Arny Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Hur fungerar ringveckan som är v522 för KS13? Ringer ev. blivande plutch upp och gör något som kan liknas vid en anställningsintervju? Borde inte någon ha gjort en första sållning först? Isf vem gör den och hur går den till? Quote
Guest Andrew Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Ring vecka innebär i stora drag att PlutCh eller KompCh ringer runt och meddelar de som blivit antagna. Du har i stort sett svarat på din egna fråga ;) Quote
Arny Posted May 3, 2005 Author Report Posted May 3, 2005 Ring vecka innebär i stora drag att PlutCh eller KompCh ringer runt och meddelar de som blivit antagna. Du har i stort sett svarat på din egna fråga ;) Hur görs då urvalet? Är ju ganska viktigt att få med "rätt" folk på mission. Känns svårt att få fram det enbart på betygen från lumpen. Quote
Born Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Kontakter, refferenser, tärningskastande och lite mer kontakter. Quote
Guest Andrew Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Finns inga som helst garantier för att man fått med rätt folk under urvalsprocessen , även om swedint alltid vill hävda att man har "rätt man/kvinna på rätt plats" Och exakt hur folk plockas ut är en lika stor gåta som vad folk tar vägen efter att dem dör. Många PlutCh och kompCh tar gärna med folk de haft inne som värnpliktiga , detta är ju ett sätt där man kan försäkra sig om vem man plockar in. En extra mönstring skulle förmodligen var det bästa , men hur kostsamt och resurskrävande det är överlåter jag åt andra att bedömma. Sedan så har man ju alltid missionsutb. tiden på sig att kontrollera om folk verkligen platsar socialt , och kunskapsmässigt. Quote
Arny Posted May 3, 2005 Author Report Posted May 3, 2005 (edited) Jaja. Bara att hoppas man har tur då. Om man nu skulle få ett negativt besked på posten, kan man göra någonting åt det då eller är det kört? Edited May 3, 2005 by Arny Quote
Born Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Jaja. Bara att hoppas man har tur då. Om man nu skulle få ett negativt besked på posten, kan man göra någonting åt det då eller är det kört? Vänta på nästa rekryteringsperiod, alt söka vakanser. Quote
Blackadder Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 (edited) även om swedint alltid vill hävda att man har "rätt man/kvinna på rätt plats" lite OT men: Opil J1, Swedint tar inte ut något folk, det är HKV, min vanliga käpphäst... Bara så att om någon vill ringa och fråga något om ringveckor och uttagningar, ring rätt. /b Edited May 3, 2005 by Blackadder Quote
Guest Andrew Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Förtydligande: Jag har inte hävdat att Swedint tar ut folk , jag har bara hört dem hävda att " det tagits ut rätt man på rätt plats" Slut OT Quote
Kn Glock Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Jag kan ha fel jag har ju bara rekryterat 4 plutoner. Under ringveckan ringer PC/KC/Sektinschef/SC motsv upp och gör telefonintervjuer.Detta är helt korrekt. OBSERVERA att de som blir uppringda inte med automatik har blivit antagna. Man ligger dock bra till om man har blivit uppringd. Praxis är att man inte lovar någonting under telefonsamtalet (nästa kille/tjej man ringer kanske är ännu bättre). Antagningsbesked som är officiella kommer med posten. Lycka till alla ni som väntar på samtal nu i maj och juni! B) Quote
Mårten Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Nån som har koll på om LA05 ringvecka ligger samtidigt som KS13? P4 har bara info om KS13 ringvecka på sin hemsida ju... Jag har en till fråga: V.22 beräknas definitivt besked angående MP06 komma. Jag har förstått det som att det läggs in en "spärr" i något register, så att folk i insatsförband inte kan rekryteras till "vanlig" utlandstjänst. Denna "spärr" torde väl isf inte träda i kraft förrän man har svarat definitivt "ja" på antagningen till ett eventuellt insatsförband? Quote
Hemlig Posted May 9, 2005 Report Posted May 9, 2005 Vad händer om man är kontaktad av flera förband/missioner och blir "antagen" till flera? Blir man tillfrågad om vilken man vill tillhöra eller blir det förbandet/missionen som lägger in en som antagen först som gäller? Quote
Forumsledning Kimster Posted May 9, 2005 Forumsledning Report Posted May 9, 2005 Du väljer vilket förband/styrka du vill tillhöra och tackar nej till alla andra. Quote
dahlski Posted May 9, 2005 Report Posted May 9, 2005 Jag kan ha fel jag har ju bara rekryterat 4 plutoner. Under ringveckan ringer PC/KC/Sektinschef/SC motsv upp och gör telefonintervjuer.Detta är helt korrekt. OBSERVERA att de som blir uppringda inte med automatik har blivit antagna. Man ligger dock bra till om man har blivit uppringd. Praxis är att man inte lovar någonting under telefonsamtalet (nästa kille/tjej man ringer kanske är ännu bättre). Antagningsbesked som är officiella kommer med posten. Lycka till alla ni som väntar på samtal nu i maj och juni! B) Jag kan intyga att denna man talar sanning. Själv blivit uppringd två gånger men.... Måste ha svarat dåligt på frågorna :P Quote
Kn Glock Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Självklart talar jag sanning. Nästan alltid ;) "all is fair in love and war" Quote
Sgt Andersson Posted May 24, 2005 Report Posted May 24, 2005 Enligt P4 är det ju ringvecka nästa vecka för KS13... lycka till allihop som sökt! Någon som har koll på ringveckor för övriga (LA05, FS10, EB03, MP06)?? Quote
Mårten Posted May 24, 2005 Report Posted May 24, 2005 (edited) MP06 var för kanske 3-4 veckor sedan. Då blev jag uppringd iaf. Enligt en person som ev ska ingå i kompledningen LA05 är inte tid spikad än för ringvecka. EDIT: Bör kanske påpeka att det var för c:a 2 veckor sedan jag hörde mig för om ringvecka LA05.. Edited May 24, 2005 by Mårten Quote
Kiowa Posted May 24, 2005 Report Posted May 24, 2005 EB03 har ringvecka nu iallafall, blev uppringd nyss. Quote
Jelzin Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 Är ny i gamet så jag undrar bara om det här med sk. ringvecka. Ringer de alltså bara till de som blivit uttagna? Eller genomför de en intervju per telefon och fattar därefter ett beslut? Jag blev uppringd av en man från Ulandsstyrkan (tror jag han sa, hörde knappt, dålig mottagning på mobil). Tyvärr fick jag säga att det inte längre var aktuellt då jag har jobb ett tag fram över och kommer stanna i firman, men jag är riktigt sugen på att åka egentligen. Ska defenitivt söka nästa gång. // Jelzin Quote
Sgt Andersson Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 EB03 har ringvecka nu iallafall, blev uppringd nyss. Samma här! Quote
EMK Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 (edited) Kul!! Vilken tjänst hade ni sökt?? Vill också bli uppringd.................nu............... Edited May 26, 2005 by EMK Quote
Sgt Andersson Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 Verkar bli en SoldF mission helt enkelt... ;) Quote
Patrik Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 ringveckan KS13 skall ju vara igång nu. Är det någon som blivit uppringd än? Quote
Kn Glock Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Ringveckorna drar normalt igång på en måndag. Det blir dock sällan ringt så mycket föra middagen på måndagen. Var beredda från 18.00 och framåt. passningsalt 1 på samtliga sambandsmedel som ni har angivit i ansökan. Lycka till! Vintermissioner är bäst. Quote
Johage Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Kanske fel ställe men har FS10 rinvecka nu också? Quote
Mårten Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Kan man bli uppringd av KS13/FS10/LA05 om man redan har gett ett hyfsat positivt svar på en annan mission förra veckan? Kan ju komma ett "bättre" erbjudande. Quote
Sgt Andersson Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Kan man bli uppringd av KS13/FS10/LA05 om man redan har gett ett hyfsat positivt svar på en annan mission förra veckan? Kan ju komma ett "bättre" erbjudande. Kommer nog bli en hel del sånt i år sedan man kunde börja söka hur många tjänster o missioner som helst... Quote
Jelzin Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Ingen som kan svara på min tidigare fråga här i tråden? Ringer de alltså bara till de som blivit uttagna? Eller genomför de en intervju per telefon och fattar därefter ett beslut? // Jelzin Quote
Recommended Posts