre grad) avskaffad, i Försvarsmaktsreglemente Formella Grunder står följande angående hälsningar inom FM:

Hälsning

[...]

Grunder

• Enskild i uniform skall hälsa på

• rikets statschef och dennes gemål samt utländska statschefer vid officiella
    tillfällen

• förmän samt andra med högre tjänsteställning vid anmälningar och avlämningar*1

• den svenska flaggan eller annat lands flagga förd som blottad fana eller
    som hissas eller halas ceremoniellt

• en blottad förbandsfana eller ett blottat förbandsstandar

• den svenska örlogsflaggan eller en utländsk örlogsflagga när den hissas
    eller halas

• örlogsflaggan eller den plats där den brukar föras (i regel i aktern) då
    enskild går ombord på eller lämnar ett rustat svenskt eller utländskt
    örlogsfartyg.

[...]

Militär personal som är klädd i uniform bör dessutom – med iakttagande av

vad i övrigt sägs beträffande hälsning av enskild – hälsa på varandra.*2

(*1 resp. *2 mina understrykningar)

Med andra ord, man måste bara hälsa på "förmän samt andra med högre tjänsteställning" vid avlämningar etc men bör hälsa även när man ses på kaserngården etc, något som uppskattas av många men inte alla. Situationer som GP720Englund nämner (hälsning enligt konstens alla regler vpl emellan t ex) kan ju kännas något övertaggat... :)

Detsamma hände en polare från GSU:n efter YK1&2 när alla kommit ut på sina respektive förband/fartyg, i biblioteket på Trolle. En något förvirrad nyinryckt menig närmar sig försiktigt, går upp i givakt, gör honnör (inomhus!) och får ur sig "Kopral, anhåller om att ställa en fråga"... :lol:

Det hade onekligen varit smidigare om han bara frågat rakt ut vad de där lustiga tecknen (Torpednycklar) på axelklaffarna betydde.

• 2 weeks later...

Jag passar på att ställa en fråga i denna tråd i stället för att starta en ny. Såg en tjej på centralen häromdagen iförd M/87 med kjol och basker. Har aldrig sett det tidigare, får man som tjej välja om man vill ha kjol eller byxor?

Uäh!

Finns det reglementerade nylonstrumpbyxor då eller? Och vilka skor ska man ha?

Inte dom där fula klackskorna väl?

*rynkar på näsan*

Hmm står nåt om stövlar, det kan ju funka.

Men ändå, hoppas verkligen det är valfritt.

Annars kommer jag ju se ut som en dassig transa.

Edit: [PK] Självklart inget fel på transor. [/PK]

Edited by SToH

UniR FM är din vän.

För att svara på din fråga, ja, kvinnlig personal får bära kjol vid enskilt uppträdande.

The Swede :baskerPa:

Tackar så mycket, Swede. Antar att jag var lite för lat bara.

Sen kan jag säga att det var riktigt snyggt med kjol. Den kvinnan visste hur man bar en uniform, that's for sure.